Perunkirjoitus ja kuolinpesän asioiden hoito - voiko tästä selvitä mitenkään?
Kauhutarinat perintöriidoista tulivat sitten omallakin kohdalla toteen, kun vanhemmista toinenkin menehtyi ja olemme sisarusten kanssa setvineet kuolinpesän asioita. Tämä on ollut alusta asti täyttä farssia: yksi arvostelee kaikkea muttei tarjoa ratkaisuja, toinen ei ota kantaa mihinkään, yksi kieltäytyy tekemästä yhtään mitään ja neljäs on äärimmäisen epäluotettava ulosottovelkoineen, viides suuttui sydänjuuriaan myöten perunkirjoitustilanteessa. Sitten olen minä, joka on aivan pihalla mitä nyt pitää tehdä, kun näköjään kaikki asiat kaatuvat mun niskaan. Ja on varmaan sanomattakin selvää, että tällä hetkellä mulla ei olisi yhtään kaistaa hoitaa kovinkaan monia asioita, hoidin jo hautajaisetkin yksin. Jos kuudestaan jaettaisiin hommat, olisi varmaan aika helppoa. Mutta ei puhettakaan sellaisesta vaan mun on hoidettava nämä.
Mitä hittoa mun pitää nyt tehdä? Perunkirjoitus on siis nyt tehty. Seuraavaksi pitäisi laittaa talo myyntiin ja varmaan jotain tiliasioita hoitaa. Miten ne tapahtuu? Meneekö asuntolainamaksu koko ajan itsestään kuolinpesän tililtä? Pakko saada realisoitua nopeasti tuo talo, jotta saadaan perintöverot maksettua ja muut kulut (sähkölämmitys, laina, vakuutukset yms) lakkautettua. Pelottaa, että joudun maksamaan jotain omasta pussista, olen kotihoidontuella (juuri 1-vuotiaiden kaksosten kanssa kotona) eli rahaa ei ole.
Ihan kammottavan p*ska olo. Vanhemmat ovat menehtyneet ja samalla tuntuu että menetin koko lopunkin perheen. Sisaruksista on paljastunut niin outoja ja huolestuttaviakin asioita ja käytöstä, että en edes tiedä mitä ajatella.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Pesänselvittäjän haku nyt viisainta.
Pesänselvittäjällä ei tee yhtään mitään siinä vaiheessa, kun perunkirjoitus on jo tehty eikä kukaan epäile, että perukirjassa olisi virheitä.
Pesänjakaja voi sen sijaan hoitaa kyllä homman, mutta lasku on iso.
Itse ilmoitin sisaruksille sähköpostilla, että voin hoitaa ihan kaiken (sekä isän että äidin kuollessa), mutta että en ota mitään kommenttia tai lässytystä vastaan.
Vaikka emme ole läheisiä, ei kukaan sanonut mitään ja hoidin kaikki. Perukirjoitus hautaustoimiston kanssa, sitten asunto myyntiin välittäjälle.
En tiedä mikä tuollaisessa tilanteessa olisi järkevintä?
Jokis yhteissähköposti, jossa kirjaat ylös asiat ja vastuutat heidät käytöksestään. Tyyliin "voin laittaa asiaa eteenpäin, mutta mikään ei etene ennen kuin Liisa laitat sen valtakirjan tulemaan" jne. Eli että jokainen näkee miten muut käyttäytyvät.
Ja jos ei vaan homma pelitä tai et jaksa, pesänselvittäjä - sitä vastaan on muiden turha nillittää, koska se on ulkopuolinen.
Minulta on kuollut vanhemmat ja kaksi lapsetonta sisarusta. Perikuntana kaikissa me 8 lasta aluksi, lopuksi enää 4 ja pari sisarusten lasta.
Kaikki on sujunut ihan hyvin, jokaiselta jäänyt kahdenlaista myytävää omaisutta, asunto, metsää, rantaa tms. Auto, melko uusi toiselta. Ei riidan häivää.
Irtaimistoa ei kellään niin arvokasta että siitäkään olisi tarvinnut tapella. Olimme vanhempienkin kuollessa kaikki yli 40 joten jokaisella jo kipot ja kupit ja vastaavat tusinataulut ja hopealusikat.