Mikä teitä ällöttää toisten kodeissa? Nyt saa avautua!
Ystävä kutsui tänään luokseen lounaalle. Kaunis ajatus, mutta ruokahalu katosi täysin, kun olin ottamassa aterimia ja aterinlaatikko oli täynnä ruuanmuruja. Kiva sieltä sotkun keskeltä ottaa "puhtaat" aterimet! 🤢 Pöydän lähettyvillä kävellessä tuntui murut myös sukanpohjissa. En tiedä onko sitten sellainen asia, johon hän ei itse niin kiinnitä huomiota, mutta vieraana kyllä ei houkutellut syömään tuo ympäristö.
Mitkä (pienet ja isot) asiat teitä ällöttää toisten kodeissa?
Kommentit (1764)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mikä erään ystäväni astianpesukoneessa on,mutta kun luukun avaa ulos tulee ihan mädänneen haju! Ystäväni on putsannut konetta sormin ettei siellä ole ruuantähteitä ja käyttänyt jotain koneenpuhdistustabletteja mutta haju vain pysyy. Astiat ovat puhtaita,mutta sen hajun takia kuvottaa juoda heillä kahvia.
Tähän haluaisin kuulla joltakulta neuvon. Meinaten omassa koneessa sama vika. Olisiko kyse väärin asennetuista putkista, että niihin jäisi pesuvettä tms. Mikään oma konsti ei ole auttanut asiaan.
Kone pesee hyvin ja astiat ovat pesun jälkeen tulikuumatkin, joten ilmeisesti desinfiointi sujuu.
Olen jopa virauttanut astiat ennen koneeseen laittoa (vaikka ei pitäisi ohjeen mukaan), mutta jo hetkessä tulee tuo paha haju koneeseen. Olen puhdistanut koneesta ka
Kiitos näistä ohjeista. Pitääpä vielä uusin silmin katsoa, olisiko jotkut tiivisteet tms. jäänyt putsaa
matta. Kovin olen mielestäni ahkeroinut koneen kanssa, mutta täytyy vielä yrittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kissa(t) saa tulla pöydälle. Ruokaa värkätään pesemättömin käsin.
Sillä ei ole mitään väliä saako kissa mennä pöydälle vai ei, sillä kissa menee pöydälle satavarmasti viimeistään silloin kun silmä välttää. Eli turha luulla että jos kissa häädetään pöydältä ja sanotaan että meillä ei kissat saa olla pöydällä, että näin todellisuudessa olisi.
Joo mutta on siinä silti ero, että saako eläin tulla kesken kahvittelun nuolemaan voirasiaa vai ei.
Ei sinänsä ällötä, mutta en ymmärrä miten jotkut voivat olla niin, ettei ikkunoissa ole verhoja eikä lattialla mattoja. Tulee jotenkin kylmä ja keskeneräinen fiilis.
Lähmäinen lavuaari. Tosi monet antaa kylppärin lavuaarin peittyä sekalaiseen pölykarvarasvaroiskelikaan. Ällöttää pestä kädet tuollaisessa.
Minullakin on kotona kissa tuottamassa pölyä ja karvaa, mutta juuri sen takia pyyhinkin lavuaarin reunat monta kertaa viikossa. Posliinipintojen kuuluu olla puhtaita ja kiiltäviä.
Siivoamaton vessa. Eniten tuossa yleensä ärsyttää se, että vieraalle ei ole edes omaa käsipyyhettä. Siinä sitten arvailet vessassa, mihin pyyhkeeseen pyyhit. Usein nuo pyyhkeet ovat vielä märkiä ja haisevia eli niitä ei vaihdeta riittävän usein.
Meillä vaihdetaan käsipyyhkeet pari kertaa viikossa ja jokaiselle on omansa. Vieraalle/vieraille nostetaan aina puhdas käsipyyhe ennen saapumista ja vieraalle kerrotaan, mikä pyyhe on hänen.
Likainen vessa jota ei ole siivottu pitkään aikaan. Yleisesti kun näkee pihalle päin miten sattuu roikkuvia ryppysiä verhoja niin tekis mieli mennä silittään ja ripustaan ne kunnolla.
Läpimärät, haisevat käsipyyhkeet ällöttää muakin. Noihin törmää yllättävän usein siisteissäkin kodeissa.
Kissallisena pelkään, että meillä haisee kissan hiekkalaatikko. Olin kaksi viikkoa pois kotoa ja en huomannut kotiin palatessani hiekkalaatikon hajua. Onkohan kaksi viikkoa tarpeeksi pitkä aika siihen, että mahdollisen hajun huomaisi? Laatikko siivotaan kyllä kaksi kertaa päivässä ja kissoja on vain yksi.
Ei se siivouspalvelu mikään taikasana ole. Ei ne siivoojatkaan sille kodin järjestykselle mitään mahda. Ei ne ryhdy asettelemaan tavaroita kaappeihin ja heittämään turhia roinia minnekään. Kaappien ja komeroiden sisälle ne ei mene eikä esim. vaatehuoneeseen.
Äitini luona kävi säännöllisesti siivoojat, koska äiti oli jo vanha eikä itse jaksanut. Siivoojat teki itse asiassa sellaisen näennäissiivouksen. Toki matot vietiin ulos ja paikat pyyhittiin, mutta esim. makuuhuoneessa sängyn alustaa ei koskaan puhdistettu kunnolla. Äidin kuoltua totesimme, miten ylimalkaista se oli ollut.
Äidillä oli stereotaso ja paljon äänilevyjä. Eihän hän niitä enää kuunnellut, mutta halusi säilyttää ne. Kun sitten avasimme lasiset liukuovet, se pölyn määrä oli aivan kauhea. Levykannet oli ihan paksussa harmaassa pölyssä, samoin koko kaapin sisältö levysoittimineen muutenkin. Oli vain pyyhkäisty lasiovet ulkoapäin.
Makuuhuoneen ja olohuoneen lampunvarjostimia ei oltu pyyhitty pölystä koskaan. Nehän oli siellä ylhäällä, ei sinne ilmeisesti tarvinnut katsoa. Ei sitä itsekään hoksannut äidin luona käydessä, että miten pölyssä jotkut kohdat tosiaan oli, sitä vain ajatteli, että totta kai täällä on kaikki siivottu kun kerran käy siivoojat.
Samoin huonekalujen, kuten lipastojen ja kaappien taustat, ne oli ihan pölyssä. Verhotankojen päältä ei koskaan oltu imuroitu, verhojen reunat ylhäältä ihan tomussa.
Eikä roskisten tyhjentäminen ilmeisesti kuulunut siivoojille eikä sen roskiskaapin putsaus. Sen tein aina minä siellä käydessäni.
Itse asiassa huomasin jo työpaikallanikin, miten ylimalkaista siivoaminen nykyään on ammatti-ihmisilläkin.
Siivoukseen kuuluu tasan se, mitä sopimuksessa lukee. Kotisiivouksessa ei yleensä mennä toisten kaapeille ja pölyt pyyhitään esim. viikkosiivouksessa ulotus-korkeudelta. Huonekaluja ei siirrellä. Ainakin niissä firmoissa, joita olen itse käyttänyt. Ylimääräisestä työstä voi sitten sopia erikseen, maksua vastaan toki.
Tuo on ihan sopimus kysymys ja kaikki halutut työt kannattaa ottaa puheeksi jo sopimusta laatiessa.
Lähes kaiken ryönä voi antaa anteeksi, se kertoo yhdenlaiseata siisteydestä, mutta jos vessassa ei ole käsisaippuaa niin se kertoo jo toisenlaisesta törkyisyydestä.
Asennevammaa ei voi imuroida ja mopata pois, ei ainakaan yhtä helposti kuin, noh, mitä tahansa mitä imurilla ja mopilla tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saastaisuus, pölyisyys, tavarat ei järjestyksessä tai lajiteltu tarkasti, vessa ei kiillä. Onhan näitä. Puhdas, siisti ja järjestetty koti ei oikeasti vaadi paljoa. Ja jos ei jaksa siivota niin säännöllinen siivouspalvelu nyt ei paljoa maksa.
Jos itseä ei haittaa niin miksi pitäisi maksaa siivouspalvelulle jostain mitä ei tarvitse. Ja ei kaikilla yksinkertaisesti ole varaa vaikka sinun mielestä se ei kallista olekaan.
Ei se siivouspalvelu mikään taikasana ole. Ei ne siivoojatkaan sille kodin järjestykselle mitään mahda. Ei ne ryhdy asettelemaan tavaroita kaappeihin ja heittämään turhia roinia minnekään. Kaappien ja komeroiden sisälle ne ei mene eikä esim. vaatehuoneeseen.&nb
Niin eli olitte tilanneet/saaneet vain ylläpitosiivouksen ja ihmettelet kuinka siivoojat eivät tehneet perus-/suursiivousta samaan hintaan?
Vessan käsipyyhkeet tosiaan usein märkiä/likaisia/eikä omaa esim. vieraille.
Joskus tuli käytyä sukulaisen vapaa-ajan asunnolla kesäisin, hän kutsui ja sanoi ettei tarvii ottaa omia liinavaatteita. Siellä oli siis pyykinpesukone. Parikertaa kävin ja nukkumaan vierasaittaan lakanoille, joita oli käyttäneet monet muutkin vieraat.. sama pyyhkeet..aloin ottamaan omat mukaan, sitä vähän kummasteltiin..
Huvittaa valitus kissoista pöydillä. Pyyhkikää niitä pöytiänne ja laskekaa voileivät lautaselle, ei pöydälle!
Aikoinaan eräs ystävä kehui opettaneensa kissansa ettei ruokapöydälle mennä. Kerran olin siellä yökylässä ja kun heräsin janoon, niin kissahan siellä katseli keittiön pöydältä kuuta. Otin ystävälle kuvan todisteena ja suuttui 🤣
WC-pönttö ilman raikastinta. Minulla on hyvä hajuaisti ja ilman WC-raikastinta pienetkin eritteiden/viemärin hajut tunkevat nenään vaikka olisi siistin näköinen kylpyhuone. Väkisin tulee mieleen kaikenlaiset pissanroiskeet mitä isäntäväeltä roiskunut ja usein saanut pidätellä oksennusrefleksiä. WC-raikastin mukavasti peittäisi tuollaiset hajut.
Likaisuus, pahat hajut ja kiljuvat lapset.
Veteen pesuainetta ja luutu kastellaan siihen. Ei tartte wc-tukkoja.
Vierailija kirjoitti:
Petaamaton sänky. Ei ole tapana kurkistella toisten makuuhuoneisiin, mutta joissain pienemmissä asunnoissa ei voi aina välttyä.
Musta on ällöä jos sänky pedataan, ei yhtään tuuletusta ole. Vanhojen hommia tuo.
Vierailija kirjoitti:
Puhumattomuus ja vakavahenkisyys. Siis ei ällöttä mutta ihmetyttää kun kutsutaan vieraaksi ja sitten ei puhuta mitään.
Entäs kun ei puhuta oikein mitään ja tuijotetaan jättikokoista telkkaria? Meillä on kummitytön perheessä aina tuollaista. Kun sinne mennään tai menen yksinäni, tv on auki, isäntä röhnöttää sohvalla sitä katsomassa. Istun sinne olohuoneeseen ja yritän viritellä keskustelua kummitytön ja äitinsä kanssa, tv pauhaa. Vähän kuin häiritsisin tai häiritsisimme katsomista. Jossain vaiheessa emäntä laittaa kahvit pöytään, usein olen kysynyt, voinko auttaa ja hän vastaa lyhyesti, että ei tarvitse. Kahvit juodaan, kyselen kaikenlaista, onko ollut koulussa kivaa, mikä on lempiaine. Kahvinjuonnin jälkeen menevät taas tuijottamaan telkkaria. Saatan pyytää kummityttö näyttämään uuden lelun tai jotain, ettei tarvitse istua sohvilla katsomassa tv:tä. Se kommunikaatio on aina niin väkinäistä. Kuitenkin kun olen tai ollaan lähdössä, kovasti kiitellään, että tulin/tultiin.
Keittiössä tosi likainen käsipyyhe, joka on keskeltä lian tummentama. Mikä siinä on niin vaikeaa heittää se pyyhe
pesukoneeseen muun pyykin mukaan vaikka useasti viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Yhden sukulaisen kotoa ei löydy ollenkaan käsisaippuaa 😣
Ei ole mun sukulainen vaan yks tuttuni sanoi kyllä ennen korona-aikaa, käydessäni luonaan kahvilla et hänen kätensä kyllä puhdistuvat ihan vedellä pelkästään.
En tiedä nykytilannetta et omistaako saippuaa ku en ole käynyt katsoo. Koronan hän kyllä onnistui saamaan ja sairaalassa hoidettiin.
Ainoa hajuton koira jonka tuttavapiirissä olen tavannut oli lyhytkarvainen vinttikoira. Kaikki muut koirat haisee enemmän ja vähemmän ja hyvin usein sen koiran haistaa jo kun ulko-ovesta astuu sisään.