Miten joillain on varaa olla kotihoidontuella?
Mietin tässä että kotihoidontuki on niin pieni rahallinen summa että käytännössä lapsi on pakko laittaa päiväkotiin vanhempainvapaan jälkeen ja mennä töihin?
Ellei sitten ole rahaa säästössä tätä varten tai puolisolla niin suuret tulot että elättävät koko perheen...
Kommentit (28)
Miehen tulot muutama tonni nettona ja asuntona edullinen kerrostalokolmion. Molemmat lapset hoidin kotona 3-vuotiaaksi asti. Olihan se oma tili melko tyhjä aina kuun lopussa, mutta pärjäiltiin ihan hyvin. Sain minimimäärän tukea, mikä oli siis jotain alle 400e. Sillä ostin lapsille vaatteet ym.
Niin, kaksi ihmistä kun säästää etukäteen, voi olla hyvinkin jonkin aikaa hoitovapaalla. Riippuu tietysti asuntolainan ym. määrästä.
Kävin töissä parina iltana viikossa, kun mies oli kotona lapsen kanssa. Joskus oli satunnaisia työkeikkoja myös päivisin ja isovanhemmat olivat silloin apuna. Menin kokoaikaiseen työhön lapsen täytettyä 3 vuotta. Tietysti säästöjäkin käytettiin ja asuimme lisäksi erittäin edullisessa vuokra-asunnossa.
Ukko lähti reissuhommiin ja minä lapsen kanssa mukaan. Hyvin riitti rahat. Talolainat ja muut hoitui samalla. Pelkillä päivärahoilla elää perhe mukavasti kun työnanataja maksaa ulkomaan asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Meidän menot oli aiemmin asettuneet siihen että mies oli töissä ja minä päätöimisesti opiskelija. Pyörähdin hetken töissä ennen äitiyslomaa, kertyi melkein kymppitonni säästöjä siinä ajassa, ja äitiyspäivärahalla säästöjen kertyminen jatkui. Kotihoidon tuella mentiin vähän miinuksella, seuraavalla äitiyslomalla taas plussalla ja kotihoidon tuella miinuksella. Kun sitten lasten kasvettua menin töihin, tilille on kertynyt 12 000 - 15 000 e / vuosi ylimääräistä vaikka teen lyhennettyä työaikaa ja on alettu käyttää rahaa paljon rennommin.
Miehen palkka on hyvä (alle 3000 brutto) ja minun ei niin hyvä mutta kohtuullinen (alle 1800 brutto nyt kun teen lyhennettyä työaikaa). Pienet menot? Pari vuotta ennen lasten syntymää otettu okt-asuntolainakin oli maksettu pois kun esikoinen oli 12v.
Rahaa olette alanneet käyttää paljon rennommin, mutta sun koko palkka jää käytännössä joka vuosi säästöön? Ei ihan kaikki tässä yhtälössä täsmää.
Minkä suuruinen laina teillä oli? Meidän asuinpaikkakunnalla omakotitalot, joita voisi edes harkita ostavansa, maksaa vähintään 350 000. Tollasilla minituloilla ei edes pääsisi lainaa ottamaan.
Jotenkin kirjoituksestasi paistaa läpi sellainen, että kaikkien muidenkin pitäisi pystyä samaan. Kaikillahan ei ole mahdollista asua halvalla eikä tehdä samoja valintoja kuin te olette tehneet.
Hyvinkin pienellä rahasummalla pärjää, mutta keskiluokka ja sitä paremmin toimeentulevat ovat tottuneet törsäämään rahaa turhuuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvinkin pienellä rahasummalla pärjää, mutta keskiluokka ja sitä paremmin toimeentulevat ovat tottuneet törsäämään rahaa turhuuksiin.
Jaa. Minä tein kotihoidontuella ollessa erilaisen huomion. Puoliso kävi töissä ja palkka oli hiukan alle mediaanin. Minä siis lapsen kanssa kotona. Meillä oli varaa lainaan, jolla irtosi kaksio kerrostalosta lähiössä. Ei eletty leveästi, mutta mielestämme ihan mukavasti.
Kun tutustuin muihin kotiäiteihin, ihmettelin ensin miten niin monilla nuoremmillikin vanhemmilla oli varaa asua rivitaloissa 4h+k+sauna. Kesäisin aina matkustivat ulkomaan lomille. Selvisi, että asuivat vuokralla ja vuokran maksoi kela. Vähän myöhemmin päiväkodissa heillä oli nollamksut ja rahaa jäi edelleen matkusteluun.
Tingittiin kulutuksesta. Kun olin kotona oli aikaa tehdä ruokaa itse ja lämmittää takkaa. Ei matkusteltu. Miehellä suuremmat tulot. Pidettiin asuntolainassa lyhennysvapaata. Siinä meidän perheen konstit ja keinot.