En kestä mun ADHD-työkaveria
Työharjottelussa joudun työskentelemään erään totaali-ADHD:n kanssa. Tyyppi on kertonut asiasta ja syö myös lääkkeitä, mutta ilmeisesti ei tarpeeksi! Puhua pulisee jatkuvasti ja ajattelee ääreen, häslää ja unohtelee sekä välillä menettää ajantajun räplätessään puhelintaan. Lisäksi on hyvin impulsiivinen: Esimerkiksi tänään siirrettiin yhtä toimistopöytää ja tyyppi jätti homman vähän puolitiehen, jolloin sanoin että työntää nurkkaan saakka. Silloin tyyppi tiuskaisi kovaan ääneen, että "no siinä on!" ja samalla puski pöydän seinää vasten. Pöydän reuna vaurioitu ja seinään tuli jälki. Ite sitten kysyin, että "mikä v*ttu sun ongelma on?", ja mr. ADHD lähti ilmeisesti ruokatunnille, kun sitä ei vähään aikaan näkyny.
Oma työllistyminen on työn alla, mutta en voi kuin miettiä, että minne nämä ADHD-häslääjät nyky-yhteiskunnassa oikein soveltuvat?
Kommentit (10)
Häslätkööt keskenään kuntouttavalla työpajalla! Ennen vanhaan oli tarvetta ns. sekatyömiehille ja erilaisille piikalikoille, mutta nykyään pitää lähes joka työssä osata keskittyä ja opetetta koko ajan uutta.
Minulla on (hankalatasoinen) adhd ja työskentelen esihenkilötehtävissä. Olen myös hyvä ja pidetty. Että esimerkiksi tällaisissa tehtävissä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on (hankalatasoinen) adhd ja työskentelen esihenkilötehtävissä. Olen myös hyvä ja pidetty. Että esimerkiksi tällaisissa tehtävissä.
Saako ne lääkkeet jatkuvan unohtelun loppumaan? Ei voi toimia missään esimiestehtävssä, jos on ihan kanan muisti.
Hämmentävintä on kun tyypille on muka annettu diagnoosi että ei ole ADHD:tä vaikkei pysty selvästikään keskittymään mihinkään ja kesken jonkun tekemisen alkaa häsläämään jotain muita juttuja. Alkaa mietityttämään että miltähän valelääkäriltä taas saanut diagnoosinsa.
kyllä se persoona vaikuttaa enemmän kuin se adhd. tää kuvailemasi ihminen todennäköisesti ois ihan yhtä ärsyttävä neurotyypillisenäkin
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävintä on kun tyypille on muka annettu diagnoosi että ei ole ADHD:tä vaikkei pysty selvästikään keskittymään mihinkään ja kesken jonkun tekemisen alkaa häsläämään jotain muita juttuja. Alkaa mietityttämään että miltähän valelääkäriltä taas saanut diagnoosinsa.
Nää tutkimuksethan menee rasti ruutuun-tyylillä ja sinne voi tutkittava sävellellä aivan mitä itse haluaa ja saada haluamansalaiset tulokset ja diagnoosin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako ne lääkkeet jatkuvan unohtelun loppumaan? Ei voi toimia missään esimiestehtävssä, jos on ihan kanan muisti.
Mulla on adhd, mutta en mä ole työasioissa mitenkään huonomuistinen. Kuormitettuna ja stressissä joo, mutta niinhän ne on kaikki muutkin. Pääasiassa siis muistan asiat hyvin, jopa paremmin kuin muut, koska mä kirjoitan paljon muistiinpanoja, jotta en unohtaisi :D
Mä olen pörssiyhtiössä keskijohdossa. Olen pärjännyt töissä aina hyvin, olen aikaansaava ja tehokas.
>mikä v*ttu sun ongelma on?
Et vaikuta tyypiltä jota itseohjautuvaa ADHD-tyyppiä kiinnostaisi miellyttää pätkän vertaa. Todennäköisesti hän ei välitä paskan vertaa siitä mitä sinä hänestä ajattelet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lääkkeet auttaa. Ja se, että opettelee tavan tehdä sellaiset muistiinpanot, jotka auttaa. Silti unohtelen ja toisinaan sählään, mutta niin tekee kaikki. Juuri tässä tehtävässä koen adhd:n yleisesti ottaen hyväksi ominaisuudeksi. Tilanteet muuttuu, työ on hyvin vaihtelevaa ja varmasti monille stressaavaa, mutta omille aivoille tämä taas toimii mahtavasti. Siitäkin huolimatta, että monessa muussa asiassa (ja myös työelämässä) adhd on aiheuttanut valtavia haasteita.
nyky-yhteiskunta on syvältä arsesta.
t. ADHD-häslääjä