Olen ansiosidonnaisella ja työkkäri laittaa sib-valmennukseen
Olen ollut kesätyössä nyt elokuun loppuun, sen jälkeen tehnyt noin 1 kk keikkaa pätkinä (2 vko sitten viimeksi) ja saan ansiosidonnaista. Työkkäri laittoi minut SIB-valmennukseen infoon joka on lukemani mukaan yleensä pitkäaikaistyöttömille. Etsin samalla itse koko ajan työtä, mutta nyt on todella hiljaista. Viime vuonna kävin koulutuksenkin.
Tuntuu että yritetään väkisin työllistää johonkin palkkatukihommaan tai sitten saada jallitettua karenssille. Yleensä olen ennen saanut parilla omalla hakemuksella töitä ja käynyt välillä reissussa, nyt on tällaista ihan ihmeellistä.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia ap ei ota vastaan palkkatukityötä, jollei hän ole elämäntapatyötön?
Koska kela maksaa kotiin
Etkö ymmärrä, on asiosidonnaisella, sitä ei Kela maksa.
Osallistut infoon. Siihen menee ehkä tunti. Onko tuo nyt kauheaa? valmennusohjelmaan ei ole pakko osallistua.
AP ei näköjään tiedä mistään mitään. Oletko kuunnellut yhtään, mitä virkailijasi on sinulle puhunut? "Väkisin työllistää palkkatukipaikkaan" oli ehkä eniten päin peetä tuossa tarinassasi. Ottamatta huomioon sitä, että mitä vikaa palkkatöissä olivat ne sitten tuella tai ilman, niin sillä ei ole merkitystä sillä sinulla tuskin on edes palkkatukioikeuttakaan noin lyhyellä työttömyydellä. Kuhan piti päästä purkamaan ärsytystäsi jonkun toisen kontolle siitä, että olet epäonnistunut uusia töitä löytämään.
Vierailija kirjoitti:
AP ei näköjään tiedä mistään mitään. Oletko kuunnellut yhtään, mitä virkailijasi on sinulle puhunut? "Väkisin työllistää palkkatukipaikkaan" oli ehkä eniten päin peetä tuossa tarinassasi. Ottamatta huomioon sitä, että mitä vikaa palkkatöissä olivat ne sitten tuella tai ilman, niin sillä ei ole merkitystä sillä sinulla tuskin on edes palkkatukioikeuttakaan noin lyhyellä työttömyydellä. Kuhan piti päästä purkamaan ärsytystäsi jonkun toisen kontolle siitä, että olet epäonnistunut uusia töitä löytämään.
Virkailija ei kertonut mitään. Sain infon suoraan asiointipalveluun. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et hae palkkatukityöhön ihan just siihen paikkaan jonne itse haluat? Selvität vaan vastuuvirkailijalta prosenttimäärän ja tukiajan. Palkkatukityö on ihan tavallinen työsuhde joka on CV:ssä ihan kuten kaikki muutkin työsi ja saat siitä ihan normaalin palkan. Se tuki maksetaan työnantajalle.
Palkkatukityö kerryttää tällä hetkellä työssäoloehtoa 75%, mutta ensi vuonna jos hallituksen suunnitelmat toteutuvat niin palkkatukityö ei kerrytä työssäoloehtoa ollenkaan. Tämä 1.9.24 alkaen jos tulee voimaan.
Niin? Meinaatko että aloittaja hakisi huomenna työpaikkaa, joka alkaisi 1.9.2024, vai miksi tuota pitäisi NYT miettiä? Ei miksikään. Mutta monella tuntuu olevan käsitys että palkkatuella voi työllistyä vain tiettyihin paikkoihin, pakosta. Näinhän se ei ole, vaan sen paikan voi itse etsiä toiveidensa mukaan ja palkkatuki vain helpottaa sitä työllistymistä, työnantajan kannalta.
Itsekin hain palkkatyöhön kunnalle, pääsin ja työn piti kestää 6 kk mutta sen jälkeen palkkasivatkin minut ihan ilman palkkatukea, ja olin siellä 4 vuotta. Että siksikin kannattaa hakea itseä kiinnostavaan paikkaan.
Onneksi ensi vuonna voi irtisanoa helposti kenet tahansa niin pääsee tällä hetkellä vakituisena olevatkin noihin.
Vierailija kirjoitti:
Älä mene. Jos suostut aina kaikkeen, se johtaa entistä pahempaan kyykytykseen ja muiden ihmisten riistoon myös. Itse toki päätät. Olisiko aika tehdä Suomesta normaali ja oikeasti kannattavia työpaikkoja vaikka suunnittelussa ja valmistuksessa. Ja osa ei ole työkykyisiä.
Perusta tuollainen yritys ja ryhdy rikkaaksi!
Tuo työ-sib infotilaisuus oli ainoa mihin piti mennä mutta sen jälkeen ei velvoita mihinkään. Oma tilanne jo hyvä kun olin osa-aikatyössä perhetilanteen ja pikkulasten takia.
Minutkin tökättiin te-keskuksesta kuuntelemaan työ-sib diibadaaba infotilaisuutta ja kävin pari kertaa juttelemassa kun halusin kokeilla. Vaikutti kyllä aika kädettömältä hommalta kun kysyttiin että onko sulla kavereita omalla alalla kysy niiden kautta töihin. Juuri suunnittelualalla ollut ja hyvähän se on lomautetulta tai juuri irtisanotulta kysellä töitä. Niitä piilotyöpaikkoja. Työ-sib on hyvä varmasti kokemattomille jotka eivät osaa tehdä cv:tä tai muutakaan ja saavat bussikuskina työpaikan tai jonkun muun uuden ammatin lyhyellä koulutuksella.
Mulle ei tuo sopinut koska en halua vaihtaa taksialalta istumaan kusihädässä päiväksi ison auton rattiin josta ei pääse mihinkään. Linja-autoala on jämähtänyt ja kuskeille ei ole kunnon taukotiloja ei edes vessoja päätepysäkeillä. Päättäjät miettivät vaan Oulun kulttuurikaupungin imagoa. Onko hyvä imago jos bussikuski on housut kintussa pusikossa paskalla?
Onko tähän aiheeseen tuoreempia kokemuksia? Voiko joku kertoa työllistyneensä oikeasti oikeaan palkkatyöhön valmennukseen osallistuttuaan. Itse märehdin asiaa jo toista viikkoa enkä osaa päättää meniskö edes infotilaisuuteen vai ei. Työkkäristä hätistellään päättämään pian.
Toistaiseksi ainakin osallistumisen voi peruuttaa ilman sanktioita mutta pitäneekö paikkaansa tulevaisuudessa. Mistään ei ole selvinnyt sekään estääkö osallistuminen kaikki muut työllistymistoimet kuten omaehtoinen opiskelu tai työvoimakoulutukset. Jälkimmäinen on todennäköisempi tie uuteen työpaikkaan kuin mitkään höpöhöpö-jutut. Pääasiallinen yhteistyökumppani taitaa olla eezy joka näkyy ilmoittavan lähinnä puhelinmyyjän ja ravintola-alan paikkoja. Ensimmäinen ei ole työtä vaan häiriköintiä mistä ei edes makseta palkkaa, jälkimmäinen ei ole minulle koulutetulle tietotyöläiselle ollenkaan sopiva ala. Ravintola-ala on nuoren ihmisen ala.
Joten onko kellään kertoa mitään positiivista tästä. Negatiivisetkin kokemukset saa jakaa😀 Mitään ylimääräistä SIB:Iin osallistumisesta ei makseta, ei edes 9e kulukorvausta.
Mene sinne infoon ja esitä kysymyksiä. Katso osaavatko vastata mihinkään? Ovat melkolailla tolloja nuo infot ja pitäjät, mutta rahastavat Te-toimistoja.