Voiko tv:n johdon seinässä olo kerryttää sähkölaskua, jos sähkö kallista?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Hammasharja, laajakaista, aikakytkin.
Nuo on piperrystä. Keskittykää noihin mainittuihin sähkösyöppöihin.
Yks sidukka tai namupussi pois huomiselta niin säästö on moninkertainen johonkin kännykän ja sähköhammasharjan lataukseen verrattuna. Jopa tv;n katselu on halvempaa hupia.
Kännykän laturikin vie todella vähän sähköä aina kun on rasiassa. Mutta nuo valmiustilat ei vie yksittäiseltä kuluttajalta juuri mitään. Maanlaajuisesti tuokin alkaa tuntua. Eli asia kuulùu vähintään eu tasolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla hinnalla 0,6 senttiä / tunti.
Miten laskit?
Mulla vanhempi telkkari ottaa 6W stand-by:ssa, eli 0,006 kW x 1h = 0,006 kWh ja tunnin hinnaksi tulee 0,006 kWh x 1€/ kWh = 0,6 senttiä.
Kai ne yleensä alle 10W vie standby tilassa. Siis 24 x 10W = 240Wh, eli 0.24kWh vuorokaudessa.
Eli vuorokausikustannus lienee alle 0.24kWh x hinta/KWh.
Siis hinnalla 35 senttiä/kWh, alle 9 senttiä vuorokausi.
Ei meillä ole entistä isommat sähkölaskut olleet. Uunissa paistetaan ruokaahalpana aikana ja suihkuja on lyhennetty. Televisiot ja läppäri taitaa olla koko päivän päällä.
Vierailija kirjoitti:
Kai ne yleensä alle 10W vie standby tilassa. Siis 24 x 10W = 240Wh, eli 0.24kWh vuorokaudessa.
Siis hinnalla 35 senttiä/kWh, alle 9 senttiä vuorokausi.
Mutta tasaa silti, jos sähkö paljon halvempaa koko muun päivän. Ja jostain syystä sovelluksesta tarkistettuani en kuitenkaan näe mitään kulutusta koko päivänä, kun olen ollut poissa vaikka johto jäänyt pistorasiaan. Kesällä oli joku päivä, kun oli kalleimmillaan 70 senttiä/kwh ja ei siltä päivältä mennyt mitään ollessani poissa, keskihintaa en muista siltä päivältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis hinnalla 35 senttiä/kWh, alle 9 senttiä vuorokausi.Mutta tasaa silti, jos sähkö paljon halvempaa koko muun päivän. Ja jostain syystä sovelluksesta tarkistettuani en kuitenkaan näe mitään kulutusta koko päivänä, kun olen ollut poissa vaikka johto jäänyt pistorasiaan. Kesällä oli joku päivä, kun oli kalleimmillaan 70 senttiä/kwh ja ei siltä päivältä mennyt mitään ollessani poissa, keskihintaa en muista siltä päivältä.
Koko muun kuukauden siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi varmaan ottaa pois johto, mutta kanavat joutuu hakemaan uudestaan eikä välillä onnistu.
Kyllä ne säilyy muistissa. Osta katkaisijalla varustettu jakorasia. Helpottaa kummasti.
Mielenrauhan se tosiaan uo. Jatkoroikan hinta tulee säästettyä jo kymmenessä vuodessa. Kannattava sijoitus hyvien yöunien vuoksi.
Meillä laitettiin rakennusvaiheessa televisiohuoneen pistorasiat katkaisijan taakse. Kun sammutetaan valot, sammutetaan saman tien laitteetkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis hinnalla 35 senttiä/kWh, alle 9 senttiä vuorokausi.Mutta tasaa silti, jos sähkö paljon halvempaa koko muun päivän. Ja jostain syystä sovelluksesta tarkistettuani en kuitenkaan näe mitään kulutusta koko päivänä, kun olen ollut poissa vaikka johto jäänyt pistorasiaan. Kesällä oli joku päivä, kun oli kalleimmillaan 70 senttiä/kwh ja ei siltä päivältä mennyt mitään ollessani poissa, keskihintaa en muista siltä päivältä.
Uusissa ja uudehkoissa televisioissa standby teho on alle 1 watti. Yli 20 vuotta vanhassa Sonyssani se on 0.2. Siinä on myös pikakäynnistystila ( vain ruutu pimennetty), jolloin kulutus on 20W. Mutta se on siis eri asia kuin standby tila.
Just kun olen katellut uutta televisiota niin olen katellu speksejä. Samsungin televisioissa standby kulutus näkyy olevan noin 0.5 wattia.
Kännykän laturissa vielä vähemmän tai nolla.
Eli niin vähän, että ei nuo kulutusta seuraavat apit sitä näytä kuin kuukausi tai vuosikulutustasolla. Ja siinä se häviää muihin muuttujiin ( sää, muutokset elämässäsi), joiden merkitys on monin verroin merkittävämpi kuin tv:n seinästä irrottamisen tai irrottamuuden välinen ero.
Vain laskemalla saat ton selville.
Olen just ensimmäistä kertaa kokeillut pörssisähköä ja ihan mielenkiinnosta seurannut tarkasti kulutusta. Sähkölämmityksen kun olen välillä kytkenyt pois (pl. kylpyhuoneen lattialämmitys, joka on ollut minimissään 0,5) ja päällä on olleet jääkaappi-pakastin, läppäri sekä modeemi, pari valaisinta ja TV:n (ym. laitteiden kuten sähköhammasharjan laturin ja valaisimien) johdot seinässä, kulutus on ollut alle 0,1. TV:stä itsestään on ollut virta katkaistuna, ei siis vain kaukosäätimestä sammutettu. Oon todennut, että lämmityksen, uunin sekä pyykinpesukoneen rinnalla kaikki muut säästöyritykset on turhaa näpertelyä ja itsensä kiusaamista.
Vierailija kirjoitti:
Olen just ensimmäistä kertaa kokeillut pörssisähköä ja ihan mielenkiinnosta seurannut tarkasti kulutusta. Sähkölämmityksen kun olen välillä kytkenyt pois (pl. kylpyhuoneen lattialämmitys, joka on ollut minimissään 0,5) ja päällä on olleet jääkaappi-pakastin, läppäri sekä modeemi, pari valaisinta ja TV:n (ym. laitteiden kuten sähköhammasharjan laturin ja valaisimien) johdot seinässä, kulutus on ollut alle 0,1. TV:stä itsestään on ollut virta katkaistuna, ei siis vain kaukosäätimestä sammutettu. Oon todennut, että lämmityksen, uunin sekä pyykinpesukoneen rinnalla kaikki muut säästöyritykset on turhaa näpertelyä ja itsensä kiusaamista.
Niin on. Itseä vähän ärsyttää jos menen jonnekin kylään ja siellä kysyn voinko laittaa tv:n päälle tai ladata vähän aikaa puhelinta niin huomaan, ettei tv mene päälle eikä lataudu puhelin ja sitten selviää, että pitää laittaa katkaisin päälle. Ite en jaksaisi aina olla napsauttamassa takaisin ja päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusissa ja uudehkoissa televisioissa standby teho on alle 1 watti. Yli 20 vuotta vanhassa Sonyssani se on 0.2. Siinä on myös pikakäynnistystila ( vain ruutu pimennetty), jolloin kulutus on 20W.
Kiitos tästä. Voin siis aika huolettomin mielin olla.
Sen oman tv:n käyttöohjeen Tekniset tiedot osiosta nuo sähkön kulutukset eri käyttötilanteissa löytyy.
Jos ei ole mukana tullut käyttöohje tallessa, niin netistä ne löytyy hyvinkin vanhoille laitteille.
Kannattaa lukea jos ja kun sähkön kulutus huolettaa. Ja voihan sitä telkkua olla muutenkin mukavampi katella kun osaa säätää värit ja kirkkaudet kohdilleen. Osa noista säädöistä voi vaikuttaa paljon enemmän virran kulutukseen kuin standby tila.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla hinnalla 0,6 senttiä / tunti.
Paremminkin 0,1 senttiä/tunti.
No ei se kuluta sen enempää kallistakaan sähköä mitä edullisempaa, mutta kyllä se stand-by sähköä vaatii.
Mä en tiedä paljonko se telkkari sähköä kuluttaa kun siinä on virrat, mutta se ei ole päällä mutta sen mä tiedän ettei se kulutus ole riippuvaista sähkön hinnasta.
Se kuluttaa sen saman määrän x vuorokaudessa oli hinta mikä hyvänsä.
Kerryttää se sitä silloinkin kun sähkö on halpaa.
Vinkki. 35snt on noin kolmasosa eurosta. Josko tän avulla saisit ihan itse laskettua.