******HUHTIhurmurit tammikuulle******
[size=3][color=EE30A7]Syntyneet hurmurit:[/color][/size]
5.12.06 Net-ta sai pienen pojan rv 23+2 (klo 14.55, 592g, 32 cm)
[size=3][color=EE30A7]Lasketut ajat:[/color][/size]
30.3. violet82
19.4. Eikka99
21.4. annme
22.4. kesä1999 ja Possukka
24.4. jepuli
26.4. pimpula2
27.4. Avellana81
28.4. kevyt1
[size=3][color=EE30A7]Huhtihurmurit 2007[/color][/size]
[color=9B30FF]Nimimerkki: [color=EE30A7]annme[/color]
Oma ja miehen ikä: 27 ja 28 Lasten lukumäärä: 0
Laskettu aika: 21.4. Synnytyssairaala:
Taustat:[/color] Ehkäisy lopetettu noin vuonna 2000... Ukon kanssa oltu yhdessä jouluna 9 vuotta. Lapsettomuudesta kärsitty vajaa 7 vuotta... Huhtikuussa 2006 ensimmäinen ICSI. Tuoresiirto ->nega, 1.PAS ->kemiallinen raskaus ja nyt 2. PAS -> +.
[color=9B30FF]Nimimerkki: [color=EE30A7]Avellana81[/color]
Oma ja miehen ikä: 25 ja 28 Lasten lukumäärä: 0
Laskettu aika: 27.4. Synnytyssairaala: Hyvinkään aluesairaala
Taustat:[/color]Yhdessä ollaan oltu 7 vuotta ja lapsia on yritetty yli 3 vuotta. Kohdunulkoinen raskaus toisesta yrityskierrosta, joka jouduttiin leikkaamaan sisäisten verenvuotojen takia. Lääkäri epäili keväällä endometrioosia ja meille tehtiin perustutkimukset silloin. Jatkotutkimuksiin lähete oli jonossa siitä asti.
[color=9B30FF]Nimimerkki: [color=EE30A7]Eikka99[/color]
Oma ja miehen ikä: 25 ja 25 Lasten lukumäärä: 0
Laskettu aika: 19.4. Synnytyssairaala: KYS
Taustat:[/color]Lasta yritetty 8/04 lähtien. Hoidoissa oltu reilu vuosi, takana inssi, 2 ivf ja 2 pas:a, nyt hoitotauolla yksityiseltä julkiselle siirryttäessä luomuplussa yllätti.
[color=9B30FF]Nimimerkki: [color=EE30A7]jepuli[/color]
Oma ja miehen ikä: 28 ja 28 Lasten lukumäärä: 1
Laskettu aika: 24.4. Synnytyssairaala: TAYS
Taustat:[/color]Lapsettomuutta takana vuosia ja mieskin vaihtui matkan varrella. Esikoisemme lähti pelkällä clomikuurilla, kolmannesta kierrosta. Clomipoika syntyi 02/01/05 ja 12kuukautta ehdittiin toivoa pikkukakkosta. Toisesta clomikierrosta (mukana myös menogon ja pregnyl) tämä tärppi nyt sitten tuli.
[color=9B30FF]Nimimerkki: [color=EE30A7]kesä1999[/color]
Oma ja miehen ikä: 22 ja 22 Lasten lukumäärä: 0
Laskettu aika: 22.4. Synnytyssairaala:
Taustat:[/color]Opiskelut ovat vielä kesken, toki valmistun jouluksi. Mulla todettiin kans kolme kuukautta sitten lievä PCO. Ja annettiin Terolutit, mutta kapinallisena ajattelin, että en vielä niitä ala... eli ilman mitään lääkkeitä olen nyt raskaana.
[color=9B30FF]Nimimerkki: [color=EE30A7]kevyt1[/color]
Oma ja miehen ikä: 39 ja 30 Lasten lukumäärä: 1
Laskettu aika: 28.4. Synnytyssairaala:
Taustat:[/color]Yritettiin vuoden verran raskautta tuloksetta kunnes tärppäsi. Tutkimusajat oli varattu sekä kunnalliselle että yksityiselle puolelle. Yksi lapsi meillä jo on tullut luomuna ja ekasta kierrosta nappasi hän. Ihmetys oli siis kovin suuri kun en vuoden yrityksen jälkeen tullut raskaaksi.
[color=9B30FF]Nimimerkki: [color=EE30A7]Net-ta[/color]
Oma ja miehen ikä: 26 ja 26 Lasten lukumäärä: 1
Laskettu aika: 1.4. Synnytyssairaala: Keski-Suomen keskussairaala
Taustat:[/color]Viime vuoden toukokuussa mentiin naimisiin ja yhdessä on oltu 8 vuotta. Marraskuussa 2005 jätettiin lopullisesti ehkäisy, pillerit jo 8/05. Maaliskuussa PCO-diagnoosi ja toukokuussa saatiin Lugesteronit (ilmeisesti = Terolut) kiertoa tasaamaan/tuomaan. Syyskuulle suunnitteluaika. Periaatteessa kai lasketan ihan luomuksi tämä meidän raskaus.
[color=9B30FF]Nimimerkki: [color=EE30A7]pimpula2[/color]
Oma ja miehen ikä: Lasten lukumäärä: 1
Laskettu aika: 26.4. Synnytyssairaala:
Taustat:[/color]Meillä 1 tyttö, joka lähemmäs 3v. eikä olla minkäänlaista ehkäisyä käytetty sen jälkeen, kun tyttö syntyi. Tytön +:ssat tuli tosi nopeasti 3kk pillereiden lopetuksen jälkeen.
[color=9B30FF]Nimimerkki: [color=EE30A7]Possukka[/color]
Oma ja miehen ikä: - Lasten lukumäärä: 0
Laskettu aika: 22.4. Synnytyssairaala: -
Taustat:[/color]Vauvaa yritetty elokuusta 2004, 1. ivf helmi-maaliskuussa 2006 -> hcg 104 pp14, meni kesken. Passiin ei päästy, saatiin vain kolme alkiota ja yksi siirrettiin, kaksi pakastettuja oli huonoja eikä selvinneet sulatuksesta. Nyt sitten 2. icsi tuoresiirrosta plussa. Kaksi alkiota siirrettiin.
[color=9B30FF]Nimimerkki: [color=EE30A7]violet82[/color]
Oma ja miehen ikä: 24 ja 29 Lasten lukumäärä: 1
Laskettu aika: 30.3. Synnytyssairaala: Tays
Taustat:[/color]Ollaan oltu naimisissa 5 vuotta ja meillä siis 8,5kk ikäinen suloinen tyttönen. Vauvaa alettiin toivoa 08/02, minulla pco ja sanottiin että ilman hoitoja ei lasta tule. Hoitona 4xclomifen, 2xclomifen+menogon, 1xIUI -> kaikista negaa. Clomeilla ei saatu edes ovista aikaan. Tulin raskaaksi syksyllä 04, mutta se meni kesken rv7+. Melkein heti sen jälkeen tulin uudelleen raskaaksi ja aloin odottaa meidän tyttöä, joka syntyi 12/05. Synnytyksen jälkeen ehti yhdet menkat tulla ja sitten... +++ Eli meille olisi kaikesta huolimatta tulossa toinen luomuvauva!!
Listasta puuttuvat tiedot:
Synnytyssairaala: annme, kesä1999 ja kevyt1 (jollakin oli tosin muutto vielä edessä)
Synnytyssairaala + oma ja miehen ikä: pimpula2
Kommentit (39)
Kertaalleen taas hammaslääkäri pelko voitettu, reikiä ei onneksi ollut, joten seuraava käynti parin vuoden päästä. Huh helpotusta.
Itse olen kanssa miettinyt tuota sairaalakassin pakkaamista ja vauvalle varattavia vaatteita. Millaisella vaatetuksella sitä kotiin taretaan tulla. Ensimmäinen lapsi kun on tulossa niin on niin kokematon kaiken kanssa, vaipanvaihdosta lähtien kaikki opeteltava. Meillä on joillakin kavereilla lapsia, mutta en ole heidän hoitoonsa juurikaan osallistunut. Olen ostanut h&m:ltä sellaisen fleecepuvun, ajattelin että jos sillö tarkenee tulla kotio. Alle vaatetta ja päälle kaukaloon fleecehuopa, auto on kuitenkin lämmin.
Tänään soittivat liikkeestä, että emme saa moon fashion brion sänkyä, koska sitä ei maahantuojalta enää saa, ei kuulemma enää valmisteta pähkinänä. Harmi, koska olimme niin ihastuneet juuri tuohon sänkyyn. Kävimme sitten ostamassa ihan tavallisen pinniksen babystylesta, sekä patjan. Ihan ok tuokin on, mutta ei umpipäätyinen kuten se toinen brion sänky olisi ollut. Kauankohan malttaa olla kasaamatta sänkyä...
Viime yö meni taas ihan pyllylleen, valvoin klo 2-4 välisen ajan, alkoi jo suututtaa kun uni ei tuu. Osansa unettomuuteen teki päivällä nukutut päikkärit, mutta kun väsytti niin kovasti. Ja kierre jatkui tänään nukutuilla päikkäreillä, saa nähdä kuinka ensi yö menee. Tosin tänään olen ollut koko päivän liikkeellä, olin vanhempieni luona, kävimme ostoksilla..
Mut eipä muuta tällä erää..
-Eikka ja nöpönenä 28+0-
Noista vaatteista nyt täältä ehdottelen kokemuksen syvällä rintaäänellä...no heh heh.. :o). Kyllä joku tollainen fleese tyyppinen puku voi olla päällimmäisenä, jos on kylmä ilma. Kyllä se äitiyspakkauksen makuupussikin ajaa samaa asiaa, mutta siinä ei vauvaa tietenkään saa kaukaloon. Puvun alle laittaisin puuvillaisen aluspuvun, sukat, myssyn ja käsiin tietysti tumput.
Varasin minäkin ajan hammaslääkärille ja sain kesäkuulle.
Nytten on kiirus vähän, meillä on ikkunan pesu meneillään. Saippuaakin on kuulemma otettu..
Palaan taas! Kevyt1
p.s Ai mut unohdin melkein valitella näitä olojani. Onko teillä sellaisia mielialan vaihteluita, että kun aamulla herää on jo rypy otsassa ja sitä rataa. Siten jos siihen joku *traagisempi* tapahtuma osuu tielle niin syöksykierre alkaa??? Siis onko kellään, mulla on ainakin.
Niin siinä sitten kävi, että kirjotin pitkät jorinat ja sitten se teksti vaan hävin...voi että vähän aikaa piti kyllä jalkaa polkea. Saas nähä minkä verran tässä nyt kehtaa sitten kirjottaa.
Eikka99- hyvä ettei sokereissa eikä hampaissa ollut mitään. Minäkin joudun vessassa juoksemaan yöllä monta kertaa. Alusta asti olen joutunut. Yleensä 2-4 kertaa, mutta onneksi uni tulee yleensä äkkiä..joskus on kyllä jäätävä " seurustelemaan" vauvelin kanssa kun on yöjumpat menossa.
Avellana81 -Toivotaan, että sullakaan ei mitään sokerirasituksesta löydy eikä tarviis ottaa mittaria käyttöön. Vieläkös on kasvikset maistunut?
Oli jo puhetta sairaalakassin pakkaamisesta. Minullakin se on ollut jo ajatustasolla, että jos sattuu että tuleekin äkkilähtö aikasemmin, niin ei jäis sitten miehen hommaks se. Vauvan kotiutumiskamppeita onkin vielä vaikea aatella kun ei noista keleistä tosiaankaan vielä tiedä.
kevyt1 - Kyselit mielialan vaihteluista. Mies kehuskeli kaverillesa, miten meidän äippä on ollut niin hyvällä tuulella..Tämä siis ennen puolta väliä...no eipä menny ku muutama viikko kun alko tuulet pyöritellä. Oikein ihteenikin ihmetyttää kun ei tarvii olla mitään syytäkään kun ottaa päähän ihan kamalasti. Yritänkin vähän aikaa pihistä omissa oloissa, ettei tulis muille kiukuteltua ihan suotta.
Eilen oli mulla se käynti äippäpolilla. Vauveli on keskikokoinen, lähes kilon painoinen. Sukupuolenkin jo itsekin selvästi näin, joten nyt voi vohdoinkin jo uskoa sen. Lääkäri oli kyllä tosi ällä. Tarkisti kohdun suun tilanteen suppareiden takia, ja sen (ukko) kommentit oli jotenkin etovat. No kuitenkin supparit eivät ole vaikuttaneet tilanteeseen, joten ovat ns. hyviä suppareita, josko ei mitenkään mukavan tuntuisia. Saikkua viikko jäljellä. Pitää kuulostella tilannetta...sitä nyt tässä pääni puhki olen miettinyt, että mitä asian kanssa teen. Käyn viikolla juttelemassa lääkärin kanssa. Toisaalta tuntuu jotenkin pahalle kiikuttaa sitä saikkulappua taas, vaikka työnantaja suhtautuu asiaan positiivisisesti ja sanoikin että olla vaan loppuun asti saikulla..Olen perhepäivähoitajana kotona, joten päivät on nostelemista ja kyykkimistä. Sitten kun on itekseen kotona lasten kanssa, ni jos jotain tulis, niin en tosiaankaan pääse hetkessä minnekkään lähtemään. Ja tosi inhottava lasten kannalta ois jos olisin pari päivää töissä ja taas jäisin saikulle. Joutusivat ees taas pomppimaan. Ja vaikka supistuksia ei oiskaan, niin en tiiä jaksasinko enää olla töissä....äääh...mitä minä teen?? No jospa se jutustelu tohtorin kanssa selkkeyttäis. Sori tämä jorina..en vaan oikein tiiä mitä pitäs tehä asian kanssa.
Nyt pitää lähtee vähän syömään taas vaihteeks. Hauskaa viikonloppua kaikille!
Blue 27+3
Itsellä mielialan vaihtelut ei niinkään miehen kanssa näy, mutta auta armias kun menen äidin kanssa juttelemaan niin äkkiä alkaa kiehua jostakin asiasta yli. No kaikki menee raskauden piikkiin, yleensä olen hyvä pinnainen ollut.
Koottiin tuossa äsken miehen kanssa pinnasänky, sit alkaakin olla lähes kaikki tavarat lasta varten kasassa. Joitakin vaatteita täytyy vielä ostella. Onhan tuota tavaraa kertynyt.
Minulla ruokahalu on viimeisen vkon aikana kasvanut, tarttee useammin ottaa pientä välipalaa, muuten koskee nälkä jo mahaan. Ja aamusta joskus joutuu kesken unien juguttia ottamassa käydä.
Minä se olen ihme kompura, tuntee että jatkuvaan sattuu ja tapahtuu. Tänään olin koiran kanssa lähikaupassa käymässä, ei eikun tyttö lentää koiran eteen polvilleen, onneksi polvilleen ja pehmeään lumeen. Vauva on hyvin potkitellut ja arvelin että täräys ei ollut niin kova, ainakaan toivottavasti, että olisi vahinkoja aiheuttanut. Ma on onneksi äippäpoli aika sen streptokokin takia, ottavat uuden näytteen ja samalla kohdunsuun varmaan tarkastavat ja toivottavasti ultraavat pienokaisen. Yksi tuttu kyl sano et äippäpolilla kuulemma aina ultrattaisiin, liekkö paikkansa pitää.
Hyviä viikonloppuja kaikille.
-Eikka ja nöpönenä 28+2-
No johan helpotti. Välillä olen jo epäillyt omaa mielenterveyttäkin. Mutta sitten seuraavana päivänä kaikki on niin aurinkoista että. Alkuraskaudessa oli kanssa samanlaista ihmeellistä pohdintaa jota en käsittänyt ollenkaan. Sekin meni ohi enkä ole asioilla enempää päätäni vaivannut.
Minäkin heräilen yöllä mm. vessaan ja joskus on todella vaikea saada unen päästä uudelleen kiinni.
Kevyt1 rv 27+1
Tänään oli sitten äippäpoli, otettiin streptokokki näyte. Hoitaja ultrasi, oli joku uusi hoitaja mukana, sai puoli tuntia seurata vauvan liikkeitä hänen harjoitellessa. Pienokainen painaa huikeat 1300g, menee keskilinjaa käyrillä. Paineet olivat hiukan koholla 144/88, virtsa ok. Porukoilla otin uudelleen paineet niin olivat ok, joten jospa nuo korkeat arvot menee jännityksen piikkiin. Kohdunkaula kiinni ja 3 sentin pituinen, kaikki siltäkin osin ok. Tarkisti vielä tikulla että runsas valkovuto on vain sitä, eikä lapsivettä, ja valkovuotoahan se tikku näytti, hyvä niin.
Vauva kovasti potkuttelee, antaa äidille rauhallisen mielen. Pian alkaa vko 30, ei olisi enää pitkä aika synnytykseen, neljäsosa jäljellä.
-Eikka ja nöpönenä 28+4-
Kuinkas hurmureilla joulu ja uusi vuosi sujui?
Meillä on riittänyt kiireitä ainakin joulukuun puolestavälistä asti ja hyvä että ollaan ehditty välillä vaatteita kotona vaihtamaan kun seuraavaan paikkaan matkattiin. Nyt on hirvittävä pyykkivuori ja olen todella kiitollinen ystäväni lahjoittamista äitiysvaatteista. Olisi muuten loppuneet sopivat vaatteet kesken. :)
Joulu meillä meni mukavasti isovanhempieni luona ja serkkujen lasten riemua oli mukava seurata. Joulupukki oli hauska ja sekä meidän että siskoni tuleva lapsi sai lahjaksi pienen bodyn. Lisäksi vauva sai jo tuttipullon, rasvan ja kylpyöljyn. Lämmitettävästä kauratyynystä voi olla suurta apua loppuajan selkäkipuihin, synnytyksessä sekä kivistävien rintojen hoidossa. Tuli syöpöteltyäkin ja suklaata meni joulun aikaan paljon. Välipäivinä oli neuvola ja paino olikin noussut edellisestä 1 kg/vko, eli arkeen on palattava. :) Painoa on tullut siis 5 kg, josta 4 kg viimeisen kuukauden aikana. Hemppa oli laskenut 110 ja nyt pitää syödä vitamiinien lisäksi Obsidania (rautaa). Mies ehti eka kertaa mukaan neuvolaan ja terkka selitteli miehelle kovasti vauvan sykkeestä samalla kun ääniä kuunneltiin. :) Mahakin on kasvanut hurjasti ja onkin ollut mukavaa kun mies on rasvannut mahan aina suihkun jälkeen. Jokos teillä muilla on miehetkin päässeet mukaan odotukseen kun raskaus näkyy jo ulospäin? Niin ja olettekos te Net-ta miehesi kanssa ehtineet vielä tottua yllättävään vanhemmuuteenne? Meillä kun mies on alkanut vasta nyt kai ymmärtämään koko raskauden todeksi niin veikkaan että aika sekaisin pistäisi ajatukset kun pitäisi heti totutella vanhemmuuden ajatukseenkin. Onneksi teillä on mahdollisuus olla myös lähellä sairaalaa. Maidontulosta ei ole kokemusta eikä paljon tietoakaan, mutta muista juoda paljon! Niin ja nekö saa jollakin kohdunsuun kiinni seuraavaan raskauteen? Sehän on hienoa! Kyllä sinullakin ehtii sitten vielä olla niin iso maha että vaappuen kävelet pienen sisukkaan poikasi kanssa vaateostoksilla! :)
Mitenkäs Eikka ja jepuli voivat? Joko viimekuiset kivut ovat hellittäneet? Onneksi Eikka pääsit sairaslomalle ja saat vielä lomatkin rahana! Nyt on sitten aikaa ja rahaa vauvahuoneen remppaan ja muihin tavarahankintoihin ja kodin järjestelyyn. Muista kuitenkin ottaa tosi rauhallisesti! Minä olen nyt voinut loistavasti ja ajattelin isäni rakennustyömaalla vähän autella. Tein kahtena päivänä 3 h kevyesti hommia ja sain taas kauheat säryt takaisin enkä meinannut pystyä illalla kävelemään. Vältä hankalia asentoja ja taakkojen nostelua. Paras minäkin sanomaan kun en itse malta ohjeitani noudattaa. :) Mitenkäs muuten pomosi suhtautui loppuajan saikkuun?
Uutena vuotena meillä oli siis appiukkoni häät ja siellä suuri osa mieheni sukulaisista. Yhteiskuviin halusivat tietty minut eturiviin että uusi sukupolvikin näkyy, kun kaikki suvun lapset on jo murrosiän ylittäneitä tai aikuisia. Kovasti kaikki kyselevät meidän hääsuunnitelmista. Ollaan kyllä mietitty että menisi kastepäivänä naimisiin, mutta saa nyt nähä. Ollaanhan me 4 vuotta sitten päätetty että naimisiin mennään jossain vaiheessa, mutta ei olla vielä saatu aikaiseksi. Illaksi sitten matkattiin vielä ystäväperheen luo uutta vuotta juhlimaan. Saimme heiltä mukaan ison laatikollisen täynnä 50-60 cm vaatteita, joita lajittelin tyttö-, poika- ja molemmille käyviin pinoihin. Valmiiksi pesen myöhemmin vain neutraalit värit ja pistän selkeät tyttöjen ja poikien vaatteet vielä talteen ja katson synnytyksen jälkeen kummat tulevat käyttöön. Ajattelin vielä maalata pinnasängyn ja ommella siihen sellaisen verhon joka maksaa muuten aika paljon. Ajattelin ommella samaan sävyyn sitten pinnasuojan ja lakanoitakin. Pinnasängyn patja, rattaiden kantokassi, turvakaukalo, amme, hoitoalusta, ym. tarvikkeitakin on vielä hankintalistalla, mutta onhan tässä (kaiken toivon mukaan) vielä hyvin aikaa. Jokos Eikan lisäksi muillakin kotia muutetaan vauvaa varten ja vauvan tavarat valtaavat alaa kaapeissa? Jokos teillä Net-ta uskalletaan luottaa siihen että poika tulee kotiin ja tarvikkeita voidaan valmiiksi hankkia? Onko siihen jotakin aikarajaa jolloin lääkärit voivat todeta että kaikki tulee sujumaan hyvin?
Nyt lähden viemään kelaan niitä äitiystukipapruja, joista neuvolan täti hymyillen totesi että näitä ne ei siellä kelassa voi hylätä. Oletkos sinä Net-ta muuten nyt sitten äitiyslomalla?
Kirjoitelkaahan kaikki kuulumisianne!
Parempaa uutta vuotta kaikille.
Pomo suhtautui todella hyvin loppuajan sairaslomaan, sanoi, että lapsen hengellä ei kannata töissä riskeerata, parempi jäädä ajoissa pois. Pyysi ottamaan yhteyttä kun haluan palata töihin, josko hänellä olisi työtä tarjota, yleensä samasta talosta töitä löytyy, mutta olisi toki kiva palata sitten samalle osastolle töihin. Eli kaikkiaan oli tosi kiva vastaanotto saikulle ja hyvästit työkavereille.
Meillä mies uskoi vauvan tuloon ennen minua, minun täytyi ensin kuulla ja nähdä rakenneultran tulokset, ennen kuin uskalsin luottaa enemmän pienokaisen tuloon. Mies on päässyt ihan kivasti osallistumaan jo vauvan tuloon, potkut tuntuvat hyvin selvästi vatsan päältä, olen yrittänytkin, että hän alkaisi jutella enemmän pienokaiselle..
Vauvan huone rempattiin valmiiksi joulun välipäivinä, ihanahan siitä tuli. Kaikki vauvan jo hankitut tavarat valmiina odottamassa.
Oma vointi ihan ok, välillä aika väsynyt, yöt tahtovat välillä olla pätkittäisiä. Kivuttomat supistelut edelleen kummittelevat. Uutena vaivana ollut pari viikkoa närästys ajoittain sekä yölliset lonkkakivut, samalla kyljellään kun tarpeeksi kauan nukkuu niin lonkkaan alkaa särkeä. Eli aina uusia vaivoja löytyy, taidan vain kuunnella kroppaani aika tarkasti ja olla huolissani pienimmästäkin asiasta.
-Eikka ja nöpönenä 24+6-
Kiva kun Avellana olet ollut aktiivinen ja sait uuden pinon pystyyn. Täytyy sanoa, että enpä ole ikuna näin laiskassa porukassa pinoillut... No, varmaan voi peiliinkin vilkaista, en itsekään ole todellakaan ollut aktiivisimmillani. No, tätä vuotta nyt kuitenkin kaikille!
Ja kiitos kysymästä, olo on ihan hyvä! Kipuja ei ole ollut eikä vuotojakaan joten liekö istukka asettunut. Vauva on todella aktiivinen kuten isoveikkansakin, joten se pitää mielen rauhallisena. Huomenna onkin seuraava neuvola, edellisestä on aikaa kuukausi. Jospa se painokin olisi nyt joulun mättämisen jäljiltä noussut... Tulen kertomaan ne kuulumiset sitten huomenissa.
Pojalla on samaan aikaan 2v neuvola ja 2vee päivähän meillä oli tiistaina! Vaikea uskoa, että tuo puhuva ja niin jumalattoman fiksu ja osaava poika on meidän ikioma vauva... Niin iso ja taitava poika jo. Tänään oltiin uimahallissa ja Santtu ui käsipohjaa :O! Todellakin. Santtu myös näyttää sormilla ikänsä ja sanoo selkeästi " kaksi" . Ihan hirvittää kun tuntuu nuo taidot karttuvan niin lujaa, että en perässä pysy.
Joulun aika ja uusivuosi meni mukavasti. Ainoa ikävä puoli oli, että olin liki kaksi viikkoa flunssassa. Osan aikaa niin huonona, että nukuin vaan ja liman takia alkoi närästää ja sen närästyksen takia oksensin kaiken mitä söin :o(. Mutta se onneksi takana eikä tarttunut poikaan.
Lahjoja tuli enemmän kuin laki sallii ja osan jätimme pojalta avaamattakin, säästimme synttäreille kun ne ovat tässä niin liki. Vuoden vaihdoimme kotona pojan kummien kanssa herkutellen ja rentoutuen. Arkeen palasimme vasta tänään kun mies meni töihin. Viikonloppuna on vielä ne synttärijuhlat koko suvulle ja sitten rauhoittuu tämä kaaos.
Meillä mies on ihanasti mukana ja jaksaa silitellä masua ja tunnustella potkuja. Mulla tuo maha on tosiaan näkynyt jo toiselta kuulta asti ja nyt se on niin valtava, että yksi kaveri kysyi uimahallin aulassa tänään, että joko tammikuussa vai heti helmikuussako saadaan pikkusisarus kotiin! Heh, ei sentään. Meinasi kaverilta pudota leuka kun sanoin, että huhtikuun loppupuolella vaaaaassstaaaaa....
Nyt painun vähän järjestelemään paikkoja ja laitan miehelle jotain herkkua iltapalaa kun hän palaa salilta ja kauppareissulta.
Kaikille hyvää tätä vuotta ja tammikuuta. Kirjoitelkaahan kuulumisia!
jepuli rv25 ja santtu 2vee
pitkästä aikaa tässä pinoudun. Olen ollut laiska sekä estynyt. Yksi syy on se että muutkin on laiskasti kirjoitelleet niin en ole sitten itsekään viitsinyt vaivautua.
Raskaus on sujunut hyvin ja samaan tapaan kuin edellinen. Kiloja ei ole kertynyt kuin 3-4, edelisessä paino nousi 18 kg. Nyt oli lähtöpainokin kyllä 7 kg enemmän kuin edellisellä kerralla.
Meillä 2,5 vuotias on alkanyt potemaan uhmaa yötä päivää. Että risoo ja raastaa jatkuva natina ja itku. Uloskaan ei voi mennä kun sataa lähes päivittäin. Ei sade muuten haittaa mutta kun se on kylmää vettä niin ei paljon houkuttele. Muuten ihmettelen minäkin, niinkuin Avellanakin, lapsen uskomatonta älykkyyttä. Sitä kun vain säilyisi koko elämänsä tuossa älyllisessä tilassa. Vanhemmiten alkaa muut asiat turruttaa ja kai sitä kyynistyykin jossain määrin.
Tulokkaalle ei ole vielä hankittu mitään. Odotan saavani äitiysrahapäätöksen ensi kuun aikana ja teen jotain hankintoja sitten. Meille luvattiin turvakaukalo, joten sitä en osta. Jos lupaus perutaan niin sitten lainaan sen, sitä tarvitsee kuitenkin niin lyhyen ajan. äitiysavustuksen tulen käyttämään mm. seisomalautaan, päiväunivaunuihin, petivaatteisiin ja muutamiin vauvan vaatteisiin. Äitiyspakkauksen vaatteet oli niin hankalia etten niitä varmaan tule käyttämään niitä enään.
Joulu meni rauhallisen mukavasti kolmeen pekkaan. Ei käyty missään eikä kukaan käynyt meillä. Miehen vanhemmat on niin kaukana ettei juuri koskaan tavata. Omaa äitiäni en ole tavannut kohta vuoteen hän on hyvin itsekeskeinen ihminen, on muistanut lastamme hyvin harvoin, pääasiassa hän matkustelee.
Sairaalassa oloaikaani varten olen varannut tänne kummitätiäni. Hän on mainio tyyppi. Toivottavasti pääsee, hänellä on erittäin hankalia selkävaivoja ajoittain. Jos ei pääse olen yksin synnyttämässä, mikä on tosi kurjaa.
Enemmittä valituksitta K1 23+5
Heissan!
Aamusella oli sitten meitin neuvolamaratoni, 2 tuntia meni yhteensä kun ensin oli pojalla 2vee neuvola ja sitten perään mun neuvola. Kelan laput sain käteen ja kehotuksen viedä ne heti eikä viidestoistapäivä :o) No, jos ensi viikolla ehtisi...
Pissa oli puhdas, syke 140 ja vahva. Sf-mitta 19cm ja keskikäyrällä menee. Vauvelin painoarvio 850g, joka on aika paljon se... Mun painokin oli nyt sitten noussut neljä kiloa, joten enää ei kukaan rutise mistään dieettiepäilyistä. Joulun mättö näkyy tosiaan, tästä neljästä kilosta kolme on tullut joulukuun aikana :o!
Arkeen siis palataan tässä syömisasiassakin.
Sokerirasitukseen tuli kehotus ensi viikolla, sen tosin tiesin kyllä etukäteen. Ja sitten istukkakontrolliultra on kolmen viikon päästä. Että näin meillä.
Nyt tarttis alkaa vähän järjestellä paikkoja ja tehdä jäätelökakkua. Santulle tulee muutama lapsivieras äiteineen synttärikylään iltapäivällä. Isommat juhlat onkin sitten lauantaina, mutta leikitään nyt tänään noiden kavereiden kanssa.
Mukavaa loppuviikkoa kaikille ja aktivoitukaahan kirjoittelussa.
Jeppis rv25
Varovasti huhuilen tänne teidän pinoon. Alunperin olen ollut tuolla toukokuisissa, mutta siellä on tosi tosi hiljaista ja ajattelin josko pääsisin teidän pinoon sekaan? Menkkojen mukainen LA olisi ollut toukokuulla.
No jotain tässä itsestäni...elikkäs lapsettomuutta takana melkein kolme vuotta. Ikää itselläni 26 ja mies 28v. Syynä kunnallisella puolella selittämätön lapsettomuus, yksityiselle siirryttäessä syyksi ilmeni liian ohuet limakalvot ja ekasta inssistä (tuettuna lugeilla rv11 asti) nappasi. Edellisestä suhteesta minulla 8v poika. (yksi km takana). LA 25.4. Synnytyssairaala KYS.
Raskaus on edennyt ok. Suurta pelkoa keskenmenosta ollut koko ajan ja alussa vuodot säikäyttivät. Syyksi kuitenkin selvisi tulehdus. Masu alkoi kasvamaan tosi pian ja moni on epäillytkin että synnytän jo kohta. Lapsivettä oli rakenneultrassa reilusti, että johtuneepi siitä. Vauvelin liikkeet olen tuntenut jo 14. vk:lta asti ja nyt masu heiluu jo kovasti ja välillä ihme naksetta pitää.
Ongelmana on krooninen poskiontelotulehdus, joka vetää väsyneeksi, kun ei saa nukuttua ja huuhteluissa joutuu käymään Kuopiossa kerran viikossa. Lääkeet närästää. Harjotussupistuksia päivittäin.
Teistä joku olikin jo kovasti hankkinut vauvalle tarvikkeita. Meille pukki toi uudet vaunut. Suurin osa onkin entisiä, mutta pitäs alkaa kattoo että minkä verran kylmä varasto on " syönyt" vaatteita. Ja tekeehän sitä mieli ihan uuttakin alkaa hommailemaan uudelle tulokkaalle.
Kevyt1 (muistaakseen) kirjottelit että olette hommaamassa päiväunivaunuja. Meillä olisi ylimääräiset siihen tarkoitukseen...
Nyt tulee vieraita, joten jatkanpa toisen kerran...siis jos otatte pinoonne vielä?
Blue rv 24+1
..mulla on laskettu 28.4. mutta hyvin todennäköistä että toukokuulle menee... ;) Eihn näistä oskaan kukaan tiedä
Kevyt1
Rakenneultralääkäri soitti, silloin ultran yhteydessä otetussa bakteeriviljelyssä kasvaa streptokokki, määräsi antibiootti kuurin. Noi kärsimäni supistelut voivat johtua tuosta bakteerista. Kontrolli näyte viim. vkolla 36 neuvolassa ja saan synnytyksen yhteydessä kans antibiootin, jotta tuo bakteeri ei tarttuisi lapseen, jos se minulla silloinkin vielä on. Aina vain uusia vaivoja löytyy.
Sää meni taas todella ankeaksi, vettä sataa, tiet ovat liukkaat, ei viitsi koiran kanssa takapihaa etemmälle ulkoilemaan ainakaan aamusta nyt lähteä. Meillä rajoittuu onneksi metsään tontti niin koira saa vapaasti omasta pihasta tarpeillaan käydä, ei tarvitse senkään takia lenkille lähteä.
Vauva oli eilen aika hiljaisella päällä, sitä edelliset kolme päivää piti kunnon jumppaa. Viime yönä alkoi taas liikkua entiseen tapaansa ja tänä aamuna ihan hyvin liikkeellä ollut. Nivusissa välillä ikävä jomotus hetkellisesti käy, taitaa olla niitä liitoskipuja? Muuten oma vointi nyt ihan ok.
Hyvää vkonlopun alkua kaikille.
-Eikka ja nöpönenä 25+1-
heippistä vaan. Nyt tuntuisi olevan sellainen hetki etä ehtii lörpötellä...
Joku, en muista kuka teistä (eikä enää satu silmään viesti) kertoi kyljellä nukkumisen aiheuttamasta kivusta lonkassa. Mulla oli aivan sitä samaa särkyä edellisessä raskaudessa. Vielä ei ole tässä ollut mutta ei mahakaan ole niin iso. Pystyn siis jonkin verran nukkumaan selälläänkin. Muuta vaivaa onkin ollut: sama suonikohju pamahti heti alkuraskaudessa megamittoihin, se on pakko leikata heti kun voi + lievä närästys on alkanut jo nyt, pahenee varmaan aas loppua kohti +peräpukamat, pahenee vaan loppua kohti. Hyvin samanlaista on ollut kuin ensimäisessä raskaudessa.
Blue80, asutaan pääkaupunkiseudulla joten on aika pitkä matka hankkia/saada niitä vaunuja. Netistä ajattelin hankkia jotkut parin kympin vaunut. Olisi helpompi kun ne on tuossa pihassa, meillä ei ole pihaan muuta käyntiä kuin olohuoneen kautta.
Meillä ollaan vihdoin nukuttu kokonaisia öitä. 2,5 vuotias on alkanut vihdoin nukkumaan...aah. mitä nyt unissaan huutelee ja hyppää omasta pinniksestä minun viereen ja takasin muutamia kertoja yössä unissaan. Mutta ei ole tarvinnut pariin yöhön hakea maitoa/nousta potalle. Raskaita öitä on siis vietetty tänne asti. Pieni univaje (hehheh ei ihme että pinna on välillä KIREÄ). no saapahan muutaman kuukauden nukkua ennenkuin homma alkaa taas alusta.
Onko kukaan selvittänyt /aikonut selvittää lapsen sukupuolta?
Hyviä vointeja ja olkaahan ahkeria, edes palstalle kirjoittelussa.
K1 24+2
Eikka99 onko sulla minkä verran ollut supistuksia? Itse kävin eilen niiden takia päivystyksessä ja tänään otettiin kokeita, josko joku tukehdus minullakin on. Alussa kummitteli urea plasma. Eilen ei lääkäri saikkua antanut, mutta neuvolan täti käski tämän päivän seurata ja käydä hakemassa saikkua jos yhtään siltä tuntuu. Taidan tänään käydä. Jotenkin vaan tuntuu että eivät kovin hyvällä sitä saikkua kato, kun olen joutunut niin paljon poskionteloiden takia olemaan lomalla...Mutta vauvan vointi on se tärkein! On nimittäin jopa minuutin kestosia välillä, n. 15 päivään. Onneks paikat on ihan kiinni ja napakat.
Mites muilla? onko ollut teillä supistuksia? En ole vielä kerennyt hirmu paljon teistä lukemaan.
Mitenkäs Net-ta ja perhe jakselee? Teille on jo syntynyt pienen pieni poika. Voimia jaksamisessa oikein paljon ja toivotaan että kaikki on pienen kanssa hyvin!
Äsken neuvolakäynnillä katottiin samalla ultrat ja muut. Sukupuoli epäily edelleen sama. Vielä edellisiä kertoja selvemmin näki. Lääkäri ja hoitaja molemmat samaa mieltä. Kaikki oli hyvin. Painoa on nyt tullut n.7 kg. Hups! Nyt oli reilussa kolmessa viikossa noussut taas 700g. Luulin kyllä että joulun jäliltä olisi ollut enemmänkin.
Pitää jatkaa työhommia! Jakselemisia kaikille!Blue 24+5
Supisteluja on päivittäin toista kymmentä. Vaikea laskea, koska liikkeellä ollessa en tiedä milloin supistaa, vain levossa huomaan nuo supistelut. Saa nähdä kuinka tuo antibiootti kuuri vaikuttaa supisteluihin, johtuvatko ne ollenkaan tulehduksesta vai muuten vain niitä tulee.
Lapsen sukupuoli on selvillä, josko nyt vain pitää paikkansa. En kauheasti hommaa sukupuolen mukaan vaatteita, olen ostanut suht vaaleita, molemmille sopivia, josko vaikka lääkäri sanoikin sukupuolen väärin, kuten joillekin on sattunut.
Joku mainitsi närästyksestä, minua on kans tuo alkanut vaivata. En ole sen takia vielä mitään ottanut, ei häiritse vielä niin merkittävästi.
Aika kulunut todella nopeasti, enää kolmisen kuukautta kun saamme pienokaiset syliimme. Viikkoja jo mielessäni laskettuun aikaan lasken. Ei malttaisi odottaa enää, mutta toisaalta ihana seurata oman kehon muutoksia, masun kasvua..
-Eikka ja nöpönenä 25+4-
Mukava kuulla teistä harvemmin kirjoittelevistakin ja tervetuloa mukaan Blue80 minunkin puolestani! Sinulla on siis LA:kin vaihtunut huhtikuulle vissiin ultrassa. Päivittelen tiedot listaan helmikuun pinon alkuun. Onneksi sinullakin tuntuu olevan vilkas vauveli masussa. Se tosiaan hieman rauhoittaa mieltä kun muuten niitä pelkoja ja kaiken maailman vaivojakin on. Poskiontelon tulehdukset ovat tosiaan kamalia eikä raskausajan limakalvomuutokset nenäonteloissa varmaan auta asiaa. Ota tosiaan rauhallisesti ja hae saikkua vaikka töissä eivät siitä tykkäisikään. Kannattaa supistusten ja tulehdusten kanssa olla tosiaan mielummin liian varovainen kuin riskeerata mitään. Minulla ei luultavasti ole supistuksia ollut vielä ollenkaan, mutta muita selkä ja vatsakipuja kylläkin. Teilläkö on neuvolassa ultra? 8 vuodessa voi varasto jo hieman verottaakin vaatteita ja voihan niin pitkän välin jälkeen hyvällä omalla tunnolla jo uusia tarvikkeita tulevalle vaaville hankkiakin.
Eikka: Ihana että työpaikallasikin on suhtauduttu asiaan noin positiivisesti! Minulla ovat myös ne säryt alkaneet vaivata taas enemmän, mutta pääasiassa kivut tuntuvat ristiselän alueella. Hioin ja maalailin pinnasänkyä rauhaksiin useammalle päivälle jaoteltuna, mutta silti olen taas puolirampa ja kivutona asentoa on vaikea löytää. Ajattelin huomenna soitella fysioterapiaan ja kysellä sen tukivyön lainausmahdollisuudesta, jos se vaikka auttaisi. Rautalääkkeet ovat myös vissiin aiheuttaneet minulle ajoittain närästystä ja vatsanväänteitä. Harmi kun jouduit antibioottikuurille, mutta toivottavasti supistelut alkaisivat helpottaa. Onneksi ne lääkärit ovat tutkineet tarkkaan.
jepuli: Hienoa että kivut ja vuodot ovat sinullakin asettuneet ja paljon onnitteluja jo isolle Santtu-pojalle synttäreitten johdosta. Mitenkäs juhlat meni? Minullakin meinasi flunssa iskeä joulun tienoilla, mutta selvisin nuhalla ja kurkkukivulla. Onneksi en ole saanut sitä tuttavapiirissä riehunutta vatsatautia. Ei oo kiva se sokerirasitus kun se juoma on niin ällöä, mutta kertoilehan miten rasituskoe meni.
kevyt1: Oijoi, noi suonikohjut, peräpukamat ja muut ei kuulosta kivoilta. Toivottavasti nyt sit säästyisit ees niiltä lonkkakivuilta. Minä en ole kysynyt sukupuolta ultrissa. Oikeastaan unohdin sen rakenneultrassa kysyä, mutta ei se ole ollut minulle missään vaiheessa kovin tärkeä tieto. Siskoni on ollut kiinnostunut tulevan lapsensa sukupuolesta ja hän halusi ehdottomasti ultrissa kuulla mitä lääkärit arvelivat sukupuoleksi. Minä olen myös viimeaikoina pohtinut tuota kaukalon hankintaa. Se kun tosiaan on käytössä niin vähän aikaa. Kiinnostuinkin kovasti Akta DuoLogig istuimesta joka on tarkoitettu vastasyntyneestä 18kg asti ja muuntautuu kaukalosta lastenistuimeksi. Testituloksia uudesta istuimesta ei vielä liene saatavilla ja istuimen toimivuus käytännössäkin hieman mietityttää. Pitäisi kai käydä liikkeissä vertailemassa eri vaihtoehtoja ja kokeilemassa niiden toimivuutta. Osaako kokeneemmat antaa taas vinkkejä mitä pitäisi kaukalon hankinnassa ottaa huomioon?
Avellana 24+3
Oli eilen neuvola ja kaikki muuten ok mut pissasta löyty sokeria kolmella plussalla ja minäkin joudun siihen sokerirasitukseen ens keskiviikkona. Lisäksi sain jo ruokavalio-ohjeet joita pitää jo alkaa noudattaa varmuuden vuoksi. Päivän aikana pitäis syödä hirmu usein ja paljon kuituleipää ja kasviksia. Onneks oli hyvät ja selkeät ohjeet ja kasviksetkin oikeastaan maistuu tosi hyville. En vaan ole tottunut syömään niitä noin paljon, mut hyvin on maistunu tän yhen päivän kokemuksella. :) Jos siellä rasituskokeessa löytyy jotain poikkeavaa ni joudun kai opettelee sellasen verensokerimittarin säännöllisen käytönkin, mut toivottavasti mullakin olis väärä hälyytys. Papalla on kyllä diabetes et pieni riski tietty on olemassa.
Työkkäristäkin ne lähettelee mulle ilmotuksia työpaikoista joissa työt alkais huhtikuussa. Kävin ilmottamassa niille äippäloman alun ja ne toivotteli hyvää loppuodotusta ja käski olla huomioimatta niitä lappuja kun ne on onneks vaan tiedonantoja.
Blue: Kyllä minunkin on täytynyt välillä oikein vakuuttaa itselleni että kyllä tämä totta on ja välillä tosiaan pelännyt että tämä onni otetaan vielä pois jos liikaa iloitsen. Samalla aika on mennyt niin mahdottoman nopeasti nyt tämän keskiraskauden aikana. Minulla on kuitenkin ollut varsinkin vaikeaan alkukolmannekseen verrattuna aivan loistava olo ja raskaudesta olen nauttinut täysin siemauksin. Kyllä olenkin usein miettinyt miten onnellinen olenkaan tällä hetkellä. Mieskin on huomioinut minua tosi paljon ja olemme oikeastaan melkein kuin vastarakastuneita kun köllötellään kainalokkain niin usein. :) Odotin ja toivoin tämän ajan joskus tulevan ja nyt se tuntuu välillä niin epätodelliselta kun se oikeasti tapahtuikin. Kohta meillä on oma pieni lapsi ja meistä tulee perhe!
Eikka: Kiitos mitoista. Hienoa että sinulla diabetestä ei ollut! Täytyy toivoa samaa itseni kohdalla. Minä juoksin yöllä vessassa alkukolmanneksen aikoihin, mutta nyt olen saanut nukkua aamuun asti. Minä en kyllä ennen raskauttakaan ole joutunut heräämään öisin vessaan. Toivottavasti hampilääkärissä meni kaikki hyvin!
Kevyt: Tuttavillani on niin vilkkaita lapsia että ei pistä erityisesti silmään samanlaiset tapaukset. :) Kaupassa olen yksin pienten lasten kanssa useamminkin käynyt vaikkei omia lapsia vielä olekaan. Onneksi ovat olleet edes hieman vieraskoreita minua kohtaan. :) Ihana kun tuli talvi niin on mukavampi olla ulkonakin pienten lasten kanssa. Minullekin tulee 8-vuotias pikkusisko viikonlopuksi kylään ja käydään lauantaina katsomassa se disney on ice -prinsessajuttu. Oli se kiva kun siskokin sano että mun maha on hauskan näkönen ja pohti et mitenkähän iso maha sillä meidän toisella siskolla jo mahtaa olla. Toisella siskollani on jo ollut supistuksiakin niin että on aikonut pakata laukut hyvissä ajoin valmiiksi. Mieheni sanoikin jo että hankitaan vaan mulle se tukivyö kun siitä niin paljon oli kuitenkin apua. Mieheni ei kauhistele hintaa vaan totesi että kun se on tarpeellinen niin sellainen sitten hankitaan. Noista fleecehousuista tuli mieleen että kun sinulla on jo kokemusta niin minkälaiset vaatteet kannattaa pakata valmiiksi vauvan kotiintuontia varten? Huhtikuun keleistäkään ei ole tietoa ja lämpötilat saattaa vaihdella paljonkin. Jonkun verranhan minulla on jo vaatteita pesua odottamassa, mutta vielä vois ostaa tai tehdä jos jotain tärkeämpää puuttuu. Varmaan ois syytä pakata laukkukin ajoissa ettei miehelle jää. :) Muutkin voivat tietty vastailla tähän.
Avellana 26+6