Perhe: joulun vietto erillään?
Hei, mielipiteitä kiitos?
Olemme (uus)perhe eli minulla on yksi varhaiskasvatusta käyvä lapsi. Avomiehelläni ei ole biologisia lapsia. Lapseni isä ei ole ollut päivääkään kuvioissa mukana lapsen synnyttyä.
Kaksi edellistä joulua mieheni vietti lapseni, minun ja vanhempieni sekä sisarusteni ja heidän lapsiensa kanssa jouluaaton. Nyt hän yllättäen ilmoitti haluavansa mennä koko jouluksi ja myös uudeksivuodeksi omien vanhempiensa ja sisarustensa luo. Välimatkaa on Suomi päästä päähän. Jep. Noin tuhat kilometriä. Siispä ei onnistu jakaa joulun eri päiviä eri paikoissa.
Miten suhtautuisitte itse, jos uusperheeksi perheenisäksi tullut puolisonne viettäisi joulun/uudenvuoden lomansa koko 2 viikkoa ilman teitä?
Kommentit (26)
Aika erikoinen parisuhde teillä on jos ette edes juuri näe toisianne. Mies kolmivuorotyössä ja kaiken vapaa-ajan jossain muualla mökillä. Ja nyt kun olisi mahdollista olla hetki yhdessä jouluna niin mies lähtee toiselle puolelle suomea koko loman ajaksi eikä halua sinua ja lastasi mukaan. Kyllä hälytyskellot soi tässä vaiheessa.
Ei tulisi mitään ongelmaa jos puoliso lähtisi kotiseudulleen pariksi viikoksi, oli sitten joulu tai juhannus. Siellä voi olla joku lähiomainen huonossa kuunossa niin että ehkä viimeisiä aikoja yhdessä vietellään mutta ei siitä puhella ulkopuolisille. Ei nyt muutenkaan kauas kannata mennä ihan lyhyeksi aikaa.
No vähän ihmettelen miksi puolisosi haluaa olla teistä erossa koko joulun ajan, jos sinut ja lapsi on kutsuttu mukaan, ja yhteinen aika on muutenkin vähäistä.
Miettisin olisinko tyytyväinen parisuhteeseeni näin vähällä yhdessä ololla ylipäätään.
Voisiko olla että miehellä on tässä kasvun paikka? Jos menette kolmistaan niin lapsi saa varmasti jouluna ison osan "isovanhempien" huomiosta ja se on varmasti teille muille ok. Jotenkin tulee fiilis että onko mustasukkainen omista vanhemmista ja arkailee aikuisen roolia? Sinänsä se että joku viettää aikaa mökkiä kunnostaen ei kuulosta oudolta tai loukkaavalta jos ihminen viihtyy enempi itsekseen. Se on vaan sitten osa tätä parisuhdetta tai on elämänvaihe jossa kaipaa omaa aikaa.
Totta on että lapsen kanssa pitkä automatka on haastavampi kun että yksi aikuinen ajaa itse. Ei se kuitenkaan mahdoton ole. Voitteko ajaa vuorotellen? Yöjunallakin ehkä pääsisi, voisi olla lapsesta hauskaa? Tai olla yhden yön ehkä hotellissa vaikka menomatkalla?
Joulu on lasten juhla, menisin lapsen kanssa isovanhemmille.