Ulos nukuttaminen?
Meillä kohta 6 kk ikäinen tyttö. Asumme omakotitalossa, jossa on katettu terassi. Päikkärit on lähes aina nukkunut sisällä, paitsi 3-4 kk:n ikäisenä ulkona vaunuissa. Puin tytön kun hän oli nukahtanut ja siirsin vaunuihin nukkumaan. Jostain syystä laiskuuttani ja sateisten kelien takia ¿lopetin¿ ulkona nukuttamisen. Olen antanut tytön nukkua sisällä, koska ei päiväunien pituuksilla ollut merkittävää eroa ollut ulkona tai sisällä nukkumisessa.
Ennen nukkui kolmekin tuntia, mutta nykyään unet ovat n.1 tunnin mittaisia, joskus tutittamisella pitempiä. Omaa laiskuuttani en viitsisi rampata ulkona tuttia nostelemassa 10 minuutin välein kun herää siihen että tutti on tippunut.
Pitäisikö kuitenkin alkaa taas nukuttamaan taas ulos. Ongelmaksi näin talvella on muodostunut se, että tyttö raivoaa ihan tolkuttomasti, kun häntä alkaa pukea ulos vaunuihin. Onko muilla näitä ongelmia? Miten toimitte?
Anteeksi sekava sepustukseni!
Kommentit (3)
meidän 5kk poika on nukkunut pienestä pitäen päiväunet ulkosalla, huonolla säällä meidän isossa viileässä tuulikaapissa.
Nykyään poika tietää jo siitä kun puetaan, että kohta mennään päiväunille ja osaakin nukahtaa itsekseen vaunuun, ainakin melkein aina.
Ollaankin aateltu, että mitäs sitten kun tulee kovat pakkaset (mikä ei ainakaan vielä näytä ajankohtaiselta) millä saadaan poika nukkumaan sisälle.
Meillä on tällä hetkellä sellainen tilanne, että poika nukkuu kyllä ulkona, mutta herää miltei takuuvarmasti puolen tunnin jälkeen. Yhdet päikkärit on aina nukuttu sisällä ja ne ovat kestäneet tunnista kahteen. Tänään kokeilin nukuttaa ekatkin päikkärit sisällä ja kas kummaa, poika nukkui putkeen yli tunnin. Saattaa siis olla sisäpäikkärit edessä tulevaisuudessa. Se ei sinänsä huoleta, mutta ulkoilu huolettaa. Miten te muut, ulkoiletteko sitten erikseen vauvan kanssa ja miten paljon päivässä?
ellet sitä itse halua.
Minulla on kaksi lasta, 4-vuotias ja 5-kuinen. Esikoista en aikoinaan nukuttanut ulkona, sillä asuimme kerrostalossa ja ulkona nukkuminen olisi käytännössä tarkoittanut sitä, että minun olisi pitänyt silloin olla kävelyllä. Hän oppi nukkumaan päiväunensa sisällä (tai liikkuvissa rattaissa, jos sattui nukahtamaan asioilla ollessamme), mutta veti hillittömät raivarit, jos yritin häntä nukuttaa rattaisiin.
Kuopuksemme taas oppi lähes vahingossa sellaisen tavan, että osaa nukahtaa päiväunilleen VAIN rattaisiin. Asumme nyt omakotitalossa, joten ulos nukuttaminen on helppoa. Vauva nukahtaa usein jo siinä vaiheessa, kun alan häntä pukemaan. Minä koen tämän ulkona nukkumisen joskus vaikeaksi. En nimittäin osaa itse rentoutua täysin vauvan unien aikana, sillä aina pitää kuulostella itkuhälytintä tai pitää ovea raollaan, jolloin ulkoa kuuluu kaikki melu sisään. Jos menen päiväunille lasten kanssa samaan aikaan, niin itkuhälytin pärähtää päälle aina jostain muusta äänestä kuin vauvasta ja herään juuri kun olen nukahtanut (näin käy aina). Minusta olisi paljon mukavampaa, jos vauva nukkuisi sisällä. Voisimme kaikki yhdessä nukkua vaikka samassa sängyssä. Ainoa positiivinen puoli tälle ulkona nukkumiselle on se, että vauva on päiväunilla ollessaan aina " lähtövalmiina" .