Olen todella hämmentynyt siitä kuinka vähän ihmiset syövät ruokaa!
Täällä monessa ketjussa kerrotaan kuinka pärjätään koko päivä desilitralla kaurapuuroa, omenalla, lasillisella mehua ja yhdellä porkkanalla, ja jos jää vielä nälkä niin syödään pari hapankorppua pelkiltään.
Voiko tämä olla edes totta?
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Nykyään olen keski-ikäisenä ylipainoinen, mutta lihoin vasta 35+ vuotiaana.
Mutta muistan ikuisesti, miten ehkä n. 10- tai 11-vuotiaana näin kun kaverin perheessä tehtiin (lämmintä) ruokaa. Heitä oli 5hlö kuten omassa perheessänäkin, mutta ruokaa (vastaava mitä meillä kotona) ehkä noin 1/3.
Ja kyse ei ollut mistään "pihveistä", vaan tyyliä "nakkikastike ja muusi" mihin tehtiin (huom, kuvaennollisesti!) 3 perunasta ja 1/3 nakkipaketista eli 3-4 nakkia) koko perheelle.
Nuorena olet kyllä ruvennut lihomaan. Viiskybäsenä viisi kiloa sain ja nekin jo poissa.
Nykyisten ravitsemussuositusten mukaan pitäisi syödä 800 grammaa kasviksia/ päivä. Kuinka moni yltää tähän?
Kasvikset, juurekset, hedelmät on tosi kuitupitoisia. Kun niitä syö tuon määrän , ei muuten paljoo muuta enää vatsaan mahdu. Kannattaa kokeilla!
Minä olen normaalipainoinen! Lihoisin, jos alkaisin syödä enemmän.
Syön aamulla lautasellisen puuroa mehukeitolla tai paahtoleipäviipaleen ja pienen jogurtin.
Aamupäivällä töissä kahvia.
Lounaalla evässalaatin tai voileipää.
Iltapäivällä omenan, banaanin, mandariinin tai viinirypäleitä.
Päivällisellä pienen annoksen kotiruokaa, joka tänään oli pastaa tomaattikastikkeella ja parmesanjuustolla ja päällä 5 muu-pyörykkää.
Iltapala voi olla vaikka vähän rahkaa ja marjoja, joskus pähkinöitä.
Jos on vielä ennen nukkumaanmenoa nälkä, voin syödä hapankorpun tai näkkileivän.
Syön usein ja pieniä annoksia, vatsaan ei mahdu enempää. Koska olen säilynyt normaalipainoisena koko ikäni, ei ole mitään syytä alkaa mättää isoja ruoka-annoksia.
Vierailija kirjoitti:
Syön aamulla lautasellisen puuroa mehukeitolla tai paahtoleipäviipaleen ja pienen jogurtin.
Päivällisellä pienen annoksen kotiruokaa, joka tänään oli pastaa tomaattikastikkeella ja parmesanjuustolla ja päällä 5 muu-pyörykkää.
Jos on vielä ennen nukkumaanmenoa nälkä, voin syödä hapankorpun tai näkkileivän.
Syön usein ja pieniä annoksia, vatsaan ei mahdu enempää. Koska olen säilynyt normaalipainoisena koko ikäni, ei ole mitään syytä alkaa mättää isoja ruoka-annoksia.
Paino ei ole tässä keskustelun pointti. Terveys ja jaksaminen.
Olen huomannut, että ylipainoiset naiset julkisilla paikoilla syövät pieniä annoksia ja muistavat kertoa, kuinka vähän syövät. Hoikat ottavat normaalikokoisia annoksia eivätkä juurikaan puhu syömisistään. Eli vaikuttaisi siltä, että ylipainoiset yrittävät hirveästi kontrolloida syömisiään ja ehkä syömiset pyörivät mielessä kokoajan, ruoka nähdään ehkä pahana, kun se on aiheuttanut ylipainon. Hoikille ruoka on vain polttoainetta, sillä pidetään itsensä käynnissä ja terveenä.
Ehkä ihan päivänselvää päättelyä, mutta kyllähän se terve suhtautuminen ruokaan tekeekin terveeksi.
Vierailija kirjoitti:
Tätä juuri tarkoitan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että ylipainoiset naiset julkisilla paikoilla syövät pieniä annoksia ja muistavat kertoa, kuinka vähän syövät. Hoikat ottavat normaalikokoisia annoksia eivätkä juurikaan puhu syömisistään. Eli vaikuttaisi siltä, että ylipainoiset yrittävät hirveästi kontrolloida syömisiään ja ehkä syömiset pyörivät mielessä kokoajan, ruoka nähdään ehkä pahana, kun se on aiheuttanut ylipainon. Hoikille ruoka on vain polttoainetta, sillä pidetään itsensä käynnissä ja terveenä.
Ehkä ihan päivänselvää päättelyä, mutta kyllähän se terve suhtautuminen ruokaan tekeekin terveeksi.
Ravintola-alalta voin sanoa, että väärä havainto. Kun sisään tulee ihminen, hänen syömänsä määrän voi lähes varmasti sanoa ulkonäön perusteella. Isokokoiset raksamiehet syövät eniten, etenkin jos on lihaksia tai iso maha. Pienikokoiset toimistohiirinaiset syövät aina vähiten. Koska näen tätä joka työpäivä, ei tarvitse mutuilla yksittäisen havainnon pohjalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravintola-alalta voin sanoa, että väärä havainto. Kun sisään tulee ihminen, hänen syömänsä määrän voi lähes varmasti sanoa ulkonäön perusteella. Isokokoiset raksamiehet syövät eniten, etenkin jos on lihaksia tai iso maha. Pienikokoiset toimistohiirinaiset syö
Puhuinkin vain naisista, en miehistä. Tiedän, että miehiin tämä ei päde, mutta oman havaintoni mukaan naisiin jossain määrin pätee. Itsekin olen kyllä ihan päivittäin tätä todistamassa, mutta ehkä sitten havaintoni on väärä.
Vierailija kirjoitti:
Asun Virossa. Täällä mulle pistää silmään, että ihmiset tekevät TOSI simppeliä ruokaa, esim: riisi, hapankermaa ja muna. spagettia, tomaattipyrettä ja nakki. Leipä, leikkeleenviilu ja paprikaa. Siis lounaana ja illallisena. Myös ihmiset joilla palkka 2-3x minimipalkka usein syövät noin.
Tämä on avainsana hoikkuuteen ja säästää myös aikaa. Tämä oli jossain tutkimuksessa, että juuri näin syöden pysyy hoikkana.
Vierailija kirjoitti:
Aika normaalimäärä kai tuo on, jos teet fyysisesti kevyttä työtä. Mulla on aika sama, mutta aamiaista en syö ja päivällisellä varmaankin vähän isompi annos. Innostuin jossain vaiheessa, että päivän syömiset olisi 8 tunnin sisällä. En kyllä ole huomannut sillä terveysvaikutuksia, mutta tähän on jo tottunut.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisten ravitsemussuositusten mukaan pitäisi syödä 800 grammaa kasviksia/ päivä. Kuinka moni yltää tähän?
Kasvikset, juurekset, hedelmät on tosi kuitupitoisia. Kun niitä syö tuon määrän , ei muuten paljoo muuta enää vatsaan mahdu. Kannattaa kokeilla!
Tuo suositus on laitettu siksi, että kasvikset täyttävät mahaa vähillä kaloreilla. Yrittävät hillitä ihmisten lihomista.
Mä syön elääkseni, en elä syödäkseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun Virossa. Täällä mulle pistää silmään, että ihmiset tekevät TOSI simppeliä ruokaa, esim: riisi, hapankermaa ja muna. spagettia, tomaattipyrettä ja nakki. Leipä, leikkeleenviilu ja paprikaa. Siis lounaana ja illallisena. Myös ihmiset joilla palkka 2-3x minimipalkka usein syövät noin.
Tämä on avainsana hoikkuuteen ja säästää myös aikaa. Tämä oli jossain tutkimuksessa, että juuri näin syöden pysyy hoikkana.
Virolaiset on keskimääräisen painoindeksin mukaan yhtä lihavia kuin suomalaiset. Että mitäs ne sitten syö tai juo?
Minä en ole hoikka, mutta normaalipainon rajoissa kuitenkin. Syön runsaasti ja monipuolisesti ja isoja annoksia. Tosi hoikat opiskelukaverini syövät selvästi vähemmän ja hyvin kasvisvoittoisesti. Itse syön lounaalla lämpimän aterian ja vielä illalla kotona kunnon ruokaa, kaverini sanoo pärjäävänsä sillä opiskelijaravintolan lounaalla ja syövänsä illalla kotona vaan jotain iltapalaa.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan vertailtu mun virolaisen kollegan kanssa ruokia, ja jos nyt unohdetaan se, että meillä on syöjiä 5-6 ja hänellä 2, niin aika samanlaisia ruokia kyllä tehdään. Pottumuussia, kasviksia, laatikkoruokia. Kasvikset mahdollisimman paljon itsekasvatettuna (tässä hän on voiton puolella jo ihan ilmastollisista syistä). Ja sit tortillaa, quesadillaa, pitsaa, wokkeja jne. mutta simppeleistä kotimaisista kasviksista. Sekaruokavalio molemmilla.
Ehkä me tehdään tosi tylsiä ruokia sitten?
Vierailija kirjoitti:
Kun harrastukset ovat kirjaston kirjat ja kutominen, eipä sitä energiaa mihinkään kulu.
Ja viinan litkiminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paino ei ole tässä keskustelun
Tuo on mun mielestä se ongelma, vaikken ole se, jolle vastasit. Kun ei ihmisen terveys ja hyvinvointi kasva yhtään, vaikka se alkaisi em. listan lisäksi puputtaa puoli kiloa porkkanaa päivässä (tai kun jotkut vannovat rasvan nimeen, niin vaikka juomalla joisi puoli kiloa läskiä päivässä). Normaalipaino on ihan hyvä mittari, jos ei syö pelkkää höttöä. Hötöllä tarkoitan energiajuomia, sipsejä, keksejä, jäätelöä. Mahan täyttäminen teennäisesti porkkanoilla ja parsakaaleilla ja vastaavilla on ihan turhaa, kun syö suht normaalisti ja säilyy normaalipainoisena.
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen ruoka on uskomattoman ravinneköyhää. Eihän tässä nyt tarkoiteta että pitää syödä sitä perunamuusi ja nakkikastiketta saavitolkulla? Väritöntä, harmaata mössöä.
Sä et osaa tehdä ruokaa. Meillä nakkikastike ei ole väritöntä eikä harmaata eikä mössöä. Harvoin tehdään mutta oikein tehtynä on hyvää.
Vierailija kirjoitti:
No väärässä olet. Syön mitä jaksan ja olen pitkä ja ylipainoinen. Kukaan ei selittele mitään. Ruoka kuitenkin maksaa niin kuka nyt tyhjästä maksaisi.
Tätä energiavajetta paikataan sitten makeilla herkuilla ja "lohturuoalla" eikä älytä, että kyseessä on nälkä eikä mikään tunnetila.