Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko äidilläni edelleen "katseluoikeus" pankkitililleni?

Vierailija
27.11.2023 |

Alaikäisenä mulle tehtiin op:n tili jotenkin äitini tilin yhteyteen (joo en tarkemmin tiedä)

Nyt mietin, et mahtaako äidilläni edelleen olla tää "katseluoikeus" tililleni.

Kommentit (90)

Vierailija
81/90 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin op.lla loppuu, kun täyttää 18. Meille on niin sanottu ja näin on käynyt. Jos et itse 18v anna lupaa erikseen, ei näy.

Meillä jostain syystä yksi lapsista salli tuon ja näkyy edelleen, vaikka on 23. Olen siitä sanonut, muttei kuulemma haittaa. Meillä en ainakaan minä ole katsonut kertaakaan tilitapahtumia, miehestä en tiedä. Saldohan näkyy meidän omien tilien alla. Sitäkään ei tule aina huomioitua. Saan stressin, jos näyttää, että rahaa on vähän..Jos hyvä summa, niin sitten tietysti hyvä mieli, että menee hyvin.

Sama juttu. Lapsella on toinenkin tili, jota hän varsinaisesti käyttää. Tuo tili on se, joka on meillä "oma tili", niin voi kätevästi tehdä oman siirron, kun pitää lapselle maksaa jotain. Ja maksaa siltä tililtä niitä lapsen laskuja, jotka tulevat vielä kotiin.

Vierailija
82/90 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttöoikeuksista päättää tilin omistaja tai alaikäisen tapauksissa hänen huoltajansa. Yleensä pankit suosittelevat että tiliin olisi merkitty joku toinen käyttöoikeuden haltija hätätapausten varalta. 

Joku toinen? Ei S-Pankki ainakaan tiliä avatessa tyrkyttänyt minulle holhoojaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/90 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttöoikeuksista päättää tilin omistaja tai alaikäisen tapauksissa hänen huoltajansa. Yleensä pankit suosittelevat että tiliin olisi merkitty joku toinen käyttöoikeuden haltija hätätapausten varalta. 

Hyvä vai huono vitsi? "Joku toinen" siis sitten käyttäisi tiliä miten huvittaa.

Vierailija
84/90 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Se loppuu kun lapsi täyttää 18v

Eipä muuten lopu automaattisesti. Jos aikuiselle on annettu valtuutus katsella alaikäisen tilin tapahtumia, niin se valtuutus pitää poistaa erikseen. Tiedän siksi koska minulla on asiasta kokemusta vuoden sisällä. Kyseessä op:n tili.

Tämä riippu pankista tosiaan. Ilmeisesti OP:ssa ei lopu mutta Nordeassa ja S-pankissa loppuu automaattisesti.

AP:n tosin kannattaa vielä pohtia josko olisi parempi että äidillä.olisi oikeudet tilin näkemiseen jos asian selvittäminen on liian noloa. Ehkäpä jos pankkiasiat eivät hoidu nolostelematta ja tietolähteenä on av niin silloin et ole vielä riittävän kypsä pärjäämään ilman äitiä. 

Vierailija
85/90 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mikä estää sua kysymästä tätä asiaa pankista?

Nolous :D 

Ai,no antaa äiteen käyttää rahoja sitten...

Vierailija
86/90 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kälyni katsoo liki nelikymppisen poikansa tilitiedot.

Kyylien kyylä !

Ja miten edes mahdollista tuollainen?

Vierailija
87/90 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tilin omistajana on vain oma nimi, niin sit äitini ei enää sitä?

Yritä nyt vihdoin selvitä sinne pankkiin kysymään,eri pankeilla eri systeemejä eikä sitä kannata täältä kysellä.

Vierailija
88/90 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katseluoikeus terveystietoihin loppui aikaisin. Esimerkiksi 16-vuotiaalta kouluterveydenhoitaja kysyi haluaako tietonsa vanhempiensa katseltavaksi. Jos ei, niin vanhempien tietoihin Kantaan ei tule näitä tietoja. Ja esimerkiksi koulupsykologi ei laita vanhempien tietoihin käyntejä. Ymmärrän kyllä tässä asiassa tuon yksityisyyden. Mutta välillä oli huono asia kun ei nähnyt 10-vuotiaan tietoja. Lapsi on vielä siinä iässä täysin riippuvainen vanhempien huolenpidosta.

Mutta tähän pankkiasiaan. 18-vuotias on täysi-ikäinen ja vastaa omista asioistaan. Ei vanhempien kuulu silloin enää mennä nuoren tiliä katselemaan. Jos sössii asioita, niin oppii siitä.

Vierailija
89/90 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osuuspankissa oikeudet häviää kun lapsi täyttää 18. Ainakin minulla hävisi lapsen tili verkkopankista heti. Kukaan ei kysellyt poistetaanko oikeudet vaan ne hävisi automaattisesti. Tämä vuosi sitten.

No ei sitä äidiltä kysytäkään, vaan aikuiselta lapselta!!

Vierailija
90/90 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Se loppuu kun lapsi täyttää 18v

Ei lopu automaattisesti, jos ei äskettäin ole muuttunut.

Ainakin keväällä 2023 päättyi automaattisesti laajat käyttöoikeudet sinä päivänä, kun nuori täytti 18 vuotta. Erikseen piti sitten vielä nuoren käydä pankissa tekemässä omiin nimiinsä tilisopimus, jossa olisi voinut uudestaan antaa vanhemmille katselu- tai käyttöoikeudet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän