Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten joillain on varaa olla kotihoidontuella?

Vierailija
26.11.2023 |

Mietin tässä että kotihoidontuki on niin pieni rahallinen summa että käytännössä lapsi on pakko laittaa päiväkotiin vanhempainvapaan jälkeen ja mennä töihin? 

Ellei sitten ole rahaa säästössä tätä varten tai puolisolla niin suuret tulot että elättävät koko perheen...

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pappa betalar.

Vierailija
2/28 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästin 12 000 ennen vauvaa. Lapsi meni päiväkotiin 2-vuotiaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä myös matkusteltiin kun sain tuota tukea. Tosin mies peri myöhemmin asunnon, jossa asuttiin. Että aika lailla miehen tuloilla mentiin.

Vierailija
4/28 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ja kun ei elä yli varojen niin toisen normaali tulot riittää hyvin.

Vierailija
5/28 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko mies säästi?

Vierailija
6/28 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöillä elettiin ja asuttiin edullisessa pienessä asunnossa. Monelle ei sellainen elintaso kelpaa, vaan se kallis iso omakotitalo ja uusi auto pitää hankkia jo ennen lapsia.

Vierailija
7/28 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidontuki on korvausta siitä, että lapsesi ei ole päivähoidossa. Moni perhe näyttää pärjäävän sillä hyvin ja toisaalta monen on pakko pärjätä, koska hoitopaikan saa vain elokuussa ja tammikuussa.

Vierailija
8/28 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En olisi kyllä valmis laskemaan rlintasoani noin paljon.

Vierailija
9/28 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko mies säästi?

Minä säästin ihan sen takia, että miehen tuloilla oltaisiin eletty ihan kädestä suuhun, eikä mieskään päässyt rikastumaan hoitovapaani aikana. Ei kaikkien mies ole isotuloinen.

Vierailija
10/28 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin. Mies tienasi n. 1700€ bruttona, asuttiin vuokralla. Lisätuloja sain myymällä vanhoja tavaroita kirpparilla silloin tällöin tai tein jonkun työkeikan välillä. Kotihoidontuki oli n. 300€, lapsilisät päälle niin se on jo yli 500€. Jossain kohtaa taidettiin saada myös muutama satanen asumistukea, sen saa jos tulot jää pieneksi. Jokunen tonni oli myös säästöjä.

Mutta kyllä sillä reilulla parilla tonnilla/kk perheen hetken aikaa elättää, eihän se ole tarkoituskaan vuosikausia kotona olla vanhempainvapaan jälkeen kuitenkaan. Kuopus oli 2,5 v kun palasin töihin. Vyötä vaan tiukemmalle hetkeksi. Voi myös säästää etukäteen, esim. 300€/kk odotusaikana tekee jo 2700€ varakassan, jos ja kun mies laittaa saman se tekee jo 5400€. Tuon verran vähintään ois hyvä olla löysää budjetissa muutenkin, jos lapsia meinaa tehdä 

t. Kahden lapsen äiti 

Vierailija
11/28 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä että isä jäi kotiin. Mun parempi palkka riitti ihan hyvin maltilliseen asuntolainaan ja elämiseen.

Vierailija
12/28 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin töissä siinä ohessa. Viikonloput, miehen lomat ja ne päivät kun sain jonkun isovanhemmista lapsia vahtimaan.

Vierailija
13/28 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies jäi lapsen kanssa kotiin, koska minun tuloni ovat 2 kertaa suuremmat. Arvostelua toki sain osakseni, mutta tämä ratkaisu sopi meille hyvin.

Vierailija
14/28 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli säästöjä, joiden turvin elin. Mies maksoi asuntolainaa, olisi sen saanut lyhennysvapaallekin tarvittaessa. Kotona ollessa ei rahaa mennyt juuri mihinkään, se oli ehkä suurin yllätys. Autoa mulla ei ollut, joten sen kuluihin ei onneksi mennyt rahaa. 

Vierailija
15/28 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän menot oli aiemmin asettuneet siihen että mies oli töissä ja minä päätöimisesti opiskelija. Pyörähdin hetken töissä ennen äitiyslomaa, kertyi melkein kymppitonni säästöjä siinä ajassa, ja äitiyspäivärahalla säästöjen kertyminen jatkui. Kotihoidon tuella mentiin vähän miinuksella, seuraavalla äitiyslomalla taas plussalla ja kotihoidon tuella miinuksella. Kun sitten lasten kasvettua menin töihin, tilille on kertynyt 12 000 - 15 000 e / vuosi ylimääräistä vaikka teen lyhennettyä työaikaa ja on alettu käyttää rahaa paljon rennommin.

Miehen palkka on hyvä (alle 3000 brutto) ja minun ei niin hyvä mutta kohtuullinen (alle 1800 brutto nyt kun teen lyhennettyä työaikaa). Pienet menot? Pari vuotta ennen lasten syntymää otettu okt-asuntolainakin oli maksettu pois kun esikoinen oli 12v.

Vierailija
16/28 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntymä on kuolemantuomio :(

Ei kukaan pysty hillitsemään sikiämistään.

Vierailija
17/28 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin säästänyt hyvin rahaa, kun valmistuin ammattikorkeasta 22-vuotiaana ja päivääkään ei tarvinnut olla työttömänä. Nyt sitten nautin kotonaolosta ainakin 2,5 vuotta. Ehkä jopa siihen asti, kun tyttö on 3v. Mies tienaa noin 4500€, että ei huonot mutta ei mitkään huipputulotkaan. Mutta kerran se lapsi vain on pieni ja olen tyytyväinen, että sentään jotain tukea saa myös yhteiskunnalta.

Vierailija
18/28 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Budjetointi ja ennakointi kysymys monelle. Jos kahden ihmisen kaikki rahat menee elämiseen eikä säästöön jää niin silloin pitää tehdä jotain menoille tai tuloille. 

Vierailija
19/28 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillähän se kotihoidontuki oli ihan luksusta kun se tuli normaalin palkan päälle. Kävimme miehen kanssa molemmat töissä. Työajat sellaiset, ettei lasta tarvinnut viedä hoitoon. Vaati pientä kikkailua ja mummin apua muutaman tunnin kuussa. 

Vierailija
20/28 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut varaa, joten ennen raskautta keräsin työssäoloehdon täyteen ja pidin raskauden salassa siihen asti, että sain raskauden loppuun olevan määräaikaisen, josta jäädä lähes suoraan vapaalle. Ansiosidonnaisella sitten siihen asti, että lapsi oli vanhempi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kolme