Miksi joillakin ihmisillä ei ole elämänhallintataitoja?
Kommentit (54)
Heiltä puuttuu tarvittavaa hormonia, ainakin noradrenaliinia. Siitä johtuu. Ja on typerää vinoilla heille, se on sama kun v-ttuilisi sairaalle ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Heiltä puuttuu tarvittavaa hormonia, ainakin noradrenaliinia. Siitä johtuu. Ja on typerää vinoilla heille, se on sama kun v-ttuilisi sairaalle ihmiselle.
Mistä sitä saisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sitä saisi?
Ainakin SNRI-masennuslääkkeistä, ja dopamiinia kannattaa yrittää nostaa. https://feelvivid.fi/fi/blog/10-tapaa-kohottaa-dopamiinitasoja-luonnoll…
Tai sitten tuntevat ja tietävät rajansa.
Minä kuulun niihin, joiden elämänhallinta on ulospäin erinomainen kaikilla elämänalueilla. Todellisuudessa olen ollut romahduspisteessä jo monta vuotta, mutta sisulla puskenut eteenpäin. Kun romahdus tulee, vääjäämättä, se on varmasti totaalinen.
Minä miltei kuorin perunatkin pojiltani, kunnes menivät armeijaan. Säästäväisyyden he ovat minulta varmaan mallioppineet. Ihan he kumminkin ovat osanneet asiansa ja kotinsa hoitaa muutettuaan omilleen. Ruokaa laittavat, ja siivoavat. Ovatko sitten poikkeavia pilalle hemmotelluista vai tarpeeksi fiksuja tajutakseen, että nyt on hommat hoidettava ihan itse.
Ensi vuonna, kun irtisanomissuoja heikkenee ja 2100 brutto palkalla saa ansiosidonnaista 700 netto kuukaudessa. Lapsikorotukset poistetaan työttömyystuista. Niin katsotaan niitä ihmisten elämänhallinta taitoja.
Alle 50 hengen yrityksillä ja yhteisöllä ei ole enää takaisinottovelvoitetta. Eli voi irtisanoa ja heti pian kun taloustilanne paranee saa ottaa uuden tilalle.
Liika hyysääminen on syynä, jos ei terve ihminen opi ottamaan vastuuta itsestään. Jos on vanhemmat lapsena passanneet pilalle, ja aikuisena sattunut vieläpä kumppaneita, jotka passaavat lisää, niin ei ikinä opi mitään omatoimisuutta, eikä oikeastaan edes voikaan ymmärtää, miten yhteiskunta toimii. Tällainen ihminen on läpi elämänsä riippuvainen siitä, että aina löytyy joku hyysääjä, joka pelastaa ihan normaalieilta arkisilta asioilta.
Kyllä ne on jo lapsillakin. Mutta termiä käytetään aikuisten ihmisten kontrollointiin, manipulointiin ja paheksuntaan, jos ei toimi kuten käsketään. Kannattaa miettiä miksi hokee sanaa elämänhallinta, kuntoutus ja muita vastaavia uussanoja. Oletko palstalainen tai muu ihminen aivopesty tai mielenhallinnassa, ja teet sitä muillekin. Entä hipit ja erilaiset ihmiset? Saako maapallolla erota muista lainkaan. Onko tarkoitus olla kuin kloonit, samanlainen. Entä kroonisesti kipeät ihmiset, kukaan ei huomioi jaksamista.
Saako vastuksen nyt oikeaan paikkaan? Edellinen meni väärin. Eli:
Jokainenhan miettii omaa viihtyvyyttään ja ei se sohvan pohjalla makaaminen ja elokuvien katselu, oli kiinnostusta lattian luuttuamiseen tai ei oikein yleensä kiinnostaa aktiivisia, elämänhaluisia tyyppejä. Ja kyllä, parisuhteessa tulee saada myös henkistä vastavuoroisuutta, ei se ole loisimista varten jossa vaan ollaan.
Rahalla voi tehdä enemmän asioita. Enemmän olen huomannut ihmisten pyrkivän lähinnä vain hyötymään toisistaan. Aikaa ei vietetä puhtaasti yhdessäolon takia, vaan muiden motiivien.
Osa porukasta ei vaan osaa tehdä muita asioita kuin niitä samoja kun 17- vuotiaana. Jos muuhun tottunut joutuisi työttömäksi ja lähes varattomaksi, joutuisit ehkä käymään kävellen kaupassa säällä kuin säällä. Silmiä avaava kokemus ehkä?
Mulla epävakaa persoonallisuus. Sisällä kaaos, janoan rauhaa, mutta jotenkin aina päädyn sotkemaan asiani. Nykyään en uskalla kuin kyhjöttää yksin kotona, etten sotke enää lisää/siitä ei kärsi muut kuin minä itse.
5uomessa ei ole erityistä yksilövastuuta. KELA on myös varsin avokätinen. Suomessa viedään rahat niiltä. joilta voi viedä.
Suomessa ei myöskään ole todellista oikeutta.
dalla-