*<|<|<|= HELMIEN vko 1 =|>|>|>*
Kommentit (35)
Hei vaan taas helmimammat ja -vauvelit ja hyvää uutta vuotta kaikille! Kävin lueskelemassa tuossa joulun aikaan, mutten jaksanu kirjottaa. Mulle kävi niin ikävästi että paloin loppuun just sopivasti jouluksi ja se ei ollu kyllä kaunista katseltavaa. Siitä on nyt sitten yritetty toipua ja lähteä optimistisin mielin eteenpäin. Tänään on itse asiassa mun 35-v synttärit ja Veikolla alko kokopäiväinen päivähoito, ehkä se tästä vähitellen...
Aarokin on jo niin iso kaveri että ei oikein vauvaksi voi kutsua enää. Nousee koko ajan kaikkea vasten pystyyn ja hetken seisoo ilman tukea. Puita pitkin kävelee ja kaikkeen pitäs päästä räpläämään. Joulun hittilahja oli Little People bussi, josta pojat tappelee nonstop. Uutena vuotena nukkuivat ihan rauhallisesti vaikka täällä paukku ihan tosissaan. Meilläkin on aika makeet näkymät terassilta kattoo ilotulituksia eikä tarttenu sen kauemmas lähtä. Alkuillasta käytiin kyllä Kruununhaassa kyläilemässä, mutta tultiin hyvissä ajoin kotiin.
KL: meilläkin on se majakka, Veikko tykkää tehdä sitä vieläki vaikka on jo kohta 2,5. Kestolelu siis. Ja flunssasta: meillä on selkeesti tehonnu apteekin Sanasol. Minä ja Veikko otetaan sitä joka aamu eikä nyt olla saatu paria viimestä flunssaa ollenkaan. Mies sairastaa vaikka on meistä parhaimmassa kunnossa muuten, ja Aaro reppana tietysti kans. Sitä Sanasolia saa antaa vasta 2-vuotiaille muistaakseni.
Toinen iloinen uutinen: kävin hierojalla. Sehän on sinänsä aika ihana juttu, mutta mulle kävi niinkin vielä kaiken lisäksi, että sen jälkeen mulle meni sellaset farkut jalkaan jotka ei oo menny kolmeen vuoteen. Juoksin tietty ensin vuorokauden jatkuvasti vessassa, mutta sitten oli kyllä ihan sellanen olo että sain vanhan kroppani takas. Ilmeisesti se hieronta pisti sen verran hyvin veret kiertämään että loputkin turvotukset lähti. Se hiero kyllä niin lujaa että tuli ihan mustelmia ja tunnin siellä makasin. Sanoin että ottaa kunnolla kun ei siitä muuten mitään hyötyä ole. Ei mulle nyt varsinaisesti sattunu, vaikka kyllähän se tuntu aika kovasti välillä. Oli kyllä tosi rentoutunu olo jälkeenpäin. Joka tapauksessa nyt on ihan sellanen olo kun joskus sillon ennen kun rupesin oottaan Veikkoa, sillonki mua aina paleli, enkä pystyny esim. olemaan kauan saunassa kun alko heikottaan. Raskauksien aikana ja imettäessä on ollu jatkuva hiki päällä vaikka kuinka vähissä vaatteissa on kulkenu. En tiedä sitten mitä tuossa hieronnassa tapahtu kun en oo mikään anatomian expertti, mutta mulla ainaki tuli aika kokonaisvaltanen muutos.
Tosi karseet on kyllä kelit. Mua ihan ällöttää tuo kura ja pimeys. Meillä puskee narsissit ja krookukset jo vartta pihassa. Näin kerran jonku australialaisen ilmastotutkijan haastattelun telkkarissa ja se oli sitä mieltä että napajäät sulaa 30 vuoden kuluttua ja että viime vuosi oli käänteentekevä ilmastonmuutoksen kohdalla. Tämmösiäkö nää talvet tulee nyt olemaan? Pitää varmaan muuttaa Muonioon.
Sateista vuoden ensimmäistä viikkoa helmimammat!
Vilja ja Aaro (unilla)
Onnittelut syntymäpäivän johdosta :)!!!
Kurjaa lukea että juuri joulun alla väsähdit (et muuten todellakaan ole ainut), mutta pääasia että nyt on suuntaus parempaan *piristystä kahmalokaupalla*. Veikosta on varmaan kivaa päästä päivähoitoon, eikös Veikko viihtynyt siellä tosi hyvin?
Ei muuten haitannut pukernaattoria yhtään, vaikka raketit paukkuivat ikkunan takana. En vaan ymmärrä, että miten naapurit viitsivät paukutella omilta pihoiltaan raketteja? Mitäs jos sellainen lentää vaikka terassille tms.?
Pukelo taitaa pudota unille, mä menen syömään, lämmin ruoka sopivasti odottaa.
KL.
Kiitos! :)
Juu, kyllä Veikko alko viihtymään paremmin päiväkodissa tuossa just ennen joulua, lähti tänäkin aamuna tosi mielellään. Varmasti sekin auttaa nyt sopeutumaan paremmin kun on joka päivä eikä enää ' vieraileva tähti' .
Minäkin ihmettelen tuota rakettihommaa, pelkään niitä itse asiassa ihan törkeesti. Kun odotin Veikkoa, asuttiin vielä Kampissa ja oltiin uutena vuotena Hietalahden torilla puolen yön aikaan. Siellä sai oikeesti väistellä kohti tulevia raketteja. Viimenen uusi vuosi mun kohdalla kun menen lähellekään niitä.
Toipumisia vaan kaikille muillekin juhlapyhinä väsähtäneille!
Vilja edelleen
Ja VILJAALLE synttärionnittelut ja paljon jaksamista!!!
Me oltiin uuden vuoden aatto ihan vain oman perheen kanssa kotosalla. Herkuteltiin tortilloilla ja mutakakulla (Helmi joutui kyllä tyytymään omiin mössöihinsä) ja ennen lasten nukkumaan menoa käytiin rannassa kävelyllä ja katsomassa raketteja. Pari ihan hienoa näkyikin silloin esikoisen iloksi. Mä itse myös pelkään noita raketteja tai siis sitä, että ne lentää päin. Joskus nuorempana kun tuli vietettyä uusia vuosia mm. Espalla, niin siellä kaikki idiootit lähetteli niitä siinä ihmispaljoudessa ja koko ajan sai pelätä, milloin osuu johonkin ihmiseen. Onneksi ei tarvitse enää siellä hillua. Meiltä näkee myös olohuoneen ikkunasta (ja partsilta) hyvin noita Kaivarin rannasta lähetettäviä ilotulituksia, mutta tällä kertaa niitä ei ollut juuri ollenkaan. Vuosi sitten oli ihan hillitön pauke, johon esikoinen heräsi, mutta tällä kertaa niitä oli paljon vähemmän ja lapsetkin nukkuivat heräämättä paukkeeseen.
Meillä on nyt aika sekavia nämä päivät, kun erilaisia päiväunivaihtoehtoja on 4 kpl: 1) Helmi nukkuu kahdet unet ja esikoinen yhdet unet (tietenkin juuri silloin, kun Helmi on hereillä). 2) Helmi nukkuu kahdet unet ja esikoinen ei nuku ollenkaan. 3) Helmi nukkuu yhdet unet ja esikoinen nukkuu myös (silloin nukkuvat samaan aikaan, jee!). 4) Helmi nukkuu yhdet unet ja esikoinen ei nuku ollenkaan. Ja riippuen sitten siitä, miten nukkuvat, niin yöunille nukahtaminen tapahtuu esikoisella klo 20-22 välillä ja Helmillä klo 21-22 välillä. Hieman sekavaa, kun koskaan ei edellisenä päivänä tiedä, kuka nukkuu päiväunet ja milloin niitä nukkuu... Ja sitten kun esikoisen kerho taas ensi viikolla alkaa, pitää herätä niin aikaisin (8-8.30), ettei Helmi jaksa päivää yksillä unilla.
Kerroinkohan mä, että Helmi oli viime viikolla ekan kerran elämässään uimahallissa! Oltiin siellä koko perhe ja oikein hyvin meni uintireissu =) Esikoinen oli uimahallissa ekan kerran vuosi sitten syksynä, vajaa 2,5 v ikäisenä ja oli silloin ekalla kerralla siellä aika arka. Helmi taas ei aristellut yhtään, mutta ei onneksi ihan niin rohkeasti " uinut" kuin kotona kylvyssä tekee. Mies yrittää käydä pari kertaa kuussa esikoisen kanssa uimassa ja ajateltiin, että jos Helmi pääsisi vaikka kerran kuussa mukaan. Mua itseäni ei uimahallit kyllä kiinnosta, joten mies ottaisi sitten jonkun kaverin avukseen. Mä suunnittelin käyväni sillä aikaa kävelylenkillä ja voisin sitten mennä uimahallin kahvioon muita odottamaan, koska Helmi nukahtaisi kuitenkin kotimatkalla ja haluan imettää hänet ennen sitä. Toisaalta voisin ihan hyvin jättää ton lenkin tekemättä ja istua kahviossa vaikka lukemassa lehtiä...
Helmi on nyt ehkä 1,5 viikon ajan nukahtanut aika nopeasti ja vähillä itkuilla itsekseen sänkyynsä. Joskus loppukesästä saatiin siitä ilosta jo hetken aikaa nauttia, mutta sen jälkeen, kun alkoi nousta tukea vasten seisomaan, on nukahtaminen ollut tosi vaikeaa. Jospa tämä olisi sen sijaan pysyvää! Ja yöt on jo pitkään (siis ainakin kuukauden - pari) mennyt tosi hyvin, kun Helmi on normaalisti herännyt ekan kerran vasta klo 05-06, mutta viime yönä Helmi heräsi itkemään jo klo 2, jolloin mä olin ehtinyt nukkua vasta n. tunnin, eikä meinannut rauhoittua sängyssään. Ei yrittänyt kyllä montaakaan kertaa nousta ylös, mutta oli tosi levoton ja itkuinen. Välillä aina hiljeni ja sitten taas aloitti itkun uudestaan. Tota kesti ehkä puoli tuntia. Seuraavan kerran heräsi onneksi vasta klo 6, jolloin imetin ja sen jälkeen Helmi oli taas tosi levoton, mutta ei onneksi itkenyt ja meni taas puolisen tuntia ennen kuin nukahti uudelleen. Mikäköhän sitä vaivasi? Yleensä tollaisen yön jälkeen Helmillä on alkanut seuraavana päivänä nuha, mutta tänään ei kyllä ole nuhaa näkynyt (ja toivottavasti ei näykään). Voisin kuvitella, että jos vauva olisi saanut masuvaivoja jostain syömästään (tai äidin syömästä) ruoasta, voisi yöllä esiintyä tuollaista levotonta itkeskelyä ja sängyssä pyörimistä, mutta ei Helmi kyllä ole syönyt mitään uutta ja outoa.
No, nyt tyttö heräsi. Täytyy lopettaa...
T:Fassiloora ja Helmi (10,5 kk)
päivittelin noita Onnin mittoja sinne " kasvupinoon" , toivottavasti menivät nyt siihen uusimpaan eikä vanhaan niin kuin silloin kerran! :)
Viljaalle paljon onnea! Ja voimia toipumiseen!!
Onni on ihan marakatti. Täytyy ilmeisesti mennä ruokkimaan tuo kitunen lapsi! :)
Palailen myöhemmin...
kumppari & Onni
Olipa unohtunut multa laittaa nuo uusimmat mitat.
Mammat, laittakaa mittoja, jeltsu varmaan taas päivittää listaa kohta!
KL.
onnitteluista ja muistutuksesta. Kävin minäkin lisäämässä nuo jo kuukauden vanhat mitat.
Vilja
Mitä nenäsumutetta annoitkaan Silvalle?
kyselee Vilja
Ratiopharmin valmistetta, vastaava kuin Nasolin mutta muistaakseni edullisempaa -taisi olla Naso-ratiopharm nimeltään? Siitä se lasten versio.
Mun ystävän mies on töissä Ratiopharmilla, joten meillä tuetaan tuota firmaa :P.
KL.
Ratiopharmin valmistetta, vastaava kuin Nasolin mutta muistaakseni edullisempaa -taisi olla Naso-ratiopharm nimeltään? Siitä se lasten versio.
Mun ystävän mies on töissä Ratiopharmilla, joten meillä tuetaan tuota firmaa :P.
KL.
KL.
" Järjestelmässä tapahtui virhe, yritä hetken kuluttua uudelleen"
Anteeksi tuo monipostaus.
KL.
Täällä sitä ollaan töissä taas... Ihan kamalaa olla erossa lapsista! Niillä onneksi on mennyt ihan hyvin kotona hoitajan kanssa, ja ehdinhän mä aamuisin olemaan niiden kanssa ihan rauhassa, ja kotona olen taas kolmen aikaan. Silti sellainen tunne ettei aika riitä tarpeeksi : (. Ja töissäkin sain huipputylsän projektin, joten vähän kaduttaa. Imetän edelleen aamulla, iltapäivällä kotiin tullessani, ruuan jälkeen ja nukkumaan mennessä, onneksi ei haittaa vaikka jäi päivällä syöminen pois.
Koskahan toi muksu alkaa konttaamaan?! Nousee sujuvasti seisomaan eikä muuta tekisikääs, mutta vieläkään ei viitsi kontata.
Tamperelaiset, kai nähdään mun tupperikutsuilla sunnuntaina 14.1. klo 16? :D
Takaisin töihin, huoh...
FannyK
Eli huominen tapaaminen joudutaan siirtämään koska Larvannon Minttu on kuumeessa. Mikähän päivä teille kävisi ensi viikolla? Mulle käy kaikki muut paitsi tiistai, jos siis tulette iltapäivällä. Jostain syystä mulla on ensi viikolla ohjelmaa joka ikinen aamupäivä... Tessu, pääsetkö mukaan?
Huoh, viime yö oli taas katastrofi, muistan katsoneeni kelloa klo 1,2,3,4 ja 5, jossain välissä otin Eveliinan viereen jossa sitten raapi ja nipisteli tunnin... en tiedä mikä vei meidän yöunet, mutta toivottavasti tuo takaisin pikapuoliin!
väsynyt Manna ja Eveliina
Juu siis meikä sit laitto samaan aikaan tekstarii Mannalle, kun kirjotit tänne... Mutta siis meille käy kaikki muut päivät paitti ma ja ti...
Täällä meni uusivuosi hyvin, Eetu ei tainnu edes tajuta koko rakettipaukkuja... Mutta sitten taas toissayö valvoi klo 00.30-2.30!!! Mä en tajuu sitä, ei siis kaipaa mitään " viihdykettä" (sitä ei kyl saisikaan) ei maitoo eikä juuri muutakaan, mutta juttelee itsekseen omassa sängyssään ja pitää sitten meikäläisenkin hereillä... Ei siis itke eikä edes kitise, mutta juttelee! Taitaa nyt tuo käveleminen olla herralla mielessä myös öisin! Koskahan sekin helpottaa...
Hierojasta. Mun pitäis kanssa varata aika hierojalle... Koskahan sitä sais aikaiseksi... mutta eilen sitten varasin ajan koirille koirahierojalle!!! Tulee vielä kotiin, niin ei tartte lähtee ton revohkan kanssa minnekään ite!!! On joku opiskelija ja tarttee tehä noita tunteja 100, eikä edes maksa mitään, paitti bensakulut!!! JEE!!! Mies vaan sano kun puhuin sille, että hieroiskohan se ihmisiikin... ;=) Koirista puheenollen täytyy vissiin käydä ne päästään sisälle, senmoinen räkätys tuolla pihalla, et Eetukin varmaan herää!!!
Fannykin on sitten aloittanut työt! kääk! Kuinkahan moni meistä helmikuisten mammoista jo käy töissä??? Mistä tulikin mieleen että meistä on TODELLA moni tippunut pois... Missä kaikki luuraa??? Tiku, dagmar, dentaurus, Midzit, Mikaela, sakura, spiral, sinilila yms? Tulkaahan nyt kertomaan kuulumisia....
Mutta nyt täytyy mennä päästään nuo rakit sisään, ennenkun naapurit tulee valittamaan...
napero ja Eetu (viikon päästä 11kk, niisk, missä mun pieni vauvani on???)
" Pitkästä" aikaa...Oon ehtiny viime päivinä vaan kävästä lukemassa pinon mutta en oo ehtinyt ite kirjoitella.Maanantaina olin kaameassa krapulassa (hyi yök vieläkin tekee pahaa aatella...),enkä kyenny mihinkään,eilen olin töissä hoitelemassa laskutusta ja tänään on muuten vaan ollu jotenkin kaoottinen päivä...
Sara ilmeisesti " tekee" nyt sitä kauan odotettua ensimmäistä hammasta (onko muuten ikätovereissa muita hampaattomia?),ainakin olin katsovinani tänään että alhaalla olis sen näköinen kohta että siihen vois olla pukkaamassa jotain...No,joka tapauksessa se sitten nuoleskelee koko ajan alaleukaansa ja huultansa,ja nyt sillä on tullu siihen hirvee ihottuma.Johon ei oikein voi ees laittaa rasvaa koska sehän nuolee senkin heti pois.Ja sit se varmaan kirvelee koko ajan koska se on vähän rutuinen (öisin paljon!).Inhottavaa.Tulis nyt pian koko hammasarsenaali...
Noista Hämpesterin seudun treffeistä,mä ainakin muistelisin (taas,eipä ole paljon luottamista siihen...) ettei mulla ole mitään erityistä sovittua menoa ens viikolle,niin meille kyllä sopii varmaan mikä päivä vaan,eli tyydytään siihen mitä te muut päätätte!
Laitoin Saran nukkuun jo puoli tuntia sitten ja siellä se yhä huutelee,aina vaan vaativammalla äänellä.Täytynee mennä katsomaan...
Marietta ja Sara
Kirjoitanpa pitkästä aikaa kuulumisia, arki sujuu jo niin kivasti, ettei ole pahemmin mitään asiaa ;)
Pikku-Illi on oppinut uusia taitoja, hän kulkee hienosti puita pitkin ja työntää taaperokärryä, vilkuttaa, taputtaa ja osoittaa etusormella. Illi matkii ihan kaiken isosiskon perässä, ja tapailee tavuja kuten pa-pa, ma-ma jne... minä olen haltioissani, vaikka samat temput ne kaikki lapset tekee.
Kasvukäyrät menee alaspäin kuin lehmänhäntä, 10kk neuvolassa mitat oli 7,7kg ja 70cm. Eli nyt pituuskasvu on hidastunut 2 käyräväliä syntymästä lukien :O Esikoinen taisi olla samassa iässä n. 10kg ja 75cm. Mutta turha kai vertailla, kun nuo sisarukset ovat kaikin puolin eri puusta veistettyjä: esikoinen on itse rauhallisuus, kun taas kuopus on kuin salama ja leimaus. Terkka lupasi näyttää kasvukäyrät lääkärille, kun oikein asiasta jankkasin. Tosin eipä tuo tyty mitään hevosenannoksia syö ja vipeltää menemään kuin mikäkin ikiliikkuja. Imetän edelleen, ja myös yöllä, mutta heräileminen ei tunnu enää missään, näköjään kaikkeen tottuu.
Mä jatkan opintojani (hitaalla tahdilla) nyt tammikuusta alkaen, teen pari kirjatenttiä ja verkkokurssin kevään aikana. Hoidetaan vuorotellen kaverini kanssa toistemme lapsia, tosin mun ei tarvi tyttöjä viedä montaa kertaa hoitoon. Pikkuilli on ihan mahdoton mun perääni, huutaa kuin hyeena, jos olen pois kotoa kauemmin kuin 3-4 tuntia. Saas nähdä kuinka kauan on varaa olla kotona, nyt jo 3 vuotta takana...tuskin jaksan olla enää kahta vuotta, mutta ihan vielä en raski viedä tyttöjä, varsinkin kuopusta, hoitoon. Eli jotain siltä väliltä. Ja kun pitäisi saada noi yliopisto-opinnot loppuun ennen eläkeikää ;o))))))
Ah, ja kesällä saadaan kaksi kummilasta, mun siskoni ja serkkuni :D
Spiral ja tytöt
Joskus taisin odotuspuolella pari kertaa kirjoitella helmikuisiin, mutta se sitten jäi... jos mukaan vielä pääsis niin kiva ois :)
Meillä siis helmikuussa 06 syntynyt poika, asumme Oulussa. Kiva ois laitella pojasta tarkempiakin mittoja, mutta viimeksi kävimme neuvolassa 8kk iässä ja seuraavan kerran menemme vasta helmikuussa. Aika pitkä väli, mutta neuvola on vaihtanut osoitetta ja kaikki siellä sekaisin vielä.
Enpäs tässä nyt oikein muuta osaa ekalla kerralla laittaa ;) Kyselkää rohkeesti!
JJ + Vadelmavarvas
Ah, meillä nukuttiin viime yönä! Tosin minä ja mies nukuttiin olohuoneen sohvalla, lieneekö siitä johtunut mutta Eveliina heräsi vain kerran puolenyön aikaan ja rauhoittui saman tien tutilla, sitten nukuttiin tuonne 7.15 asti. Ihan selvästi nuo hulinayöt väsyttää tyttöäkin, kun silloin herää vasta 9 aikaan. Mikä on taas liian myöhään jos poikaa tarvii viedä hoitoon. Ja päiväunetkin tietty silloin venähtää tuonne iltapäivälle. Mutta näin jos siis jatkuisi niin hyvä. Tosin olisi kyllä ihan kiva nukkua sängyssä eikä sohvalla =) Meillä menee sänky vaihtoon sitten, miehen selälle liian pehmeä patja ja sänkykin natisee, siksi tuota sohvaa kokeiltiinkin.
Käviskös Hämeenlinnalaiset treffit vaikkas ensi torstaina? Meillä on neuvola 9.15 mutta sen jälkeen käy kyllä. Maanantaikin olis hyvä, mutta ei tainnut Naperolle sopia? Ilmoitelkaa!
Nyt pihalle, hellyin ja annoin pojan katsoa ensin Autot-leffan kun tuli tänään postissa =)
Manna ja muksut
Nukuin eilen noin 11 tunnin yöunet joten väsymys ei enää onneksi vaivaa. En tiedä miten olinkin niin älyttömän poikki? Mies ja Silppu ovat kumpainenkin nyt sairastelleet flunssiaan, joten ehkäpä mulle se tuli vain väsymyksenä. Oli miten oli, nyt on pirteämpi fiilis.
Pukelo valuu vielä räkää, mukavaa kun se on sellaista paksua ja keltaista, jos et ehdi ajoissa niistämään niin se on läästitty ympäri naamaa.
Muksusta on tullut tutkimusmatkailija. Joka paikkaan pitää päästä, näin ollen lapsi on vähän väliä ahdingossa. Äsken oli änkenyt itsensä pinniksen alle. Kiipeää myös mielellään ylöspäin. Kiva kiva. Onneksi ei vielä yllä sohvalle tai nojatuoliin nousemaan.
Ai niin! Ajattelin myydä pois Silpun Tiny Love -puuhamaton. Jos tiedätte jonkun, joka sellaista kaipaisi, niin täältä saa ostettua hintaan 20 e. Hinta neuvoteltavissa. Vastaavanlainen matto löytyy sivuilta
http://www.lastentarvike.fi/default.asp?docId=11971&paatuoteid=600&vali…
sillä erotuksella, että meidän matossa on Nooan arkki -tyyppinen kuva ja viisi lelua (mustekala, merihevonen, sateenkaari, valas ja kilpikonna). Leluissa on helistimiä, peilejä ja soivia juttuja, matossa itsessään rapinaa ja piippiä.
Mutta nyt kaipaa Silppis maitoa ->
KL.