Miksi ylioppilaskokeessa on pakko istua vähintään kolme tuntia?
Kommentit (9)
Että myöhästyneet voidaan ottaa sisään, eikä tapahdu lunttaamista. Siksi myös esim yliopistojen tentteisdö pitää olla vähintään tunti, ennenkuin voi poistua.
Jos on ilmoittautunut, maksanut maksun ja vaivautunut paikalle, niin isi siellä voi tuon 3h viettää. Elämä ei ole sen aikana ohi.
Kuvaa aikapaljon lukiolaisten tasoa jos ei ymmärrä tätä.
Yrittävätkö estellä lähtemistä jos vaan marssii ovelle ja toteaa että hei, mä lähen nyt kotiin, mulla ei ole mitään aikomustakaan tehdä koko koetta ikinä, jätän kesken, luovutan suosiolla ja tää oli nyt tässä? o_o
Vierailija kirjoitti:
Yrittävätkö estellä lähtemistä jos vaan marssii ovelle ja toteaa että hei, mä lähen nyt kotiin, mulla ei ole mitään aikomustakaan tehdä koko koetta ikinä, jätän kesken, luovutan suosiolla ja tää oli nyt tässä? o_o
Kyllä pyritään estämään jos liikut itse paikaltasi ilman lupaa. Jos teet jotain virheitä, esim. pääset lähtemään luvattomasti pois lunttaat, vakoilet toisen vastauksia yms. suorituksesi perutaan ainakin ko. kirjoituskerralla. Siis myös muut aineet mistä haluat arvioinnin.
Jos ei meinaa kirjoittaa, ei pidä tulla paikalle. Koekysymykset nähneelle pitää järjestää valvonta seuraavaksi kolmekdi tunniksi, jotta henkilö ei myy kysymyksiä "myöhässä" oleville. Kun henkllö ilmoittaituu kirjoituksiin, hän samalla sitoutuu järjestelmään.
1) taataan rauhallinen koetilanne ja maksimaalinen keskittyminen kolmeksi tunniksi kaikille, ei jatkuvaa ramppaamista
2) saadaan joustoa myöhästyjää varten, tosin toivottavasti nämäkin vain harkinnan mukaan niin etteivät häiritse muiden koetta
Myöhästyjien lisäksi pitää ottaa huomioon se, että jossain lukiossa kokeen alku voi viivästyä jonkin ongelman vuoksi. Kolmen tunnin säännöllä estetään myös se, että kukaan ei pysty välittämään tietoa kokeesta myöhässö alkaneen kokeen osanottajille.
Kaikille 3 tuntia aikaa tehdä koetta rauhassa, kun siinä ajassa ei voi poistua. Siihen sillä pyritään.