Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mirena ja kipu seksissä

Vierailija
24.11.2023 |

Hei, onko kokemuksia Mirena-kierukasta ja genitalian voimakkaasta kosketusarkuudesta? 

Myös kokemuksia muista keltarauhashormoniin vaikuttavista lääkityksistä kivuliaan seksin suhteen kelpuutetaan.

Kipua kuvailisin samankaltaiseksi kuin ihon pahasti hankautuessa voi tulla hankaumaihottumaa, esim itsellä tullut polveen jumppasalin lattialle kaatuessa. Liukuvoiteen käytöstä ei ole ollut apua, vaikka niiden käytöstä näissä melko toivottomissa seksiyrityksissä on tullut pakollista.

Aion jakaa omaa kokemusta, ei ole kysymykseen vastaamisen kannalta niin merkittävää/ En löytänyt tästä aiheesta hauilla mitään, vain joitain mainintoja, että joillain Mirenan sivuoireena kipu seksissä, itse valmisteen sivuainelistasta en tätä sivuoiretta edes huomannut, ja tuntuu jotenkin tosi pelottavalta.

Mulla on alkanut/jatkunut kipu seksissä, niin suu-, käsi- tai yhdynnällisessä, eikä lämmittelyt auta, kun yksikin pieni tuntuman voimistuminen aiheuttaa niin voimakasta tuskaa, että halut jatkaa menee, ja jos silti haluaa jatkaa, pitää aloittaa se prosessi ihan alusta. Eikä kertaakaan oo onnistunut pääsemään "maaliin" asti, vaikka tää laukeemattomuus onkin jo jatkunut pitempään. Epämukava tunne jää tuntumaan yli puoleksi tunniksi, kerran koitettiin uudestaan kun kipu laantui, mutta seuraava kipu tuli melkein välittömästi, ja jatkui seuraavaan päivään saakka. Ja liukkarista ei tosiaan myöskään käytännössä mitään apua, vaikkakin niiden käytöstä on tullut pakollista, sillä normaali liukkaustasoni tuntuu herkistyneenä siltä, kuin kumppani käyttäisi karheaa pyyhettä kortsuna. 

Taustatietoina: En oo ollut herkkä ees seksielämäni alkuaikoina. Perverssi elämä jota elän on kans vaikuttanut kestokykyyni. Kovakaan painaminen ei ole tuntunut pahalta klitoriksessa, jonka tiedän monille olevan inhottavaa, ja en ole tarvinnut edes esilämpiämistä ennen aktia, vaan kehoni on ollut välittömästi mukana. Olen myös tottunut bdsm elämässä ylipäänsä kuritukseen, johon on kuulunut esim myös genitaliani läpsimistä, eikä sekään ole koskan tuntunut pahalta.

Mitän vammautumista ei ^mainituissa toimissa ole tapahtunut, ainoa ennen kipuilujen alkua oli pari viikkoa taukoa seksissä Mirenan asennuksen yhteydessä, mutta tuskin taukokaan vaikuttaa, kun ei pari kuukauttakaan ilman ole ongelmia aiheuttanut. Eikä lääkäri mitään klitorista ronkkinut. Ollaan myös pitkäaikaisen kumppanin kanssa taudittomia, ettei voi semmosenkaan liittyä. Ainoa mikä muu vois olla, ois että jos mulla ois nyt yhtäkkiä puhjennut joku sairaus

Mulla on varattu lääkäriaika, jossa aion keskustella Mirenan sopivuudesta, sillä yllämainittujen ongelmien lisäksi olen alkanut itkeä jatkuvasti, ja ahdistus tulee niin vahvana, että en osaa käsitellä sitä. Olen myös itkenyt kymmeniä tunteja tän genitaliayliherkkyyden takia, tuntuu että olen vammautunut ja saatan vaan normiarkea eläessäni yhtäkkiä muistaa tämän (tai muun asian) ja itkeä yli tunnin putkeen kykenemättä lopettamaan.

Mutta joo, vertaistukea? Tuntuu että oon tosi yksin tän asian kanssa

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi olla vulvodyniaa`: https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00650

Kannattaisi varmaan käydä pimppifyssarilla, josko alapään lihakset olisi ylijännittyneitä jostain syystä. Vaimolleni tuli ja lähti pois pimppifyssarilla käymällä ja venytteilllä ja oikella treeneillä. Toki vika voi olla kierukan sopivuudessakin tai sekä että.

Vierailija
2/4 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisi olla vulvodyniaa`: https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00650

Kannattaisi varmaan käydä pimppifyssarilla, josko alapään lihakset olisi ylijännittyneitä jostain syystä. Vaimolleni tuli ja lähti pois pimppifyssarilla käymällä ja venytteilllä ja oikella treeneillä. Toki vika voi olla kierukan sopivuudessakin tai sekä että.

Näemmä tuolla mainitaan yhtenä mahdollisena aiheuttajana matalahormoniset ehkäisymenetelmät, eli varmaan sitten kyse on tosta, että siitä kierukasta... Kiitti tästä linkistä, vulvodyniasta en oo ennen kuullutkaan ja tää helpottaa mun stressiä tosta tulevasta lääkäriajasta, että tää on joku oikeesti nimettävä tila. En tietty ite oo lääkäri, mutta kuulostaa kyl sopivalta

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi olla myös, että kierukka ei ole enää oikealla paikallaan, esim. voi olla valunut kohdunkaulakanavaan, joka aiheuttaa kipuja

voi olla, että kohtusi supistelee niin voimakkaasti, että kierukka "kolisee" sinne kohdun limakalvoon ja kohtu ärsyyntyy siitä lisää.

voi olla joku sisäsynnnytintulehdus

voi olla, että on limakalvoatrofiaa ja se korjaantuu estrogeenivoiteella

voi olla, että kierukan hormonit ei vaan sovi kehollesi / kierukka on ollut liian vähän aikaa

Kun minulle asennettiin mirena, niin gyne sanoi moneen kertaan, että varaudu siihen, että oireita on pahimmillaan seuraavat puoli vuotta.  voi tulla kipua, finnejä, mielialamuutoksia, vuotoja jne. Minulle oireilua oli muistaakseni kolmisen kuukautta ja sitten kuin taikaiskusta kaikki oireet katosi. Myös tukka ohentui, mutta alkoi sitten taas paksuuntua. Nyt menee hyvin. Hädin tuskin muistan kierukan olemassaoloa. Mutta ei tämä kaikille sovi.

Hyvä, että olet varannut ajan gynelle.

Vierailija
4/4 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierukka pois, ehkäistä voi kondomilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi