Olenko laiska? (kotityö riitaa)
Tuntuu tyhmälle avautua tänne, mutta en läheisillekään viitsi kertoa.
Puoliso käy töissä, minä teen silläaikaa kotona:
Koiran lenkitys ja hoito,
tiskit, ruuat, imurointi,
pyykin pesu + viikkaus kaappeihin, pupujen hoito + häkkien siivous
lasten koulu-jutut, viestit, hammas terkkari ym asiat
Päivittäisten päälle tulee viikoittain mm. kaappien täyttö (wc paperit, kuivaruoka aineet, kauppalistat, lääkkeet, apteekki, wilma viestit, lasten vaatehankinnat / harratus asiat jne.. wc peseminen, moppaukset, pölyjen pyyhintä, pyykkiä, pyykkiä....laskujen ym paperiasioiden organisointi.... ym ym)
Mutta mies sanoo, että kun HÄN KÄY TÖISSÄ, hän saa levätä. Moittii minua laiskaksi. Kiittämätön p-ska.
Tekee mitä huvittaa, jos viitsii tai jaksaa.
Ei KOSKAAN tee ruokaa tai tiskaa, tai imuroi, koska hän tienaa rahaa. (ihankuin minä en tienaisi mutta vähemmän, koska en ole TÖISSÄ)
V-ttu.
Kommentit (82)
Nin, olisihan se liikaa vaadittu, että minäkin pääsisin joskus valmiiseen pöytään, vaikka sunnuntaina. Ilman että pitää itse aina tehdä ruoka ja tiskata ja siistiä keittiö.
Typerää jankkausta valtaosa tällä palstalla, mutta eihän voi ymmärtää, mistä puhun, ellei ole samantyylisessä asemassa.
Ja tiedoksi, tienaan rahaa vaikka en käy töissä.
ap
ps, tänä aamuna sain kulumaan kolme tuntia lumitöissä, puiden pilkkomisessa ja hakemisessa, uunin lämmityksessä. Pari tuntia keittiössä, ruuat tiskit ym
Pari tuntia eläinten kanssa (lenkitys siivous). Vielä ne hajulukot tekemättä.
Siinä teille muutamalle dissaajalle 2min napinpainallus ja kone tekee työt!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiskit, joo meni 2min koneen tyhjäämiseen ja 2min täyttöön.
Pyykit, se 2min koneen täyttöön ja siellä olleet kuivariin.
En tiedä miten jaksan
Tuollaiseen vetoaa yleensä ne, jotka eivät suurin surminkaan suostu tekemään moista kotityötä. Jos se kerran on niin helppoa ja nopeaa eikä mikään askar ollenkaan, on se kumma, ettei sitä itse voi ikinä tehdä?
Hoidan nyt kaiken yksin, mutta jos puoliso olisi päivät kotona, niin en todellakaan noita tekisi vielä työpäivän jälkeen, jos toisella ei ole muuta tekemistä kotona päivän aikana.
Puiden pilkkomisessa? Käsinkö ne pitää klapeiksi tehdä?
Teen etätöitä ja sen takia mielelläni teen enemmän kotitöitä, koska mulla on enemmän aikaa. Ruoka on aina valmiina, kun mies tulee töistä ja haluan nauttia sitten yhteisestä ruokahetkestä.
Vierailija kirjoitti:
Nin, olisihan se liikaa vaadittu, että minäkin pääsisin joskus valmiiseen pöytään, vaikka sunnuntaina. Ilman että pitää itse aina tehdä ruoka ja tiskata ja siistiä keittiö.
Typerää jankkausta valtaosa tällä palstalla, mutta eihän voi ymmärtää, mistä puhun, ellei ole samantyylisessä asemassa.
Ja tiedoksi, tienaan rahaa vaikka en käy töissä.
ap
ps, tänä aamuna sain kulumaan kolme tuntia lumitöissä, puiden pilkkomisessa ja hakemisessa, uunin lämmityksessä. Pari tuntia keittiössä, ruuat tiskit ym
Pari tuntia eläinten kanssa (lenkitys siivous). Vielä ne hajulukot tekemättä.
Siinä teille muutamalle dissaajalle 2min napinpainallus ja kone tekee työt!
No en kyllä suoraan sanottuna rehellisesti ymmärrä. Meillä on sähkötön mökki (puutyöt ja lämmitys tuttua) vakinaisen kodin lisäksi. Opiskelen 100 %:sti, samoin teen töitä. Erityislapsi vaatii joka ikinen päivä tätä ns. metatyötä. On kaksi lämmintä ruokaa per päivä ja aina perussiistiä. Pari lemmikkiä, mutta ei koiria. En tiskaa käsin kuin pannut jne. Koneen täyttö 2 min, tyhjennys 3 min. Tämä kerran, pari päivässä. Sama pyykinpesukoneen kanssa. Kerran viikossa isot ruokaostokset, ruokien valmistelut iltaisin, viikonloppuna jne. Puut meillä pilkotaan syksyllä valmiiksi. Musta tuntuu, että olet niin vieraantunut työelämästä ja elät omassa kuplassa, jonka vuoksi kuvittelet, että teet jotenkin poikkeuksellisen paljon. Kuten jo sanottua, tuo on täysin normaalia elämää työssäkäyvälle.
Maksatko menoista puolet? Miksi et käy töissä?
Mieti uudelleen se ruoanlaitto ettei tarvitse pari tuntia viettää päivässä keittiössä. Tee vaikka uuniruokaa tai jotain vähän nopeammin kokattavaa.
Pitäis kohta teineille makaronilaatikko vääntää, kai siihen pitää sit 2 tuntia varata
Vierailija kirjoitti:
Tuollaista se oli 1960-luvulla. Mene sinäkin töihin ja laiskottele sen jälkeen.
Eikä ollut. Suomessa naiset ovat aina käyneet töissä. Elättinaiset ovat harvinaisia.
Mene ap töihin. Jos et pääse, opiskele uusi ammatti. Ei tuo ole aikuisen naisen elämää.
Vierailija kirjoitti:
Silloin, kun lapset on pieniä ja kotihoidossa, on luonnollista, että jaetaan kotitöitä ja työssäkäyvä maksaa enemmän. Mutta jos lapset on koulussa ja puoliso töissä ja elättää kotona olevan niin sen kotona olevan tulee todellakin tehdä kotityöt ja hoitaa muutkin asiat. Jos ajattelisin itse sitä, että kävisin töissä ja toinen olisi kotona ja joutuisin vielä kaiken hyväksi elättämään sen toisen (kun lapset jo isoja) niin odottaisin tosiaankin, että se toinen hoitaisi valtaosan asioista. Tosin jos se kotona oleva ei aktiivisesti pyrkisi työelämään opiskelemalla, hakemalla töitä, menemällä kursseille jne niin en suostuisi tuollaiseen suhteeseen. Siinä tulisi jo arvot vastaan.
Enkä muutenkaan ymmärrä, että miten noista kotitöistä nostetaan noin iso haloo. Työssäkäyväthän hoitaa nuo iltaisin ja viikonloppuisin joka tapauksessa. Ei niitä imurointeja, kaupassa käyntejä sun muita tarvitse joka päivä tehdä. Kun suunnittelee
Tässä oli varmaankin kyse siitä, että myös yhteisellä vapaa ajalla ap on se, joka huolehtii kaikista kotitöistä. Reilua olisi se, että tehtäisiin asiat vapaalla yhdessä.
Mä ajattelen, että jos lapset on jo koululaisia, kannattaisi heille jo opettaa kotitöitä, kuten roskien vienti, ruuanlaitossa auttaminen ja oman huoneen siivous sekä lemmikkien kanssa touhuaminen.
Mutta jos mies tekee töitä lähes 40 tuntia viikossa, niin on aika kohtuullista odottaa, että sinä teet myös saman verran asioita yhteiseksi hyväksi.
Pyykkiä lapsiperheessä saa pestä lähes päivittäin, mutta aktiivisesti siihen kuluu ehkä vartti, tai ehkä tunti päivässä, jos teillä pyykit myös silitetään.
Jos mietit, että tunti päivässä kuluu myös ruuanlaittoon, toinen keittiön siistimiseen, kolmas imurointiin ja muuhun siivoamiseen, niin arkisin sulla on noitten lisäksi neljä tuntia aikaa lasten ja lemmikkien kanssa puuhailuun.
Ihan en ymmärrä, miten sitä siivoamista riittäisi hirveästi vielä illoiksi ja viikonlopuiksikin.
Eikö se koko perheen yhteinen aika kannata käyttää mukavaan yhdessäoloon, ulkoiluun ja lepäilyyn sekä harrastuksiin, eikä kotitöistä riitelyyn?
Vierailija kirjoitti:
Teen etätöitä ja sen takia mielelläni teen enemmän kotitöitä, koska mulla on enemmän aikaa. Ruoka on aina valmiina, kun mies tulee töistä ja haluan nauttia sitten yhteisestä ruokahetkestä.
Monella naisella lukee varmaan hautakivessäkin "Hänellä oli ruoka valmiina." Tuntuu olevan niin suuri ylpeyden aihe.
En tietenkään oleta, että työssäkäyvä tekisi kaikki nuo töiden jälkeen, vaan että joskus laittaisi tiskit, tai tekisi viikonloppuna ruokaa?
Olisiko se liikaa vaadittu? Hänellä on viikonloput vapaata, tekee jotain jos viitsii. Ikinä ei siis tee ruokaa tai pyyhi edes pöytää, ei siisti omia jälkiään!
Nyt saa riittää, en puolustele itseäni tänne enempää.
Kiitos asiallisesti vastaajille.
ap
Mulla menisi kolme tuntia tuohon koiran ulkoilutukseen ihan mielellään, mutta kyllä muut hommat päivässä hoituisi alle kahdessa tunnissa. Ei kai sitä tarvitse imuroida päivittäin tai pestä edes pyykkiä tai pyyhkiä pölyjä tai luututa lattioita. Max kaksi kertaa viikossa tarvitsee edes kaupassa käydä. Pitkin viikkoa kun suunnittelee työt, niin ei nuo hommat raskaaksi käy päivässä keskimäärin, kun ei siis näköjään ole pieniä lapsia vahdittavana kotona.
Kyllä sinä teet ihan riittävästi Ap.
Ihmiset tietysti tarttuu tuohon, miksi et ole töissä kysymykseen. Älä välitä näistä kommenteista, niitä tulee vaikka sanoisit olevasi sairas.
Mutta ymmärrän sinua, kyllä noihin hommiin, jos teet pihatyöt ja talonlämmityksenkin, plus ruuat, siivous, lasten jutut, niin tasan tulee "työtunteja", joita tämän töissä käyvän miehenkin sopisi arvostaa.
En ymmärrä millä oikeudella työssä käyvä väheksyy sitä, mitä teet kodin, lasten ja hänen eteensä?
Ja jos silti tienaat ja osallistut kuluihin, niin en ymmärrä alkuunkaan mikä ongelma..
Ja miksi mies ei voi töiden lisäksi tehdä "mitään" muuta... Siis mitään...
Kyllähän sitä normaalit työssäkäyvätkin joutuvat noita sinun mainitsemiasi askareita tekemään töiden lisäksi.
Mutta monella on se asenne, että se joka jää kotiin tekee KAIKEN muun aina yksin.
Ymmärrän, että kotona oleva tekee suurimman osan kotitöistä yms. Mutta jotkut asiat voisi jakaa, koska onhan viikko sinullekin raskas ja ansaitsisit todella edes sen sunnuntai vapaan noista hommista..
En tiedä, oletko muuten onnellinen tämän miehesi kanssa? Vai onko se arki enempi sitä, että sua ei arvosteta ja mies vaan istuu koneella, ette tee mitään yhdessä tai nauti toistenne seurasta?
Jos näin niin vähintään jotain keskustelua tai pariterapiaa, elämänmuutosta suosittelisin..
Voimia!<3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella naisella lukee varmaan hautakivessäkin "Hänellä oli ruoka valmiina." Tuntuu olevan niin suuri ylpeyden aihe.
No minusta olisi tosi kummallista olla tekemättä sitä ruokaa ja odottaa toisen tulevan töistä sitä ruokaa tekemään. Etätöiden myötä mulla säästyy paljon aikaa työmatkoissa ja kokkaisin joka tapauksessa vaikka yksin asuisin. Mukava aloittaa yhteinen ilta päivällisellä.
Mielestäni teet ihan liikaa. Ei kenenkään kuulu olla toisen palvelija.
Mielestäni sinun kannattaa mennä töihin. Silloin voit hyvällä omalla tunnolla sanoa miehelle, että on hänen vuoronsa siivota ja laittaa ruokaa.
Kyllä kai se työssä käydä mies voisi edes omat jälkensä siivota?! Onko hän joku kuninkaallinen olevinaan, että jättää roskatkin pöydälle sinun korjattavaksesi, kuin millekkäki kotipiialle?
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään oleta, että työssäkäyvä tekisi kaikki nuo töiden jälkeen, vaan että joskus laittaisi tiskit, tai tekisi viikonloppuna ruokaa?
Olisiko se liikaa vaadittu? Hänellä on viikonloput vapaata, tekee jotain jos viitsii. Ikinä ei siis tee ruokaa tai pyyhi edes pöytää, ei siisti omia jälkiään!
Nyt saa riittää, en puolustele itseäni tänne enempää.
Kiitos asiallisesti vastaajille.
ap
Tossa olen kyllä samaa mieltä. Kyllä työssäkäyvänkin aikuisen voi odottaa käyttäytyvän aikuisen lailla. Ja vanhemman voi odottaa olevan hyvänä esimerkkinä lapsilleen.
Ja jos on ollut yhteinen valinta asua puilla lämmitettävässä omakotitalossa ja pitää lemmikkejä, niin tottakai vastuu on molemmilla.
Outoa, että aikuinen mies käyttäytyy hemmotellun lapsen lailla.
Organisointikyvytön ja tehoton taidat ainakin olla.