Aikaisinheräämishullu tässä hei! Heräsin viideltä. Entä sinä?
Olen nautiskellut hitaasta aamukahvista ja lukenut uutisia. Muut heräävät vasta kahdeksalta ja päivä alkaa.
Eilen nukuin pommiin ja heräsin vasta 6.45! Silloin suututti.
Milloin te heräsitte tänään?
Kommentit (59)
Täälläkin herätty viideltä, kun aamuvuoroviikko. He...ttiä!
Hui, kovin lyhyeksi jää teidän unet. Joillakin vain 3 tuntia unta. Se on elimistölle tosi vaarallista, koska korjaavaa ja uudistavaa kasvuhormonia erittyy vain nukkuessa ja liian vähissä unissa sitä ei erity riittävästi. Lyhyillä unilla elimistö vanhenee nopeammin. Tulee metabolinen oireyhtymä ja vyötärölihavuus, diabetes. Tietysti jos olette jo vanhoja (yli 60 v.) niin untakaan ei enää tarvitse niin paljon mitä nuorena. Mutta tarvitsee silti aivojen hyvänä pitämiseen.
Mulla oli joskus masentuneena tuollainen parin vuoden pätkä milloin heräsin aina neljän maissa yöllä, enkä päivälläkään nukkunut. Lopulta mulla alkoi särkeä kroonisesti kaikkia jäseniä ja epäilin fibromyalgiaa, johon lääkäri sanoi vain, että ei ole mikään sairaus, vaan johtuu liian lyhyistä unista. Asia korjaantui, kun masennus häipyi ja unet pidentyi. Itselleni oli tosi tuskallista, kun en voinut nukkua pidempään silloin. Ahdisti joka aamu, kun katsoi kelloa ja se oli liian vähän. Haaveilin, että nukkuisin spontaanisti kello kasiin, mutta ei. Onneksi olen nyt parantunut ja nukun hyvin ja herään ilman kelloa seiskan maissa.
Heräsin olosuhteiden pakosta klo 7:45 ja nyt menossa jo päiväunille.
En herää joka aamu ollenkaan, koska en ole nukkunut. Vai voiko hereillään jotenkin herätä?
Vierailija kirjoitti:
Päivän parasta aikaa on aikaiset aamut. Minäkin heräsin viideltä. Kohta aamiaista ja sitten ensimmäiset päikkärit.
Heräsin kans viideltä. Töissä. Otin tunnin yökkärit. Nyt himassa ja kohta nukkumaan. Illalla taas takasin yövuoroon.
Pyrin kyllä välttämään yökkäreitä, koska ne sotkee päivän nukkumisen. Eritoten jos on useempi yö putkeen.
Toisinaan on taas ihan kiva vetää pari tuntia unta palloon ihan vaan palkkaa vastaan. Pyhäöinä kuuluukin jo ottaa pienet unoset, koska kun on tuplapalkka yölisällä, niin se tuntuukin mukavammalta.
4:30 heräsin mut nousin vasta 5:30. Mahtavaa vaihteeksi nähdä sinistä taivasta.
Puol kolmelta. Nyt kello 9 ja pitää lähteä kohta töihin.
Mulla alkaa työpäivä aina klo 5:30. Herään arkisin neljältä. Viikonloppuisin saatan nukkua kuuteen. Työt loppuu onneksi klo 13 ja sitten on koko päivä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Nämä muita ihmisiä parempana itseään pitävät aamuvirkut ovat niin huvittavia. Kehutaan että herättiin aamuyöllä ja on ehditty leipoa jo 10 pellillistä pullaa, mutta sitten ollaan parin tunnin päästä menossa päikkäreille 😂
En ole ikinä tajunnut tätä ajattelutapaa. Herään joka aamu neljän aikoihin ja lähden lenkille, aamupalan olen syönyt ennen kuutta, ja sitten alkaa työpäivä. Päikkäreitä en ota koskaan, niiden jälkeen on väsynyt ja sumuinen ja mihinkään kykenemätön olo.
Minulle on aivan yhdentekevää, herääkö joku toinen vaikka kymmeneltä ja tekee työnsä kuusi tuntia myöhemmässä aikataulussa minuun verrattuna. Ihan samanarvoista se työ on riippumatta siitä, mihin aikaan sen tekee. Itse en pysty mihinkään työntekoon tai oikeastaan muuhunkaan iltakuuden jälkeen, ja seitsemän kahdeksan aikaan alan olla jo valmis yöpuulle. Olen siinä mielessä muita ihmisiä huonompi, ettei minusta ole seurustelemaan iltasella.
Aamuvirkun elämä on aika yksinäistä, koska hänen vapaa-aikansa on ihan eri aikaan kuin muiden. Onneksi olen introvertti ja viihdyn yksin - sosiaalisena ja ihmiskaipuisena todennäköisesti kärsisin tästä unirytmistäni tai yrittäisin muuttaa rytmiäni parempaan suuntaan, samanlaisemmaksi kuin enemmistöllä, että jaksaisin seurustella iltaisin.
3:50 heräsin ja vaimo taifuunin kourissa ,evakuointi kohta
Heräsin 1:30 kun naapurin elefantti hakkas kantapäitä lattiaan.
Heräsin 3:30 kun jokin paukahti. Varmaan jääkaapin termari. Kävin sit kusella ja suljin keittiön oven. Lisäksi laitoin tulpat korviin.
Heräsin tässä välissä ja katsoin kelloa, en muista paljon näytti.
Heräsin 6:05 juuri ennen herätyskelloa.
Varmaan dementtia ennen eläkeikää kun uni yhtä katkonaista kuin apneapotilaalla.
Herätys oli kuudelta. Seitsemäksi töihin. Nyt oon kahvitauolla syömässä ruisleipää kahvin kanssa ja suklaatakin vähän päälle 🍫
Ihmiskunnan rappio, iltavuorolaiset ja muut, jotka ei viim. seitsemältä ylhäällä.
7.30 heräsin kellon soittoon. Olen iltavirkku ja aamu-uninen. Kukin tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Nukahdin joskus lähempänä viittä. En ole koskaan ymmärtänyt aamuvirkkuja ja sitä, että joku menee nukkumaan samaan aikaan kuin päiväkoti-ikäiset.
Mahtaa olla paljon asioita joita et ymmärrä jos ihmisten erilaiset päivärytmitkin menevät yli ymmärryksen
Herään töihin puoli viiden aikoihin tai varttia vaille. En nauti siitä, ja nousen kuin vaivainen, pesen kasvot ja otan aamupalaa. Ehkä juon teetä tai energiajuoman joskus. Syön sitä hitaasti ettei minun tule huono olo. Sitten teen loput aamutoimet, ja lähden töihin. Ensimmäiset pari tuntia oloni on suht väsynyt ja ärtynyt. Onneksi on paljon tekemistä, niin virkoan.
Mutta olenko aamuvirkku? En.
Heh, minäkin heräsin tänään aamuviideltä. Nyt olen sitten käynyt jo lenkillä, suihkussa ja ruokakaupassa ja aamukahvikin alkaa olla juotuna. Taitaa tulla tylsä ja pitkä päivä :(
Menin nukkumaan tasan puolenyön aikaan. Heräsin neljältä.
Yleensä nukun kuuden tunnin yöunet, en lainkaan päikkäreitä.
Mutta koko aikuisikäni näihin aikoihin vuodesta, aina samaan aikaan aloitan heräilyn aamuyöstä.
Laitoin sen joulun tulon piikkiin, kun muksut pieniä, sain tehtyä kaikenlaista ennen töihin lähtöä.
Mutta, paskanmarjat nyt he ovat jo nuoria aikuisia, niin sama vain jatkuu. 😂