Onko äidilläni edelleen "katseluoikeus" pankkitililleni?
Alaikäisenä mulle tehtiin op:n tili jotenkin äitini tilin yhteyteen (joo en tarkemmin tiedä)
Nyt mietin, et mahtaako äidilläni edelleen olla tää "katseluoikeus" tililleni.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Kälyni katsoo liki nelikymppisen poikansa tilitiedot.
No poika on oikeudet antanut.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Se loppuu kun lapsi täyttää 18v
Eipä muuten lopu automaattisesti. Jos aikuiselle on annettu valtuutus katsella alaikäisen tilin tapahtumia, niin se valtuutus pitää poistaa erikseen. Tiedän siksi koska minulla on asiasta kokemusta vuoden sisällä. Kyseessä op:n tili.
Vierailija kirjoitti:
Ei loppunut minulla. Laitoin pankkiin appilla viestiä, poistivat katseluoikeuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lopu automaattisesti, jos ei äskettäin ole muuttunut.
Minun katseluoikeuteni poikani tiliin päättyi automaattisesti samana päivänä, kun hän täytti 18 vuotta.
Paikka: S-Pankki
Vuosi: 2022.
Helpoimmalla pääset kun ilmoitat, että lopetat tuon äitisi avaaman tilin ja avaat itsellesi uuden. Ei tarvitse kysellä keltään mitään jos kerran olet yli 18v.
Tilin katseluoikeus verkkopankissa taitaa hävitä automaattisesti mutta käyttöoikeus konttorissa poistuu vain erikseen poistamalla. Ainakin aiemmin pankeilla oli käytäntönä että he kutsuivat täysi-ikäistyneen asiakkaan neuvotteluun jossa käytiin läpi pankkiasiat ja samassa yhteydessä kysyttiin että poistetaanko vanhempien tilinkäyttöoikeus vai jatketaanko sitä ja mikäli jatketaan, pyydetään allekirjoitus.
Vierailija kirjoitti:
Käyttöoikeus hänellä voi olla mutta jos et ole erikseen hänelle antanut pankkitunnuksiasi tai korttiasi niin ei hän mistään niitä tilin tapahtumia tai saldoa näe.
Kyllä voi nähdä jos hänellä on samassa pankissa oma tili ja katseluoikeus on joskus ollut eikä sitä ole poistettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mikä estää sua kysymästä tätä asiaa pankista?
Nolous :D
Oletko ihan aikuinen täysillä matkassa oleva aikuinen? Tuossa ei ole mitään noloa vaan ihan normaalia asioiden hoitamista mitä aikuisten ihmisten pitää kyetä tekemään.
Olen ihan normaali. Ehkä se, kun välit kyylä-äitiini on huonot, tekee tästä nolontuntuisen asian. Nolattais mennä aikuisena pankin virkailijalta kysymään näkeekö äitini tilini. Normaalia ois kai pystyä kysymään se äidiltä.
Ei ole ollut koskaan.Mutta mulla on ollut aina oikeus äidin pankki tiliin.Käykö kateeksi?
Tämä pankin appiin viestinä:
Hei,
Tuli mieleen että vieläköhän äidilläni on katseluoikeus tililleni vai onko se jossain vaiheessa poistettu. Jos on, niin voisitteko sen poistaa?
Kiitos
-nimi alle
Vierailija kirjoitti:
Nettipankistasi kyllä näet kenellä kaikilla on siihen oikeus.
Ei näkynyt minulla. Danske Bank.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuollaisia tilejä avataan? Miksei suoraan vain lapselle itselleen?
Noista ns alatileistä ei normaalisti mene palvelumaksuja. Siksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lopu automaattisesti, jos ei äskettäin ole muuttunut.
Äitini on kyylä eikä olla kovin läheisiä. Voi olla, et hän on halunnut pitää sen katseluoikeuden, jos se ei oo automaattisesti katkennut. Näkeekö tätä mistään? En halua äidiltäni kysyä enkä pankin virkailijaltakaan :D
Tietenkin näet sen omassa verkkopankissasi.
Siellähän on otsikoiden alla, selostettu kaikki mahdillinen,
luottorajat, jos on luottokortti, saako korttia käyttää ulkomailla,
tilin rinnakkaiskäyttäjä, tilin tyyppi, e-laskusooimukset ym.
Ja miten äitisi pääsee tilillesi, jos vaihdat tunnuksen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun tiliini aikoinaan annoin äidilleni katseluoikeuden kun 16-vuotiaana lähdin kielikurssille ulkomaille. Se oli kätevää. Joskus kolmekymppisenä sitten äiti muistutti että hänellä muuten on vielä katseluoikeus jos haluan poistaa sen.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin näet sen omassa verkkopankissasi.
Siellähän on otsikoiden alla, selostettu kaikki mahdillinen,
luottorajat, jos on luottokortti, saako korttia käyttää ulkomailla,
tilin rinnakkaiskäyttäjä, tilin tyyppi, e-laskuso
Jos äidillä on katseluoikeus, se tili näkyy siellä äidin verkkopankissa hänen omien tilinsä seassa. Se ei tarkoita sitä että tiliin olisi käyttöoikeus, vaan ainoastaan katselu.
Vierailija kirjoitti:
Täsä tapausesa varmaan syytä olisi, jos et ymmärrä soittaa pankkiin ja kysyä, vaan kyselet täällä.
Eikä tarvitse edes soittaa pankkiin. Riittää kun kirjaudut verkkopankkiin ja avaat asiakaspalveluchatin. Myös viestillä voi kysyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun tiliini aikoinaan annoin äidilleni katseluoikeuden kun 16-vuotiaana lähdin kielikurssille ulkomaille. Se oli kätevää. Joskus kolmekymppisenä sitten äiti muistutti että hänellä muuten on vielä katseluoikeus jos haluan poistaa sen.
Alaikäisellä ei voi edes olla sellaista tiliä jonka tilannetta huoltaja ei näkisi. Jopa verkkopankkiin tilit saa näkyviin ilman alaikäisen allekirjoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täsä tapausesa varmaan syytä olisi, jos et ymmärrä soittaa pankkiin ja kysyä, vaan kyselet täällä.
Eikä tarvitse edes soittaa pankkiin. Riittää kun kirjaudut verkkopankkiin ja avaat asiakaspalveluchatin. Myös viestillä voi kysyä.
Mutku kysymine on ninq aapeen mielest silleen ninq noloo ku mitä se tsätti sit aapeesta ajattelee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet ja minkä pankin palveluita käytät? Joka tapauksessa tämä tietysti selviää pankista kysymällä, mutta tod.näk. myös verkkopalvelusta.
Op mobiilista en löytänyt, mutta varsinaisesta verkkopankista löytyy esim. Tilien tiedot ja tietojen muokkaus kohta.
Osuuspankki ja oon 25v.
Vasta nuorimmaisen kohdalla hänen täyttäessään 18 vuotta hävisi hänen tilitietonsa mun tunnusten alta. Kuopus on syntynyt vuonna 2002. Vanhempien lasten osalta(nyt 26 v ja 28 v) piti erikseen poistaa käyttöoikeus.
Oletko ihan aikuinen täysillä matkassa oleva aikuinen? Tuossa ei ole mitään noloa vaan ihan normaalia asioiden hoitamista mitä aikuisten ihmisten pitää kyetä tekemään.