Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ADHD-piirteisen seksuaalisuus

Vierailija
18.11.2023 |

"ADHD-piirteisen seksuaalisuus voi poiketa muista hurjalla tavalla."

Iltalehti 17.11.2023 maksumuurin takana.

Kuinka se poikkeaa?

Nim Yliseksuaalinen ADHD-nainen

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ADHD:lla on usein enemmän seksuaalista halukkuutta kuin nenteillä ja kaipaa enemmän virikkeitä jne makuuhuoneen puolelle, kuin nentti. 

Virikkeitä tarvitaan (aistimuksia; ääniä, tuoksuja tms) ihan jo siksi, että keskittyminen pysyy seksissä. Seksi on helposti vaan tylsää, sitä samaa ja siihen ADHD todennäköisesti kyllästyy ennen kuin ehtii kissaa sanoa. 

Puhun nyt yhden ADHD-naisen kanssa seurustelleena, eli vain kahden ihmisen kokemuksesta. Intoa riitti ja puuhiin päästiin usein, mutta hommat jäi usein kesken. Aina tuli jotain tekosyyltä kuulostavaa. Yhtäkkiä saattaa lakana tuntua liian karhealta, mieleen voi juolahtaa työkaverin lapsen sairastelut, huominen kauppareissu pitääkin suunnitella uudestaan tai jomman kumman hiukset on huonosti. Tai jostain tulee outo haju, ääni tai jostain syystä innostus vaan lopahtaa. Paljon mielikuvituksellisempaa on ollut sellaisen ihmisen kanssa, joka on koko ajan mukana. Hänen kanssaan tuntui, että rakastelin yksin tai minun piti pyörittää koko seksielämäämme, hän oli vain näennäisesti osallisena. Ei yksin voi leikkiä ja pitää hauskaa, kun toinen on perässävedettävä ja altis mille tahansa ärsykkeelle. Meni ilo siinä itseltäkin, että se siitä mielikuvituksesta.'

Mutta tämä vain yksi kokemus. Nentit on vhirveitä tylsiymykisä, ankeita ja mielikuvituksettomia, sekin tuli selväksi. Jostain syystä hänellä oli tarve korostaa erikoisuuttaan ja sitä, että minä en voi nenttinä ikinä ymmärtääc, miten erikoisesti hän kaiken kokee. Ero oli ainoa oikea ratkaisu meille molemmille.

Vierailija
42/61 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD-naisten kanssa seurustelleena. Ovat olleet yliaktiivisia, pakko jakaa itseään joka suuntaan, aina pitää olla uutta ja jännittävää, ollaan kinkyjä, subeja, polyamorisia ja kaikkea. Ovat olleet kykenemättömiä sitoutumaan ja elämään muutenkaan normaalia, tasaista, elämää. Ei minulle enää noita lyhytjänteisiä ja pinnallisia suhteita kiitos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ADHD:lla on usein enemmän seksuaalista halukkuutta kuin nenteillä ja kaipaa enemmän virikkeitä jne makuuhuoneen puolelle, kuin nentti. 

Virikkeitä tarvitaan (aistimuksia; ääniä, tuoksuja tms) ihan jo siksi, että keskittyminen pysyy seksissä. Seksi on helposti vaan tylsää, sitä samaa ja siihen ADHD todennäköisesti kyllästyy ennen kuin ehtii kissaa sanoa. 

Vastaan omasta puolestani näihin. 

Seksuaalista halukkuutta enemmän kuin monilla naisilla. Kärsin ajatuksia häiritsevistä panetuksen tuntemuksista, kun paikat on kokoajan hereillä jos en harrasta edes kaksi kertaa viikossa seksiä jossa laukean voimakkaasti. Puutostilassa seksi tulee mieleen vaikka kesken palaverin ja häiritsee keskittymistä. Illalla asettuessa tuntuu kuin pillu räjähtäisi. Leluilla tehty orgasmi ei vie tunnetta pois kuin hetkeksi. 

Missään tapauksessa en haluaisi olevan mitään muita tuoksuja kuin miehen luontainen ihon tuoksu. Äänissä toki spontaanit nautinnon äännähdykset tai pillun lätinä seksin aikana kiihottaa. Jotta ajatukset pysyy seksissä pitää seksin tuntua hyvältä, muuten ajatus karkaa välillä hetkellisesti muihin asioihin.

Ainoa tylsä seksi on huono seksi eli käytännössä sellainen jossa en saa tyydytystä. Joskus kumppanin kanssa hauska käyttää leluja tai harrastaa seksiä eri paikoissa, mutta hyvin voisin harrastaa samanlaisen täydellisen seksituokion aina ja ikuisesti. Esim. Otan suihin jonkun aikaa, hetki yhdyntää, hyvää suuseksiä minulle ja lauettuani lisää yhdyntää kunnes mies ei pysty olla tulematta. Joskus saan itse toisen orgasmin yhdynnässä. Tämän jälkeen on ihana olo ja häiritsevät tuntemukset pysyy poissa muutamankin päivän.

Eli omassa tapauksessani ei ole kysymys siitä onko tylsää samanlaista seksiä vaan siitä onko se hyvää. 

Terveisin ADHD nainen. 

Vierailija
44/61 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaan omasta puolestani näihin. 

Seksuaalista halukkuutta enemmän kuin monilla naisilla. Kärsin ajatuksia häiritsevistä panetuksen tuntemuksista, kun paikat on kokoajan hereillä jos en harrasta edes kaksi kertaa viikossa seksiä jossa laukean voimakkaasti. Puutostilassa seksi tulee mieleen vaikka kesken palaverin ja häiritsee keskittymistä. Illalla asettuessa tuntuu kuin pillu räjähtäisi. Leluilla tehty orgasmi ei vie tunnetta pois kuin hetkeksi. 

Missään tapauksessa en haluaisi o

Se piti vielä sanoa, että eipä sitä voi oikein tietää mikä omassa seksuaalisuudessani johtuu ADHD:sta ja mikä on vaan normaalia vaihtelua muuten vaan. Ehkä ainakin se kuinka nopeasti ajatus karkaa jos ei tunnu erityisen hyvältä liittyy asiaan. Sillon, kun nautin keskittyminen täysin seksissä ja muut asiat katoaa ympäriltä. 

Vierailija
45/61 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä tuskin kukaan edes tietää minkälainen on ADHD-persoona. Varmaankin kärjistettynä unohtaisi hetkeksi seksin aikana mitä on tekemässä ja alkaisi puuhastamaan muuta. Eikä sen vuoksi, että seksi olisi huonoa. Ajatus vaan kiinnittyy milloin mihinkin vailla selvää logiikkaa. Enkä sano sitäkään, että ADHD-ihmiset eivät olisi päteviä ja aikaansaavia. Erilaisia jossain määrin.

Nimenomaan siksi ajatus karkaa jos seksi on huonoa. Ei pysy fokus hommassa joka ei kiinnosta.

Huono seksi = ei kiinnostavaa 

Vierailija
46/61 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-vaativa, suuttuu jos ei saa orgasmia

-halukas, paitsi jos jää orgasmi saamatta muuttuu määrittelemättömäksi

Suuttuminen nyt tyhmää, ennemmin asiallinen keskustelu aiheesta, mutta näiden kommenttien perusteella uskon vahvasti, että ei ole ihmekään jos oli haluttomuutta. 

Vierailija
47/61 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jostain syystä pierut kiinnostavat henkilöä jolla on ADHD. Jopa pierun suutuntuma kiinnostaa usein tällaisia henkilöitä. He haluavat kumppaninsa pierevän heidän suuhunsa." 

tää on totta, adhdt on enemmistönä näissä kaikis kokeiluis erityisesti peppu  pieru jutuissa ja muissa kirjoleikeissä

Vierailija
48/61 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

..oikeesti?

ai, oikeinoikeesti. 

mitähevonveen kieltä tu on?

Vierailija
49/61 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi ADHD täällä. En tiedä mitä on ADHD seksi. En edes vaikka olen harrastanut seksiä toisen ADHD:n kanssa. Seksi ei juuri kiinnosta minua. Olen aika aistiyliherkkä ja minua ällöttää asiat helposti. Vaikka haluja minulla on silloin tällöin, seksi on lähes aina pettymys. Hajuja, sotkua, epämukavuutta, ei ole juuri intoa paneksia. Mielikuvitusmaailmassani seksi on aina parempaa kuin todellisuudessa :DD. Ehkä se on sitä ADHD seksiä sitten xD

eikös aliherkkyydet mee autismin puolelle

Vierailija
50/61 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ~20 vuoden kokemus adhd-naisen kanssa elämisestä. Aina ei edes itse jaksa ymmärtää, miten tätä jaksaa vuodesta toiseen. Se käytös näkyy ihan kaikessa elämisessä, myös siellä makuukammarissa.

Ymmärrän täysin, ettei kaikki adhd-ihmiset ole samanlaisia, joten minun kokemuksia ei kannata käyttää syynä etsiä adhd-puolisoa tai olla etsimättä. Lisäksi "kausivaihtelu" on aika hurjaa, käytös voi mennä ääripäästä toiseen hetkessä tai sitten pysyä pitkäänkin samanlaisena. Muutamia huomioita:

-Erittäin vahva miellyttämisen halu (koskee myös muita kuin omaa puolisoa, ei ole kuitenkaan (tietääkseni) pettänyt). Toki tämä ei koske niitä päiviä, jolloin ei edes halua miellyttää.

-kokeilunhaluinen/kaavoihin kangistunut

-tykkää puhua rivoja/suuttuu kun puhutaan rivoja

-vaativa, suuttuu jos ei saa orgasmia

-halukas, paitsi jos jää orgasmi saamatta muuttuu määrittelemättömäksi

tiedätkö milloin hän on shutdown tilassa? kuormittunut->sulkeutuu, mikään ei auta, voisit vaikka asua muualla, tuskin huomaisi?

Vierailija
51/61 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä vahvat add-piirteet, ei dg. Yksi ikävimmistä oireista - aloitekyvyttömyys, näkyy myös seksiasioissa. Ei siis osaa tehdä aloitetta seksiin, eikä kokeilla uusia juttuja. Hyvin mekaanista jyystämistä siis, eikä muista/ ymmärrä toiveitani seksin suhteen. Esim jos sanon " tuo tuntuu hyvältä", saattaa hän alkaa puuhamaan jotain erilaista. Estoinen ja vähän häveliäs, ikäänkuin pikkupoika. Viihtyy netissä fantasioiden ja runkaten ennemmin kuin oikean naisen kanssa, koska sos.taidot puutteellisia. Katselee vähäpukeisia naisia kadulla silmät tapillaan  ja luulee raukka etten huomaa.

Vierailija
52/61 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonolla tuulella keskittyy itseensä ja harmituksen aiheeseen. Ei jaksa tyydyttää toista. 

Hyvällä tuulella hellä ja ihana. 

Vierailija
53/61 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä diagnosoitu ADD silloin kun vielä eri diagnoosit. Seksissä yliherkkä milloin millekin ja kommentoi niitä asioita tökerösti. Kommentoi positiivisetkin asiat ihan miettimättä ja töksäyttäen, epäseksikkäästi. On *täysin* aloitekyvytön. Vaikka hänellä seisoisi esimerkiksi kiehnätessä, ei ota tilannetta haltuun tai vie sitä minnekään.

Minään antamani toive, vinkki, suora pyyntö tai vaatimus EI pysy päässä. Jos minä en tee aloitetta tai vie tilannetta eteenpäin, seksiä ei yksinkertaisesti ole?

Tai mahdollisesti siis saattaisi olla jotain missä mies sählää munaa kuiviltaan sisään sanomatta mitään, argh. En ole *ikinä* törmännyt tällaiseen. Suhde todennäköisesti päättyy tähän koska en halua olla 100% aloitteentekijä ja nautin siitä kokemuksesta että mies välillä vie ja ahnaasti nuolee ja nauttii. Ei mitään että minä lempeästi opastan ja johdatan ja mies haistelee epäluuloisesti sormiaan pillun ropelluksen jälkeen ja hihkaisee jotain että "sun ominaistuoksu on aina tosi hyvä!!" 

Tuntuu että sekaantuu johonkin vammaiseen ja fiilis menee :( 

On muuten ihan tosi fiksu todetustikin mutta pyhä jysäys nuo sosiaaliset taidot.....

Vierailija
54/61 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksihullu oli adhd-nainen ja panemassa olisi pitänyt olla jatkuvasti ja lisäksi vaatimuksena oli samaan aikaan tuleminen

Vierailija
55/61 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kyllä niin samanlaiset kokemukset, että itkettää ja naurattaa😬

Vierailija
56/61 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehellä diagnosoitu ADD silloin kun vielä eri diagnoosit. Seksissä yliherkkä milloin millekin ja kommentoi niitä asioita tökerösti. Kommentoi positiivisetkin asiat ihan miettimättä ja töksäyttäen, epäseksikkäästi. On *täysin* aloitekyvytön. Vaikka hänellä seisoisi esimerkiksi kiehnätessä, ei ota tilannetta haltuun tai vie sitä minnekään.

Minään antamani toive, vinkki, suora pyyntö tai vaatimus EI pysy päässä. Jos minä en tee aloitetta tai vie tilannetta eteenpäin, seksiä ei yksinkertaisesti ole?

Tai mahdollisesti siis saattaisi olla jotain missä mies sählää munaa kuiviltaan sisään sanomatta mitään, argh. En ole *ikinä* törmännyt tällaiseen. Suhde todennäköisesti päättyy tähän koska en halua olla 100% aloitteentekijä ja nautin siitä kokemuksesta että mies välillä vie ja ahnaasti nuolee ja nauttii. Ei mitään että minä lempeästi opastan ja johdatan ja mies haistelee epäluuloisesti sormiaan pillun ropellu

Yritän uudelleen kun ed. vastaukseni ei linkittynyt tähän. Aivan samanlaiset kokemukset minulla, miehellä siis ad(h)d- epäily. Tosiaan muna saattaa seistä vierekkäin maatessa, mutta ei puhu eikä tee eleitä etenemiseen. Pari vuotta tästä jaksoin riidellä ja itkeä, lupauksista huolimatta ei muutosta. Nyt tilanne se, että seksiä ja kunnon läheisyyttä ei ole ollut 4 kuukauteen kun minä väsyin vastuunkantoon. Tuntuu tosiaan kuin olisi lapsen/ vammaisen kanssa suhteessa kommunikointiasioissa. Aloitteellisuutta ei ole myöskään kodin tai lasten suhteen, päivät kulkee töissään kuulokkeista radiota kuunnellen, ja kotiin tullessa vetäytyy usein kuoreensa  esim. puhelinta selaillen " koska tarvitsee hengähdyshetken työpäivän jälkeen, jonka siis viettänyt yksinään kuulokkeet korvilla. Vaimo on lähinnä kodinhoitaja. En tiedä mitä odottelen - ehkä sitä että lapset aikuistuvat?

Vierailija
57/61 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ ai kamala, täysin samanlaista kokemusta tosiaan, paitsi meillä ei lapsia. Mies kyllä haluaisi lapsia ja naimisiinkin ja olen joskus kiukuissani kysynyt että minunko ne lapset pitää muumimukin avulla pistää alulle kun seksikin on loppunut jo kuukausia sitten  :/ 

Mies hoitaa kyllä työt ja kotityöt (näihin saattaa kyllä liittyä ihan kummallisia sähläyksiä mutta paikkaa ne vuosien kokemuksella aikalailla lennosta). Mutta! Meni esimerkiksi syntymäpäivänäni työhuoneeseen pelaamaan koko päiväksi vaikka oli etukäteen puhunut mitä kaikkea haluaa tehdä kanssani. Ei osannut selittää tätä yhtään mitenkään??

Uskon että olisi hyvä isä siinä mielessä että aivan varmasti ei perhettään hylkäisi ja hän on kärsivällinen ja on näkemystä miten lapset pitäisi kasvattaa, hyvin reilu tyyppi myös. Ei vain kertakaikkiaan ole aloitekykyinen, ei osaa ikäänkuin ottaa ohjia ja improvisoida. Jos ei saada edes seksielämää toimimaan (huom! Ei yhtäkään onnistunutta aloitetta häneltä, eli kaikki seksiin johtaneet tilanteet minun eteenpäin viemiä lopulta ja mies saattaa heti lauettuaan loikata etsimään netistä jotain traktorin varaosaa :,)).. niin miten sitten lastenhoito. Huoh. En kanssa tiedä mitä odotan, ihmettä kai. 

Vierailija
58/61 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

^ ai kamala, täysin samanlaista kokemusta tosiaan, paitsi meillä ei lapsia. Mies kyllä haluaisi lapsia ja naimisiinkin ja olen joskus kiukuissani kysynyt että minunko ne lapset pitää muumimukin avulla pistää alulle kun seksikin on loppunut jo kuukausia sitten  :/ 

Mies hoitaa kyllä työt ja kotityöt (näihin saattaa kyllä liittyä ihan kummallisia sähläyksiä mutta paikkaa ne vuosien kokemuksella aikalailla lennosta). Mutta! Meni esimerkiksi syntymäpäivänäni työhuoneeseen pelaamaan koko päiväksi vaikka oli etukäteen puhunut mitä kaikkea haluaa tehdä kanssani. Ei osannut selittää tätä yhtään mitenkään??

Uskon että olisi hyvä isä siinä mielessä että aivan varmasti ei perhettään hylkäisi ja hän on kärsivällinen ja on näkemystä miten lapset pitäisi kasvattaa, hyvin reilu tyyppi myös. Ei vain kertakaikkiaan ole aloitekykyinen, ei osaa ikäänkuin ottaa ohjia ja improvisoida. Jos ei saada edes seksielämää toim

No traktorithan ne kuuluu olennaisesti minunkin mieheni toimenkuvaan. Kiltti mies on, järkevä ja ennenkaikkea luotettava, tuo leivän pöytään ja toisi vaikka kuun taivaalta jne, mutta eihän tämä meidän suhde ihan normaali kahden aikuisen tasavertainen ole. Välillä säälittää ja välillä taas v**tuttaa mihin sitä on tullut sotkeuduttua. Meillä tytöllä ilmennyt nyt murrosiässä samantapaista vetäytyneisyyttä ja kaveriongelmia, ja koulupsyka ehdotti adhd- ja autismitestejä...

Vierailija
59/61 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ADHD-naisten kanssa seurustelleena. Ovat olleet yliaktiivisia, pakko jakaa itseään joka suuntaan, aina pitää olla uutta ja jännittävää, ollaan kinkyjä, subeja, polyamorisia ja kaikkea. Ovat olleet kykenemättömiä sitoutumaan ja elämään muutenkaan normaalia, tasaista, elämää. Ei minulle enää noita lyhytjänteisiä ja pinnallisia suhteita kiitos.

naiset kyllästyvät avioliitos äkkiä suhteen ylläpitoon, eivät tee aloitteita ja vaativia äiteinä kotona

Vierailija
60/61 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliseksuaalinen täälläkin ja niin minulla kuin miehelleni on ADHD diagnoosi. Sitä nyt sitten tiedä, johtuuko se seksuaalisuus tuosta ADHD:stä vai mistä. Molemmilla ollut vaikeuksia löytää kumppania, jonka kanssa halut kohtaisi. Halukas kumppani on paljastunut muutaman kuukauden jälkeen haluttomaksi ja saatu kuulla miten ei olla hyvää parisuhde ainesta, taustalla pelko vieraista. Oman käden käyttö on ollut suhteissa ennemmin uhka kuin mahdollisuus, rinnastettu pettämiseen. Mikä tuntui aika absurdilta, mutta ei tietenkään kummankaan kumppania sitten koskenut. Näistä asioista ei ole uskaltanut suhteissa puhua, ennen tätä, ilman että toinen pahoittaa mielensä.

Mistä sitten toisemme löydettiin, ilmottauduttiin kokeelliseen ryhmäterapiaan, opiskelija työ, mikä järjestettiin skypellä. Siinä oli kymmeniä ihmisiä, eri puolilta Suomea. Ajatus oli vaihtaa ajatuksia, eikä odotukset kovin korkealla avun tai muunkaan suhteen olleet. Enemmän että mmärtää mikä toisista oli normaalia, mikä ei. Ja miksi näin. Ja ensimmäisellä kertaa se lähtikin jo liitoon. Jollain tapaa sai minulle yksityisviestin ja samalle viikonloppua peitto heilui.

Mutta siinä missä saan mieheni kanssa hetkeksi tyydytettyä halut seksissä, kaikilla ADHD ihmisillä se ei mene niin. Osa häiriintyy pienistä asioista ja seksi ei välttämättä onnistu. Meille taas tuo nautintoa jo se miten toinen reagoi esimerkiksi kosketukseen. Ja lääkkeilläkin on väliä. Osa vie kiihottumisen tunteen kokonaan. Osa taas tekee siitä haastavan, kun tunne saattoi olla ja meni jo. Ja osa taas potkaisee lääkkeen otosta muutaman tunnin sisään niin, että kroppa aistii kaiken ja pelkkä reisien yhteen puristaminen saa ajatukset karkaamaan, posket punottamaan ja mahlan valumaan. Ja kuvitelkaa minkälaista vuoristorataa se voilla teini-iässä olevalla nuorella, kun lääkkeitä haetaan kohdilleen? Jos aikuisella pienikin triggaus saattaa herättää halut nollasta sataan? Ja en ole siis lihava, jos joku reisiäni arvostelee. Mutta lihasta on kyllä tarttunut vuosien varrella kun tykkään liikkua ja saan kiksejä fyysisistä onnistumisista. 

Näitä asioita tuossa artikkelissa varmaan käsiteltiin.