Välilevyn pullistumako?
Oisko täällä jollain kokemuksia kaularangan välilevyn pullistumasta. Miten oireili, paraniko itsestään?
Itselläni alkoi maanantaina yhtäkkiä kova kipu rangan ja lapaluun välissä ja sittemmin pahin kipu siirtynyt ihan rangan viereen heijastaen siitä muuallekin. Kipua on vain sillä puolella rankaa, toisella puolen ei lainkaan. Kipu on lievempää makuuasennossa vastakkaisella kyljellä. Kun nousen seisomaan menee hetki niin kipu tuntuu kuin iskettäisiin puukolla rangan viereen ja jäisi siihen. Siis niin kova kipu ettei saa kunnolla hengitettyä.
Nyt 5. päivä lihasrelaksantin maksimiannoksella ja tulehduskipulääkkeen maksimiannoksella, ajatuksella että lihakset vaan jumii. Lääkkeet ei ole auttaneet vaikka nyt vahvempi relaksantti eilisestä saakka käytössä.
Illalla kipu alkoi heijastaa saman puolen käteen ja siinä kohtaa aloin epäillä pullistumaa. Vuosia sitten on leikattu 2 pullistumaa lannerangasta, niska ei ole ennen oireillut mutta nytkö sitten.. Maanantaina menen lääkäriin ellei ole helpottanut ennen sitä ja ellen joudu päivystykseen sitä ennen.
Kommentit (45)
Tosiaan kaksi pullistumaa on itseltäni leikattu eli tiedän mitä hermokipu on. Jotenkin kun silloin kipu oli alaselässä ja pääosin jalassa niin se ei tuntunut niin halvaannuttavalta kuin nykyinen puukonisku niskassa. Silloin edes puolet kropasta oli "käyttökunnossa", nyt ei. Voi kunpa helpottaisi minullakin pian. Ap
Eihän ne isot leikkaukset riskittömiä ole, joten senkin ymmärtää että niitä ei hevin tehdä. Kaverilleni kävi pullistuman "rutiinileikkauksessa" hoitovirhe ja kärsii hermovauriokivusta loppuikänsä. Mutta tottakai kun tämä kipu osuu omalle kohdalle, ei haluaisi leikkausta odottaakaan. Nyt kuitenkin helpottaa tietää että monella menee kuitenkin ohi itsestään 😊 Ap
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne isot leikkaukset riskittömiä ole, joten senkin ymmärtää että niitä ei hevin tehdä. Kaverilleni kävi pullistuman "rutiinileikkauksessa" hoitovirhe ja kärsii hermovauriokivusta loppuikänsä. Mutta tottakai kun tämä kipu osuu omalle kohdalle, ei haluaisi leikkausta odottaakaan. Nyt kuitenkin helpottaa tietää että monella menee kuitenkin ohi itsestään 😊 Ap
pullistumaleikkaukset nimenomaan on ns. rutiinia ja verrattain pieniä ja riskittömiä ja tosi iso varsinkin niskaleikatuista potilaista kotiutuu samana päivänä, että enemmän lienee resursseista kyse valitettavasti. toivottavasti pärjäilet kipujen kanssa, älä epäröi yhtään lähteä päivystykseen hakemaan lisää lääkettä, hermokipu kroonistuu tosi äkkiä!
Niin no, nykyään kai pullistumaleikkaukset tehdäänkin mikroskooppisesti niin ettei jää kuin pienet reiät. Itselleni tehtiin ihan avoleikkauksena ja silloin useampi neurokirurgi muistutti, että on isot leikkaukset kyseessä. Riskittömiähän ei nykyoperaatiotkaan ole, siitä ystävänikin sen pysyvä vamman sai, hoitovirheestä.
Yöt on olleet nyt hankalia. Nukahdan kuin tukki kunhan sänkyyn päästyäni, selällään ollessa, kipu alkaa laantua. Mutta herään särkyyn aamuyöstä kun ei mikään asento ole hyvä, ja loppu uni on katkonaista. Nyt on myös pari sormea puutunut, eilen ei vielä ollut. Ap
Ei avoleikkauksia enää tehdä. Kai.
Nopeastipa tämä etenee. Nyt särkee sormet. 🙄 Ap
Kyllä, maanantaina tosiaan olen lääkäriin menossa. Ap
8. vastaaja tässä. Haluan vielä toivottaa paranemista ja tsemppiä ap:lle. Muistissa on hyvin oma sairasaika enkä sellaista toivo kenellekään. Yritä pitää lippua korkealla. Kyllä se jossain vaiheessa sitten helpottaa.
Mistä tuo aiheutui? kuntosalilla liian suuria painoja? Vai päinvastaisesta, eli et liikkunu koskaan ja lihava?
Vierailija kirjoitti:
8. vastaaja tässä. Haluan vielä toivottaa paranemista ja tsemppiä ap:lle. Muistissa on hyvin oma sairasaika enkä sellaista toivo kenellekään. Yritä pitää lippua korkealla. Kyllä se jossain vaiheessa sitten helpottaa.
Kiitos! Kaipa se tästä, tavalla tai toisella. Mikä lie 2. luokan ranka minulla 😄 Ap
Sanokaas viisaammat, voiko mitenkään olla enää lihasjumista kyse? Viime viikon maanantaista alkaen Norgesicia maksimiannos + Burana 800 x 2 päivässä. Ei apua. Torstaista alkaen Norflex maksimiannos + Burana 800 x4 päivässä. Ei apua. Nyt maanantaista alkaen Sirdalud maksimiannos + Burana 800 x 4. Ei apua.
Siis nyt 10. päivä lihasrelaksantilla ja tulehduskipulääkkeellä, ja yhä vain sattuu pirusti "puukonisku" selkärangan vieressä ja lähellä. Ja tosiaan myös kättä särkee. Toivoin nimittäin lääkäriltä eilen hermokipuun lääkettä niin määräsi vain vahvemman relaksantin (Sirdalud), että jos kuitenkin lihaksista... Itse en enää usko yhtään että voisi olla lihaskipua.
Kuulemma yksi tietty lääkäri voi magneettilähetteen tehdä, ja hänelle ei saa aikoja nyt. Ap
Itse kyllä jo 10. päivän kohdalla jättäisin vaikka syömättä ja käyttäisin sen 300€ ruokarahaa siihen magneettikuvaukseen.
Mistä saa 300 eurolla magneettikuvauksen? Enpä ole tiennytkään. Ap
Minulla oli vastaavanlainen kokemus. Kipu iski yhtäkkiä, luulin jo saavani sydänkohtauksen, kun koko rintakehää puristi ja vasen käsi tosi kipeä. Nukuin ekat yöt lepotuolissa. Lääkäriltä sain ekaksi kipulääkettä, ja relaksantteja, sitten Lyricaa reippaasti. Kun kipu ei ollut hävinnyt yli kuukaudessa, sain lähetteen erikoislääkärille. Määräsi pitkälle saikulle, ja sain lähetteen magneettikuvaukseen, jonka maksoin itse. Lääkäri teki lähetteen myös sairaalaan leiikausarvioon. Vein magneettikuvat sinne, ajan sain sairaalaaan 2 kk päähän. Lääkäri teki leikkauspäätöksen, mutta meni 2 päivää vaile 6 kk ennen kun mut leikattiin "jononpurku"-potilaana. Välilevy oli kuivahtanut sinne nikamien väliin, laittoivat sinne "legopalikan". Kivut jäi leikkauspöydälle.
Mä kävin Synlabissa joku kuukausi sitten, oli alle 300 e.
Vierailija kirjoitti:
Mä kävin Synlabissa joku kuukausi sitten, oli alle 300 e.
Ok, kiitos! Olipa hyvä tieto. Eikä meiltä näköjään olisi kuin pari tuntia matkaa, kunhan kuskin saan. Jos ei tämä mene ohi niin maanantaina käyn lääkärissä, täytyy sitten kysyä olisiko se sitten rintarangan kuvaus, mikä kipukohtaan liittyy. Ap
Vierailija kirjoitti:
Sanokaas viisaammat, voiko mitenkään olla enää lihasjumista kyse? Viime viikon maanantaista alkaen Norgesicia maksimiannos + Burana 800 x 2 päivässä. Ei apua. Torstaista alkaen Norflex maksimiannos + Burana 800 x4 päivässä. Ei apua. Nyt maanantaista alkaen Sirdalud maksimiannos + Burana 800 x 4. Ei apua.
Siis nyt 10. päivä lihasrelaksantilla ja tulehduskipulääkkeellä, ja yhä vain sattuu pirusti "puukonisku" selkärangan vieressä ja lähellä. Ja tosiaan myös kättä särkee. Toivoin nimittäin lääkäriltä eilen hermokipuun lääkettä niin määräsi vain vahvemman relaksantin (Sirdalud), että jos kuitenkin lihaksista... Itse en enää usko yhtään että voisi olla lihaskipua.
Kuulemma yksi tietty lääkäri voi magneettilähetteen tehdä, ja hänelle ei saa aikoja nyt. Ap
Luulisi että lihasrelaksantit olisi jo tehonneet. En tosin varmaksi tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Ei avoleikkauksia enää tehdä. Kai.
Kaulan vierestä muutama tikki tuli itsellä. Kolme väliä leikattiin, laittoivat jotkut välipalat.
Tuollaiset oireet oli sillä jolla oli repeytymä kaulavaltimossa.