Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen todella hämmentynyt siitä kuinka vähän ihmiset syövät ruokaa!

Vierailija
17.11.2023 |

Täällä monessa ketjussa kerrotaan kuinka pärjätään koko päivä desilitralla kaurapuuroa, omenalla, lasillisella mehua ja yhdellä porkkanalla, ja jos jää vielä nälkä niin syödään pari hapankorppua pelkiltään.

Voiko tämä olla edes totta?

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisten ravitsemussuositusten mukaan pitäisi syödä 800 grammaa kasviksia/ päivä. Kuinka moni yltää tähän?

Kasvikset, juurekset, hedelmät on tosi kuitupitoisia. Kun niitä syö tuon määrän , ei muuten paljoo muuta enää vatsaan mahdu. Kannattaa kokeilla!

800g on aivan valtava määrä päivässä syötäväksi!

Minä en ainakaan saa päivän aikana 200-300g enempää syötyä ja nekin pelkkiä kasviksia. Leipääkään syö juuri ollenkaan. Ei ihme miksi täällä ollaan niin ylipainoisia näillä ohjeilla. 

Vierailija
42/59 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kato seuraavan kerran ihmisiä kadulla ku kävelet, kyl se varmaan on :D miettii et 99% suomalaisist on joko ihan vihanneksii tai sitte ylipainosia

1% ihmisist oikeasti elää terveellisesti tääl ja sen myös huomaa ihmisistä

No ei toi ruokamäärä ole terveellistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun harrastukset ovat kirjaston kirjat ja kutominen, eipä sitä energiaa mihinkään kulu.

Ja viinan litkiminen

Joillakin sitä on alkoholi mielessä aamusta iltaan. 

Vierailija
44/59 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä söin eilen pelkästään kulhollisen spagettia. Enempää ei tehnyt mieli.

Vierailija
45/59 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset syövät todella vähän ruokaa. Kaikkea muuta menee suusta alas. Sit sairastetaan ja lihotaan.

Asia ei ole aina niin miltä näyttää. Voi käydä huonosti ja ei ole lihavuus kyseessä. Harvoin niin käy mutta kyllä joillekin.

Vierailija
46/59 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun harrastukset ovat kirjaston kirjat ja kutominen, eipä sitä energiaa mihinkään kulu.

Perusaineenvaihdunta on jokaisella ja energiankulutus. Kroppa tarvii energiaa ihan vain nukkumiseen, istumiseen,  ajatteluun. Ja se tarvitsee sitä PALJON.

Varsinkin kasviksia. Jos ne puuttuu käytännössä kokonaan, on takuuvarmasti aliravittu ja puutosta vitamiinien ym. ravinteiden saannissa.

Syökää hyvin ihmiset. Ei roskaruokaa tai ultraprosessoitua moskaa. . Vaan laadukasta ja kasvispainotteista. Marjoja, hedelmiä ym..

Tämä.

Jo sydän, keuhkot, lämmitysjärjestelmä jne. (= elimistön normaali toiminta) tarvitsee +1200 ckal/vrk!!!

___

Energiantarve koostuu kolmesta eri tekijästä.

Näistä isoin on perusaineenvaihdunnan ylläpitoon tarvittava energia, jonka osuus on 5070 % energian kokonaiskulutuksesta. Perusaineenvaihdunnalla tarkoitetaan normaaleihin elintoimintoihin, esimerkiksi aivojen, maksan, lihasten ja sydämen toimintaan kuluvaa energiaa.

Toinen näistä komponenteista on aterian aiheuttama energiankulutus, joka syntyy esimerkiksi ravintoaineiden kuljetuksesta, hajottamisesta ja imeytymisestä ruoansulatuskanavassa.

Kolmas energiantarvetta lisäävä tekijä on fyysinen aktiivisuus. Näistä kolmesta tekijästä se vaihtelee kaikkein eniten, sillä perusaineenvaihdunta ja aterian aiheuttama energiantarve ovat yleensä päivästä toiseen samaa luokkaa.

Energiaa siis tarvitaan muuhunkin kuin liikuntaan ja urheiluun, sillä valtaosa energiankulutuksesta on kehon peruselintoimintoihin liittyvää kulutusta.

https://sydan.fi/fakta/laske-energiantarpeesi/

Vierailija
47/59 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä usko kaikkea, mitä AV:lla kirjoitetaan. Noin 30% aikuisista on ylipainoisia. Alipainoisia aikuisia tuskin on eden 3%:a.

Höpö höpö.

TERVEYSUUTISET

Hälyttävä raportti: Pian yli puolet ihmisistä on ylipainoisia tai lihavia

Raportin mukaan ylipainon ja lihavuuden kustannukset yhteiskunnalle ylittävät neljä biljoonaa dollaria.

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/2130c829-908a-45f3-a891-fcf22…

Vierailija
48/59 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisten ravitsemussuositusten mukaan pitäisi syödä 800 grammaa kasviksia/ päivä. Kuinka moni yltää tähän?

Kasvikset, juurekset, hedelmät on tosi kuitupitoisia. Kun niitä syö tuon määrän , ei muuten paljoo muuta enää vatsaan mahdu. Kannattaa kokeilla!

800g on aivan valtava määrä päivässä syötäväksi!

Minä en ainakaan saa päivän aikana 200-300g enempää syötyä ja nekin pelkkiä kasviksia. Leipääkään syö juuri ollenkaan. Ei ihme miksi täällä ollaan niin ylipainoisia näillä ohjeilla. 

Höoöhöpö.

500g/pvä on ihan suositusten mukainen määrä. Tätä määrää on taidettu vielä nostaa!

"Ravitsemussuositusten mukaan hedelmiä ja vihanneksia pitäisi syödä joka päivä vähintään 500 grammaa eli puoli kiloa."

Vierailija
49/59 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun Virossa. Täällä mulle pistää silmään, että ihmiset tekevät TOSI simppeliä ruokaa, esim: riisi, hapankermaa ja muna. spagettia, tomaattipyrettä ja nakki. Leipä, leikkeleenviilu ja paprikaa. Siis lounaana ja illallisena. Myös ihmiset joilla palkka 2-3x minimipalkka usein syövät noin.

Ilmankos ovatkin usein siellä hyvin hoikkia.

Meillä monet syövät monta kertaa päivässä epäterveellistä mättöruokaa ja lihovat valtaviksi palloiksi.

Kauppiaissakin syytä, oikein mainostetaan, osta nyt esim. jättipizza kolme kahden hinnalla ym. Sitten on nämä buffetit, jotka innostavat ihmisiä syömään paljon yli tarpeittensa.

Meille pitäisi ottaa kampanjaksi: vähemmälläkin muulla syömisellä pärjää, kunhan muistaa monipuolisesti syödä kasviksia, marjoja, hedelmiä - lihottavat välipalat pois, niin terveys säilyy, rahat säästyy.

Vierailija
50/59 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli eilen kaupassa vastaan melko kalpean ja sairaan näköinen naisen. No ei sillä paljon ruokaa ollutkaan korissaan. Ei varmaan tilanne muutu hetkeen, voi raukkaa.

Vierailija
51/59 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen normaalipainoinen! Lihoisin, jos alkaisin syödä enemmän.

Syön aamulla lautasellisen puuroa mehukeitolla tai paahtoleipäviipaleen ja pienen jogurtin.

Aamupäivällä töissä kahvia.

Lounaalla evässalaatin tai voileipää.

Iltapäivällä omenan, banaanin, mandariinin tai viinirypäleitä.

Päivällisellä pienen annoksen kotiruokaa, joka tänään oli pastaa tomaattikastikkeella ja parmesanjuustolla ja päällä 5 muu-pyörykkää.

Iltapala voi olla vaikka vähän rahkaa ja marjoja, joskus pähkinöitä.

Jos on vielä ennen nukkumaanmenoa nälkä, voin syödä hapankorpun tai näkkileivän.

Syön usein ja pieniä annoksia, vatsaan ei mahdu enempää. Koska olen säilynyt normaalipainoisena koko ikäni, ei ole mitään syytä alkaa mättää isoja ruoka-annoksia.

Tätä juuri tarkoitan.

Ap

Onko tuo siis mielestäsi vähän?! Henkilö syö 5-6 kertaa päivässä, ja riippuen annoksista ja siitä mitä hän juo, kaloreita tullee noin 1500kcal. Liikuntaa harrastamattomalle toimistotyöntekijälle tuo on ihan normaali määrä jolla ei ainakaan laihtumaan pääse. Ja 5-6 ruokailukertaa on jo tosi paljon. Jos tuo on mielestäsi esimerkki vähästä ruoasta, sulla taitaa olla aika vääristynyt käsitys annoskoista. Mikä olisi sun käsitys päivän ruokamääristä?

Vierailija
52/59 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työssä juhlapalvelussa ja viimeisen vuoden aikana lihavuus on räjähtänyt.  Ihmiset eivät enää mahdu normi pöytäpaikkoihin ja tuoleihin! Perhejuhlissa pitää ottaa joka toinen tuoli pois, tai kattaa pöydän päähän paikka.  Siis tämä on ihan uskomaton juttu!  Näen joka juhlassa valtavan lihavia ihmisiä, nuoriakin.  Noutopöydästä saa hakea jokainen ruokansa,  piinallista kun muut joutuu odottamaan likainen lautanen edessään kun nämä käyvät santsaamassa.  Veikkaan että kyse on jostain hormonaalisesta asiasta?  Olen ollut ravintola-alalla yli 30 vuotta ja tämä asia on nykyään silmiin pistävää. Ongelma on ehkä myös koulutustaustainen- hyvin koulutetuilla ja rikkailla ei tätä ongelmaa ole.

Ainakin e-pillereistä kertyy vesistöihin ja juomaveteen vuosi vuodelta suurempia hormonijäämäkonsentraatioita. Jotkut todella ovat niin tyhmiä

No mikähän sinun Äo:si on? Jos et ole koskaan mittauttanut, niin älä ala keulimaan. Mistä tiedät oletko yhtään sen fiksumpi. 

Minä olen mittauttanut (nuoruudessa) ja aina toisinaan tapaan ihmisiä, jotka kuvittelevat olevansa automaattisesti minua fiksumpia. Manspleinaamista ym. Vaikka jo heidän ajatuksenjuoksusta huomaa että logiikka ontuu tai siinä on aukkoja - eivät siis ole erityisen älykkäitä. 

Kuten tuo sinunkin tekstisi. Päätelmäsi ontuu, pidät silti muita tyhmempinä. 

Vierailija
53/59 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa, että monella on aivan vääristynyt käsitys millainen on normaali annoskoko ja minkä verran ylipäätänsä pitäisi syödä vuorokaudessa. Syödään tuhti aamiainen, tuhti lounas, tuhti illallinen ja tuhti iltapala sekä vielä joka väliin jokin välipala ja välipalan välipala. Tuo tietysti kärjistettyä, mutta moni syö aivan liikaa kulutukseen nähden. Se syöty ruoka voi olla periaatteessa terveellistä, mutta se määrä on monella aivan tolkuton.

Oma juttunsa on sitten nämä kaikki herkkumätöt yms, joilla korvataan kunnon aterioita tai muuten vaan herkutellaan jatkuvasti. 

Ylipaino on ennen kaikkea vakava terveysriski ja sen seuraukset vievät todella paljon meidän terveydenhuollon resursseja ja rahaa. 

Vierailija
54/59 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama päivä nyt menee vaikka syömättä

Vierailija
55/59 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavani on sellainen luonnostaan laiha. Ruokavalio on niukka. Hänen annoskokonsa kaikilla aterioilla on murto-osa omastani. Esim. aamulla pelkkä viili (minulla viili, banaaninpaloja, mysliä, pari juustoleipää). On kovakuntoinen ja notkea. Ei koskaan laihduta eikä ylensyö. 

Vierailija
56/59 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavani on sellainen luonnostaan laiha. Ruokavalio on niukka. Hänen annoskokonsa kaikilla aterioilla on murto-osa omastani. Esim. aamulla pelkkä viili (minulla viili, banaaninpaloja, mysliä, pari juustoleipää). On kovakuntoinen ja notkea. Ei koskaan laihduta eikä ylensyö. 

Luonnostaan laiha mutta ruokavalio on niukka? Oliks tää nyt joku vitsi

Vierailija
57/59 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tällainen kaveri; kun reissulla muut otti lounaaksi esim pizzaa niin hän ei ottanut yhtään mitään. Koko ajan sama meininki ravintoloissa, hyvä jos mitään söi. Mä olin samassa huoneessa hotellissa hänen kanssaan ja siellä alkoikin sitten " baarikaappimässytys": sipsiä, suklaata, viiniä jne. Itse en syö tuollaisia ollenkaan, joten se oli aika shokeraavaa menoa. Minä olin lievästi alipainoinen tuolloin ja tää kaveri ylipainoinen. Muut ehkä ihmettelee vieläkin miten pelkällä vedellä ja satunnaisella salaatilla voi olla niin tukevassa kunnossa, mutta mulle se selvisi.

Vierailija
58/59 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perusaineenvaihdunta on jokaisella ja energiankulutus. Kroppa tarvii energiaa ihan vain nukkumiseen, istumiseen,  ajatteluun. Ja se tarvitsee sitä PALJON.

Varsinkin kasviksia. Jos ne puuttuu käytännössä kokonaan, on takuuvarmasti aliravittu ja puutosta vitamiinien ym. ravinteiden saannissa.

Syökää hyvin ihmiset. Ei roskaruokaa tai ultraprosessoitua moskaa. . Vaan laadukasta ja kasvispainotteista. Marjoja, hedelmiä ym..

Mä rupesin syömään kasviksia vasta kun ikää oli jo yli 30v. En kylläkään joka päivä mutta edes pari kertaa viikossa. Tätä aiemmin en syönyt niitä ikinä. Ei mitään puutosta eikä aliravitsemusta.

Vierailija
59/59 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kasviksia pitää syödä todella paljon ja monipuolisesti jos muu syöminen on vähäistä."

Miksi? Onko niissä niin heikko ravintoarvo, että niitä pitää syödä todella paljon?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi