Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opetustilojen läpi kuljetaan kesken oppituntien - käytäviä ei ole

Vierailija
23.11.2023 |

Kertoo IL Kankarepuiston avokoulusta. Ei ole luokkahuoneita, luokat kiertävät tilasta toiseen, opettajat käyttävät taukonsa tavaroiden siirtämiseen. Koulussa on paljon erityistä tukea tarvitsevia oppilaita, jotka kärsivät tilanteesta ehkä kaikkein eniten. 

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valmistaa nuoret avokonttoreihin joka on tärkeä osa oikeistolaista suoritus-unelmaa.

Tämä. 

Vierailija
22/35 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsytti tuo artikkeli kun koko ajan syytettiin että arkkitehti sitä ja arkkitehti tätä. Koulujakin suunnittelleena pakko sanoa että asiakkaat/kunnat/kouluorganisaatiot kyllä ihan itse tilaavat noita apinatarhoja ja me niitä sitten oksennus kurkussa piirretään kun asiakas on kerran tilannut.

T. Arkkitehti

Ei taida olla ihan totta?

Itse ihmettelin muutama vuosi sitten Tampereella, miten ruma Vehmaisten koulu on sisältä. (Olen itse rakennusinsinööri)

Rehtori sanoi, että tämä on arkkitehdin näkemys. 

Koulu on karsea. Arkkitehdin mielestä oli varmaan oivaltavaa jättää esim sisällä olevat pilarit muotin jäljiltä. Siis mitenkään viimeistelemättä tai maalaamatta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsytti tuo artikkeli kun koko ajan syytettiin että arkkitehti sitä ja arkkitehti tätä. Koulujakin suunnittelleena pakko sanoa että asiakkaat/kunnat/kouluorganisaatiot kyllä ihan itse tilaavat noita apinatarhoja ja me niitä sitten oksennus kurkussa piirretään kun asiakas on kerran tilannut.

T. Arkkitehti

Muutama vuosi sitten kylällemme valmistui juuri tuollainen avohelvetti, hyvin oli opettajat aivopesty olemaan innoissaan uudesta oppimisympäristöstä ja opsista. Nievästi nepsypiirteinen lapseni vihasi tuota koulua, piti enemmän vanhasta, 50- luvulla rakennetusta käytävä- luokka- koulusta.

Vierailija
24/35 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko työelämä oikeasti tehostunut yhteiskäyttötilojen tulon myötä. 

Siis nehän on sellaisia, että jokainen valtaa aamulla minkä tahansa työpisteen siksi päiväksi avotilassa. 

En pystyisi keskittymään tuollaisessa. 

Vierailija
25/35 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Arkkitehti

Näinhän se on. Miten tuollaisia rakennuksia edes kuntien päättäjät  hyväksyy??

Ne on halvempia rakentaa. Ihan samoin kuin putkiasunnot, missä on ikkuna asunnon yhdessä päässä ja keittiö on kaapit olohuoneen seinällä.

Vierailija
26/35 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisten mielenterveysongelmien kasvusta voi päätellä aika paljon, kuinka ihania ovat avokonttorit ja avokoulut.

T.tutkija

Vierailija
27/35 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä niin, arkkitehdit halusivat nimensä historiaan. Miten noin tavattoman typerä suunnitelma on ikinä edes rakennettu valmiiksi kouluksi? Opettajat lähtevät. Kohta varmaan oppilaatkin.

Vierailija
28/35 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Arkkitehti

Ei taida olla ihan totta?

Itse ihmettelin muutama vuosi sitten Tampereella, miten ruma Vehmaisten koulu on sisältä. (Olen itse rakennusinsinööri)

Rehtori sanoi, että tämä on arkkitehdin näkemys. 

Koulu on karsea. Arkkitehdin mielestä oli varmaan oivaltavaa jättää esim sisällä olevat pilarit muotin jäljiltä. Siis mitenkään viimeistelemättä tai maalaamatta. 

Varmaan se oli kuitenkin tehty annettujen speksien mukaan tilajärjestelyiltään. Ulkonäkö oli sitten arkkitehdin näkemys. Hän on varmaan joku betonibrutalismin ihannoija. Tyylisuunta sekin.

Vierailija
29/35 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Arkkitehti

Missä vaiheessa sitten katoaa se käyttäjän oma mielipide ja toiveet tilan suhteen? "Meitä kuultiin, mutta ei kuunneltu, toinen sanoo." Sama homma oli taideyliopiston ja aallon rakennuksissa. Näyttää hienolta, mutta ei toimi sitten millään, vaan on ihan saatanallista tuskaa opiskella noissa. Oksennus on kurkussa 5 vuotta kun noissa opiskelee.

Vierailija
30/35 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Arkkitehti

Missä vaiheessa sitten katoaa se käyttäjän oma mielipide ja toiveet tilan suhteen? "Meitä kuultiin, mutta ei kuunneltu, toinen sanoo." Sama homma oli taideyliopiston ja aallon rakennuksissa. Näyttää hienolta, mutta ei toimi sitten millään, vaan on ihan saatanallista tuskaa opiskella noissa. Oksennus on kurkussa 5 vuotta kun noissa opiskelee.

Samaa sanotaan sairaala Novasta https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009577683.html

"Hänen mukaansa sairaalan suunnittelijoiden ajatus oli, että lääkärit liikkuvat koko ajan tabletit käsissä ja tekevät kierrolla potilaskirjaukset alusta loppuun.

Kun sanoimme, ettei se ole realismia, sitä ei uskottu. Meitä kuultiin mutta ei kuunneltu.

Muka kuunnellaan, mutta ei silti tehdä niin, vaan arkkitehdit tekee oman mielen mukaan. Arkkitehdit on liian ammattiylpeitä.

Vierailija
31/35 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takaisin tavalliset koulut luokkahuoneineen ja erityisluokkineen. Takaisin myös kuri, kiitos.

Inkluusio ja tasapäistäminen ihan viimeiseen tappiin asti on tuhonnut meidän hyvän koululaitoksemme.

Tyytyväisiä ovat vain ne häiriköt, jotka inkluusion turvin pidetään tavallisessa isossa luokassa häiriköimässä, koska se on tasa-arvoa, ja koska muuta vaihtoehtoa ei ole.

Vierailija
32/35 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo, että sama ylikävely on tapahtunut yliopistoissa ja jopa sairaaloissa kertoo  että eivät arkkitehdit (ainakaan ne jotka ovat tilaajapuolella) aivan syyttömiä tässä ole. Itse olen kokenut omissa keskusteluissa että heillä asennetta, että koulutuksensa antaa myös kyvyn suunnitella toisten ammattiryhmien työskentelyä eikä vain sen puitteita. 

Vierailija
33/35 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun rakenteita ja instituutioita on murskattava murskaamisen ilosta, mitä voi odottaa vasemmiston muuta saavan aikaan, ensin toimiviin ja hyväksi todettuihin instituutioihin toveripalkkiona ujuttauduttuaan.

Hyvä Li, kiitos vasemmisto.

Vierailija
34/35 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Arkkitehti

Näinhän se on. Miten tuollaisia rakennuksia edes kuntien päättäjät  hyväksyy??

Halvalla pitää saada, kun verorahat käytetään tarpeellisempaan kuin lasten ja nuorten tarpeisiin ja tulevaisuuteen. Poliittinen tahto.

Vierailija
35/35 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omana kouluaikanani olisi naurettu ajatuksellekin yhteisistä oleskelutiloista sohvineen. 

Joka luokalla oli oma tilava huone, josta sitten purkautui ulos välitunnille tai ruokalaan menevä meluisa porukka, täynnä pidäteltyä energiaa.