Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielipiteitä miehen toiminnasta?

Vierailija
19.11.2023 |

Olen itse todella sairaana tällä hetkellä (sairastan hyvin harvoin), ja ajattelin että lepäisin tämän päivän, kun mies lähdössä huomenna työreissuun ja joudun sitten joka tapauksessa kaiken hoitamaan koko ensi viikon ajan. Menin toiseen huoneeseen nukkumaan, että en tartuttaisi muita ja että saisin aamulla nukkua rauhassa.

No pienin lapsi herää aamulla ja tulee luokseni, isä sen kun kuorsaa. Sanon että mene herättämään isä. Lapsi menee isän luokse. Isä ilmeisesti antaa puhelimen lapselle. Klo10.30 huomaan, että lapsi edelleen puhelimella, eikä ole saanut aamupalaa. Joudun miehelle erikseen sanomaan , että voisitko antaa lapselle aamupalaa, kello on jo aika paljon. Klo11 jälkeen mies pienimmän kanssa aamupalalla. Isompi lapsi edelleen huoneessaan ilmeisesti pelaamassa. Kysyn mieheltä että miksi ei ole pyytänyt toista lasta aamupalalle. Keksii tekosyitä, että ei se varmaan ole kauaa ollut hereillä. Ei kuitenkaan ole käynyt edes katsomassa alakerrassa mitä lapsi puuhaa. 

Itse sanon että lepään vielä hetken, olen todella väsynyt ja minulla on huono olo. Jossain vaiheessa muistan että lapsellahan olisi ollut tänään harrastus, jonka nyt sitten sekä mies että lapsi kokonaan unohtanut koska en ole itse muistanut muistuttaa.

Olen aivan loppu. Jos en itse muistuta ja huolehdi asioista, mies ei tee mitään! Oon todella ahdistunut ja surullinen siitä, että minulla ei ole kumppanina ihmistä johon voisin luottaa että hoitaisi asiat. Onko kaikissa perheissä tällaista? Minun on vaikea uskoa, koska tapaan työssäni monenlaisia vanhempia ja isejä myös, ja osa on tosi huolehtivaisia ja tarkkoja esim lasten rutiineista jne. Oma mieheni ei vaan välitä. On jotenkin vähän poissaoleva ja pihalla lähestulkoon aina. Pakka ei vaan pysy kasassa, ellen itse hoida ja huolehdi kaikesta. Ajatuksia?

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
2/59 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko miehellä diagnosoitu ADHD tai jotain muuta vastaavaa? Tämä kuulostaa nimittäin siskoni mieheltä, jolle diagnosoitiin aikuisiällä ADHD. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko miehellä diagnosoitu ADHD tai jotain muuta vastaavaa? Tämä kuulostaa nimittäin siskoni mieheltä, jolle diagnosoitiin aikuisiällä ADHD. 

Eipä ole vaikka olen joskus epäillyt sitä. Kävi jopa psykologilla aiheeseen liittyen, mutta psykologi oli sitä mieltä että on vain kuormittunut, ei kuulemma vaikuta ADHD:lta. End of discussion.

Tilanne on aina ollut sama. Alkuaikoina mies ei edes hoitanut mitään. Miten voi olla kuormittunut jos ei hoida mitään perheen asioista?? Nyt sentään kun olen vuositolkulla vääntänyt rautalangasta että myös isän kuuluu välillä siivota ja käydä kaupassa, hoitaa välillä näitä asioita, mutta vähääkään jos on jotain tavallisesta poikkeavaa, esim tänään joutunut laittamaan ruokaa jne kun itse olen sairaana, niin unohtaa kaiken muun sen sileän tien. Ei kykene hoitamaan montaa asiaan yhtäaikaa, esim juurikin muistaa lapsen viikoittaista harrastusta samaan aikaan. 

Minulle on tullut sellainen olo, että ei vaan välitä. On esim parikin kertaa unohtanut lapsen kaverisynttärit, kun mies saanut synttärikutsun ja asia siten jäänyt hänen hoidettavaksi. Ja siis vaikka tällaista tapahtuu jatkuvasti, niin ei silti laita itselleen muistutuksia, kirjoita kalenteriin tärkeitä asioita tms. En vaan voi ymmärtää miksi joku toimii näin? Tai ei toimi mitenkään? Vaikka tietää että olen itse todella kuormittunut, kaikki kärsii kun mies jättää asioita hoitamatta jne.

T. Ap

Vierailija
4/59 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole vaikka olen joskus epäillyt sitä. Kävi jopa psykologilla aiheeseen liittyen, mutta psykologi oli sitä mieltä että on vain kuormittunut, ei kuulemma vaikuta ADHD:lta. End of discussion.

Tilanne on aina ollut sama. Alkuaikoina mies ei edes hoitanut mitään. Miten voi olla kuormittunut jos ei hoida mitään perheen asioista?? Nyt sentään kun olen vuositolkulla vääntänyt rautalangasta että myös isän kuuluu välillä siivota ja käydä kaupassa, hoitaa välillä näitä asioita, mutta vähääkään jos on jotain tavallisesta poikkeavaa, esim tänään joutunut laittamaan ruokaa jne kun itse olen sairaana, niin unohtaa kaiken muun sen sileän tien. Ei kykene hoitamaan montaa asiaan yhtäaikaa, esim juurikin muistaa lapsen viikoittaista harrastusta samaan aikaan. 

Minulle on tullut sellainen olo, että ei vaan välitä. On esim parikin kertaa unohtanut lapsen kaverisynttärit, kun mies saanut synttärikutsun ja asia siten jäänyt hänen hoidettavaksi. Ja siis vaikka tällaista tapahtuu jatkuvasti, niin ei silti laita itselleen muistutuksia, kirjoita kalenteriin tärkeitä asioita tms. En vaan voi ymmärtää miksi joku toimii näin? Tai ei toimi mitenkään? Vaikka tietää että olen itse todella kuormittunut, kaikki kärsii kun mies jättää asioita hoitamatta jne.

T. Ap

Luultavasti mies ei välitä. Esimerkkinä kaverisynttärit. Sinä muistat ne koska tiedät, että lapsi luultavasti odottaa niitä innolla, ja että hänestä on mukavaa viettää aikaa ystävien kanssa. Miestä tämä ei luultavasti kiinnosta siksi, että synttäreiden unohtamisesta ei ole sinänsä mitään käsinkosketeltavia seurauksia. Sama harrastuksen kanssa - miehelle on ihan sama jos lapselta jää harrastus välistä. Miksi? Kukaan ei kuollut tai loukkaantunut tämän unohduksen seurauksena.

Asiaa on valitettavasti vaikeaa muuttaa jos miestä ei kiinnosta perheen hyvinvointi. 

Vierailija
5/59 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilanne on aina ollut sama. Alkuaikoina mies ei edes hoitanut mitään. Miten voi olla kuormittunut jos ei hoida mitään perheen asioista?? Nyt sentään kun olen vuositolkulla vääntänyt rautalangasta että myös isän kuuluu välillä siivota ja käydä kaupassa, hoitaa välillä näitä asioita, mutta vähääkään jos on jotain tavallisesta poikkeavaa, esim tänään joutunut laittamaan ruokaa jne kun itse olen sairaana, niin unohtaa kaiken muun sen sileän tien. Ei kykene h

Niinhän se taitaa olla, mutta eihän mies ikinä myönnä sellaista. Ja ymmärtääkö edes mitä tarkoittaa välittäminen, jos ei vaan välitä?

Vierailija
6/59 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Beatboksausta taustalla)

Alma: - Jouuu! Se on tissit, kaks muijaa. Tänään mennään, tuu mun kaa. Jou, jou, se on Finland. Kesärata ja tälleen!

(- Skäärg! korkea naisääni taustaporukasta.)

(- Vääk! korkea naisääni taustaporukasta.)

Vierailija
7/59 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ihmiset on sellaisia, ettei niitä kauheasti kiinnosta läheistensä hyvinvointi.

Vierailija
8/59 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seinäkalenteri, jossa menot ja puuhat. Kun oot sairas sanot: katsot kalenterista ja teet sen mukaan, ymmärrätkö? 

Vierailija
9/59 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ihmetellyt, että miksi ihmiset ottavat tietynlaisia puolisoita, joiden kanssa vielä tekee lapsia. Miehillä molemmat päät seisoo yhtäaikaa, mutta että naisetkin ovat niin ajattelemattomia ja sitten sitten ihmetellään, että kuinkas tässä näin kävi. Kaikista ei ole huolehtimaan perheen asioista.

Vierailija
10/59 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin korjata juuri tätä ongelmaa ex-miehen kanssa terapiassa. Olin kysynyt useamman kerran vuosien saatossa mieheltä, että ymmärtääkö hän sanojen "empatia" ja "myötäeläminen" tarkoitusta. Juu juu, kyllä ymmärtää. 

Mainitsin tästä kerran terapian aikana. Olin ollut juuri kipeänä ja mies kirjaimellisesti katosi harrastuksien pariin koko sen ajan. Mies totesi sivulauseessa, että hänestä on "vaikeaa ymmärtää muiden ihmisten tunteita". Hän ei siis ymmärtänyt, että minä en sairaana ollessani jaksa tehdä ruokaa tai pestä pyykkiä. Hän ei kirjaimellisesti ymmärtänyt miltä minusta tuntuu kun olen sairaana. 

Ymmärrätte varmaan eron syyn. Onneksi ei sentään ollut vielä lapsia.

Vierailija
11/59 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ihmetellyt, että miksi ihmiset ottavat tietynlaisia puolisoita, joiden kanssa vielä tekee lapsia. Miehillä molemmat päät seisoo yhtäaikaa, mutta että naisetkin ovat niin ajattelemattomia ja sitten sitten ihmetellään, että kuinkas tässä näin kävi. Kaikista ei ole huolehtimaan perheen asioista.

Nuori, naiivi, ei ajatellut että saisi parempaa? Ei tajunnut että tilanne vaan pahenee kun lapsia tulee. Toiset kasvaa aikuiseksi, toiset vaan eivät.

Itse en esim osannut moniakaan asioita hoitaa kun muutin pois kotoa. Esim ruoanlaittotaidot olivat aivan olemattomat. Mies osasi paljon paremmin laittaa ruokaa. Silti, lasten synnyttyä ruoanlaitto lankesi minulla ja tottakai niin kuin muitakin asioita, sitä on mahdollista oppia, jos vaan haluaa. Jos ei halua tai ei kiinnosta niin se on sitten asia erikseen.

Vierailija
12/59 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko miesvihaaja.  Minä minä minä kuuluu tosta tekstistä.  Kuitenkin se on miehes joka menee töihin ja tuo rahat pöytään.

Miksi otat tämän näin henkilökohtaisesti? AP ei puhu sinusta. 

Vierailija
13/59 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritin korjata juuri tätä ongelmaa ex-miehen kanssa terapiassa. Olin kysynyt useamman kerran vuosien saatossa mieheltä, että ymmärtääkö hän sanojen "empatia" ja "myötäeläminen" tarkoitusta. Juu juu, kyllä ymmärtää. 

Mainitsin tästä kerran terapian aikana. Olin ollut juuri kipeänä ja mies kirjaimellisesti katosi harrastuksien pariin koko sen ajan. Mies totesi sivulauseessa, että hänestä on "vaikeaa ymmärtää muiden ihmisten tunteita". Hän ei siis ymmärtänyt, että minä en sairaana ollessani jaksa tehdä ruokaa tai pestä pyykkiä. Hän ei kirjaimellisesti ymmärtänyt miltä minusta tuntuu kun olen sairaana. 

Luulen että tätä on vielä tosi vaikea ymmärtää tai edes tajuta, että toiselta osapuolelta puuttuu kokonaan, jos itse on tosi empaattinen ja huolehtivainen ja se tulee aivan luonnostaan. Toki nyt kun on opppinut elämästä, niin osaa tätä piirrettä etsiä muista.

Vierailija
14/59 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas todella raivostuttava mies. Todennäköisesti hän ei vaan piittaa mistään.

Eiköhän tähänkin topaan tule armeijallinen empatiakyvyttömiä (miehiä), jotka vänisevät kuinka AP ei anna miehelleen tilaa tehdä asioita omaan tahtiin ja tapaansa :o)

Vierailija
15/59 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko miesvihaaja.  Minä minä minä kuuluu tosta tekstistä.  Kuitenkin se on miehes joka menee töihin ja tuo rahat pöytään.

Vaan eipä tuo. Teen itse kahta työtä, jotta meillä olisi tarpeeksi rahaa. Teen siis enemmän töitä kuin mies! Maksetaan suunnilleen puolet kaikesta, joskus maksan enemmän, esim maksoin perheen lomamatkan kesällä kun sain paremmat lomarahat. T. Ap

Vierailija
16/59 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei välttämättä edes muista mitä olet hänelle sanellut asioista. Ei ole mistään harrastuksesta edes kuullut. Hyvin tyypillistä niissä perheissä, joissa päätetään ns. yhdessä.

Vierailija
17/59 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillinen tapaus.Minullakin on jo toinen tuollainen tapaus menossa. Kyse on vaan siitä, ettei miehesi ota vastuuta. Hän ei millään viitsisi hoitaa lapsia ja sen kerran kun pitäisi ihan itse sitä lastenhoitoa tehdä, niin ei tee, ettet erehdy luulemaan, että häneltä voi sitä useamminkin pyytää. Tuolle käytökselle on ihan oma psykologian termikin, mutten muista mikä.

Ensimmäistä aviomiestäni yritin kouluttaa perheenisäksi 7 vuotta, ei oppinut. Oppi sitten vasta eron jälkeen, ja hyvä isä tulikin. Toista miestä en viitsinyt alkaa kouluttamaan, mutta totesin, että hän saa maksaa kaiken paitsi minun vaatteet ja harrastukset. Sen hän on tehnytkin, vaikka valittaa asiasta jatkuvasti.

Vierailija
18/59 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittämätöntä minkälaisten saamattomien ihmisten kanssa naiset pariutuu ja tekee vieläpä useamman lapsen, kunnes havahtuu siihen saamattomuuteen. 

Vierailija
19/59 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toi nyt ADHD:ta ole vaan välinpitämättömyyttä ja laiskuutta. Omalla miehelläni on ADHD ja hän kyllä huolehtii lapsista. No, aamulla saattavat katsoa telkkaria pari tuntia ennen kuin ottavat aamiaista, mutta en sitä kovin suurena ongelmana pidä viikonloppuisin. Päiväkotiin mies vie ajallaan aamiaiselle, vahtii että koululainen lähtee ajallaan ja lasten harrastuskuskauksista huolehtii pääasiallisesti hän. On toki asioita, jotka mun täytyy koordinoida hänelle, mutta kun olen pyytänyt asian x tekemään johonkin mennessä (esim. ostamaan kaverisynttäreille lahjan), sen kyllä tekee. ADHD-vanhemmat ovat kyllä ihan kyvykkäitä hyvään vanhemmuuteen niin tahtoessaan. 

Vierailija
20/59 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen että tätä on vielä tosi vaikea ymmärtää tai edes tajuta, että toiselta osapuolelta puuttuu kokonaan, jos itse on tosi empaattinen ja huolehtivainen ja se tu

Niinpä. Minun (ehkä nykyään kiistelty) teoria on se, että naiset ovat luonnostaan huolehtivaisempia kuin miehet, jopa liiaksi. Nainen haluaa huolehtia etenkin lapsensa hyvinvoinnista. Miehet osaavat olla (jopa joskus terveellisellä tavalla) itsekkäitä. Siksi täälläkin saa usein lukea naisten "uhriutumisesta" kotitöistä. Mies näkee sen uhriutumisena, koska naisen pitäisi olla vain itsekkäämpi ja ottaa aikaa itselleen. Nainen näkee sen oikeana ongelmana, koska perheen hyvinvointi on hänelle tärkeämpää kuin oma hyvinvointi. 

Teille miehille: En väitä, että olisitte kaikki itsekkäitä paskoja, tai ette ajattele perheen hyvinvointia. Teette sen vain hyvin eri tavalla kuin naiset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä