Kuumetta 36.9 - Töihinkö?
Mun kehon normaali lämpötila on 36.6 ja tuo 36,9 astetta tuntuu ihan kamalalta. Jäätävän kylmä ja väsymys koko ajan. Pitäisköhän ottaa buranaa tai panadolia.
Kommentit (12)
Koeta päästä päivystykseen jo ennen aamua.
Aikuisen lämpötilassa esiintyy yksilöllistä vaihtelua. Normaalin lämmön yläraja on useimmiten aamulla 36,537,5 astetta. Illalla lämpö voi olla normaalisti puoli astetta aamua korkeampi. Rasitus ja liikunta nostavat ruumiinlämpöä lihasten tuottaman lämmön vuoksi.
Kuumeen rajana voidaan siis pitää 37,5 asteen ylittävää lämpöä aamulla ja 37,8 asteen ylittävää lämpöä illalla.
Melkein soittaisin ambulanssin. Tuohan on jo vaarallista.
Mulla normi 36.3 ja tuo ois mulle paha kuume. Et mee töihin, lepäät ittes kuntoon.
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/91c1837d-6ca1-48d1-87a6-92ba2…
joillekin jo 36,5 on kuumetta nykytiedon mukaan. 37c raja on mitattu 1800-luvulla kaupungeissa, jolloin jokaisella oli matoja, hammasmätä, kuppa ja tikku kynnen alla. Nykyihmiset terveempiä ja ruumiinlämpö alempi.
Näin henkilönä jolle ei nouse kunnolla kuume ikinä (ei edes silloin kun sairastuin koronaan) vaikka olisi todella kipeä olo sanoisin, että jos olet kipeänä niin hae saikkua. Olen todella kyllästynyt tähän että kuumetta pidetään sairauden mittarina.
Vierailija kirjoitti:
Mulla normi 36.3 ja tuo ois mulle paha kuume. Et mee töihin, lepäät ittes kuntoon.
Ei ole paha kuume. Mulla on normaalilämpö 36.1-36.3, eikä 36.9 ole paha kuume. Se on nippa nappa lämpöä.
PAHA kuume on yli 38.5. Kuume on yli 37.5 ja sen alle on vain lämpöä. Lämpö, eli vielä asteenkin nousu voi silti viedä voimia, mutta paha kuume se ei todellakaan ole.
Jos sun muu vointi ei riitä työntekoon, niin sitten haet saikkua. Jos sun ainut oire on 36.9 kehonlämpö, niin sulla ei ole mitään ongelmaa. Iltaisin lämpö on hiukan korkeampi normaalistikin.
Mulla oli äsken 37.2 ja se on ihan normilämpö illalla.
Ei tuo ole kuumetta, vaan ihan normaalilämpö. Se voi vaihdella muutaman asteen kymmenyksen.