Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko julkisella puolella vaatia naislääkäriä

Vierailija
24.11.2023 |

Auttakaa tietäjät.

Olen menossa lääkärille alapään vaivan takia. Jos tarvitaan toimenpide, en suostu missään tapauksessa mieslääkärin hoidettavaksi, koska minulla on hyväksikäyttötausta.

Saanko halutessani naislääkärin, vai onko homma jätettävä tekemättä?

En ole muutamaan yöhön saanut nukuttua tämän asian takia, kertokaa jotka tiedätte.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä en saanut naislääkäriä vaikka pyysin. Kehottivat menemään yksityiselle mutta ei ole rahaa moiseen. 

Nyt yritän säästää rahaa sitä varten ja toivon, että oireet johtuvat myoomasta eikä syövästä.

Ja itselläni myös siis vahva traumatausta.

Vierailija
22/63 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan kirjataan mt potilaaksi, jos on suomalainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi pyytää. Itse olen pyytänyt esim.gynekologisissa jutuissa aina naisen. Ja ilmoittanut suoraan,että naisen haluan.

Vatsan tähystyksissä oli mies,mutta aina naishoitaja mukana.

Vierailija
24/63 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Ap mitään uutta hyväksikäyttöä pelkää, vaan on traumatisoitunut sen takia. Sellaista se ihmisen sielunelämä on.

Sitä paitsi useimmat naiset menevät mieluummin NAISTENTAUTIEN osalta naislääkärille. Nykyään on varaa valita ja hyvä niin.

Vierailija
25/63 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä en saanut naislääkäriä vaikka pyysin. Kehottivat menemään yksityiselle mutta ei ole rahaa moiseen. 

Nyt yritän säästää rahaa sitä varten ja toivon, että oireet johtuvat myoomasta eikä syövästä.

Ja itselläni myös siis vahva traumatausta.

Otan osaa.

En jaksa ymmärtää miksi meidän systeemi on, että kun tarvitset apua niin heitetään syvään päätyyn ja sanotaan ettö yritä selvitä.

Olen niin kyllästynyt, että en enää ikinä soita mihinkään ajanvaraukseen jossa pitää kuunnella ensin tuuttausta ja sitten myydään eioota tai lyödään luuria korvaan, vaikka kuinka kiltisti esität asiasi.

En viimekään yönä oikein nukkunut 😢 rupee olemaan jaksaminen vähissä.

Ap

Vierailija
26/63 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki voit pyytää seuraavaa aikaa naispuoliselle lääkärille.

Vierailija
27/63 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä on paremmat välineet tunnustella.

Vierailija
28/63 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän sua. Mutta haluan myös kertoa että kaksi parhaimmista lääkäreistä mitä on olleet, oli mieslääkäreitä. 

Ja sekin on täysin subjektiivista.

Vierailija
29/63 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa olla jo etukäteen poliklinikalle yhteydessä ja kertoa omasta tilanteesta ja toiveesta. Voit ihan hyvin kertoa myös perustelut sille, miksi sen naislääkärin haluat. Yleensä kyllä terveydenhuollosta löytyy traumasensitiivistä ymmärrystä kun sen vaan ottaa esille, eikä ala perusteetta vaatimalla vaatimaan.

Vierailija
30/63 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös sulla kuitenkin ole miesystävä? Tai vähintään aktiivinen elämä sillä saralla? Miten se on eri asia

Vierailija
31/63 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit vaatia kuuta taivaalta. Saat ulosheittävän vaksin ;-)

Vierailija
32/63 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan visvainen römpsäsi kiihottaa gyneä. Kun on vasta 1000 nähnyt. LOL

Vierailija
33/63 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatia saa aina. Minä laitan vaatijat aina vittumaisimmalle lääkärille mitä klinikasta löytyy.

Vierailija
34/63 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet s o m a l i niin voit. Suomimamma ei voi.

Vierailija
35/63 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi vaatia. Suomessa on oikeus lain mukaan kieltäytyä hoidosta mutta oikeutta valita hoitohenkilökunta ei ole.

On ihan turha alapeukuttaa faktoja. Puhuin laista.

Puhut itse keksimästäsi laista. Suomen laissa ei ole mitään sellaista kohtaa joka kieltäisi pyytämästä samaa sukupuolta olevaa lääkäriä intiimiasian hoitoon. Välttämättä sitä ei aina pystytä järjestämään, mutta ei todellakaan ole laitonta pyytää. 

Vierailija
36/63 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös sulla kuitenkin ole miesystävä? Tai vähintään aktiivinen elämä sillä saralla? Miten se on eri asia

No ei kaikilla ole, varsinkaan monilla joilla on traumataustaa. 

Ja kysytkö oikeasti miten oma luotettava ja tuttu kumppani on eri asia?

Vierailija
37/63 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko siis menossa lähetteen perusteella gynekologian poliklinikalle vai terveyskeskuslääkärille kertomaan vaivastasi? Tarkoitatko toimenpiteellä gynekologista perustutkimusta vai jotain muuta?

Vierailija
38/63 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on oikeus pyytää todellakin. Et ole systeemin orja. Kerro vastaanotolla tai ajanvarauksessa yksinkertaisesti, että sinulla on hyväksikäyttötausta ja haluat intiimiasioihin naislääkärin. Voit myös kertoa tälle naislääkärille sen, että tutkimus pelottaa. Voit myös sanoa kesken tutkimuksen, jos jokin tuntuu epämukavalta ja haluat keskeyttää sen. Jos sinusta ei tunnu mukavalta mainita hyväksikäyttöä, voit vain vedota naislääkärin valinnassa henkilökohtaisiin syihin.

Sen lisäksi rohkaisen sinua ajattelemaan, että myös traumakokemuksiin on olemassa toimivia hoitokeinoja kuten EMDR, joka auttaa tehokkaasti jopa muutaman kerran jälkeen kaltaisissasi tapauksissa.

Tsemppiä, saat kyllä asiasi hoidettua!

Vierailija
39/63 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano, että olet muslimi, niin onnistuu.

Pitää olla myös musta. Suomimusu ei riitä.

Vierailija
40/63 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina voi toivoa mutta ei se välttämättä toteudu. Mitä jos joku mieslääkäri on vaivasi ainoa asiantuntija, etkö halua hoitoa lainkaan?

En.

Ap

Mä ymmärrän ihan hyvin. Itselläni olisi myös erinäisistä syistä haasteellista mennä tietyissä vaivoissa mieslääkärille, mutta tällä palstalla tuskin saat hirveästi ymmärrystä. 

Voit pyytää naislääkäriä, mutta kaikissa tapauksissa ei välttämättä järjesty julkisella puolella. Yksityisellä onnistuu helpommin. 

Toki yksityisellä onnistuu täydellisesti kun varaa ajan naiselle. Ainakaan Tampereella takavuosina oli pakko mennä miehelle ja vaikkei mitään traumataustaa olekaan niin kokemus oli huono. Sen jälkeen käynyt sitten aina yksityisellä naislääkärillä naisten vaivoissa.