Pitääkö vieraiden kerätä lelut kun ollaan lähdössä?
Minulla yksi lapsi 1.5v ja on alkanut nyt olla näitä mammatuttuja sen verran että ollaan kyläilty puolin ja toisin. En vain tiedä näistä kirjoittamattomista säännöistä, mikä on yleensä tapana. Siivoatteko te jotain leluja pois ennen kun lähdette kylästä? Odotetaanko sitä, onko se tapana? Kertokaa kokemattomalle.
Kommentit (41)
Meillä vanhempi vasta 2v ja leikkii aina max kolmivuotiaiden kanssa. Useampi tuttavaperhe on kuitenkin joissa on samanikäisiä lapsia eikä kukaan ole koskaan kysynyt tai tarjonnut siivota. Voisko lasten ikä vaikuttaa?
Toisaalta kaikki nuo meidän tuttavaperheet on kyllä aikas läheisiä, vieraammissa paikoissa ehkä toisin.
t: joku ekalla sivulla vastannut, että ei siivoa eikä pyydä ketään siivoamaan.
Yleensä kun lähdetään kotiin on kova työ saada muksut puettua ja porukka alkaa muutenkin olla väsynyttä. Itse toivon että vieraat lähtevät kotiin eivätkä jää kiukuttelevien lasten kans tielleni, nopeammin siivoan itse. Sitä paitsi tiedän mihin lelut kuuluvat, vieraat eivät voi tietää.
Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa. Kyllä helpottaa itseäkin kun ei tarvi joka ilta kuluttaa tolkuttomia aikoja siivoukseen ja lapsen huone pysyy aina suht. siistinä ja täällä mahtuu jopa kulkemaan ilman että pelkäisi kompastuvansa koko ajan johonkin. :)
t. 23
meillä ei vieraat siivoa, enkä koskaan siivoa kylässä käydessäni. Minusta se on isäntäväen hommaa. Eikä ole ollut yhtään ongelmaista. Minä huolehdin vieraiden lähdettyä keittiöön liittyvistä sotkuista ja lapset siivoavat lelut huoneistaan paikoilleen.
Vierailija:
Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa. Kyllä helpottaa itseäkin kun ei tarvi joka ilta kuluttaa tolkuttomia aikoja siivoukseen ja lapsen huone pysyy aina suht. siistinä ja täällä mahtuu jopa kulkemaan ilman että pelkäisi kompastuvansa koko ajan johonkin. :)t. 23
vietäisiin myös takaisin.
Meillä keräillään ainakin enimmät vierailun jälkeen. Ja näin on ollut ihan pienestä saakka. En kehtaisi lähteä kylästä kaamea sotku vanavedessä.
Se myös tuo lapsille tietyn vastuullisuuden tunteen omista leikeistään. Nyt kun omat lapset ovat jo vähän isompia heistä ja minusta on aika ärsyttävää, kun on lapsia joille ei ole opetettu että leikit siivotaan yhdessä pois - siis pyytämälläkään eivät kerää leluja. Samat lapset ovat myös niitä, jotka kippaavat laatikkotolkulla leluja lattialle vaan runsauden riemusta. He voivat sen tehdä, koska tietävät, että muut siivoavat. Lapsemme ovatkin jo omatoimisesti oppineet, keitä haluavat kutsua kylään leikkimään ja keiden kanssa haluavat leikkiä vain ulkona.
Siivous on minulle ihan muuta...
Meillä 1,5vuotias tietää että mitä tarkoittaa kun jostain ollaan lähdössä -> alkaa kerämään leluja. Samoin teki neuvolassakin kun sanoin että lähdetäänpä, täti katsoi vähän aikaa suu auki! :)
tavallisen leikin jälkiä ei ole tuskaa siivota enkä edellytä että vieraat siivoaa tai tiskaa:) mutta sellainen yletön mellastus kyllä harmittaa.
Meilläkin lelut omissa laatikoissaan ja oma lapsi ottaa esiin vain sen millä haluaa leikkiä, eihän siihen pieneen huoneeseen muuten mahdu edes sekaan.
uudenvuodenvieraitten jättämä hävityksen kauhistus on vielä raivaamatta. Leikki ok, kaiken levittäminen vaan huvikseen ei.
Ja kieltämättä harmittaa, kun meillä on tapana pitää suurin osa leluista aina paikoillaan, ja lattialla vain ne, joilla kulloinkin leikitään, niin vieraiden lähtiessä aivan kaikki lelut on kaiveltu kaapeista ja hyllyistä ja levitelty pitkin ja poikin. Itse puuttuisin moiseen käytökseen.
ei ole koskaan mitään hirveää sotkua leikkien jäljiltä. Yleensä niin pienet sotkut, että vaikuttaisin aikamoiselta kireäpipolta, jos alkaisin niitä korjailemaan kylässä tai pyytäisin vieraita siivoamaan. Kai te itsekin vastavuoroisesti kyläilette ystävillänne, eikös se mene tasan, siivotaan tai ei.
mihin ne kuuluvat. Niin ja meilläkin kyllä käy niitä vähemmän sotkevia lapsivieraita, mutta tiettyjen vieraiden jäljiltä aivan kaikki lelut ovat levällään. -34-
Vaan annas olla kun nämä perheet kyläilevät meillä... Äidit eivät liikauta eväänsäkään kun ovat lähdössä. Ei, vaikka menen lasten huoneeseen (ja kaikkialle minne ovat tavaroita levitelleet... ) ja mielestäni kuuluvalla äänellä ilmoitan, että " eiköhän siivota lelut pois jaloista" .
Miten sen noille lahnoille voisi selkeämmin sanoa?
Meillä on yksi tuttavaperhe, jotka mielellään tulevat meille kyläilemään. Heillä on kaksi lasta, jotka koko vierailun aikana vain levittävät leluja; eivät siis leiki mitään vaan purkavat lelulaatikoita. Oma vika tietysti, kun leluja on kertynyt niin paljon... ;) Meillä lelut ovat omissa laatikoissaan (autot, duplot, junarata jne.) ja lapsemme leikkivät usein koko päivän samoilla leluilla tai jos vaihtavat leikkiä, niin keräämme yleensä ensimmäisen leikin lelut paikoilleen (ellei niitä tarvita seuraavassakin leikissä). Illalla yleensä varsinaisesti laitetaan kaikki lelut paikoilleen. Viimeksi nämä vieraidemme lapsukaiset mm. heittelivät duploja pitkin makuuhuonettamme, vetivät peitot ja tyynyt lattialle kaikista sängyistä ja levittelivät leluja joka huoneeseen ja kerrokseen. KOSKAAN eivät ole ainuttakaan lelua laittaneet paikoilleen; vanhemmat eivät edes tarjoudu raivailemaan leluja tai vaadi sitä lapsiltaan... Viimeksikin meni yli puoli tuntia vain suurimpien sotkujen raivaamiseen. En ole vaatinut omia lapsiani raivaamaan toisten lasten sotkuja, omat jälkensä saavat kyllä kyläillessä raivata. Tosin kun vierailemme tämän kyseessä olevan tuttavaperheen luona, niin siellä ei edes voi raivata leluja kun ne joka tapauksessa ovat pitkin kotia lattioilla...
että nyt pikaisesti siivous. Ja aina se on tapahtunut yhteistoimin. KAvereiden äidit ovat sanoneet, että tapani on mielestään kiva ja aikovat opetella itsekin. Huomaan, että monet meillä leikkivistä lapsista eivät siivoa mitään apuna ja omat lapseni sen aina huomaavat. Sanovat kavereiden lähdettyä, että NN ei yhtään auttanut siivoamaan.
Esim. yhdellä vierailupaikalla lelut ovat kovin levällään jo valmiiksi. Niitä on vaikea laittaa paikoilleen, sillä yleensä niiden paikka on siinä lattialla levällään.
Mutta ilman muuta laitamme paikoilleen, jos oma lapseni on ne sekoittanut muiden kanssa. Kuuluuhan se hyviin tapoihin.
Enkä näe, että mun hommani on lapsivuodeaikana siivota suurperheiden jälkeensä jättämää sotkua. Siskon lapset komensin itse siivoamaan jälkensä, ja selitin, että heitä on niin monta lasta, ettei mun aika kerta kaikkiaan riitä kaiken siivoamiseen. Vieraammille vieraille en kyllä ihan samalla tavalla kehtaa sanoa, mutta arvostan kyllä, että mättävät lelut lelukoppaan, koska siellä ne olivat heidän tullessaankin.
Tosi ikävää, että tämmöisiä vieraita on olemassa tai paremminkin ikävää, että on näin kurittomia lapsia tai lapsia ja vanhempia, joilla ei ole minkäänlaisia käytöstapoja. Ehkä kyläpaikka ei ole sitten heidän mielestään tarpeeksi arvokas paikka, jossa näitä hyviä tapoja voisi noudattaa.
että pitää ottaa lelu hyllystä ja heittää se lattialle ja sitten se jätetään siihen ja katotaan uutta lelua. Millään ei oikeasti leikitä. Vaikka lapsi olisi vasta 1v niin tuommoinen peli ei ainakaan meillä vetele. Mitä pienempi lapsi on, sitä enemmän aikuisen pitää valvoa ja ohjata leikkiä. Tottakai pieni lapsi on utelias kaikelle uudelle, mutta silti ei tarvitse suvaita lelujen yltiöpäistä heittelyä ja levittämistä, etenkään vieraassa kodissa.
Ap:lle sanoisin, että hyviin tapoihin kuuluu kerätä ainakin ne millä ollaan leikitty tai edes yksi lelu ihan vain sen takia, että näytetään lapselle hyvää mallia vaikka lapsi ei vielä ihan itse osaisikaan. Mulla menis ainakin hermot jos joutuis toisten sotkuja siivoamaan. Tietty jos omat lapset jatkaa leikkiä niin on eri juttu, mutta jos tavaroita on vaan viljelty sinne tänne ilman sen suurempaa tarkoitusta, niin ne saisi vieraat itse kerätä pois.
On tietty leluja, joiden paikkaa ei tiedä, mutta suurimassa osassa huusholleja on kuitenkin ne lelulaatikot, joista sitä " sekalaista" rompetta levitellään - ne kyllä nostetaan lähtöä tehdessä yhdessä takaisin.
Ja aikuiset vievät kahvikuppinsa ja lasten astiat tiskipöydälle...
ja meillä ei ainakaan edes mies tiedä minne mikäkin lelu " kuuluu" siivota, mä olen siitä vähän pirun tarkka että ne on just oikeilla paikoillaan, koska sitä huutoa ei kestä kukaan kun joku tietty auto ei seuraavana päivänä löydy. Eli mun ois hyvä tietää missä mikin on.
Eli en yleensä siivoa, enkä halua, että meilläkään vieraat siivoaa.
Lasten kanssa voidaan tietty yhdessä siivota tyyliin viedääs nää autot parkkiin tonne, ja nallet nukkumaan tonne. Mutta sellaista en halua leikkiä niiden äitien kanssa...!