Nyt käytetyllä kilowattitunnilla saa käyttää "ilmaiseksi" 5 kwh:ta huomenna, joten kannattaa....
....laittaa sauna ja uuni päälle vaikkei leipoisi eikä sainoisi. Eli tänään lämmitetty sauna antaa pörssisähköläiselle keskimäärin 5 ilmaista saunanlämmitystä.
Mulla on 9kwh:n kiuas niin joka tunnilta tulee 9*50c-siirtomaksu ja sen verot = 3,87€/h pelkästään saunasta hyvitystä, Tähän päälle lattialämmitys, pyykkikone, tiskikone ja auton lohko+sisälämppäri ja valaistus, niin 10€/h on ihan mahdollinen.
Kommentit (9)
Hahhah ja ensiviikolla taas kovat pakkaset ja hinnat alkaen 20 senttiä/kwh.
Luuletko oikeesti ettei yhtiöt veloita tuota takaisin? Jos luulet oot aika yksinkertainen
Ihan järkevää pörssisähköläisten käyttää sähkö nyt, kun se on halpaa tai siis peräti miinusmerkkistä. Koko pörssisähkön idea käsittääkseni on , että seurataan hintoja. Kun on kallista, vähennetään kulutusta, ja kun on halpaa, lisätään kulutusta. Mulla on määräaikainen sopimus, mutta silti mun mielestä pörssisähköläisten kannattaa nyt tehdä kaikki sellaiset sähköä kuluttavat asiat, jotka eilen - vai milloin se nyt olikaan? - jäi kalliin hinnan takia tekemättä. Fingridin voimajärjestelmän tilanne on edelleen normaali, vaikka sähkön kulutus onkin jonkin verran kasvanut. Jos nyt sitten sattuisi käymään niin pahasti, että tulisi sähkökatkoksia, sellaisiin kansalaiset opastettiin varautumaan jo yli vuosi sitten.
Täällä alkaa olla kohta 40 kWh täynnä klo 14:n jälkeen. Onni on 9 kW:n kiuas ja ämpärillinen 2 kW sisätilalämmittimiä. Sähkönjakohuoneesta olen tarkistanut, etten rasita mitään vaihetta enempää kuin mitä pääsulakkeet sallivat, ettei käy hullusti. Tieteellinen koe jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Täällä alkaa olla kohta 40 kWh täynnä klo 14:n jälkeen. Onni on 9 kW:n kiuas ja ämpärillinen 2 kW sisätilalämmittimiä. Sähkönjakohuoneesta olen tarkistanut, etten rasita mitään vaihetta enempää kuin mitä pääsulakkeet sallivat, ettei käy hullusti. Tieteellinen koe jatkuu.
Korjaan: klo 15:n jälkeen. Klo 14:han sähkö oli siirtoineen vielä plussamerkkistä hinnaltaan.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko oikeesti ettei yhtiöt veloita tuota takaisin? Jos luulet oot aika yksinkertainen
Et taida tietää/ymmärtää miten Nordpool toimii? Jos Nordea tekee virheen ja myy Nokian osakkeita 1c kpl, niin ei muiden pörssiyhtiöiden osakurssi heilahda silloinneikä myöhemminkään minnekkään. Tosin nyt yksi firma myi 30% suomen kulutuksesta halvalla, jolloin hinta painui miinukselle. Samoinhan käy jos tuulee kovaa, eli tuulisähköstä on ylitarjontaa.
Sähköpörssi toimii kysynnän ja tarjonnan mukaan. Jos hinta olusi huomenna 50c/kwh 15-24, niin kyseessä olisi varmasti yhtiöiden yhteinen päätös eli kartelli!
Sähköjärjestelmän tila on edelleen normaali
https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/sahkojarjestelman-tila/
Moni ei ymmärrä tuosta yhtään mitään vaan polttelevat kynttilää edelleen vakan alla kun sähkö on niin kallista.