Miksi ihmiset ei maksa luottokorttejaan pois kun saavat palkan? Sama pääoma siellä on käytettävissä jos tarvii. Korkojen maksu hauskaa?
Kommentit (77)
Ei luottokortilla tarvitse korkoa maksaa jos sen maksaa kerralla pois kun lasku tulee. Mä teen aina näin, koska luottokortilla ostettuihin ostoksiin tulee vakuutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä mitään korkoa maksa mun masterista. Vuosimaksu on sama käytin tai en.
Sulla on koroton luotto? No missään enemmistössä et ole.
Ihan normi master card pankki-/luottokortti. Luottoraja 2 tonnia kuukaudessa. Enemmänkin saisi, mutta pitäisi maksaa enemmän vuosimaksua. Ei tuota mitään korkoa mene, kun maksaa luottokorttilaskut ajallaan. Mikä on ongelma?
Norwegian, luottoraja 10000 - ei mitään vuosimaksuja.
Ei ole rahaa maksaa heti pois!! Sehän se luottokortin idea on, että voi maksaa erissä. Jos tähän pystyy, niin ei kuulu kenekkään millä ostelee ja milloin maksaa pois. Luottotietonsa sössineet ja vippikierteessä olijat on erikseen. Suomalaisilla on kulutusluottoja miljardeja euroja. Näissä varmasti meökoinnen potti korkeakorkoisia vakuudettomia luottoja.
Vierailija kirjoitti:
No ei siitä 1400 e netosta riitä kun pitää maksaa vuokra, lääkkeet, ruuat...toki lyhennän.
Lääkkeet ja ruoat voit maksaa luottokortilla. Ideana on se, että luottokorttivelasta maksetaan joka kuukausi mahdollisimman paljon pois, jolloin korkoja tarvitsee maksaa mahdollisimman vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei siitä 1400 e netosta riitä kun pitää maksaa vuokra, lääkkeet, ruuat...toki lyhennän.
Lääkkeet ja ruoat voit maksaa luottokortilla. Ideana on se, että luottokorttivelasta maksetaan joka kuukausi mahdollisimman paljon pois, jolloin korkoja tarvitsee maksaa mahdollisimman vähän.
Jos esimerkiksi teet joka kuukausi 500 euron "ylimääräisen" lyhennyksen luottokorttivelkaasi ja sitten kuukauden aikana ostat luottokortilla ruokaa ja lääkkeitä 500 eurolla, säästät nykyisellä korkotasolla vuodessa korkoja yli 70 euroa siihen verrattuna, että lyhennät luottokorttivelkaasi vain minimin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole rahaa maksaa heti pois!! Sehän se luottokortin idea on, että voi maksaa erissä. Jos tähän pystyy, niin ei kuulu kenekkään millä ostelee ja milloin maksaa pois. Luottotietonsa sössineet ja vippikierteessä olijat on erikseen. Suomalaisilla on kulutusluottoja miljardeja euroja. Näissä varmasti meökoinnen potti korkeakorkoisia vakuudettomia luottoja.
Niin. No mulla on kaveri jonka tulot on joka kuukaus enemmän kuin se luottokorttivelka mutta ei silti vedä sitä nolliin vaan maksaa mielummin ne korot. Ja aika moni tässäkin ketjussa pelkää kierrettä että maksaisi joka kerta sen luoton pois ja säästäis ne korot. Et onhan tässä jotain suht yleistä vajakkiajattelua vallalla
Ihmiset keskimäärin eivät ole kovin älykkäitä, siksi.
Kukaan tuskin nauttii ylimääräisen maksamisesta.
Moni ei välitä. Kyllähän ostetaan osamaksulla vaatteitakin ja maksetaan jäätäviä korkoja. Nuorena mun tuttu oli menossa tissileikkaukseen ja kertoi hakee lainaa. Korko oll 25%.
Hänellä ei jäänyt yhtään rahaa tilin jälkeen, kun laittoi kaikki haisemaan
On mullakin luottokortti mutta en käytä sitä kun on aina tilillä rahaa.
Koska ei jää rahaa vuokraan ja muihin pakollisiin menoihin. On pieni palkka.
Olisi kiva tietää, mihin ap. väite perustuu, etteikö ihmiset maksaisi luottokortin luottoja pois palkkapäivänä/eräpäivänä?
Aiheesta on tosi vähän tutkittua tietoa ja harvat suomalaiset edes kertovat raha-asioitaan tai luoton käyttöään, vaan se on jonkinlainen tabu, ainakin omassa tuttava- ja ystäväpiirissäni.
Olen pian viisikymppinen, eikä tähän ikään mennessä kukaan vielä ole tehnyt minulle selkoa luottokorttinsa käytöstä. Ap. on melko outo ystäväpiiri, jos kerovat rahoistaan ja veloistaan.
Vierailija kirjoitti:
On mullakin luottokortti mutta en käytä sitä kun on aina tilillä rahaa.
Silloinhan sitä juuri kannattaisi käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva tietää, mihin ap. väite perustuu, etteikö ihmiset maksaisi luottokortin luottoja pois palkkapäivänä/eräpäivänä?
Aiheesta on tosi vähän tutkittua tietoa ja harvat suomalaiset edes kertovat raha-asioitaan tai luoton käyttöään, vaan se on jonkinlainen tabu, ainakin omassa tuttava- ja ystäväpiirissäni.
Olen pian viisikymppinen, eikä tähän ikään mennessä kukaan vielä ole tehnyt minulle selkoa luottokorttinsa käytöstä. Ap. on melko outo ystäväpiiri, jos kerovat rahoistaan ja veloistaan.
Me taas saatetaan ihan porukalla jutella monista asioista ja luottokorteistakin on keskusteluja käyty pariinkin otteeseen.
Tiedän kohtalaisen tarkkaan paljonko kavereilla on lainoja jäljellä, paljonko säästöjä ja sijoituksia ja palkatkin tiedän suunnilleen. Minusta aivan normaalia, outoa olisi jos raha olisi tabu.
Jos on palkkapäivänä vara maksaa luottokortti nollille, niin miksi käyttää luottokorttia lainkaan, kun voi käyttää omia rahojaan.
Itse kerään mahdollisimman paljon lentopisteitä, joten käytän luottokorttia kaiken mahdollisen maksamiseen. Olen tehnyt näin jo vuosia enkä ole kertaakaan maksanut korkoa tai muitakaan kuluja. Tilillä on valmiiksi jo luottorajan mukainen rahasumma, joten siitäkään ei tuo maksu jää koskaan kiinni.
Kukin tavallaan.
Mulla luottokortin raja 3500€ ja se on melkein täynnä. Mitä luulet pystynkö maksamaan tuollaisen summan kerralla pois 1400€ nettotuloilla? No en. On vain eron jälkeen pitänyt tehdä erinäisiä hankintoja, jotka maksanut luotolla. Ei ollut säästöjä mistä tehdä hankintoja kun opiskeluiden vuoksi tulot pienentyneet ja pitänyt käyttää säästöt. Pakko vain maksaa korkoja, ei auta. Onneksi tämä on väliaikainen tilanne. Mulle luottokortti on hätävara, jolla ostetaan vain tarpeellista eikä niin, että sillä maksetaan kaikki eläminen ja sitten aina maksetaan heti lasku pois. Mä maksan ihan tilillä olevista rahoista asumisen, ruoan, puhelimen yms. Kun saan luottokortin nollille, niin en sitä kovin herkästi käytä.
Mun mielestä kummallista, että ap ei tajua, että kaikki pysty maksamaan luottorkortin velkaa kerralla pois. Ja miksi ihmeessä se edes ap:ta noin kovasti hiertää? Eipä vaikuta hänen elämäänsä.
Jos on käytössä luottokortista vaikaa 3000 euroa, niin kk korko on noin 25e. En tiedä mistä te revitte satoja euroja?
Jos käyttää luottokorttia talouden arkimenojen maksamiseen kuukauden aikana ja sitten käyttää koko palkkansa sen korttilaskun maksamiseen niin mielestäni talous ei ole hallinnassa.
Vaikka oma kortti olisikin sellainen että samassa kuussa maksettavasta luotosta ei menisi korkoa niin elät kuitenkin velaksi ja käytät rahaa jota et ole vielä tienannut.
Luottokortit ja maksuaikakortit syntyivät aikana jolloin ei ollut reaaliaikaisia pankkikortteja. Oli helpompaa kantaa mukanaan luottokorttia ja henkilötodistusta kuin isoa setelitukkoa, ja luottokorttifirma takasi kaupalle että he kyllä saavat rahansa. Tällöin luottokortista tuli myös pienimuotoinen statussymboli koska niitä käyttivät ennen kaikkea paljon rahaa käyttävät ja matkustavat, ja lisäksi luottokorttifirmat eivät myöntäneet kortteja kenelle tahansa koska pelättiin luottotappioita.
Nykyään tälläistä tarvetta luottokortilla ei juurikaan ole, Jos ihmisellä on rahaa, niin hän voi maksaa normaalit ostoksensa ja elämisensä pankkikortilla ja veloitus menee tililtä samantien. Tämä on myös kaupalle halvinta.
Myöskään statusarvoa luottokorteilla ei enää (juurikaan) ole, koska lähes kuka tahansa säännölliset tulot omaava voi sellaisen saada. Perusperiaate on, että jos voit saada pikavipin voit saada myös luottokortin.
Nykyaikana luottokortin järkevä rooli on vararahastona ja puskurina, ja lisäksi varsinkin matkustaessa myös maksuvälineenä joka toimii yleensä silloinkin kun reaaliaikaisia maksuvälineitä ei voi käyttää. Lisäksi luottokortti on toimiva työelämässä silloin kun joutuu usein tekemään ostoksia, esim matkakuluja, joista saa jälkikäteen hyvityksen työnantajaltaan. Tällöin työnantaja yleensä kustantaa kortin vuosimaksun.
Kaikista suurinta vedätystä ovat ns luksusluottokortit. Oikeastaan koko termi on koominen, vähän kuin luksuspikavippi tai luksusrollaattori. Ihmiset maksavat todella suuria vuosimaksuja kullan tai platinan värisestä muovinpalasta ja joukosta yhteenniputettuja kolmansien osapuolien toimittamia vakuutus, matkustus, yms palveluja joista yleensä he käyttävät vain pientä osaa, ja joiden palveluehdot eivät yleensä ole järin hyvät.
Itse sain juuri maksettua luottokorttivelkani pois ja jatkossa en todellakaan aio käyttää luottokorttia elämiseen. Kortti pysyy lompakossa mutta sitä tullaan käyttämään vain poikkeustapauksissa.
Kortin kanssa tulee aivan liian helposti elettyä yli varojensa.
Lisäksi minua hävettää maksaa esim ruokakaupassa credit puolelta. Yhtä hyvin voisi kantaa kaulassa lappua jossa lukisi että vielä viikko palkkapäivään mutta rahat on jo tuhlattu!
No shit, Sherlock. Vastaavasti ihmisellä voi olla lyhytaikaisia isoja menoja, joita ei haluta rahoittaa esimerkiksi sijoituksia myymällä, vaan otetaan muutamaksi kuukaudeksi isompi luottokorttivelka. Nyt ovat vaikkapa osakkeet niin alhaalla, että niiden myyminen ei ole keskimäärin järkevää, koska nousut tulevat tyypillisesti hyvin nopeissa ja lyhyissä sykleissä, joita on juuri ruvettu taas näkemään osakemarkkinoilla. Sama pätee korkosijoituksiin, jotka ovat todennäköisesti pidemmän noususyklin alussa, vaikka liikkuvatkin hitaammin. Tyhmäähän se on varsinkin näissä inflaatioluvuissa pitää liikaa rahaa käteisenä.