Mies haluaisi muuttaa syrjäseudulle, apua
Mies haluaisi että muutamme hänen vanhaan kotitaloonsa hyvin syrjäiselle maaseudulle. Asumme nyt vuokralla pienessä kaupungissa 3v lapsemme kanssa. Omaa asuntoa ollaan joka tapauksessa katseltu ja ajateltu lähivuosina ostaa. No mies on nyt saanut päähänsä että ostaisimme hänen kotitalonsa, joka jää pian tyhjilleen äitinsä muuttaessa lähemmäs palveluita. Tuo talo sijaitsee 24 kilometrin päässä kunnan keskustasta, jossa on käytännössä kaikki vähät palvelut mitä sieltä ylipäätään löytyy. Paikka on sillä lailla tuttu, että tiedän esim naapuruston asioita. Tuolla syrjäisellä kylällä asuu harvakseltaan vanhoja yksinäisiä ihmisiä sekä muutamia juoppoja. Tuolta talolta lähin lapsiperhe asuu tällä hetkellä 7 kilometrin päässä! Ja voisin kuvitella, ettei sinne lähivuosina mitään ryntäystä perheiltä tule. Minusta tuntuu kamalalta, että lapsellamme ei olisi mahdollisuuksia kulkea itse harrastuksiin ja kavereille. Koulukyytikin kestäisi varmaan yli tunnin tuolta perukoilta. En halua lapselle yksinäistä lapsuutta, en ainakaan niin että se on vanhempien valinnoista kiinni. Mitä mieltä olette, enkö vain tajua mikä paratiisi tuo on kasvattaa lasta (miehen mukaan). Kun on sitä metsää ja peltoa ympärillä, tilaa leikkiä...
Kommentit (23)
Olisipa minulla mies ja samaa ehdotaisi.Ilman muta mutaisin syrjäkylään hänen kanssa asumaan pois Helsinki. Täytyy vain yksin eläjän edeleen asuu pieni vuokra asunto Helsingin lähiö.Mennä lähi metsään kävelee ja leikki on kaukana asutus.Halaa puita ja nuuskia metsän tuoksua.Tosin lunta odtellen.Jolloin lumi maalaa metsän kauniiksi.Voi sellä kuljekella Huopatossuissa ..Nähdä jänön,kenties ketun?
Vierailija kirjoitti:
Olisipa minulla mies ja samaa ehdotaisi.Ilman muta mutaisin syrjäkylään hänen kanssa asumaan pois Helsinki. Täytyy vain yksin eläjän edeleen asuu pieni vuokra asunto Helsingin lähiö.Mennä lähi metsään kävelee ja leikki on kaukana asutus.Halaa puita ja nuuskia metsän tuoksua.Tosin lunta odtellen.Jolloin lumi maalaa metsän kauniiksi.Voi sellä kuljekella Huopatossuissa ..Nähdä jänön,kenties ketun?
No ei kai siinä mitään jos aikuinen haluaa muuttaa syrjään. Mutta tässä tapauksessa pitää miettiä elämää myös lapsen kannalta. Lapsille on usein koulu, kaverit, harrastukset tärkeitä. Kyllä metsää voi käydä nuuskimassa vaikka ei keskellä sitä asuisikaan.
En tuon ikäisen lapsen kanssa sinne lähtisi, ellei lähinaapurustosta löytyisi ikätovereita. Itse kyllä viihtyisin, hivenen syrjässä asutaan nytkin, mutta tänne muutettiin vasta kun lapsi oli jo lähes täysi-ikäinen, ja kykenevä huolehtimaan omista tulemisistaan ja menemisistään. Pian se lähtikin jo sitten maailmalle opintojen perässä.
Mutta, mutta... Noilla välimatkoilla, riippumatta siitä kuinka auliisti toimitte taksikuskina, se lapsi tulisi todennäköisesti jäämään aina vähän ulkopuoliseksi kaveripiirissään.