ADHD-piirteisen seksuaalisuus
"ADHD-piirteisen seksuaalisuus voi poiketa muista hurjalla tavalla."
Iltalehti 17.11.2023 maksumuurin takana.
Kuinka se poikkeaa?
Nim Yliseksuaalinen ADHD-nainen
Kommentit (61)
Täällä tuskin kukaan edes tietää minkälainen on ADHD-persoona. Varmaankin kärjistettynä unohtaisi hetkeksi seksin aikana mitä on tekemässä ja alkaisi puuhastamaan muuta. Eikä sen vuoksi, että seksi olisi huonoa. Ajatus vaan kiinnittyy milloin mihinkin vailla selvää logiikkaa. Enkä sano sitäkään, että ADHD-ihmiset eivät olisi päteviä ja aikaansaavia. Erilaisia jossain määrin.
Vierailija kirjoitti:
Täällä tuskin kukaan edes tietää minkälainen on ADHD-persoona. Varmaankin kärjistettynä unohtaisi hetkeksi seksin aikana mitä on tekemässä ja alkaisi puuhastamaan muuta. Eikä sen vuoksi, että seksi olisi huonoa. Ajatus vaan kiinnittyy milloin mihinkin vailla selvää logiikkaa. Enkä sano sitäkään, että ADHD-ihmiset eivät olisi päteviä ja aikaansaavia. Erilaisia jossain määrin.
Mä olen syntynyt nepsy -sukuun adhd-äidistä.( Hänen siskonsa muuten oli aseksuaali. )
Olen tuo yllä esittäytynyt nainen, jonka tapailumiehellä on adhd-piirteitä. Ja kyllä ne näkyvät muutenkin kuin seksissä.
Tunnistan ne helposti, koska jostain syystä olen magneetti nepsymiehille. He voivat myös ylikeskittyä, seksissäkin.
Vierailija kirjoitti:
45v Adhd mies täällä ja seksi kiinnostaa kaikkissa muodoissa.
Impulsiivisuus tekee minusta heikon houkutuksille.
Paineita on purettava massiivisiin määriin liikuntaa, ettei houkutus aidan toiselle puolen käy liian kovaksi.
Pelkkä paneminen on tylsistyttävää puuhaa joten avoin lähes kaikenlaiselle seksille.
Siinä yksi henkilökohtainen kokemus asiasta. Mutta meitä on moneksi oli neurotyypillinen tai ei.
Onko tämä liian intiimi kysymys, mutta kiinnostaa silti, onko sinulla kausittaista vaihtelua paljon? Kiinnostaa tietää, oliko exällä se adhd:sta vai muusta syystä johtuvaa. Hän ihaili avoimesti muita naisia ja heidän takapuolia ja rintoja. Kotona kuitenkin purki ne paineet. Minusta tuntui, että kesät oli mahdottomia, kun hän kävi kierroksilla aina ja koko ajan, mutta talvella vähän rauhoittui. Minä sanoin, että minusta hänen tarpeensa ovat liikaa, siis hän olisi vaikka monta kertaa päivässä ollut kanssani, jos olisin antanut, mutta omasta mielestään ei ollut mitenkään yliseksuaalinen.
Meidän suhde kyllä lopulta päättyi pettämiseen, hänellä oli uusi ihastus. Toisaalta olen ollut vuosia myöhemmin tyytyväinen, että suhde päättyikin, koska hänellä oli myös impulsiivista käytöstä, jonka koin raskaana. Siis sellaista, että päätetty olla juhannus kotona, mutta juhannusaattona ystävä kutsuukin saunomaan ja sitten lähdetään ajamaan 500 km päähän hetken päähänpistosta.
Vierailija kirjoitti:
Mutta taas taitavan kaverin kanssa jumpataan vaikka mihin asentoihin, ei tuu tylsää. Mutta en mä mistään pervoiluista tai pieruista ole kiinnostunut. Ne kuuluu pervoille, ei ADHD-ihmisille. Ja nyt unohdetaan kokonaan mielikuvitus seksissä. Sehän on tunnetusti ADHD-ihmisillä hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta taas taitavan kaverin kanssa jumpataan vaikka mihin asentoihin, ei tuu tylsää. Mutta en mä mistään pervoiluista tai pieruista ole kiinnostunut. Ne kuuluu pervoille, ei ADHD-ihmisille. Ja nyt unohdetaan kokonaan mielikuvitus seksissä. Sehän on tunnetusti ADHD-ihmisillä hyvä.
Tuokin on varmaan yksilöllistä. Kyllä meillä oli ex-puolison kanssa sisään, ulos ja ravistus. Mielikuvitus on jokaisen omassa päässä, ja jos on kova kiire päästä itse asiaan, ei se kumppani ehdi mukaan. Aina hirvee kiire, vaikka mä sanoin, että otetaanko tällä kertaa ihan hitaasti.
Mitä siinä jutussa sanotaan? Kun en pääse lukemaan, niin voisiko joku kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paineita on purettava massiivisiin määriin liikuntaa, ettei houkutus aidan toiselle puolen käy liian kovaksi.
Pelkkä paneminen on tylsistyttävää puuhaa joten avoin lähes kaikenlaiselle seksille.
Siinä yksi henkilökohtainen kokemus asiasta. Mutta meitä on moneksi oli neurotyypillinen tai ei.
Onko tämä liian intiimi kysymys, mutta kiinnostaa silti, onko sinulla kausittaista vaihtelua paljon? Kiinnostaa tietää, oliko exällä se adhd:sta vai muusta syystä johtuvaa. Hän ihaili avoimesti muita naisia ja heidän takapuolia ja rintoja. Kotona kuitenkin purki ne paineet. Minusta tuntui, että kesät oli mahdottomia, kun hän kävi kierroksilla aina ja koko ajan, mutta talvella vähän rauhoittui. Minä sanoin, että minusta hän
Valo ja ehkä myös d-vitamiini saavat kesällä elimistön lähes kiehumaan himosta. Talvella rauhallisempaa, mutta edelleen himojen vietävissä.
Kesällä on muutenkin ongelmallisempaa vähemmän vaatetuksen ansiosta. Usein joutuu kävelemään ostoskori edessä, kun on virittynyt väärässä paikassa.
Ikä on onneksi hiukan rauhoittanut, ei koe välttämättömäksi purkautua monta kertaa päivssä. Toki sellainen tahti on mukavaa, mutta aina siihen ei ole vaan aikaa.
Mutta tämä tosiaan vain oma kokemus adhd:n muotoja on aika monia ja kasvuympäristö muokkaa omanlaiseksi. Itseni on pitänyt suht järkevällä tiellä urheilu läpi elämän jo kauan ennen tutkimuksia ja diagnoosia.
Fakta.
Suomessa ei (ns.asiantuntijat, hoito-ja sosiaalialan ihmiset) ole kuin, vasta n.5v edes!, tutustuneet ko.asiaan, nimeltä adhd.
Se on suuri mysteeri (edelleen.suomessa) vaikka
täällä on se normaali 5% väestöstä joita voi luokitella, ns. adhd oireisiksi. ( Ja jokainen, on täysin erilainen, kuin se toinen adhd-ihminen.)
On olemassa jotain 4-päätyyppiä.
--
Se miten tähän seksi, ihmisen seksuaalisuus, vielä liittyy?
Saman voit kysyä: vammaistenseksistä?
- ikäihmistenseksistä,jnejne.
On. Sitä on.
--
Sen pitäisi riittää. Eikö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä liian intiimi kysymys, mutta kiinnostaa silti, onko sinulla kausittaista vaihtelua paljon? Kiinnostaa tietää, oliko exällä se adhd:sta vai muusta syystä johtuvaa. Hän ihaili avoimesti muita naisia ja heidän takapuolia ja rintoja. Kotona kuitenkin purki ne paineet. Minusta tuntui, että kesät oli mahdottomia, kun hän kävi kierroksilla aina ja koko ajan, mutta talvella
Omat adhd-omaiseni ja -tuttuni ovat juurikin valolle herkkiä. Vuodenaikojen vaihtelut ovat aiheuttaneet mielialojen muutoksia ja aaltoilua, etenkin jos elämässä on ollut stressiä ja painetta.
Liika valo on voinut tehdä hypomaaniseksi, pakko-oireiseksi ja aggressiiviseksi, ellei ole mennyt liiankin lujaa.
Keskikesä ja kevät sekä kirkas talviaurinko yhdessä puutteellisten rasvahappojen kanssa ovat olleet oikea aikapommi.
Yksi ADHD täällä. En tiedä mitä on ADHD seksi. En edes vaikka olen harrastanut seksiä toisen ADHD:n kanssa. Seksi ei juuri kiinnosta minua. Olen aika aistiyliherkkä ja minua ällöttää asiat helposti. Vaikka haluja minulla on silloin tällöin, seksi on lähes aina pettymys. Hajuja, sotkua, epämukavuutta, ei ole juuri intoa paneksia. Mielikuvitusmaailmassani seksi on aina parempaa kuin todellisuudessa :DD. Ehkä se on sitä ADHD seksiä sitten xD
fantasioita ja kokeiluja siihen asti kun uskallusta riittää. vaativia tavallaan mutteivat välttis vaadi. toisaalta taas 100% turnout ja putkessa eläminen kun ei huvita. nämä kauniimman sukupuolen ominaisuuksia meillä.
Itsellä ADHD ja impotenssista ei kyllä ole tietoakaan. Voisin helposti harrastaa 20 kertaa seksiä ja saada orgasmin. Edelleen sen jälkeen munan seisomisen kanssa ei ongelmia, mutta alkaa koskemaan niin perkeleesti.
Olen adhd. Tarkemmin add. Itseä ärsyttää ehkä enemmän se miten kapea kuva ihmisillä on adhd:sta. Meitä on monenlaisia. Toisien kohdalla ei voisi uskoa lainkaan, että hänellä on adhd, kun toisesta se näkyy varmaan toiselle planeetalle asti. Media on osaltaan syyllinen tähän kapeakuvaisuuteen.
Olen sksipositiivinen, mutta add:na seksiä on paljon harvemmin kuin voisi olla. Olen nimittäin aika saamaton hankkimaan seksiseuraa, jos kehtaisin, ja jos olisi soveliasta, niin voisin laittaa oveeni lapun, että täältä saa, mutta pitää tulla itse hakemaan. Jos olisin suhteessa, niin tuskin olisi kumppani kärsimässä seksin puutteesta, koska olisin aina valmis ja minut saa vielä herättää aamulla kesken uniekin (jos onnistuu, olen nimittäin aika sikeäuninen) pikaiselle aamunusaisulle, enkä juuri kaipaa edes mitään pitkiä lämmittelyjä aamuisin.
olen joskus törmännyt sellaisiinkiin väitteisiin, että me adhd:t tykätään monipuolisesta seksistä ja meille käy kaikki. Noh... ei ainakaan minulle. Olen hyvin hetero, androfiili ja varmaan joidenkin mielestä hyvin vanlija. Joskin pidän siitä, että mies on hyviin miehinen ja että se näkyy seksileikeissäkin. nautin hirveästi siitäkin, jos mies vain tyrkkää minut joskus sänkyn selälleen, vetää housuni alas, ehkä kääntää mahalleen ja alkaa panna (ja luottaa siihen, että sanon ei, jos en halua). Toisaalta tykkään myös hitaasta ja aistillisesta seksistä, mutta siinäkin mieluusti mies saisi olla aloitteellinen.
Että sellaista. Jos nyt joskus törmäätte adhd-ihmiseen, niin tehkää meille ja etenkin hänelle palvelus älkääkä antako omien ennakoluulojenne sanella sitä miten häntä kohtelette tai miten hänestä ajattelette. Jotkut meistä oikeasti on ihan hirveitä sähliä että itsäekin hirvittää, toiset taas sitten ulkoisesti hidastempisempia ja ehkä jopa aloitekyvyttömiäkin. Ja kaikkea sitten siltä väliltä.
Mulla on ~20 vuoden kokemus adhd-naisen kanssa elämisestä. Aina ei edes itse jaksa ymmärtää, miten tätä jaksaa vuodesta toiseen. Se käytös näkyy ihan kaikessa elämisessä, myös siellä makuukammarissa.
Ymmärrän täysin, ettei kaikki adhd-ihmiset ole samanlaisia, joten minun kokemuksia ei kannata käyttää syynä etsiä adhd-puolisoa tai olla etsimättä. Lisäksi "kausivaihtelu" on aika hurjaa, käytös voi mennä ääripäästä toiseen hetkessä tai sitten pysyä pitkäänkin samanlaisena. Muutamia huomioita:
-Erittäin vahva miellyttämisen halu (koskee myös muita kuin omaa puolisoa, ei ole kuitenkaan (tietääkseni) pettänyt). Toki tämä ei koske niitä päiviä, jolloin ei edes halua miellyttää.
-kokeilunhaluinen/kaavoihin kangistunut
-tykkää puhua rivoja/suuttuu kun puhutaan rivoja
-vaativa, suuttuu jos ei saa orgasmia
-halukas, paitsi jos jää orgasmi saamatta muuttuu määrittelemättömäksi ajaksi haluttomaksi. Voi muuttua myös ilman syytä haluttomaksi.
-tietää mitä haluaa, paitsi silloin kun ei tiedä mitä haluaa.
-omasta mielestään ei tarvitse mitään lisämausteita (leluja), mutta silti villiintyy aina uusista leluista
Välillä kaikki on seesteisempää, välillä vuoristorataa. Jotkut asiat pitää mennä aina saman kaavan mukaan, mutta toisissa asioissa voi olla vaihtelua. Esimerkkinä kotona seksiä harrastetaan makuuhuoneessa. Ei sohvalla, keittiön pöydällä, saunassa tai suihkussa vaan makuuhuoneessa, omassa sängyssä. Iltaisin, ei koskaan muulloin. Reissussa ollessa taas seksiä voi harrastaa sohvalla, pöydällä, lintutornissa, metsässä, autossa. Käytännössä missä ja milloin vaan, kunhan muut ei (ehkä) näe.
En tiedä johtuuko ADHD:sta, mutta mun mielestä seksi on äärettömän tylsää. En jaksa keskittyä ja keksin noin 400 asiaa, joita tekisin mieluummin. En toki myöskään pysty saamaan orgasmia, joten se vaikuttanee asiaan.
Olen add nainen ja voin saada saman session aikana useita orgasmeja peräkkäin. Viimeiset usein ovat sellaisia, että alkaa jo tuntua tuskalliselta. Seksissä pidän erityisesti orgasmiherkkyydestäni, sillä orgasmit tuntuvat pitävät add-oireeni hyvin kurissa (eikä mikään ihme, koska orgasmi iskee juuri dopamiinijärjestelmään). Mielialani eivät juuri vaihtele, eli en ole mikään raivohullu, jonka kanssa pitää elää varoen. Aamut ovat kuitenkin vaikeita enkä juuri silloin halua keskustella mistään taisopia mitään. Ei onnistu. HErääminenon niin tuskallista. Seksillä herääminen tosin toimii aika hyvin.
Aikamoista vaihtelua näyttää olevan näiden perusteella. Mikä on toki ymmärrettävää, adhd ei ole mikään yksiselitteinen juttu ja monella siihen voi liittyä jotain muutakin. Ja mikä johtuu luonteesta ja mikä adhd:sta.
Jos adhd-naisen kumppanina heittäisi jotain ensimmäisenä mieleen tulevaa, niin... Kuulemma voisi elää ilman seksiä, mutta toisaalta pitää seksistä. Päivän tauottoman hääräämisen jälkeen ei useinkaan jaksa ajatella illalla seksiä. Heti aamulla taas on mielessä 1000 ja 1 juttua mitä pitää tehdä ja seksi ei useinkaan kuulu niihin. Esileikki on aika turhaa, haluaa heti asiaan. Laukeaa helposti ja vaikka useamman kerran. Sotkut ärsyttävät, eli seksin jälkeen ei voi jäädä makoilemaan spermat valuen. Ei oikein kuuntele toiveita seksin suhteen, eli vaikka suuseksi tehdään mahdollisimman nopeasti, itse haluaisin saada joskus kaikessa rauhassa.
Etuja ja haittoja löytyy.
Niin ja seksin aikana mielessä on vain 101 asiaa, eli välillä on ajatuksissaan muualla. Ja joku ihan vähäpätöinen asia voi viedä koko innostuksen seksiin, jopa kesken kaiken.
Aseksuaali ADD ilmoittautuu 😅 En tiedä koskiko juttu myös meikäläisiä mutta yleensä kun kirjoitetaan ADHD:sta, tarkoitetaan myös ADD:a.