Onko teillä kovat odotukset joulusta?
Kommentit (26)
On, lähdetään jouluksi Edinburghun.
Ei. Kiva pitkä viikonloppu edessä. Itselleen ei tarvitse esittää yhtään mitään ylimääräistä. Meinaan käyttää ajan pienen pintaremontin tunnelmissa.
On. Näin pitkäaikaistyttömänä tuo jotain odotettavaa elämään. Olen jo aloittanut jouluruokienkin hankinnan, laatikoita ja kinkku on jo pakasteessa, jouluverhot vaihdettu ja jouluvaloja ja kynttilöitä laiteltu pitkin asuntoa.
Ihan tavalliset. Meillä on aina ollut ihana joulu perheen kesken. Tänä vuonna meillä on lapselle kaksi todella ihanaa lahjaa, joiden antamista odotan todella paljon.
Mutta toki odotan joulua todella paljon. Minulla on silloin vähän lomaa ja saadaan olla perheen kesken rauhassa rennosti useampi päivä. Lahjojen ostamisen suhteen olen jo valmis niin kuin joka vuosi joulukuun alkaessa. Nyt voinkin keskittyä joulun odotukseen ja fiilistelyyn.
Ei ole. Viime vuonna oli aika kovat odotukset, sillä olimme muuttaneet kauempaa takaisin kotiseudulle ja takana oli pari koronajoulua kaukana perheestä. Kaikki olivat innoissaan siitä, että viimein viettäisimme joulua kaikki yhdessä.
Todellisuudessa tunnelma oli raskas tai kireä molemmissa paikoissa. Vanhempani olivat joutuneet juuri joulun alla käsittelemään hankalan alkoholistisukulaisen sekoiluja ja näistä piti jauhaa koko aattoilta. Ymmärsin tarpeen avautua, mutta masentavaahan se oli, ja jopa sisarusteni isommat lapset ihmettelivät minulle, että pitääkö sitä "Mattia" haukkua koko ilta. Anoppilassa oli kireä tunnelma, koska puolison sisarukset olivat jo ennen saapumistamme onnistuneet pahoittamaan mielensä toisiinsa ja lapset joko murjottivat tai kävivät ylikierroksilla.
Tältä joululta toivon vaan, että olisi perus kivaa ja rentouttavan tylsää. Ja että lapsilla olisi hauskaa.
odotukset mistä?