Onko äidilläni edelleen "katseluoikeus" pankkitililleni?
Alaikäisenä mulle tehtiin op:n tili jotenkin äitini tilin yhteyteen (joo en tarkemmin tiedä)
Nyt mietin, et mahtaako äidilläni edelleen olla tää "katseluoikeus" tililleni.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mikä estää sua kysymästä tätä asiaa pankista?
Nolous :D
Oletko ihan aikuinen täysillä matkassa oleva aikuinen? Tuossa ei ole mitään noloa vaan ihan normaalia asioiden hoitamista mitä aikuisten ihmisten pitää kyetä tekemään.
Olen ihan normaali. Ehkä se, kun välit kyylä-äitiini on huonot, tekee tästä nolontuntuisen asian. Nolattais mennä aikuisena pankin virkailijalta kysymään näkeekö äitini tilini. Normaalia ois kai pystyä kysymään se äidiltä.
Normaalia on aikuisena hoitaa omat pankkiasiat pankissa, eikä äitinsä kanssa. Teininä se oli eri juttu.
Pyydät vaan vaan pankkia tarkistamaan, onko jollakin muulla katselu- tai käyttöoikeuksia sinun tiliisi ja pyydä poistamaan, jos on.
Vierailija kirjoitti:
Helpoimmalla pääset kun ilmoitat, että lopetat tuon äitisi avaaman tilin ja avaat itsellesi uuden. Ei tarvitse kysellä keltään mitään jos kerran olet yli 18v.
Millä tavalla tämä olisi helpompaa kuin verkkopankin chatissa tai viestissä kysyä "hei, haluaisin varmistaa onko kellään muulla henkilöllä pankkitiliini käyttö- tai katseluoikeuksia" :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nettipankistasi kyllä näet kenellä kaikilla on siihen oikeus.
Mistä kohtaa?
Laita pankkitunnukset tähän ketjuun niin tarkistan.
Ei poistu oikeus mitenkään automaattisesti, ellei ole näin määritelty.
Tiedän erään tapauksen, jossa äidille jäänyt oikeus voimaan. Katsoo jotenkin toimivansa nuoren aikuisen parhaaksi, kun seuraa tiliä.
Pankista asia kuitenkin selviää, eikä kysymisessä ole mitään noloa. Samalla aikuinen ihminen voi pankissa päättää sen katseluoikeuden, jos sellainen on jäänyt voimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet ja minkä pankin palveluita käytät? Joka tapauksessa tämä tietysti selviää pankista kysymällä, mutta tod.näk. myös verkkopalvelusta.
Op mobiilista en löytänyt, mutta varsinaisesta verkkopankista löytyy esim. Tilien tiedot ja tietojen muokkaus kohta.
Osuuspankki ja oon 25v.
Eikö siellä käyttöoikeuksissa ole joku kohta, josta näet käyttöoikeudet? Voit lähettää sinne viestin ja pyytää poistamaan kaikki muiden käyttäjien oikeudet, jos et itse löydä tai jos sitä ei pysty poistamaan nettipalvelussa.
Täytin 18 vuonna 2021 ja äiti sanoi, että se tuli katosi hänen näkyvistään samana päivänä. Kyseessä on op.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mikä estää sua kysymästä tätä asiaa pankista?
Nolous :D
Ei ole noloa kysyä, jos ei tiedä. Pankkivirkailijat neuvovat mielellään. Hoida asia, koska tilanne voi olla kannaltasi pepuillaan. Rohkaise mielesi!
Osuuspankissa oikeudet häviää kun lapsi täyttää 18. Ainakin minulla hävisi lapsen tili verkkopankista heti. Kukaan ei kysellyt poistetaanko oikeudet vaan ne hävisi automaattisesti. Tämä vuosi sitten.
Vierailija kirjoitti:
Täytin 18 vuonna 2021 ja äiti sanoi, että se tuli katosi hänen näkyvistään samana päivänä. Kyseessä on op.
Jos oli näin sovittu, niin sitten.
Ei tapahdu automaattisesti.
Omasta verkkopankista näkee kenellä on kyseiseen tiliin käyttöoikeudet. Siellä voi myös muokata tilannetta jos on tarvetta, eli lisätä tai poistaa oikeudet.
Ainakin op.lla loppuu, kun täyttää 18. Meille on niin sanottu ja näin on käynyt. Jos et itse 18v anna lupaa erikseen, ei näy.
Meillä jostain syystä yksi lapsista salli tuon ja näkyy edelleen, vaikka on 23. Olen siitä sanonut, muttei kuulemma haittaa. Meillä en ainakaan minä ole katsonut kertaakaan tilitapahtumia, miehestä en tiedä. Saldohan näkyy meidän omien tilien alla. Sitäkään ei tule aina huomioitua. Saan stressin, jos näyttää, että rahaa on vähän..Jos hyvä summa, niin sitten tietysti hyvä mieli, että menee hyvin.
Minun vanhemmilla on edelleen tämä oikeus ja olen 28v :) op myös kyseessä. Eli ei välttämättä lopu automaattisesti! Minua tämä ei haittaa, joten enpä ole heitä sieltä poistanutkaan.
Minulla on sekä käyttöoikeus että verkkopankkitunnukset vanhempieni tileille. Ja he tietävät sen kyllä. Siitä on yhdessä sovittu.
Automaattisesti on hävinnyt kaikkien kolmen tilit, kun täyttivät 18v. Pankki Nordea
Vaihda kokonaan uuteen pankkiin, jos et kehtaa kysyä.
Ei ole, ellet ole erikseen antanut täysi-ikäisenä. Omani täytti 18 jokunen kuukausi sitten ja samana päivänä hänen tilinsä ja jopa Nordnetin ja Seligsonin rahastot katosi meidän vanhempien näkymästä ko. palveluiden nettisivulta. Ihan justiinsa sinä päivänä.
Nordea poisti huoltajan katselu- ja käyttöoikeudet tiliin samana päivänä kun lapsi täytti 18 v.
Täällä ei pysty aloittamaan uutta keskustelua, ja kello on jo 7.05!
Oikeesti ei lopu, jos ei lapsi sitä halua ja ilmoita pankkiin. Minun lapseni kutsuttiin pankkiin silloin, kun täyttivät 18. Yhden tilille on edelleen katselu- ja käyttöoikeus nettipankissa, muiden tilille käyttöoikeus pankissa, eli voin maksaa laskuja heidän tililtään. Oli siis kysytty, jätetäänkö äidille oikeuksia.