Sointu Borg avoimena podcastissa: Olin onnellisimmillani, kun elin Kelan tuilla. Nukuin myöhään, vedin vain viinaa!
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Hei toi oli kyl oksettava kommentti Soinnulta. Vaikka yleisesti oon hänestä pitänyt. Kela-tuilla ei kyllä paljoa ryypätä - ainakaan mitään viinaa kun sehän on sairaan hintasta. Ellei sitten maksa mitään muuta niistä tuista eli laskut ja ruoka, mutta sitä joutuu aika nopeasti rappiolle sillä tavalla.
Soinnusta ihmisenä kertoo erittäin paljon se, että hän ei kyennyt tulemaan toimeen Jaajo Linnonmaan kanssa joka tunnetaan erittäin mukavana ihmisenä ja " kaikkien kaverina".
Ja tää nainen oli hetki sitten poikani lukiossa pitämässä puhetta/esitelmää. Toivottavasti ei näitä aivoituksiaan jakanut siellä :O
Vierailija kirjoitti:
Niin vetäisin minäkin mielummin työttömänä röökiä ja sidukkaa jalkoja lepuutellen, mut velvollisuudet painaa.
Et varmaan vetäisi. Sinulla on mahdollisuus valita ja olet valinnut toisin. Kaikilla ei sitä mahdollisuutta ole ja kommenttisi on loukkaava ja ajattelematon. Työttömien joukossa on paljon sairaita, työkyvyttömiä, iäkkäitä, jotka eivät mihinkään työhön kelpaa. Eläkkeelle eivät kuitenkaan pääse. Jonakin päivänä sinäkin voit siitä joukosta itsesi löytää, vaikka niin voimasi tunnossa tänään oletkin. Voit vaikka liukastua ja lyödä pääsi ja siitä se sitten alkaa.
Tokkopa, muuten voisi palata niihin puuhiin koska tahansa. Kunhan saa vähän pöhinää ihmisissä aikaiseksi, kuten nytkin tämä keskustelu.
Vierailija kirjoitti:
Se on sitä opiskelijan elämää, ja lisää tukia vain pitäisi saada että voi asua oikein Hesan keskustassa lähellä bilepaikkoja.
Viel 10v sitten opsikelija sai 200e/kk asumiseen vain 9kk vuodessa. Nyt saavat jopa 400e/kk ja 12kk vuodessa kun siirtyivät yleiseen asumistukeen.
Kaikki työttömät ovat opiskelijoita, jotka haluavat asua Helsingin keskustassa, vetää viinaa ja bilettää eivätkä halua tehdä töitä koskaan, sitähän sinä tarkoitit?
Vierailija kirjoitti:
Ja tää nainen oli hetki sitten poikani lukiossa pitämässä puhetta/esitelmää. Toivottavasti ei näitä aivoituksiaan jakanut siellä :O
Kuka tahansa pääsee lukioon pitämään puhetta/esitelmää samoin peruskouluun. Se ei ole mikään saavutus.
Vierailija kirjoitti:
Ketä tämän hahmon avautumiset kiinnostavat? Nuorena ollut lettu levälllään kolmen promillen kännissä ja siinä on jotain hienoa? Onko tämä jonkinlainen kasvutarina tai jotain?
Tuo on melko normaali elämänkoulu monille. Joillakin on rankempi elämänkoulu nuoruudessa, mutta varmaan suurimmalla osalla opiskelijoista se on sitä, että on änkyräkännissä joskus ja muun ajan pänttää.
Vierailija kirjoitti:
Nuo kelan rahat menis parissa päivässä kurkusta alas, entä sitte loppukuu?
Saksasta tilaa olutta ja viinaa niin rahat riittää ruokaankin vaikka joisi joka päivä.
Itsellä oli täysin mahdoton tilanne vakuuttaa kela siitä, että työmarkkinatuella tuloni ovat vain se työmarkkinatuen suuruus. Vuosien takaa löydettiin mm. perintöjä kiinteistöistä, joita ei ole tänäkään päivänä pystytty myymään vaan ainoastaan maksamaan yhtiövastikkeita, joita kela ei luonnollisesti ota lukuun. Toivotonta. Tulot on siis tuo n. 700eur/kk ja sillä ei elä, kun pelkkä asuminen maksaa 500eur/kk. Säästöt on nyt käytetty, seuraavaksi on asunnon myynti. 30 vuotta työelämässä, ja kohtalo on tämä.
No tämä selittää sen, miksi ne sen bisnesviritelmät ei oikein lähde lentoon. Kun jotain tarttis tehdäkkin eikä vaan maata.
Mietin itsekin millä rahalla on opiskelijana ryypännyt, kun mulla opintotuki meni pitkälti siihen että kävi syömässä yliopiston ruokalassa yhden tuetun lounaan joka arkipäivä. Sen ruokailun maksettuaan jäi noin yksi euro tuhlattavaksi "muihin kuluihin". Kai hänelle on tarjottu drinkkejä baarissa.
Sointu tavoittelee Erikan Suomen aidoin trash queen titteliä.
Vierailija kirjoitti:
Hei toi oli kyl oksettava kommentti Soinnulta. Vaikka yleisesti oon hänestä pitänyt. Kela-tuilla ei kyllä paljoa ryypätä - ainakaan mitään viinaa kun sehän on sairaan hintasta. Ellei sitten maksa mitään muuta niistä tuista eli laskut ja ruoka, mutta sitä joutuu aika nopeasti rappiolle sillä tavalla.
Kirkas viina ja normi olut on ~ saman hintasia, et sä sen enempää alkoholia tarvitse humaltuaksesi joit sitten viinaa tai olutta.
Vierailija kirjoitti:
Ketä tämän hahmon avautumiset kiinnostavat? Nuorena ollut lettu levälllään kolmen promillen kännissä ja siinä on jotain hienoa? Onko tämä jonkinlainen kasvutarina tai jotain?
Joo, sillä pääsee yhteishyvään kirjoittamaan kolumnia.
Onko Sointu syntynyt miehenä?
Vierailija kirjoitti:
No niin, tätä elämäähän minä olen mainostanut täällä jo pitkään: kaikenlainen hötkyily ja mammonantavoittelu on oikeastaan turhaa ja varjojen tavoittelua...
Niin minäkin. Hommasin Kela Goldin ja elämä hymyilee..
Ei kuulosta kovin onnelliselta elämältä.
Mitähän Sointu nykyisin tekee ja vetää?
Vierailija kirjoitti:
Eli tämän logiikan perusteella kaikki Kelan tuilla elävät ovat laiskoja hedonisteja, joilta on heti leikattava kaikki tuet pois.
Jos ei ole mulla hauskaa niin ei pidä olla muillakaan.
Vi tun ru ma hu or a älä jauha pas kaa
Eipä ole itelle tullut koskaan mieleenkään käyttää niitä pieniä tukiani viinaan tai tupakkaan. Jokainen tietenkin tyylillään. En olisi uskonut, että Sointu on alkkis.