Missä lapsiperhe voi säästää?
Olen vielä vauvakuumeilija, eikä asia ole vielä ajankohtainen. Mutta kiinnostusta kyllä on ihan ajatus tasolla.
Olen miettinyt esim kestovaippoja. Paljon niillä käytännössä säästää rahallisesti? Kannattaako kestovaipat ostaa uutena vai käytettyinä?
Kommentit (9)
Tuohon, paljonko kestovaipoilla mahdollisesti säästää, ei ole yksiselitteistä vastausta. Riippuu tosiaan siitä, paljonko niistä vaipoista maksaa ja vastaavasti siitä, paljonko ja minkä hintaisia kertakäyttövaippoja käyttäisi. Tulee melkoinen hintaero jos käyttää 7 liberoa/vrk tai 3 halpisvaippaa/vrk.
t. viiden äiti myöskin
Jouduinkin sairaalaan kahdeksi kuukaudeksi (yli 1000 euroa) enkä voinutkaan imettää (korvikkeet XXX euroa, en laskenut). Lisäksi tuli muita sairauskuluja.
Kestovaipat kannattaa ostaa käytettynä jos haluaa säästää. Halvimmaksi tulee ommella ne itse. Paljon mitään ei kannata hankkia etukäteen, vaan vasta kun toteaa vauvan sellaista tarvitsevan: meillä pinnasänky oli turha, koska vauva nukkuikin vieressäni tai kovassa kantokopassa. Kaikesta ei voi kuitenkaan säästää, esim. turvakaukalo tai -istuin kannattaa ostaa uutena ja paras mahdollinen sellainen, jos omistaa auton ja sitä tarvitsee.
Monet hankkivat kestovaipat säästön takia. Kuitenkin se aika joka kestovaippailuun kuluu on niin suuri, että moni luopuu ideasta nopeasti - käteen jää vain tappiot.
Vauvauinnissa voi säästää. Älä vie vauvaasi vauvauintiin.
3-vuotiaaksi asti ei tarvitse välttämättä ostaa juurikaan vaatteita uutena. alta 100 cm kokoja roikkuu kirpparit täynnä hyväkuntoisina, aina haalareita myöten, jos kantti kestää, ettei taapero kuljekaan uusissa reimateceissä kuten muut naapuroston lapset.
Vaunut/rattaat, ei tarvitse ostaa 700-900 vaunuja, erittäin hyvät toimivat saa 300 uutena ja käytettyjä halvemmallakin, jopa tunnettuja merkkejä.
Ja ruoka tulee halvimmaksi itse alusta asti tehtynä.
Suurimnmat säästöt tulee, kun miettii minkä hintaisessa asunnossa asuu. Ei onnellinen lapsuus vaadi uutta omakotitaloa. Ja jättää hankkimatta kallista autoa.
Mutta teinit tulee ' halvoiksi' , vain jos ovat kirpparivaatteissa viihtyviä kulttuuriharrastajia. Lasten urheilu on kallista.
Ruuassa säästää, kun tekee paljon itse. Esim. leivonnaiset ja leivät tulee huomattavasti edullisemmaksi itse tehtynä. Välttää heräteostokset mahdollisimman tarkkaan.
Hyödyntää kauppojen alennusmyynnit vaatteita hankkiessa. Ompelee tai neuloo osan ,jos aikaa liikenee.
Kiertää kirpparit yms. divarit leluja ja kirjoja hankkiessa, hyödyntää kirjaston palveluita.
Lapset oppivat aktiivisiksi, jos heitä ei kuskata harrastuksiin tai viedä kouluun autolla. Myös itse pysyy paremmassa kunnossa, kun kulkee kävellen, pyörällä tai julkisilla.
Joskus tulee edullisemmaksi muuttaa lähemmäs keskustaa ja luopua autosta, sillä uudehkon auton ylläpito pääomakuluineen ja arvonalenemisineen + bensat maksavat helposti 400-500 euroa kuussa.
mutta sama juttu kuin monessa muussakin asiassa: kysy, lasketko omalle työllesi millaisen hinnan. Meillä on se tilanne, että ollaan molemmat freelancereita. Jos alamme tehdä hirveästi kaikkia asioita itse, koska tulee niin halvaksi, meidän tulot laskee, koska duunit viivästyy / niitä voi ottaa vähemmän vastaan.
Olen esimerkiksi todella hyvä ompelemaan yms, mutta en kerta kaikkiaan saa irrotettua siihen aikaa ilman että muut koti- ja työhommat kärsii.
Tosin pienellä nopealla vaatteiden ja kodin tekstiilien (ja muiden kodin tarvikkeiden / huonekalujen yms) tuunaamisella saa kyllä säästettyä paljon rahaa. Siihen sentään aikani jotenkuten saan riittämään.
kannattaa myös muistaa, että pieni lapsi ei kuluta kovinkaan mitään. Vaatteita löytyy kirppareilta ja niitä saa usein kavereilta. Vauvantarvikkeita on joka nurkalla myynnissä käytettynä. Pienet lapset syövätkin tosi vähän.
Sitten kun ollaan koululaisia tai teinejä, meno onkin ihan eri luokkaa. Juuri mitään ei löydy käytettynä, ruokaa kuluu hirveästi, vaatteita pitää ostaa jatkuvasti, kun entisistä kasvaa ulos, harrastukset maksavat jne. Tämä nyt ei välttämättä liittynyt ap:n kysymykseen, mutta tuntuu, että monikaan ei edes ajattele näitä tulevia kuluja, ajatellaan vaan, että ei se kolma tai neljäs lapsi mitään maksa, kun kaikki vauvatavarat saadaan käytettynä.
t. viiden lapsen äiti, jolla vanhimmat jo lukiossa.