Miten ottaa tällainen asia puheeksi?
Ystäväni lapsuudenaikainen tuttu kertoi minulle, että ystävääni olisi lapsena käytetty seksuaalisesti hyväksi erään sukulaisen toimesta. En tiedä onko juttu täysin perätön vai onko siinä enemmän tai vähemmän todellisuuspohjaa. Asia vaivaa minua, mutta tuntuu vaikealta kysyä ystävältäni siitä. Miten te tekisitte, antaisitteko asian vain olla?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Antaisin olla. On ystävän asia, haluaako itse ottaa puheeksi tuollaisen asian vai ei.
Jos kyse on juorusta, niin varmaan vaikea ottaa puheeksi sellaista, jonka olemassaolosta ei välttämättä edes tiedä
Olisin hakannut tuon ystäväni lapsuuden aikaisen tutun ja antanut asian olla.
Vierailija kirjoitti:
Olisin hakannut tuon ystäväni lapsuuden aikaisen tutun ja antanut asian olla.
reps
Jos jollakin on tuollaista tapahtunut, pitäisi olla sellanen henkilö lähellä joka voi kannustaa terapiaan. Käsittelemään tapahtunutta. Se kalvaa taustalla lopun ikää jos ei käsitellä pois.
Miksi pohdit? Kiihotutko jotenkin perverssillä tavalla tuosta ajatuksesta?
Vierailija kirjoitti:
Jos jollakin on tuollaista tapahtunut, pitäisi olla sellanen henkilö lähellä joka voi kannustaa terapiaan. Käsittelemään tapahtunutta. Se kalvaa taustalla lopun ikää jos ei käsitellä pois.
Öö.. Miten voi kannustaa terapiaan, jos ei saa edes ottaa asiaa puheeksi?
Miksi olet niin utelias? Ole onnellinen siitä, että sinulla ei ole omia murheita vaan voit kantaa huolta joistakin muista. Opettele olemaan sekaantumatta muiden asioihin.
Tuo on sellainen arkaluontoinen asia, että en todellakaan haluaisi puhua siitä kenenkään kanssa, jos olisi sattunut minulle!
Näköjään monet kommentoijat olettavat, että ap aikoo nimenomaan ottaa asian puheeksi, vaikka tässä vain pohdiskeltiin, voisiko/pitäisikö siitä puhua vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Näköjään monet kommentoijat olettavat, että ap aikoo nimenomaan ottaa asian puheeksi, vaikka tässä vain pohdiskeltiin, voisiko/pitäisikö siitä puhua vai ei.
No AIVAN! Kiitos.
Ap
Tämä oli kyllä ihmeellinen ketju, tai nää vastaukset mitä tänne tuli ja nuolten määrät. Vaikea käsittää, miks esim apta haukutaan korppikotkaksi yms ja sille ylänuolia, kun mitään konkreettista pahaa tämän perusteella hän ei oo tehny. Onko jotenkin paljon ihmisiä, joilla joku tästä osuu henkilökohtaiseen triggeriin, vai millä nuita selittää?
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli kyllä ihmeellinen ketju, tai nää vastaukset mitä tänne tuli ja nuolten määrät. Vaikea käsittää, miks esim apta haukutaan korppikotkaksi yms ja sille ylänuolia, kun mitään konkreettista pahaa tämän perusteella hän ei oo tehny. Onko jotenkin paljon ihmisiä, joilla joku tästä osuu henkilökohtaiseen triggeriin, vai millä nuita selittää?
Perus av paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIKSI sinun pitäisi se ylipäätään ottaa puheeksi?
Sitähän tässä kysyttiin, pitäisikö vai ei.
Ei pitäisi. Täysin yksiselitteinen vastaus, sillä ei tuollaisista asioista puhuta juoruilijoitten kanssa vaan aivan ammattilaisten, omasta aloitteesta.
Vierailija kirjoitti:
Mietipä sitä, jos sinä itse olisit se lapsena hyväksikäytetty. Haluaisitko sinä, että joku ottaisi sen puheeksi sinun kanssasi?
Vierailija kirjoitti:
Voi osittain selittää se, että emme me halua itsellemme kipeitä ja arkoja asioita noin vaan otettavan puheeksi. Ei hän mitään pahaa (vielä) ole tehnyt, mutta uteliaisuus ja juoruilu harvemmin suureksi ansioksi katsotaan, eikä muutenkaan toisten asioihin sekaantumista.
Olisit käskenyt juoruilijaa pitämään huolen omista asioistaan ja olemaan levittelemättä juttujaan. Asiaa ei tarvitse ottaa puheeksi ystävän kanssa, hän olisi itse ottanut sen puheeksi kanssasi, jos olisi halunnut.
Valivalivali seliseliseli.