Siis pitäisikö yhdelle ihmiselle jäädä 500e käyttörahaa kuukaudessa?
Asumiskulujen, sähkön ja vesimaksujen jälkeen? Eli tällainen on toimeentulotuki, olenko ymmärtänyt oikein?
Mä oon jo jonkin aikaa elättänyt kolme ihmistä noin 400 eurolla kuussa.
Kommentit (106)
Silti täällä porukka äänestää vihreitä ja mahdollistaa, että tänne voi tulla Kela Goldin käyttäjäksi. Nämä rahat ovat TEILTÄ pois.
Vierailija kirjoitti:
Silti täällä porukka äänestää vihreitä ja mahdollistaa, että tänne voi tulla Kela Goldin käyttäjäksi. Nämä rahat ovat TEILTÄ pois.
Jos vaikka syyrialainen turvapai***hakija saa 500e vastaanottorahaa, niin Ek:n taustalla olevat jätkät saa millin kuukaudessa. Maahanm**ttajia syyllistää vain sinisilmäinen idiootti joka luulee että ilman heitä meillä olisi joku reilu yhteiskunta ilman massiivisia rahareikiä.
Nyt jokainen, jotka epäilette, ettå teillä jää vähemmän, eikun hakemaan. Tuo laskelma ja päätös selittää sitten asian. Kelan toiminta ei perustu harkintaan, vain laskelmaan. Kohtuulliset asumismenot hyväksytään (näihin on tietty raja). Pakolliset (eli julkisen puolen) terveydenhuollon kulut hyväksytään, myös reseptilääkkeet. Ei ole väliä, oletko töissä, työtön, eläkeläinen, sairas yms, kaikki sun tulot ja hyväksytyt menot lasketaan. Esim lainoja, velkoja ei lasketa siihen, itepä otit.
Perustotu on puhdasta matematiikkaa. Mitään tilannesidonnaisuutta ei siihen liity.
Ja toki tuo yksinolevalle jäävä perusosa noin 550e tarkoittaa, että ihminen maksaa siitä ne perusmenonsa. Jos hälle tulee esim nettilasku, puhelinliittymän maksu, bussikortin osto tai auton vakuutusmaksu - nämä on omia asioita ja valintoja. Vain asumismenot ja pakolliset terveysmenot huomioidaan, loput menee tuosta summasta ja käytännössä ruokaan ei siis jää noin paljon. Mutta se riittää.
Itsellä 3 lasta ja 2 työssäkäyvää vanhempaa. Suunnilleen sama summa (jokaisen perheenjäsenen perusosa) jää puhelinlaskujen jälkeen. Sillä mennään.
Toki jos tulisi vaikka iso sairaalakulu, mekin voitaisiin hakea toimeentulotukea, ja saataisiinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, 550€ pitäisi jäädä noiden kulujen jälkeen, tästä maksetaan ruoka, vaatteet, netti, puhelin yms.
Ja se kaikki muu mitä ei myöskään huomioida tt-tuessa eli osamaksut tms, suoratoistot ja käsikauppalääkkeet
Kuka hullu ottaa osamaksulla yhtään mitään jos jo muutenkin elää valtion rahoilla ?? Ei mikään ihme että on tukipotilas jolla pitäisi olla edunvalvoja.
Harkinnanvaraista voi tuon 550 euron päälle jos on supliikki. Itse haen vähän kaljarahaa ja juttelen tytöille mukavia tarinoita. Yleensä saan 250-300€ ja jonkun maksusitoumuksenkin välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vaikka syyrialainen turvapai***hakija saa 500e vastaanottorahaa, niin Ek:n taustalla olevat jätkät saa millin kuukaudessa. Maahanm**ttajia syyllistää vain sinisilmäinen idiootti joka luulee että ilman heitä meillä olisi joku reilu yhteiskunta ilman massiivisia rahareikiä.
Miksi eivät siellä syyriassa hae sitä 500€ tukirahaa omalta valtioltaan? Mitä järkeä sitä on suomesta asti hakea?
Vierailija kirjoitti:
Harkinnanvaraista voi tuon 550 euron päälle jos on supliikki. Itse haen vähän kaljarahaa ja juttelen tytöille mukavia tarinoita. Yleensä saan 250-300€ ja jonkun maksusitoumuksenkin välillä.
Toivottavasti kukaan ei usko tuota.
Kelan virkailijoilta muutama satanen omaa tukea? 😀😀😀
Vierailija kirjoitti:
Juu, minäkin kävelen kelaan aina, kun rahat loppuu. Sanon vaan, että haluan isomman eläkkeen, niin ainakin tonnin kaivavat minulle heti käteistä tiskin alta. Maksavat ulkomaillekin reissuja, viinat ja kaikki.
Kelasta ei saa mitään harkinnanvaraista. Jo myös sossun suhteen unohtakaa 1980-luku. Ei saa sieltäkään. On tarkkaa, vaativat 2kk tiliortteet.
Et sinä AP ketään elätä. Yhteiskunta teidät elättää.
Ruoan ja laskujen ym. menojen jälkeen tällä hetkellä jää n. 1000€ ylimääräistä /kk. Leikkausten jälkeenkin jää vähintään 500€. Piisaa mulle mainiosti. Elämäntilanteita on erilaisai ja tukia saa sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Kertomasi ei pidä paikkaansa.kertomuksesi kaatuu useisiin eri seikkoihin ,joita en edes viitsi ruveta kirjoittamaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikille jää se. Osa ei saa koko tukea koskaan ja usein leikattu. Ja siitä menee asumisen maksuja ja kuluja. Jäljelle joillekin jää pieni summa. Ja osa tarvitsisi enemmän, koska apteekista voi tarvita myös ei-reseptituotteita, vaatetta, kenkää, palohälyttimen jne. Asiat hajoavat. Osa sairastaa koko ajan, sitä ei huomioida, ellei muutama asia johon saisi todistuksella minituen - mutta eivät ihmiset pääse lääkärille käytännössä (kuntonsa vuoksi tai ei rahaa) tai ehkä lääkäri ihmettelisi todistuspaperikyselyjä vaikka kroonisessa nuhassa. Aiotko kauankin kauhistella minirahalla eläviä ja näin heikentää heidän tilannetta edelleen, vai mikä on tavoitteesi tässä.
No minä en työssäkäyvänä pienituloisena todellakaan voi ostaa uusia vaatteita ja kenkiä milloin haluan. Ne pitää olla todella harkittuja ostoksia, vaikka edelliset olisi rikki! Onhan se kumm
Otappa selvää asioista ennenkuin kommentoitu mitään.toimeentulotukea ei saa 550 euroa kuukaudessa työttömyys etuuksien päälle ja sitä vähentävät myös asumistuki ja kaikki eivät ole oikeutettuja toimeentulotukeen.työmarkkinatuella oleva joka saa asumistukea voi saada toimeentulotukea n 100 e kuukaudessa .kaikki laskut täytyy maksaa itse ,myös vuokran .kaikki rajat on määritelty vuokralle ym ja ylimenevän osan maksat itse rahoistasi.työtön työnhakija ei todellakaan pysty ostelemaan kenkiä ,housuja tuosta vain koska rahaa ei ole.jos et usko niin ota lopputili niin saat kokea totuuden tässä asiassa.eri keskustelupalstoilla valehdellaan sosiaaliturvan määrän moninkertaiseksi mitä se on todellisuudessa .älä usko kaikkea vaan ajattele itse !
Miten? Eläkeläismummolle jää pienestä eläkkeestä laskujen jälkeen 100e per kuukausi. Siinä se Rinteen vappusatanen tuplaisi käteen jäävän osuuden mutta sitä ei ole vieläkään näkynyt.
No mikä on "käyttörahaa"? Tuosta maksetaan esim kaikki ruoka, liikennekulut, hygienia, netti ja puhelin, vakuutukset ja kaikki tavarat mitä ostat, myös ne kalliit. Sossu ei osta kenellekään esim uutta pesukonetta, johonkin vanhaan voit saada satasen jos talossasi ei ole pesulaa.
Jos kaikille pitää jäädä 500e käteen, miksi siellä tarvitaan tuhansia käsittelijöitä tekemään noita laskelmia eikä automaationa pruutata kaikille maksuun? Täällä osa ymmärtää ja osa ei; osa puhuu kansalaispalkasta ja osa toimeentulotuesta.
Vierailija kirjoitti:
Jep, aika harvalle työssäkäyvlle jää noin paljoa. Meillä kaksi työssäkäyvää aikuista ja neljä lasta. Meillä jää käyttörahaa ehkä 200 per naama
älä ny viitti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa noin on laskettu, mutta ei kellekään jää. Tuosta työttömällä menee aina osa vuokraan, ellei löydä jostain vuokra-asuntoa, jossa vuokra on noin 200e.
Vuokra 382 ja toimeentulotuen perusosasta ei mene senttiäkään vuokraan, koska vuokra on rajojen alla. Voisin muuttaa 100 euroa kalliimpaan ja olla yhä rajojen alla, mutta en muuta, koska työllistyessäni maksan tuon sitten taas palkastani mieluummin satasen vähemmän.
Mutta et saa toimeentulotukea edelleenkään 550 euroa kuukaudessa.sulla unohtui työttömyyskorvaus .tai jos oot karenssissa 40%vähennys toimeentulotukeen.
Mutta käyttörahaa jää 550 euroa edelleenkin kuten aloituksessa puhuttiin. Siinä ei puhuttu mitään toimeentulotuesta josta jankutat. Aloittaja kylläkin kirjoittaa toimeentulotuesta .lueppa uudelleen juttu.vesimaksuissa on yläraja kuukautta kohti joka on 17 euroa jonka ylimenevän osan täytyy maksaa itse .samoiten vuokrassa on yläraja jonka ylimenevän osan täytyy maksaa itse .asumistuessa on ylärajat.kelan sivuilta saa lisätietoa .
MIkä järki oli ostaa niin kallis talo ja auto? Lasten harrastukset ei myöskään halvimmasta päästä. Kannattais jättää enemmän ruokarahaa, vois aivot raksuttaa paremmin.