Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tehdä 14v pojalle, joka uhkaa aina itsemurhalla kun ei saa tahtoaan läpi?

Vierailija
15.11.2023 |

Olen ihan loppu tähän tilanteeseen. Ymmärrän, että tällaiset pitäisi aina ottaa vakavasti, mutta tuntuu että poika on alkanut käyttää tätä aseenaan. Jos vaikka ei saa jotain haluamaansa tavaraa heti, niin sanoo että hän tiesi ettei vanhemmat rakasta ja ettei ansaitse sellaista ja kertoo menevänsä päättämään päivänsä milloin milläkin tavalla. Miten tällaiseen pitäisi suhtautua? On tosi raskasta kuunneltavaa ja etenkin tietysti pelottaa se, että mitä jos toteuttaakin uhkauksensa joskus.

Kommentit (169)

Vierailija
21/169 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano pojalle ettet uskalla kunhan uhoat. Saisi maista omaa lääkettä. 

Vierailija
22/169 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin vakavasti nuo puheet. Itsemurhalla uhkailuun liittyy aina jotain ongelmaa taustalla. Juttelisin vakavasti lapsen kanssa. Nuoret saattavat salata masennuksen. Myös kymppejä saava tunnollinen oppilas voi olla masentunut. Myös "pelkkä" manipulointi ja uhkailu on oire jostain. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/169 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieppä kerran päivystykseen perjantai-iltana jonottamaan itsemurhaa uhkanneena niin ei enää uhkaile.

Mutta tosiaan, lääkärillehän  tuo lapsesi kuuluu. Ei ole normaalia käytöstä tuo.

Ihan normaalia käytöstä ihmiselle, joka voi pahoin.

Hae apua.

Vierailija
24/169 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko poika osoittanut muuten mitään mt-oireilua? Jos on, niin lääkäriin/psykologille mars. Jos ei ole, teidän on jämptisti kiellettävä tuollainen manipulointi.

Ei ole ainakaan diagnosoitu mitään. On kyllä tosi syrjäänvetäytyvä ja viettää mieluiten aikaa itsekseen, mutta ilmeisesti kavereitakin kuitenkin on, mutta näkee heitä vain koulussa. Ei harrasta oikein mitään. Koulusta tulee numeroiksi melkein pelkkiä kymppejä. Vaikea sanoa, onko tuossa jotain ongelmia taustalla, mutta koskaan ei ole tuonut ilmi ainakaan, että tarvitsisi jotain apua tai että olisi masentunut. Todennäköisesti jos hänet väkisin raahaisi johonkin psykologille, niin näyttelisi siellä että kaikki on hienosti tai ei puhuisi mitään.

ap

Vie. Älä oleta. Se poika tarvitsee apua. Vähättelet häntä. Voi henkisesti pahoin.

Olen tästä pojalle puhunut, että vietäisiin hänet johonkin avun piiriin. Olen saanut perään haukut, että haluan vain kiduttaa häntä koska olen narsisti ja samalla on sanonut, että ei tulisi sanomaan siellä psykologilla mitään tai korkeintaan, että vanhemmat ovat hänet sinne kiusallaan tuonut ja että tässä haaskataan kaikkien aikaa. Eihän noita uhkailuita voi mitenkään todistaa, niin paha siinä on mennä mitään väittämään jos sitten johonkin mennäänkin ja poika vain systemaattisesti kieltää mitään tällaista tapahtuneen. En jaksa uskoa, että on missään hoidon tarpeessa muutenkaan, vaan kyse on aika varmasti vain pelkästä manipulointikeinosta, joka vain on omiaan satuttamaan vanhempia todella syvältä.

ap

Vierailija
25/169 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, meille tehtiin translaki sen takia kun ihmiset uhkailivat itsemurhalla. Se on hyvä konsti saada haluamansa. Itse en antaisi mitään moisella kiristyksellä. Mitä jos antaisit hommia joita tekemällä voisi ansaita sen mitä hinkuaa?  Kannattaa ehdottomasti keskustella asioista, elämästä ja kuolemasta. Valitettavasti ihmisiä kuolee välillä onnettomuuksien takia yhtäkkiä, samoin kiukuspäissään huomionhakuisten itsemurhatempausten tuloksena. Rakasta ja neuvo

Vierailija
26/169 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalle lapselleni sanoin samantyyppisessä uhkailu tilanteessa, että hän manipuloi ja käyttää henkistä väkivaltaa ja minä olen sitä parisuhteissani jo ihan tarpeeksi katsonut. Tässä kodissa ei ketään uhkailla eikä manipuloida tai sitten asutaan jossain muualla. Minulla on oikeus turvalliseen ja rauhalliseen kotiin missä elää. Se loppui siihen.

Juuri näin, rajat huonolle käytökselle. Narsistinen oire tuo manipulointi ja jos aina tekee kuten lapsi haluaa, kierre vain pahenee ja lapsi aikuisenakin tulee käyttämään sitä joka paikassa koska se toimi kotonakin.

Vierailija
27/169 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko syytä laittaa rajat pojalle vihdoin ja viimein?

Soita hätäkeskukseen seuraavalla kerralla. 

Jos joku uhkaa itsemurhalla niin pitää toimia kuten hätätilanteessa toimitaan.

Vierailija
28/169 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

laita se laitokseen kuukaudeksi niin kummasti loppuu tommonen leikki

Vierailija
29/169 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viet sen päivystykseen ja sanot, että pojalla on itsetuhoisia ajatuksia ja suunnitelmia. Eiköhän valkotakkiset auta ja osastolla huiliminen hetken aikaa on varmaan ihan fressaavaa.

Vierailija
30/169 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilja-Erika

Vierailija
31/169 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on samanlainen esiteini ikäinen tytär. Se haluaa vaan koittaa sanoa tolla käytöksellään että tarvitsee huomiota, rakkautta, juttelua, silittelyä, äiti-tytär aikaa enempi. Ja kun saa noita niin uskoo nopeammin kun ei saa tavaraa tai nameja mitä vinkuu. Ja on noi itsari puheetkin jääny. Rakkautta ne tarvii enempi, ei tavaraa.

Vierailija
32/169 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottaisin vakavasti nuo puheet. Itsemurhalla uhkailuun liittyy aina jotain ongelmaa taustalla. Juttelisin vakavasti lapsen kanssa. Nuoret saattavat salata masennuksen. Myös kymppejä saava tunnollinen oppilas voi olla masentunut. Myös "pelkkä" manipulointi ja uhkailu on oire jostain. 

Se on oire kroonisesta tiktokkaamisesta.

Vierailija
33/169 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin yhteyttä psykologiin/psykiatriin vaikka perheneuvolan kautta. Nuo puheet vaativat jo asiantuntevampaa analyysiä. 

Vierailija
34/169 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko poika osoittanut muuten mitään mt-oireilua? Jos on, niin lääkäriin/psykologille mars. Jos ei ole, teidän on jämptisti kiellettävä tuollainen manipulointi.

Ei ole ainakaan diagnosoitu mitään. On kyllä tosi syrjäänvetäytyvä ja viettää mieluiten aikaa itsekseen, mutta ilmeisesti kavereitakin kuitenkin on, mutta näkee heitä vain koulussa. Ei harrasta oikein mitään. Koulusta tulee numeroiksi melkein pelkkiä kymppejä. Vaikea sanoa, onko tuossa jotain ongelmia taustalla, mutta koskaan ei ole tuonut ilmi ainakaan, että tarvitsisi jotain apua tai että olisi masentunut. Todennäköisesti jos hänet väkisin raahaisi johonkin psykologille, niin näyttelisi siellä että kaikki on hienosti tai ei puhuisi mitään.

ap

Vie. Älä oleta. Se poika tarvitse

Taitaa olla provo. Tai olette kaikki vinksahtaneita jos et hae apua. Kyseessä taitaa olla hemmoteltu pentu ja hypitte hänen pillinsä mukaan. Vaikka teidän pitäisi olla

aikuisia!!

Ei kukaan vanhempi suostu kuuntelemaan ja sietämään tuollaista käytöstä.  Siis ei kukaan vähänkään normaali vanhempi.

Vierailija
35/169 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavan kerran kun uhkaa tappaa itsensä, niin sanot "Hyvä, pääset sustakin sitten eroon". Siinä alkaa tissiposkella puntti tutisemaan ja huuli väpättämään, kun äippä ottaa ohjat käsiinsä. Siihen vielä reipas avokämmen poskelle ja sanot "Samanlainen saasta, kun nahjus isäsikin!"

Vierailija
36/169 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo 

Vierailija
37/169 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä koulupsykologiin ja kerro teidän tilanteesta. Kerro myös lapsellesi, että otat hänen uhkailunsa tosissaan ja haluat apua tilanteeseen. Kyseessä voi olla, että lapsi hakee huomiota tai on huomannut, että annat heti periksi, kun uhkaa itsemurhalla. Tai sitten pojallasi on oikeasti paha olla tai esim. neuropsykiatrisia ongelmia. Oli syy mikä tahansa, hae apua.

Vierailija
38/169 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalle lapselleni sanoin samantyyppisessä uhkailu tilanteessa, että hän manipuloi ja käyttää henkistä väkivaltaa ja minä olen sitä parisuhteissani jo ihan tarpeeksi katsonut. Tässä kodissa ei ketään uhkailla eikä manipuloida tai sitten asutaan jossain muualla. Minulla on oikeus turvalliseen ja rauhalliseen kotiin missä elää. Se loppui siihen.

Juuri näin, rajat huonolle käytökselle. Narsistinen oire tuo manipulointi ja jos aina tekee kuten lapsi haluaa, kierre vain pahenee ja lapsi aikuisenakin tulee käyttämään sitä joka paikassa koska se toimi kotonakin.

Hän kai itsekin heräsi käytökseensä. Oli tuollaiseen uhkailuun tottunut isänsä ja äitipuolensa elämää seuratessa. Erehtyi kai luulemaan, että niin asiat hoidetaan kun ei mene mieleisesti.  Manipulointia kitkettiin pitkään ihan keskustelemalla millaista on manipuloiva kommunikointi ja miksi sitä ei tehdä. Fiksusti on oppinut hoitamaan ongelmat ja muistan aina kehua kun menee oikein.

Vierailija
39/169 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuttiko muualle vai tekikö itsarin?

Vierailija
40/169 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä välitä pojan puheista, jätä ne puheet omaan arvoon. Ole kuin et olisikaan kuullut mitä poika sanoo.