Siis pitäisikö yhdelle ihmiselle jäädä 500e käyttörahaa kuukaudessa?
Asumiskulujen, sähkön ja vesimaksujen jälkeen? Eli tällainen on toimeentulotuki, olenko ymmärtänyt oikein?
Mä oon jo jonkin aikaa elättänyt kolme ihmistä noin 400 eurolla kuussa.
Kommentit (106)
Elätin vuosikausia nelihenkistä perhettä 400e kk pakollisten laskujen jälkeen. Saatiin hankittua kaikki tarpeellinen. Tein ruoat itse. Leivoin itse. Paljon pataruokia, laatikoita ja keittoja. Itse tehtyjä sämpylöitä, pullia ja leivonnaisia. Alesta ostettuja siistejä kauluspaitoja sekä urheilumerkkivaatteita. Ihmetyttää kitisevät ja marisevat toimeentulotukiasiakkaat joille mikään ei riitä. Monet ihmiset voivat vain haaveilla heidän käytössään olevista rahoista, silmälaseista ja lääkkeistä tulojen jäädessä toimeentulotukioikeuden rajalle. Ei osata käyttää rahaa, ja syytellään siitä yhteiskuntaa.
En ymmärrä tämmöisiä "elätän 3 ihmistä 400 eurolla kuussa"-ihmisiä, eikö jo järki käske ottaa selvää erilaisista tuista mitä lapsiperhe voi saada? Okei, toki, jos olet jäänyt työttömäksi ja omistat kalliin asunnon ja auton niin toimeentulotukea tuskin tippuu, mutta tämmöisessä tilanteessa on tehtävä muutoksia elämään. Jos taas asut vuokralla, saat toimeentulotukea, jos työttömyyskorvaus/sairaspäiväraha ei riitä kattamaan kuluja. Oikeasti ihmiset, ottakaa selvää asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös jos on yhtään rahaa tilillä pahan päivän varalle,rahastossa tai jossain osakkeissa, niin ei saa toimeentulotukea. Ei saa myöskään, jos on auto.
Pitää olla oikeasti niin, että ei oo mitään säästöjä.
Huoh. Kyllä auton saa omistaa.
Auto saa olla, jos se on sellainen vanha halpa romu.
Vierailija kirjoitti:
Miten? Eläkeläismummolle jää pienestä eläkkeestä laskujen jälkeen 100e per kuukausi. Siinä se Rinteen vappusatanen tuplaisi käteen jäävän osuuden mutta sitä ei ole vieläkään näkynyt.
No, mummu voi hakea toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Elätin vuosikausia nelihenkistä perhettä 400e kk pakollisten laskujen jälkeen. Saatiin hankittua kaikki tarpeellinen. Tein ruoat itse. Leivoin itse. Paljon pataruokia, laatikoita ja keittoja. Itse tehtyjä sämpylöitä, pullia ja leivonnaisia. Alesta ostettuja siistejä kauluspaitoja sekä urheilumerkkivaatteita. Ihmetyttää kitisevät ja marisevat toimeentulotukiasiakkaat joille mikään ei riitä. Monet ihmiset voivat vain haaveilla heidän käytössään olevista rahoista, silmälaseista ja lääkkeistä tulojen jäädessä toimeentulotukioikeuden rajalle. Ei osata käyttää rahaa, ja syytellään siitä yhteiskuntaa.
Eli lähinnä ruokaan 400 euroa kuussa? Pakolliset vaatteet myös.
Ei tuo niin paha ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, 550€ pitäisi jäädä noiden kulujen jälkeen, tästä maksetaan ruoka, vaatteet, netti, puhelin yms.
Ja se kaikki muu mitä ei myöskään huomioida tt-tuessa eli osamaksut tms, suoratoistot ja käsikauppalääkkeet
Kuka hullu ottaa osamaksulla yhtään mitään jos jo muutenkin elää valtion rahoilla ?? Ei mikään ihme että on tukipotilas jolla pitäisi olla edunvalvoja.
Millä ajattelit, että tt-tuella elävä voi hankkia puhelimen, tietokoneen, kodinkoneita, huonekaluja tai vaatteitakaan, jos ei osamaksulla saisi ostaa mitään?
Se ei sitten ole useamman hengen taloudessa suinkaan tuo summa per nenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, 550€ pitäisi jäädä noiden kulujen jälkeen, tästä maksetaan ruoka, vaatteet, netti, puhelin yms.
Per nuppi tuo on valtava raha!
Hyvä jos keskituloisessa perheessä jää 200-300€ noihin per hlö. Duunariperheessä tuosta 550 eurosta maksetaan koko perheen kulut!
Ei se useamman hengen taloudessa ole tuo summa per nuppi, vaan vähemmän. Tuo oli se yksi asujan summa.
Vierailija kirjoitti:
Se ei sitten ole useamman hengen taloudessa suinkaan tuo summa per nenä.
Ei nää juttua uskovat tyypit osaa etsiä Kelan sivuilta tietoa, uskovat mielummin jotain randomia av palstailijaa
Saako toimeentulotukea jos on asp-tilillä 3500e? Se on mun ainoa säästö ja muuten elän kädestä suuhun. Pitääkö nostaa asp-tilin rahat patjan alle ja sit saada toimeentulotukea?
Vierailija kirjoitti:
Saako toimeentulotukea jos on asp-tilillä 3500e? Se on mun ainoa säästö ja muuten elän kädestä suuhun. Pitääkö nostaa asp-tilin rahat patjan alle ja sit saada toimeentulotukea?
Ei saa. Patjan alle, niin saat. Mutta tiliotteessa pitää näkyä alkuperäinen summa, että ehkä ei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Per nuppi tuo on valtava raha!
Hyvä jos keskituloisessa perheessä jää 200-300€ noihin per hlö. Duunariperheessä tuosta 550 eurosta maksetaan koko perheen kulut!
Kyllä meillä keskituloisina jää sellanen 1500€ kuukaudessa per henkilö kaikkien kulujen jälkeen.
Eli tuolla ostetaan ruuat ja polttoaineet.
Vierailija kirjoitti:
Jep, aika harvalle työssäkäyvlle jää noin paljoa. Meillä kaksi työssäkäyvää aikuista ja neljä lasta. Meillä jää käyttörahaa ehkä 200 per naama
eli 1200 e kk harrastuksiin laskuihin ruokaan liikkumiseen vakuutuksiin 6 ihmiseltä? mitä syötte ja millä liikutte paikasta toiseen?
400 eurosta maksetaan ruoka, puhelin, netti, vaatteet, liikkuminen ja harrastukset. työtön on koko ajan siellä kotona eli ruuat ostettan sinne eli ei ole työpaikkalöunaita tms. kokeilkaa joskus vaikka pari kuukautta. sähkälasku maksetaan jos se on max 35 e loppu maksetaan itse
Vierailija kirjoitti:
Nyt jokainen, jotka epäilette, ettå teillä jää vähemmän, eikun hakemaan. Tuo laskelma ja päätös selittää sitten asian. Kelan toiminta ei perustu harkintaan, vain laskelmaan. Kohtuulliset asumismenot hyväksytään (näihin on tietty raja). Pakolliset (eli julkisen puolen) terveydenhuollon kulut hyväksytään, myös reseptilääkkeet. Ei ole väliä, oletko töissä, työtön, eläkeläinen, sairas yms, kaikki sun tulot ja hyväksytyt menot lasketaan. Esim lainoja, velkoja ei lasketa siihen, itepä otit.
Perustotu on puhdasta matematiikkaa. Mitään tilannesidonnaisuutta ei siihen liity.
Ja toki tuo yksinolevalle jäävä perusosa noin 550e tarkoittaa, että ihminen maksaa siitä ne perusmenonsa. Jos hälle tulee esim nettilasku, puhelinliittymän maksu, bussikortin osto tai auton vakuutusmaksu - nämä on omia asioita ja valintoja. Vain asumismenot ja pakolliset terveysmenot huomioidaan, loput menee tuosta summasta ja käytännössä ruok
Eli teidän kahden nettopalkka on yhteensä alle 2000 e kk? saisitte jo nyt tt tukea. lapsen perusoa on nimittäin 320 e kk ei 500 kuten aikuisen...
Nämä keskustelut ovat aina ihan parasta hupia! Ihmiset ovat niin pihalla asioista. Hei oikeasti, laskekaa sillä Kelan laskurilla ne summat. Tosiaan mitään omaisuutta tai säästöjä ei saa olla.
Vierailija kirjoitti:
Nämä keskustelut ovat aina ihan parasta hupia! Ihmiset ovat niin pihalla asioista. Hei oikeasti, laskekaa sillä Kelan laskurilla ne summat. Tosiaan mitään omaisuutta tai säästöjä ei saa olla.
Työssäkäyvillä ei ole tuollaisia ongelmia.
Saa olla omaisuutta ja säästöjä ihan niinkuin haluaa.
Toki haittapuolena se, että joutuu maksamaan palkastaan veroja, joilla rahoitetaan tuota Kelan porukkaa.
Joten ymmärrän hyvin sen, että täälläkin välillä aika kärkkäästi suhtaudutaan työttömiin.
Meillä jää kolmelle alle 500 kuukaudessa. Ei ole tarvinnut vielä kovin kärsiä.
Mitä nariset? Eläkeläinen on rikas jos saa eläkettä 1200 euroa, sanoo vihreät. Ei varmasti jää 500 euroa verojen ja vuokran jälkeen.
Huoh. Kyllä auton saa omistaa.