Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lukion pitkän matematiikan ylioppilaskokeen pakollisuudesta luovuttiin aikoinaan?

Vierailija
24.11.2023 |

1990-luvun loppupuolella.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

V. 1996 loppui.

Joo, kyseinen vuosi loppui melkein 27 vuotta sitten.

Kas, osaat laskea.

Vierailija
42/63 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ET

Vierailija kirjoitti:

Jos olen ymmärtänyt oiken, niin nykyään taitaa hetken uinumsien jälkeen ainoa pakollinen kirjoitettava oppiaine olla koko Suomessa ruotsinkieli; käsittääkseni jos olet ruotsinkielinen abiturientti Maarianhaminasta, niin sinun ei ole pakko kirjoittaa "pakkosuomea", vaan voit kirioittaa sen asemasta jonkun muun kielen mutta jos olet suomenkielinen tai jonkun muun kuin ruotsinkielinen, niin ruotsia et voi ohittaa vaan sinun suoriettava hyväksytysti sekä suomenkielien koe että toisen kotimaisen e. ruotsinkielen kokeet, jotta voit saada ylioppialstutkintosi täyttää pakolliset oppiaineet tämän jälkeen voit sitten valita matikasta ja reaalista ja sitten vielä yhden kielen lisää.

Eli minimissää suomi-+ruotsi +X kieli + matikka tai reaali. -

Matikkaa taas puustatsta sillä, että opiskelijavalinnoissa siitä on aanut hyin lisäpisteitä verrattuna reaaliin tai kieliin. 

Olenko ymmärtänyt oikein?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paranisivatko lukiolaisten matematiikan taidot, jos molempien oppimäärien ylioppilaskokeet muutettaisiin pakollisiksi?

Vierailija
44/63 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paranisivatko lukiolaisten matematiikan taidot, jos molempien oppimäärien ylioppilaskokeet muutettaisiin pakollisiksi?

Mikäli matematiikkaa opetettaisiin järkevästi ja esikoulusta alkaen, joo.

Vierailija
45/63 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkokirjoittamisesta luovuttiin, koska hylkäyksiä alkoi tulla liikaa. Koetta ei voinut helpottaakaan, koska olisi tullut ihmettelyä siitä, miksi pitkä matematiikka on muuttunut lyhyeksi.

Nyt viiden viime vuoden aikana pitkän matematiikan kirjoittajien määrä on kasvanut viidenneksellä. Eli ei sitä pakkoa mihinkään tarvita.

Vierailija
46/63 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin ylioppilaaksi vuonna 1973. Edes silloin pitkä matematiikka ei ollut enää pakollinen.

Vierailija
47/63 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä matematiikka tulisi olla pakollinen, jos pyrkii presidentiksi.Tärkeä älykkyyden mittari.

Vierailija
48/63 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkä matematiikka tulisi olla pakollinen, jos pyrkii presidentiksi.Tärkeä älykkyyden mittari.

Lasten läpsyttelyä. 

Vierailija
49/63 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ole ollut pakollinen ikinä.

On ollut aika kauan pakollinen pitkän matikan lukijoilla. Lukioissa oli kielilinja, reaalilinja ja matamatiikkalinja. Näistä linjoista on luovuttu vasta 70- ja 80-lukujen taitteessa.

Ei ollut 2000-luvulla. Silloin piti kirjoittaa pakollisena joko reaali tai matematiikka. Luullakseni pitkän matikan lukija sai halutessaan kirjoittaa matikan lyhyenä.

Itse luin lyhyttä, mutta kirjoitin pitkänä. Tietysti opettelin tarvittavat asiat itse. Kävin lisäksi pitkän kertauskurssin ja abikurssit.

Vierailija
50/63 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ylipäätään on olemassa pätkä matematiikka? Eikö olisi järkevää, että kaikkien pitäisi kirjoittaa pitkä matematiikka, jotta hölmöläiset saataisiin karsittua pois jatko-opinnoista yliopistolle, koska eivät ole akateemista ainesta, sillä reputtaisivat juuri pitkässä matematiikassa niinkuin pitääkin.

Että nämä Stubbit, Kataiset ja monet muut pääsisivät ylioppilaiksi. Pitkällä matematiikalla ei toivoakaan.

Vierailija
51/63 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se taisi mennä niin että jos aloitti pitkällä matikalla eikä vaihtanut sitä lyhyeen viimeistään 5. kurssin alkaessa se piti kirjoittaa jos halusi päästä ylioppilaaksi. 

Mä aloitin lokion 1991 ja luin ekan vioden pitkää matikkaa. Vaihdoin tokalle lyhyeen, joten ei tatvinnut pitkää matikkaa sitten kirjoittaa. Ja mulla oli jo myös C-kieli, eli taisin kirjoittaa sitten äikän, enkun, ruotsin, ranskan ja reaalin.

Vierailija
52/63 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakkokirjoittamisesta luovuttiin, koska hylkäyksiä alkoi tulla liikaa. Koetta ei voinut helpottaakaan, koska olisi tullut ihmettelyä siitä, miksi pitkä matematiikka on muuttunut lyhyeksi.

Nyt viiden viime vuoden aikana pitkän matematiikan kirjoittajien määrä on kasvanut viidenneksellä. Eli ei sitä pakkoa mihinkään tarvita.

Johtuu siitä, että pitkästä matikasta saa eniten pisteitä korkeakouluvalinnoissa.

Vierailija
53/63 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän pitkän matematiikan suorittaneet pitävät sitä niin tärkeänä? Harvoin esim. ranskan kirjoittaneet vaativat, että kaikkien olisi kirjoitettava ranska, koska se on vanha eurooppalainen kieli, joka avaa lisää mahdollisuuksia perehtyä kulttuuriin, sivistykseen ja historiaan?

Vierailija
54/63 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johtuu siitä, että pitkästä matikasta saa eniten pisteitä korkeakouluvalinnoissa.

Tämä on se juurisyy.

Vierailija
55/63 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se taisi mennä niin että jos aloitti pitkällä matikalla eikä vaihtanut sitä lyhyeen viimeistään 5. kurssin alkaessa se piti kirjoittaa jos halusi päästä ylioppilaaksi. 

Mikähän järki tässä on ollut? Ne ekat kurssit ovat kaikista helpoimpia. Itsekin vielä vitoskurssin kohdalla sain kiitettäviä arvosanoja ja ajattelin että voisin kirjoittaa, mutta myöhemmin alkoi vaikeutua liikaa. Vikan kurssin pääsin läpi rimaa hipoen ja totesin etten todellakaan kirjoita.

Vierailija
56/63 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä aloitin lokion 1991 ja luin ekan vioden pitkää matikkaa. Vaihdoin tokalle lyhyeen, joten ei tatvinnut pitkää matikkaa sitten kirjoittaa. Ja mulla oli jo myös C-kieli, eli taisin kirjoittaa sitten äikän, enkun, ruotsin, ranskan ja reaalin.

Ai aloitit vai?

Vierailija
57/63 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geometriasta tuli hylsy, enkä saanut sitä läpi edes uusinnassa. Viimeistään silloin ajattelin, että matematiikka ei sittenkään ole minun juttuni.

Vierailija
58/63 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun täytyy tunnustaa että olin kateellinen niille jotka pärjäsivät hyvin pitkässä matikassa. Itse en pärjännyt kun en tajunnut niitä jutskia enkä paljon enää yrittänytkään kun ei kerran mennyt jakeluun. Vaihdoin sitten lyhyeen matikkaan lukion tokalla vuosikurssilla.

Vierailija
59/63 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelen, että pitkässä matematiikassa ei olisi opiskeltu talousmatematiikkaa, oliko näin?

Vierailija
60/63 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistelen, että pitkässä matematiikassa ei olisi opiskeltu talousmatematiikkaa, oliko näin?

Samaa muistelen minäkin. Sen sijaan todennäköisyyslaskentaa kyllä oli molemmissa oppimäärissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kuusi