Saako työttömällä olla osakesäästötili?
Olin määräaikaisessa töissä ja sopimus loppuu pian. Olen vuoden aikana laittanut OP:n osakesäästötilille noin 4000€ mutta täytyykö minun nyt myydä osakeet koska joudun työttömäksi ja saan taas kelan tukia? Siis kannattaako pätkätyöläisen edes säästää rahaa ylipäätänsä muuten kuin kassakaappiin?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et tarvitse toimeentulotukea, sinulla saa olla sijoituksia ja muuta omaisuutta vaikka miljoonan arvosta.
Toisin sanoen pätkätyöläisen ei kannata sijoittaa ollenkaan vaikka sitä mainostetaan jatkuvasti.
Nimenomaan KANNATTAA ettei joudu turvautumaan toimeentulotukeen. Toimeentulotuki on se VIHOVIIMEINEN turva, eikä suinkaan mikään tavoiteltava tila että siihen olisi oikeutettu.
Ilmeisesti toimeentulotuki on monelle kateelliselle se tavoiteltava tila kun heti sunnuntaiaamuna alkavat heti seitsemältä aamulla työpaikkasavustaa ihmisiä työllisestä töysin työttömäksi toimeentulotuelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et tarvitse toimeentulotukea, sinulla saa olla sijoituksia ja muuta omaisuutta vaikka miljoonan arvosta.
Toisin sanoen pätkätyöläisen ei kannata sijoittaa ollenkaan vaikka sitä mainostetaan jatkuvasti.
Nimenomaan KANNATTAA ettei joudu turvautumaan toimeentulotukeen. Toimeentulotuki on se VIHOVIIMEINEN turva, eikä suinkaan mikään tavoiteltava tila että siihen olisi oikeutettu.
Niin no miten sen nyt ottaa. Jos tietää joutuvansa tukien varaan niin ennemmin säästäisin käteisellä ja hakisin sitä toimeentulotukea. Tai sit nauttisin ja tuhlaisin kaiken. Mitä turhaa kituuttaa ja säästää jos kohta tietää joutuvansa syömään ne säästöt. Katsopas kun tuhlaavaisuudesta palkitaan tässä maassa, voi saada jopa ilmaisen hammashoidon toisin kuin se joka on hölmönä säästänyt.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on noin 40 000 euron vuotuiset pääomatulot ja siihen päälle ansiosidonnainen työttömyysetuus. Niin kauan kun ei hae toimeentulotukea, saa muita kuin ansiotuloja olla miten paljon tahansa eikä ne vaikuta työttömyystuuteeni. Ja miksi vaikuttaisi, koska se on korvausta työttömyysjakson ajalta, ei toimeentulotukea.
Ansiosidonnainen kun päättyy, alkaa ongelmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on noin 40 000 euron vuotuiset pääomatulot ja siihen päälle ansiosidonnainen työttömyysetuus. Niin kauan kun ei hae toimeentulotukea, saa muita kuin ansiotuloja olla miten paljon tahansa eikä ne vaikuta työttömyystuuteeni. Ja miksi vaikuttaisi, koska se on korvausta työttömyysjakson ajalta, ei toimeentulotukea.
Ansiosidonnainen kun päättyy, alkaa ongelmat.
Parempi tottua suoraan Kelan työttönyystukiin niin ei voi kukaan kiristää eikä tule ongelmia totuttelun suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no miten sen nyt ottaa. Jos tietää joutuvansa tukien varaan niin ennemmin säästäisin käteisellä ja hakisin sitä toimeentulotukea. Tai sit nauttisin ja tuhlaisin kaiken. Mitä turhaa kituuttaa ja säästää jos kohta tietää joutuvansa syömään ne säästöt. Katsopas kun tuhlaavaisuudesta palkitaan tässä maa
Mihin sitä säästää kun jokainen voi kuolla milloin vaan. Arkussa maatessa niistä säästöistä ei pahemmin mitään hupia enää itselle ole.
Vierailija kirjoitti:
Saa, koska varat eivät vaikuta työttömyystukiin, vai vain varallisuuden tuotto. Eri asia, jos tarvitset toimeentulotukea.
Puolison tulot ainakin vaikutti peruspäivärahaan, ei silloin jos sai "liiton" korvauksen
"Mihin sitä säästää kun jokainen voi kuolla milloin vaan. Arkussa maatessa niistä säästöistä ei pahemmin mitään hupia enää itselle ole."
En mä itselle säästäkään vaan lapsille. En halua että joutuvat esim ottamaan opintolainaa.
Totta kai saa olla, ei kai kukaan sellaista kiellä.
Jos jännittää, että vaikuttaa muuhun rahantuloon, niin sitten vaan kaikki lihoiksi ja patjan alle.
Ei saa olla. Siirrä varat Purran henkilökohtaiselle tilille sekä luovuta mökin, auton ja asunnon avaimet. Sitten siirryt Satosen leipiin poimimaan ilmaiseksi marjoja Orpolle. Sitten on maailma hyvin.