Onko hoivabisnes mielestäsi väärin?
Vai autetaanko sillä oikeasti vanhuksia oikeaan hintaan?
Paljonko sillä tienää että käydään lämmittämässä aikuiselle einesmoskaa ja antamassa lääkkeet kun se ei enää itse tajua? Miksei tajua? Miten ennen pärjättiin?
Kommentit (39)
Huvittaa nämä joiden mielestä kotihoito on liian kallista, mutta itsekään ei toki voi sitä tehdä.
Hyvä bisnes. Ei ne hoivafirmojen takana olevat konsernit täällä olis seitsennumeroisten summien takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen pärjättiin sillä että yli 85-vuotiaat harvemmin asuivat kotona vaan laitospaikkoja oli. Nyt täysin laitoskuntoiset jopa liikuntakyvyttömät vanhukset makaavat vuoteessa kotona js ainoa ihmiskontakti on kotihoito. Jos sinua ahdistaa että joku tienaa nettona n. 1500€ sillä että lämmittää omaisesi ruoan ja huolehtii lääkkeet niin mikään ei estä tekemästä sitä itse. Omainenkin ilahtuu.
Kenelle sinä noin paskalla palkalla töitä teet?
En tee, en ole kotihoidossa. Kotihoidon lähihoitajan palkka on tuo.
Mä oon kotihoidossa lähihoitajana, palkka 2650e + lisät.
Luulen että olisi hyvä lähteä ihmisten tarpeista ja toiveista, yksityisyydestäkin, kodin tarpeesta. Ei niin että joku määräilee pelkästään vanhuksia laitoksessa miten eletään, koska syödään, nukutaan jne. Osalla on ihan hyvä muisti, vain kroppa ei kulje ja osa ei halua silti jatkuvasti "kuntouttaa" itseään ryhmässä, ehkä tekee itse jotain liikkeitä ellei satu. Pitäisi olla toiveille ja toivolle tilaa, tunteille ja omille tekemisille. Elämälle joka on edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon kotihoidossa lähihoitajana, palkka 2650e + lisät.
Ikälisineen voi ollakin. Siltikään ei niin korkea ole että tällaisia aloituksia poikisi.
Ei siinä mielestäni mitään väärää ole, mutta omia vanhuksiani en sinne laittaisi.
Miten omaa rauhaa etsivät, jotka haluavat luontoa, tutun alueen ja ajatella ihan omassa rauhassa. Tehdä tuttuja asioita, itselleen mieluisia tai olla, jutella ystävän kanssa. Ryhmäpaikat meluisia, liikaa jo virikettä, liikaa ihmisiä - niille jotka etsivät muuta.
Mannaryyneistä ja mehusta, marjoista tai hedelmistä, vettä ja sokeria mauksi, saadaan halpaa jäliruokapuuroa.
Jäähdytetään ja vatkataan kuohkeaksi. Lasi kylmää maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen pärjättiin sillä että yli 85-vuotiaat harvemmin asuivat kotona vaan laitospaikkoja oli. Nyt täysin laitoskuntoiset jopa liikuntakyvyttömät vanhukset makaavat vuoteessa kotona js ainoa ihmiskontakti on kotihoito. Jos sinua ahdistaa että joku tienaa nettona n. 1500€ sillä että lämmittää omaisesi ruoan ja huolehtii lääkkeet niin mikään ei estä tekemästä sitä itse. Omainenkin ilahtuu.
En tee, en ole kotihoidossa. Kotihoidon lähihoitajan palkka on tuo.
https://duunitori.fi/palkat/lahihoitaja
Lähihoitaja palkka
2,856 €
Oletko vielä harjoittelussa?
Ei ole väärin. On täysin normaalia tehdä voittoa, koska se on edellytys sille, että jollain on intressi ylläpitää ja kehittää yrityksen toimintaa omistajana. Kaiken tuottaminen jonkun julkisen kivakiva-kerhon kautta ei ole tehokasta eikä myöskään järkevää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
A. Hoitajia ei ole tarpeeksi. Ne vähät menee sinne missä on parhaat olot ja palkkaus. Kunnallinen kotihoito ei sitä yleensä ole.
B. Voidaan tietysti palata enemmän siihen entiseen, eli vanhukset asuu lastensa perheen talon toista päätä. Ruoka, hoiva ja seura kuuluu lasten hoitaa.
Kaikella rakkaudella kotihoidon työntekijöitä kohtaan, jo nyt on yleinen vitsi hoitoalalla että vain hullut menee kotihoitoon töihin. Jos aletaan ajaa jotain yleishyödyllistä voittoa tavoittelemuutta ja palkkana on suurin piirtein kiitoskortti, hyvä mieli ja pyhä henki niin ne viimeisetkin lähtevät sieltä. Kotihoito on oikeasti paskaduunia ja sanon tämän henkilönä joka on sitä tehnyt. Äärimmäinen kunnioitus niille hoitajille.
Voiton tavoittelemattomuus ja kunnon palkat ovat kaksi aivan eri asiaa. Eli hoitotyöstä pitäisi saada kunnollista palkkaa jolla pystyy elättämään itsensä, mutta sen hoitotyön tarjoaja ei saa olla mikään pörssiyhtiö tai liikeyritys, jonka on tarkoitus tuottaa voittoa omistajilleen. Se voittohan tulee nytkin kunnilta jotka sen palvelun ostaa eli siis veronmaksajalta, ja osittain hoidettavien kukkarosta. Mieluummin veronmaksajana kustataisin osaltani kunnollisen ruuan vanhuksille ja palkan hoitajille. Sen sijaan rahat menevät nykyisessä systeemissä Attendon omistajien taskuun.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole väärin. On täysin normaalia tehdä voittoa, koska se on edellytys sille, että jollain on intressi ylläpitää ja kehittää yrityksen toimintaa omistajana. Kaiken tuottaminen jonkun julkisen kivakiva-kerhon kautta ei ole tehokasta eikä myöskään järkevää.
Ihan nauratti tuo toiminnan kehittäminen omistajana, kun onhan se jo moneen kertaan nähty että ainoa kehitys tapahtuu siihen suuntaan, että se hoitopalvelu tuotetaan aina vain halvemmalla jolloin omistajan taskuun jää enemmän rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan nauratti tuo toiminnan kehittäminen omistajana, kun onhan se jo moneen kertaan nähty että ainoa kehitys tapahtuu siihen suuntaan, että se hoitopalvelu tuotetaan aina vain halvemmalla jolloin omistajan taskuun jää enemmän rahaa.
Itse en ole työntekijänä huomannut tällaista kehitystä, koska palkat ovat isoin kustannus ja ne ovat nousseet tasaisesti. Lähinnä huomaan sen vimman, jolla julkinen sektori suojelee asemaansa organisaation eri tasoilla. Mitään vapaata hoivamarkkinaahan ei ole käytännössä olemassakaan muille kuin erittäin maksukykyisille ihmisille, vaan kaikki on täysin riippuvaista siitä mitä julkinen sektori haluaa palveluista maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Mites kaupungeissa hoidettiin ennen aikaan vanhukset?
Mä olin 1980-luvulla yhden kesän kotisairaanhoidossa sairaanhoitajana ja siitä seuraavan vuoden vanhainkodissa. Tuohon aikaan kotihoidon palveluita oli mahdollista saada arkisin klo 8-16 eli työ kotihoidossa oli aina päivätyötä ja viikonloput olivat vapaat. Jos vanhus tarvitsi apua myös virka-ajan ulkopuolella eikä hänellä ollut omaisia, jotka olisivat pystyneet auttamaan, vanhus siirtyi vanhainkotiin. Vanhainkodissa ei tuohon aikaan ollut edes sairaalasänkyjä, josta voi jo päätellä, että vanhukset olivat aika hyväkuntoisia eikä heitä tarvinnut nostella ja käännellä. Jos vanhus mneni niin huonoon kuntoon, että tarvitsi sairaalasängyn, hänet siirettiin terveyskeskuksen vuodeosastolle. Nykyisin kotona on vanhuksia, jotka ovat liian huonokuntoisia päästäkseen edes entisaikojen vanhainkoteihin.
Mitä tulee henkilöstöön tuohon aikaan, niin vanhainkodissa, jossa työskentelin, oli yksi sairaanhoitaja per osasto ja hän teki vain päivätyötä. Sitten olu perushoitajia (vastaa lähihoitajia) sekä kodinhoitajia ja myös hoiva-apulaisia. Tuo viimeisin ryhmä oli ainakin siinä vanhainkodissa, missä mä olin töissä, vaihtuvaa väkeä. Yleensä nuoria, jotka yo-kirjoitusten jälkeen pitivät välivuoden miettiessään, mihin hakisivat opiskelemaan. Ja siitä hoiva-apulaisen työstä sai lisäpisteitä, jos haki opiskelemaan hoitoalalle. Ts jos todistuksen numerot eivät ihan olisikaan riittäneet opiskelemaan pääsyyn, asiaa pystyi kompensoimaan tekemällä töitä vanhainkodissa. Sama juttu, jos oli vaikkapa päiväkodissa jonkun lapsen henkilökohtaisena avustajana. Hoiva-alan työkokemuksesta sai siis lisäpisteitä.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites kaupungeissa hoidettiin ennen aikaan vanhukset?
Mä olin 1980-luvulla yhden kesän kotisairaanhoidossa sairaanhoitajana ja siitä seuraavan vuoden vanhainkodissa. Tuohon aikaan kotihoidon palveluita oli mahdollista saada arkisin klo 8-16 eli työ kotihoidossa oli aina päivätyötä ja viikonloput olivat vapaat. Jos vanhus tarvitsi apua myös virka-ajan ulkopuolella eikä hänellä ollut omaisia, jotka olisivat pystyneet auttamaan, vanhus siirtyi vanhainkotiin. Vanhainkodissa ei tuohon aikaan ollut edes sairaalasänkyjä, josta voi jo päätellä, että vanhukset olivat aika hyväkuntoisia eikä heitä tarvinnut nostella ja käännellä. Jos vanhus mneni niin huonoon kuntoon, että tarvitsi sairaalasängyn, hänet siirettiin terveyskeskuksen vuodeosastolle. Nykyisin kotona on vanhuksia, jotka ovat liian huonokuntoisia päästäkseen edes entisaikojen vanhainkoteihin.
Mitä tulee h
Tuo kuulostaa hyvältä, voitaisiinpa palata tuohon aikaan. Nykyään kotona asuu sellaisia joilla ei ole lainkaan liikuntakykyä jäljellä. Kotihoidon käyntejä voi olla 5-6 päivässä ympäri vuorokauden. Ei tunnu mukavalta asiakkaan eikä hoitajien puolesta. Kunpa olisi hoitopaikkoja niille jotka sitä tarvitsevat. Kotihoito voisikin olla päivätyötä, sellaisille jotka tarvitsevat vain pientä apua.
Vähän nihkeä aloitus. Perushoiva on juuri sellaista, että huolehditaan syömisestä, juomisesta ja lääkkeiden otosta. Erityisesti janon tunne tuppaa monella vanhuksella huononemaan.
Lisäksi perushoito on myös sitä puhtaudesta huolehtimista, käytetään vessassa jos tarvitsee ja kerran viikossa suihkussa, huolehditaan että hampaat tulee joka päivä pestyä. Lakanatkin vaihdetaan välillä.
Perushoiva on arvokasta ja tarpeellista työtä, vaikka monesti siihen suhtaudutaan alentuvasti ja jopa kutsutaan halventavilla nimillä.
Mitenkö ennen elettiin? Sukututkimusta tehneenä voin kertoa, että miehistä puolet kuoli suhteellisen nuorina tyypillisesti rintatautiin, joka tarkoittaa nykykielellä ensisijaisesti keuhkokuumetta tai sydänkohtausta. Huolehdittavia vanhuksia oli siis vähemmän, mutta kyllä ennenkin elettiin yli 90-vuotiaaksi. He asuivat samassa talossa nuorempien kanssa ja söivät sitä samaa ruokaa mitä muullekin talon väelle tehtiin ja heistä huolehdittiin omien voimin. Kotiin kuoltiin ja sitten omaiset pesivät ja siirsivät vainajan arkkuun. Arkkua säilytettiin ladossa hautajaispäivään saakka. Jos jollain vanhuksella ei ollut omasta takaa huoltajia, kunta sijoitti hänet johonkin taloon ja maksoi talolle ylläpidosta korvausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On väärin. Pitäisi olla laki, että hyvinvointialueet saisivat ostaa palvelut vain voittoa tavoittelemattomilta hoivayrityksiltä.
Arvaa olisiko hoivatyölle sitten tekijöitä? Ei olisi.
Nykyinen ja edellinen työpaikkani ovat voittoa tavoittelemattomia.