Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten jotkut asuu vapaaehtoisesti kaupungissa?

Vierailija
22.11.2023 |

Ymmärrän jos ei saa töitä mistään muualta mutta miten jotkut missä tahansa työllistyvät haluaa asua jossain rumassa kerrostalolähiössä tai jossain pienellä postimerkkitontilla varustetussa talossa josta saat pulittaa puoli miljoonaa Helsingissä? Asuin pk-seudulla pakosta töiden takia kymmenisen vuotta, häivyin heti kun tuli tilaisuus. Nyt asun maalla omakotitalossa, josta pulitin alle sata tonnia. Oma hehtaarin tontti. Kaikki oleelliset palvelut kuitenkin löytyy. 

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi koska sähkölasku on 20e/kk. Lomalle pääsee, kun painaa kerrostalo osakkeen oven kiinni. Mä lähden maalle, jos vain pääsen yöksi pois.

Kerrostaloasunnon sähkölaskun vertaaminen omakotitaloon on täysin tarkoitushakuista, koska sä sitten puolestasi maksat lämmityskuluistasi osana vastiketta. Usein kokonaiskustannukset on varsinkin neliöihin suhteutettuna kerrostalossa suuremmat. Meillä kaikki ison omakotitalon juoksevat kulut jätemaksuista veteen ja lämmitykseen on joitakin satasia kuussa vähän vuodenajasta riippuen, keskimäärin jopa vähemmän kuin saman kokoisen kerrostaloasunnon vastike. 

Vastikkeeseen kuuluu myös ulkotöitä, paikkojen kunnossa pitoa, vakuutukset ym. Ei omakotitalokaan pysy kunnossa korjaamatta. 

Omakotitalossa tehdään yleensä paljon itse, ja osa tekee ihan mielelläänkin, joten kustannukset eivät ole samaa luokkaa kuin kerrostalossa. Aikoinaan kerrostalossa asuessa tuli nähtyä miten suurpiirteisesti huolto pahimmillaan toimii, ja siinä ei kyllä todellakaan aina saa vastinetta rahalle. 

Vierailija
42/43 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se on kätevää, täällä on lisäksi katuvaloja eikä tarvitse autoa. Minulla on mökki landella ja vietän siellä myös aikaa mutta en herranjestas asuisi siellä kuuna päivänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä maalla että kaupungissa asuneena sanoisin että minulle ainoat vaihtoehdot, joita enää harkitsisin, ovat kaupungin keskusta tai maaseutu (ei välttämättä missään korvessa, mutta taajaman ulkopuolella). Lähiö on pahin vaihtoehto, siinä on vaan huonot puolet kaikesta - ei omaa rauhaa ja tilaa muttei myöskään mitään tekemistä tai palveluita samalla tavalla kuin keskustassa (ne lähiöostarin pubi, s-market ja apteekki eivät nyt ole se, mitä tarkoitan palveluilla). Asun nyt maalla, mutta jos tästä johonkin lähden niin muutan töistä riippuen Tampereen tai Helsingin keskustaan.