Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jätän työtehtävät psykiatrisena sairaanhoitajana

Vierailija
17.11.2023 |

Liikaa avuntarvitsijoita, liikaa jonoa ja jatkuvaa vihaista palautetta siitä, että en pysty vastaanottamaan kaikkia potilaita mt-palvelupoaikan aukiolon puitteissa.

Esimies painostaa tekemään enemmän, mitä pystyn ja suurta tyytymättömyyttä ylemmältä johdolta mielenterveyspalveluiden toimimattomuudesta. Hoitojonot eivät vedä ja potilaat ja omaiset ovat kiukkuisia. jatkuvaa syyllistämistä ja uhkailua, koska en ehdi ja pysty tekemään sitä, mitä muut vaatii ja haluaa, vaikka teen jo paljon ylitöitä. Työpaikkoja on tiimissä auki, mutta kukaan ei ole tullut rekytoinneista huolimatta. Olen nyt siis ainoa työntekijä tekemässä kolmen ihmisen työt.

Nyt olen irtisanoutunut ja menossa toiseen työpaikkaan

irtisanoutumiseni on aiheuttanut kiukkua ja katkeruutta työyhteisössä ja suoranaisita vihaa ja uhkauksia potilaiden ja omaisten taholta, koska kukaan ei ole tulossa tilalleni.

Sanon vain, että koittakaa pärjätä. Minä lähden nyt. Heippa!

Kommentit (54)

21/54 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää kommentteja?

Vierailija
22/54 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko,että olet oikea hoitaja:)Mihin rekisteriin esim kuulut?Kukaan ei enää puhu työtehtävistä:))))

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/54 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Julkisella ei saa ylityökorvauksia. Ne työt pitää vaan tehdä. Itse tein neuvolan terkkarina 10-12 -tuntisia päiviä vuosikaudet. Ei siitä saa mitään ylityölisää. 

psykiatrisella puolella tilanne on vielä huonompi. 

Mitä sä puhut? Mä olen ollut sairaanhoitajana julkisella ja aina olen saanut ylityölisån, tosin en ole niitä paljoa tehnytkään. Et kai sä väitä, että sä teit vapaa-ajalla töitä tai että teit palkatta töitä?

24/54 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää kommentteja?

Vierailija
25/54 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta kommentoitavaa. Katso vastaus 11. Onko siihen kommentoitavaa? 

26/54 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Julkisella ei saa ylityökorvauksia. Ne työt pitää vaan tehdä. Itse tein neuvolan terkkarina 10-12 -tuntisia päiviä vuosikaudet. Ei siitä saa mitään ylityölisää. 

Mitä sä puhut? Mä olen ollut sairaanhoitajana julkisella ja aina olen saanut ylityölisån, tosin en ole niitä paljoa tehnytkään. Et kai sä väitä, että sä teit vapaa-ajalla töitä tai että teit palkatta töitä?

Terveysasemalla Helsingissä ihan normi. Sairaaloissa on ylityölisät 

🇺🇦🇮🇱

27/54 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis pitääkö sun henkilökohtasesti ilmottaa jokaiselle asiakkaalle, et otit lopputilin? Eikös se ois työnantajan homma vaan ilmottaa sen päivän jälkeen kun olet lähtenyt, että jatkossa asioitanne hoitaa hoitaja x. Ei se asiakkaille kuulu, vaikka hoitaja kuolisi kesken työuran. Eikä lopputilit, tai mitkään muut hoitajan henkilökohtaiset asiat. 

En ole AP, mutta varmaan tulee puheeksi asiakkaan kanssa, että ensi kerralla sinut ottaa vastaan toinen henkilö. 

Jos työntekijä on raskaana ja on iso maha, niin näkeehän asiakas silloinkin, että nainen jää pian pois töistä.

Vierailija
28/54 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi psyk hoitajia tarvitaan paljon. Pärjättiin ennenkin ihan ilman. Humpuuki ammatti tuo kallonkutistaja. On kaikenlaista nepsyä, adhdtä... Aina uusia diagnooseja, vaan tulosta ei hoidoista mitään. Lääkkeitä vain niin paljon, että itsarin tekevät niiden voimalla. V, tun dorgia on sykot. Turha ammattikunta. 

Ei ole sairaanhoitajien vika, jos nykyään psyk potilaita tulee ovista ja ikkunoista niin, ettei mikän riitä, ja ennen pärjättiin ilman. Psyk sairaanhoitajalla on pätevyys tehdä muitakin sairaanhoitajan töitä. Ovat siis yleissairaanhoitajia, ja sen lisäksi heillä on erityisosaamisena psyk hoitotyö. Voivat hyvin tehdä myös tavallista sairaanhoitajan työtä. Ap teki oikean ratkaisun. 

Vierailija
29/54 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti oot mun psyk hoitaja. Nimimerkillä kerran nähty ja psykiatrille oon päässy kerran tänä vuonna, oli ihan turha yrittää saada mtn lausuntoja psyk puolelta mihinkään sen jälkeen kun mun psyk hoitaja vaihtu nykyseks. Muilla ei ollu ongelmaa ottaa vastaan tai vastata soittopyyntöihin, mut nykynen ei oo kertaakaan soittanu takas kun sille on yrittäny soittaa.

Onneks oon ollu pääni kanssa aika tasapainossa koko vuoden, muuten en tiedä missä olisin kun se keneen kuuluis ottaa yhteyttä ei vastaa soittopyyntöihin eikä viesteihin. 

Plus et ylipäätään se kun nähtiin sen kerran niin siitä pysty jo päättelee et koko hoitaja on ihan väärässä paikassa. Sillä ei oo mtn hajua mitä tehdä mun kanssa ja jouduin ite ohjaamaan sitä sen työssä. Oon ite ammatiltani hoitaja myös, mut eri tehtävissä. 

No, jos on sun hoitaja, niin sulle ei oo enää yhtään hoitajaa. Jos osaat lukea: tämä hoitaja oli viimeinen ja yritti hoitaa kolmen työt :(

Vierailija
30/54 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Ei avopuolen vastaanotoilla saa, koska ei niissä tehdä töitä samalla tavalla työvuorolistan mukaan kuin esim. osastoilla. Avolla on usein liukuva työaika ja omat kalenterit, työpäivät ihan tosiaan venyy helposti. 

Vierailija
31/54 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis pitääkö sun henkilökohtasesti ilmottaa jokaiselle asiakkaalle, et otit lopputilin? Eikös se ois työnantajan homma vaan ilmottaa sen päivän jälkeen kun olet lähtenyt, että jatkossa asioitanne hoitaa hoitaja x. Ei se asiakkaille kuulu, vaikka hoitaja kuolisi kesken työuran. Eikä lopputilit, tai mitkään muut hoitajan henkilökohtaiset asiat. 

Silloin kun minä lähdin sh:n töistä, niin kyllä mä kerroin mun potilaille, että nyt hoitaja on vaihtumassa, ja tottakai kerroin syynkin, eli että olen vaihtamassa työpaikkaa. Voi sen tehdä ihan neutraalisti, ilman sanaa "lopputili". Mt-potilaista kun on kyse, niin jos ei mitään syytä kerro, heille tulee herkästi muuten syyllisyydentunto, tai ajatus että miksi juuri hänet hylättiin.

Eikä meillä ainakaan ollut sellaista "työnantajaa", jolla olisi ollut aikaa ja mahdollisuutta ilmoitella potilaille tuollaista. Jos en olisi itse ilmoittanut, niin se olisi sitten vaan mennyt niin, että ajanvaraus olisi peruuntunut ja seuraava aika olisi tullut jollekin toiselle hoitajalle. Edellyttäen tietysti, että olin itse ensin tehnyt listan kaikista potilaistani, jotka tarvitsevat ajan, jotta heille voidaan sopia uudet hoitajat. Et ilmeisesti ole koskaan ollut vastaanottotyössä?

Vierailija
32/54 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole AP, mutta varmaan tulee puheeksi asiakkaan kanssa, että ensi kerralla sinut ottaa vastaan toinen henkilö. 

Jos työntekijä on raskaana ja on iso maha, niin näkeehän asiakas silloinkin, että nainen jää pian pois töistä.

Niin? Ja siitäkö myös potilaat ja omaiset hyppivät silmille, niinkuin ap kirjoitti.? Lopputili ja lomaraha/raskaus/sairastuminen/työpaikan vaihto, potilaalla/omaisilla ei ole mitään asiaa hyppiä silmille, siitä voi tehdä vaikka rikosilmoituksen. Eikä se potilaalle tai omaisille kuulu siltikkään, mitä aikoo tehdä vauvan syntymän jälkeen. 

Vierailija
33/54 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun minä lähdin sh:n töistä, niin kyllä mä kerroin mun potilaille, että nyt hoitaja on vaihtumassa, ja tottakai kerroin syynkin, eli että olen vaihtamassa työpaikkaa. Voi sen tehdä ihan neutraalisti, ilman sanaa "lopputili". Mt-potilaista kun on kyse, niin jos ei mitään syytä kerro, heille tulee herkästi muuten syyllisyydentunto, tai ajatus että miksi juuri hänet hylättiin.

Eikä meillä ainakaan ollut sellaista "työnantajaa", jolla olisi ollut aikaa ja mahdollisuutta ilmoitella potilaille tuollaista. Jos en oli

Asiakkaana sanon, että jos soitto tulee ja ajanvaraus peruttu, ei mulle kuulu enkä ala tivaamaan miksi. Eikä soittajan tarvii/kuulu kertoa miksi peruttu. 

Vierailija
34/54 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisessa työpaikassa olit, esh polilla?

Vierailija
35/54 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea päätös AP! Kaiken huippu on se, että ihmiset syyllistävät henkilökuntaa mt-hoidon tilasta ja avun saamisen vaikeudesta. Ihan kuin yksikään rivityöntekijä voisi mitään muuta kun yrittää tehdä parhaansa niillä olemattomilla resursseilla. Työntekijät uupuvat itse kun pitäisi jaksaa hoitaa muita ja saa jatkuvasti kuulla valitusta kun aikoja ei ole ja apua ei saa. 

Vierailija
36/54 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tämä ongelma ei ole sinun syytäsi, eikä sinun kannata siitä ottaa mitään syyllisyyttä, jos et enää jaksa olla työssäsi. Hoitojonot, aliresurssit ja liiallinen työmäärä uuvuttaisi kenet tahansa. Ei kannata polttaa itseään piippuun. Ainahan voit tehdä muutakin sairaanhoitotyötä, tai kouluttautua johonkin muuhun ammattiin, tai korkeampaan asemaan. 

Mutta sen haluan sanoa vielä, että nämä mt-ongelmien lisääntyminen johtuu myös yhteiskunnassa ja yhteisöissä olevista ongelmista. Nuorilla on liian paljon vaatimuksia, stressiä, lisäksi korona-aika, eristäytyneisyys, ulkopuolelta tulevat paineet ja paljon muutakin. Jos kykenee näkemään ne oireiden taustalla olevat syyt, niin niihin pystyy paneutumaan paremmin ja tekemään niille jotakin. Yhteisöllisyydelläkin, toisten konkreettisella tukemisella ja lähipiirissä olevien taholta yksilölle tulevalla auttamisella on paljon merkitystä.

Vierailija
37/54 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kaikkien kannalta parempi vaihtaa pois sellaisesta työstä, jota ei pysty täydellä sydämellä ja taidolla tekemään. Sua tarvitaan muualla.

Vierailija
38/54 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein teit ja onnea työhön. Oman motivaation ja uran kannalta on muutenkin hyvä vaihtaa työpaikkaa muutaman vuoden välein. 

Sitä en kyllä ymmärrä, että joku omainen alkaa uhkailemaan, mutta niinhän se menee, että noi on sukuvikoja. Suomessa kun oikein kannatetaan tukien ja hyvinvointivaltion avustuksella, että kaikenmaailman mielenvikaiset saavat lapsia niin mitäpä muuta siitä voi seurata? Nyt kannetaan sitä satoa sitten kun on pari sukupolvea saanut mt-ongelmaiset lisääntyä. 

Miten niin vasta pari sukupolvea? Eikö Suomessa ole paljon mt-ongelmia ollut aina, päätellen alkoholismin ja väkivallan määrästä kautta vuosisatojen? 

No on toki, mutta kautta vuosisatojen ne ihmiset on saaneet päättää päivänsä. Alkoholia ja väkivaltaa on kaikissa maissa ihan samanlailla, suomalaiset kuvittelevat olevansa siinä erikoisia. Se, mikä on Suomessa erikoista on yhteiskunnan hyysääminen ja kuvitelma, että kaikki ovat saman arvoisia. Niin vain ei ole. Jos on sen verran heikko fyysisesti tai psyykkisesti, että tarvitsee jatkuvaa huolenpitoa niin muissa maissa sitä olisi tippunut yhteiskunnan ulkopuolelle ja joudut ottamaan itse vastuun. Suomessa sun ei tartte sitä tehdä. Yhteiskunta hoitaa sut ja paapoo sua. Eikä haittaa, vaikka muutaman ipanan väännät siihen oheen. Jokaisella on oikeus ja velvollisuus lisääntyä, eikä haittaa vaikkei sun jälkeläiset ikinä olisi oikeasti osa yhteiskuntaa tai tuottaisi muuta kuin kulua yhteiskunnalle. 

Vierailija
39/54 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvetilliseltä kuulostaa, en yhtään ihmettele, että lähdit. Nyt on aika huolehtia itsestäsi! Kaikkea hyvää jatkoon.

Vierailija
40/54 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vastuutonta toimintaa jättää potilaat heiyteille. Nostetaan suuta palkkaa, lakkoillaan ja sitten ei tehdä töitä

Kuinka monen psykiatrisen potilaan kanssa olet ollut tekemisissä? Esim.  kotonasi tai tuttavapiirissä tai

työpaikalla? Voin vakuuttaa, että se on raskasta. En ole hoitaja, mutta olen kohdannut heitä lähipiirissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi