Helluntailainen mies?
Mies ei ole mikään fanaatikko ja käy kirkossakin vain kerran tai 2 kuussa. Kuuluu sellaiseen helluntaiseurakuntaan, joka tekee paljon yhteistyötä luterilaisen kirkon kanssa ja meno on muutenkin avarakatseisempaa kuin monessa muussa helluntaiseurakunnassa. Onko jotain erityisiä ongelmia silti odotettavissa, jos siirrytään tapailusta seurusteluun ja mennään ehkä aikanaan naimisiinkin ja saadaan lapsia?
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"KUKA pastori on eronnut? voi olla vain jos eron syy on ollut vika naisessa. Muten ei ole mahdollista jatkaa, mikä on HYVÄ. Avioliitto on pysyvä ellei ole hauretta tms"
Tunnen USEITA eronneita helluntaipastoreita tai muuten vastuutehtävissä toimivia. Osa on myös mennyt uudestaan naimisiin. Ajat ovat muuttuneet, eikä avioeroa katsota enää pahalla. Ja riviseurakuntalaisethan ne vasta eroavatkin, eikä kyllä ketään enää sen takia eroteta joukosta.
Edelleen odotan sitä nimeä. EI ole eikä tule, ja tiedät sen itsekin. Jos vaimo ottaa ja lähtee, sille ei mies voi mitään joten ei se synti ole tietenkään. Mutta harva miespastori eroaa toisne naisen takia ja jatkaa pastorintyösssä. Aivan valehtelua.
Vertaappa vaikka pikku skandaalia V ja A Piipp----tapauksesta.
No en kai minä todellakaan kirjoita jonkun oikean ihmisen nimeä ja yksityiselämän tietoja Aihe Vapaa -palstalle, haloo nyt siellä :D! Enkä minä puhunut mistään "toisen naisen takia" eroamisesta - tunnen henkilöitä jotka ovat eronneet, ja sitten myöhemmin menneet uudestaan naimisiin. Sekä miehiä että naisia. Ei se minulle kuulu kuka on tavannut kenetkin ja missä vaiheessa, eikä se muuten kuulu sinullekaan ja kaikista vähiten Vauva-palstalle.
Täällä väitetty naisen asemasta vaikka mitä potaska. Kas tässä video erään turkulaisen helluntaiseurakunnan jumalanpalveluksesta, jossa nainen (Mirja Vehosmaa) saarnaa:
Vierailija kirjoitti:
Täällä väitetty naisen asemasta vaikka mitä potaska. Kas tässä video erään turkulaisen helluntaiseurakunnan jumalanpalveluksesta, jossa nainen (Mirja Vehosmaa) saarnaa:
Mirja Vehosmaa on eläkkeellä oleva pankkivirkailija, joka kiertää maata puhumassa tilaisuuksissa, joihin kutsutaan. Hän EI ole minkäänsortin pastori, ei ole eikä tule olemaankaan. Kiertäviä naisevankelistoja on hellareissa ollut iän kaiken. He eivät ole pastoreita. Koska helluntaiseurakunnissa pastoriksi ei oteta naisia.
Kyllä nainen saa puheita pitää ts. todistaa hellreissa, olla evankelista, keittäjä, siivooja jne. Mutta ei pastori, eikä vanhimmiston jäsen. Mihinkään johtotehtäviin ei naisilla saa olla hellareissa asiaa !! Ne kuuluvat miehille, ovat aina kuuluneet.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nainen saa puheita pitää ts. todistaa hellreissa, olla evankelista, keittäjä, siivooja jne. Mutta ei pastori, eikä vanhimmiston jäsen. Mihinkään johtotehtäviin ei naisilla saa olla hellareissa asiaa !! Ne kuuluvat miehille, ovat aina kuuluneet.
Väärin taas. Esim .Valkeakosken helluntaiseurakunnassa on pappina nainen. Ei tarvitse uskoa sanaani, täältä voi varmistaa asian: https://valkeakoskenhelluntaiseurakunta.fi/yhteystiedot/
Vierailija kirjoitti:
Mirjam Vehosmaa voi kutsuttuna puhua tilaisuuksissa.
Kuitenkin tuon Helluntaikirkko Uusipesulan vanhimmisto on miehiä, ja kirkon pastori on Jari Myrskykari.
Älä turhaan koeta hämätä ja valehdella, vänkäät ja valehtelet kuten hellarit yleensäkin. Halutaan esittä suvaitsevaa. Mutta totuus on edelleen ummehtubut, vanhakantainen naisia alentava miesjohtoinen seurakunta. Eikä se muuksi muutu . Ei siinä auta uudet nimet seurakunnille, eikä muukaan. Sama Paska eri paketissa.
Viimeistään siinä vaiheessa tulee ongelmia, kun/jos tekee lapsia uskovaisen kanssa. Jollet ole itse äärimmäisen tiukka ja vanhoillinen kasvattaja myös, niin riitoihin päädytte aivan varmasti.
En suosittele sekaantumaan lahkolaisiin tai eri uskontokuntaan kuuluvaan, jos hän on uskonnollinen. On kuitenkin niin iso ongelma, jolleivät näkemykset kohtaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mirjam Vehosmaa voi kutsuttuna puhua tilaisuuksissa.
Kuitenkin tuon Helluntaikirkko Uusipesulan vanhimmisto on miehiä, ja kirkon pastori on Jari Myrskykari.
Älä turhaan koeta hämätä ja valehdella, vänkäät ja valehtelet kuten hellarit yleensäkin. Halutaan esittä suvaitsevaa. Mutta totuus on edelleen ummehtubut, vanhakantainen naisia alentava miesjohtoinen seurakunta. Eikä se muuksi muutu . Ei siinä auta uudet nimet seurakunnille, eikä muukaan. Sama Paska eri paketissa.
Vastahan edellisessä viestissä oli linkki, josta näkee että Valkeakosken helluntaiseurakunnassa on nainen pastorina. :)
Uusipesula on muuten siinä mielessä erikoinen helluntaiseurakunta, että se ei vaatinut aluksi jäseniltään lainkaan aikuiskastetta vaan esim. luterilainen "vauvavalelu" riitti. Ja riittäisi luultavasti edelleenkin, ellei Helluntaikirkko olisi painostanut seurakuntaa asiassa.
Tässä linkki Salon helluntaiseurakunnan vanhimmiston jäseniin: https://www.salonhelluntaisrk.fi/tietoa-meista/
Kuten huomaatte, joukossa on myös nainen.
Ketjussa on kosolti ennakkoluuloja, mutta myös aitoja kokemuksia.
Olen ollut "helluntailainen mies" nyt 25 vuotta ja menin naimisiin luterilaisen naisen kanssa 21 vuotta sitten. Hän tosin oli myös tullut nuoruudessaan uskoon eli yhdistäviä tekijöitä oli paljon.
Ensimmäinen asia, joka minulle tuli kysymyksestäsi mieleen, on, että minkä sortin uskovia olette. Kahdella ns. nimikristityllä on enemmän yhteistä, kuin jos toinen on uudestisyntynyt kristitty ja toinen ei edes tiedä, mistä toinen puhuu.
Helluntaiseurakunnat ovat itsenäisiä seurakuntia, joten seurakuntaelämä vaihtelee paikkakunnan, perinteiden, pastorien ja seurakuntalaisten mukaan. On mahdotonta antaa yleistä vastausta, että millainen on "helluntailainen mies", vaan tulee tutustua ihmiseen, erityisesti kun on kyseessä seurustelu ja avioliittoasiat.
Surullista huomata, kuinka jotkut levittää vääriä käsityksiä toisen uskonnon edustajista. Suomessa on n. 50 000 - 60 000 helluntailaista, jos myös kastamattomat lapset lasketaan mukaan. Siinä joukossa entiset linnakundit ja rapajuopot on hyvin pieni vähemmistö. Ja helluntailaisuus ei ole opillisesti yhtenäinen liike, vaan eri helluntaiseurakunnat voi olla opillisesti hyvinkin kaukana toisistaan. Joissain seurakunnissa on varmasti nuttura tiukalla, mutta toiset on hyvinkin moderneja.
Itse olen ev.lut.kirkkoon kuuluva nainen, naimisissa helluntaimiehen kanssa.
Seurustelimme reilu viisi vuotta ennen naimisiin menoa. Elimme esiaviollisessa suhteessa. Asuimme yhdessä jne.
Kun vanhimmistoon meni tieto tilanteestamme, he soittivat kummallekin henkilökohtaisesti ja pitivät " puhuttelun ". Siinä meitä " kehoitettiin " menemään pian naimisiin. Tuli kielto, ettemme saaneet tehdä mitään vastuutehtäviä, minä useasti tein lapsityötä ja mies kantoi kolehtia. Meidän siis piti ryhtyä riviseurakuntalaisiksi.
Seurakuntalaisille kerrottiin jonkun kokouksen päätteeksi, mikä meidän tilanne on. Seurakuntalaiset alkoivat karttaa meitä ja kyselivät jatkuvasti " joko, joko olette naimisissa? " Tätä jatkui yli kaksi vuotta...
Nyt kun olemme naimisissa, on niinkuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Miehen kanssa olemme sopineet, että todennäköisesti lapsi kastetaan ev.lut.seurakuntaan ( minulle tärkeää ), mutta lapsen kanssa käydään kummankin tilaisuuksissa. Saa nähdä, minkälainen myrsky siitä tulee..
Mies on maailman ihanin ja muuten sitä ei huomaa, että kuulumme eri seurakuntiin, kuin tämä juttu helluntaiseurakunnan puolelta. Minun seurakunnasta ei kuulunut mitään ikävää kommenttia. Helluntaiseurakunta perusteli kaikkea tätä ikävää toimintaa " oikealle polulle " ohjaamisella.
Se oli rankkaa, mutta sitä tekee kaikkensa oikean rakkauden eteen
Edelleen odotan sitä nimeä. EI ole eikä tule, ja tiedät sen itsekin. Jos vaimo ottaa ja lähtee, sille ei mies voi mitään joten ei se synti ole tietenkään. Mutta harva miespastori eroaa toisne naisen takia ja jatkaa pastorintyösssä. Aivan valehtelua.
Vertaappa vaikka pikku skandaalia V ja A Piipp----tapauksesta.