Joko olet muuttanut osakekirjan sähköiseksi? Oma kokemus.
Käytiin muutama viikko sitten muuttamassa paperinen osakekirja sähköiseen muotoon. Sehän nyt varsinaisesti ei ole kiireellinen toimenpide, kymmenen vuotta aikaa, mutta mies halusi hoitaa sen alta pois. Ja kun oltiin molemmat syyslomalla samaan aikaan niin mietittiin että meneehän se yksi lomapäivä noinkin.
Ensin piti tietysti hakea osakekirja pankista, jossa se oli arvopaperisäilytyksessä. Se tehtiin muutama päivä aiemmin. Koko homman jännittävin puoli oli kuljetella sitä osakekirjaa mukana matkalla pankista kotiin ja sitten taas Maanmittauslaitokselle.
Meillä lähin on Pasilan toimipiste ja mentiin sinne aamupäivällä. Aikaa sinne ei voi varata. Saatiin jononumero 80 ja olivat palvelemassa numeroa 20. Jono kuitenkin eteni suht. nopeasti. Kaikenkaikkiaan oltiin toimipisteessä pari tuntia, josta itse rekisteröintipaperien jättäminen vei 5 minuuttia.
Sen huomasin että Suomessa on yllättävän idioottia porukkaa paljon. Moni ei ollut vaivautunut ottamaan etukäteen yhtään selvää miten homma toimii. Lomakkeen voi täyttää valmiiksi ja tulostaa. Tämä oli monille uusi tieto ja väkersivät sitä lomaketta sitten jonossa odottaessaan.
Aina välillä kävi virkailija huutelemassa "Muistakaa että rekisteröinti maksaa!". Oli siis ihmisiä jotka luulivat että se on ilmaista ja joilla ei sitten nähtävästi ollut mitään maksuvälinettä mukana.
Paras hetki oli kun kärttyisä vanha äijä kärisi jossain vaiheessa ohikulkeneelle virkailijalle että kylläpä kestää, ja miten kauan tässä vielä pitää odottaa? Johon virkailija vastasi rauhallisesti että jaa, odottaa voi vaikka kymmenen vuotta. :-)
Kommentit (57)
Meille Op sanoi, ettei kannata tehdä, jos laina tulee maksettua alle 10vuodessa. Tai myy ennen tuota aikatajaa.
Vierailija kirjoitti:
Meille Op sanoi, ettei kannata tehdä, jos laina tulee maksettua alle 10vuodessa. Tai myy ennen tuota aikatajaa.
Joo tuossa tapauksessa ei tosiaan kannata tehdä vielä. Jos asunto on lainan vakuutena, pankki ei anna osakekirjaa joten hommaa ei voi hoitaa itse (maksaa 63 euroa). Pankin pitää hoitaa se ja laskuttavat törkeän paljon, olen nähnyt tietoja että jotkut pankit 500 euroa.
Joten tietysti kannattaa odottaa että laina on maksettu, saada osakekirja itselleen, ja sitten hoitaa homma. Jos siis sen lainan saa maksettua alle 10 vuoden sisällä.
Jos myy asunnon, rekisteröinti on uuden omistajan huoli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulin että sen voi tehdä itse netissä. Pitääkö todella lähteä jonnekin maanmittauslaitokselle? Koskeeko se vain kiinteistöjä vai myös kerrostalojen asunto-osalkeita?
Mistä sä oikein puhut? Kyse on osakekirjan muuttamisesta sähköiseksi. Koskee siis esim rivi- ja kerrostalo-osakkeita.
Eikä kannata luulla kun Maanmittauslaitoksen sivuilta näkee aivan selkeät ohjeet.
As. Oyn pitää ensin tehdä hallituksen päätös siirtää huoneistojen kirjat sähköiseksi, ja taloyhtiö voi netin kautta tehdä osakeluettelon siirron, mikä on päätöksen jälkeen ensimmäinen homma. Vasta sen jälkeen osakkaat voivat siirtää osakkeensa Maanmittauslaitokselle sen 10 vuoden sisällä.
Ihan hyvä juttu tuo osakekirjojen sähköiseksi muuttaminen. Ei ole enää vaaraa siitä, että osakekirjat joutuvat hukkaan. Erityisesti vanhan ihmisen kuollessa perikunnalla voi olla kova etsiminen, että löytää vainajan asunnon osakekirjan.
Vierailija kirjoitti:
Jos alkaa olemaan ikää, niin ei kannata 10 vuotta odottaa. Joutuu sitten perikunta käyttämään aikaansa paperiasioiden pyörittelyyn.
Sitten se ei ole enää sun murhe. Itse en ainakaan tee mitään sen vuoksi, että perikunta joutuu ehkä tämän älyttömän isotöisen homman hoitamaan.
Ei ole mikään pakko mennä paikan päälle jonottamaan. Tuon voi hoitaa myös postitse. Jos vielä lähettää osakekirjan kirjattuna kirjeenä, on tosi pieni todennäköisyys, että kirje joutuu hukkaan.
Meillä oli alkuperäinen osakekirja kotona, joten tulostin kaavakkeen, jonka täytin kotona ja vein kaavakkeen sekä osakekirjan Maanmittauslaitoksen palvelupisteeseen. Ei ollut jonoa, pääsin suoraan palveltavaksi.
Vein paperit Pasilaan 20.7.,sanoivat käsittelyn kestävän 6 vkoa. Viime viikolla kysyin missä viipyy, kuulemma kiireelliset hoidetaan ensin. Kiirehdin ma aamuna kun lainaa varten pitää saada paperit kuntoon, tekivät tunnissa homman. Huoh.
Taloyhtiössä muutettiin osakekirjat sähköisiksi. Hain osakekirja pankin tallelokerosta ja postitin maanmittauslaitokselle käyttäen seurattavaa pluspostimerkkiä. Koskaan ei ole niin paljon stressannut. Kirje oli kaksi viikkoa 100km matkalla ja kun soitin maanmittauslaitokselle onko tullut perille niin huokaisin helpotuksesta. Posti ei ollut kuitannut, että kirje oli päässyt perille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulin että sen voi tehdä itse netissä. Pitääkö todella lähteä jonnekin maanmittauslaitokselle? Koskeeko se vain kiinteistöjä vai myös kerrostalojen asunto-osalkeita?
Mistä sä oikein puhut? Kyse on osakekirjan muuttamisesta sähköiseksi. Koskee siis esim rivi- ja kerrostalo-osakkeita.
Eikä kannata luulla kun Maanmittauslaitoksen sivuilta näkee aivan selkeät ohjeet.
As. Oyn pitää ensin tehdä hallituksen päätös siirtää huoneistojen kirjat sähköiseksi, ja taloyhtiö voi netin kautta tehdä osakeluettelon siirron, mikä on päätöksen jälkeen ensimmäinen homma. Vasta sen jälkeen osakkaat voivat siirtää osakkeensa Maanmittauslaitokselle sen 10 vuoden sisällä.
Asuntoosakeyhtiöiden pitää tehdä osakeluettelon siirto vuoden 2023 loppuun mennessä, muuten joutuvat maksamaan sakkoa (jonka suuruutta ei vielä tiedetä). Joten eiköhän suurin osa niistä ole jo siirron tehnyt. Itse en ainakaan haluaisi asua yhtiössä jota hoidetaan niin surkeasti että tuo(kin) on laiminlyöty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntoosakeyhtiöiden pitää tehdä osak
Sorry, en ymmärrä, pitääkö minun tehdä mitään? Rivariosakkeenomistaja, velaton.
Maanmittaus toimistot on ruuhkautuneet? Näin lukee lehdessä634. No kysymys on,miksi kaiken pitää olla digitaalisessa muodossa? Onko näin että nörtit saavat siitä maksun? Nyt tämä koko opetaatio maksaa kuluttajalle vain lisä euroja. Paperinen muoto olisi ollut turvallisrmpi,kuten olemme nähneet tietomurtojen kasvusta. Kuka takaa sen ettei murtoja pääse tapahtumaan? Minä aion tehdä muutoksen vasta Useamman vuoden päästä,koska kiire sillä nyt ei onneksi ole. Suurin ruuhka pääsee hiljalleen purkautumaan.
Olipas typerä kirjoitus ap:lta. Ja vielä typerämpi vastaus virkailijalta. Eikö hän tiennyt, että jos esim asunnon omistaja vaihtuu, niin silloin ei voi odotella kymmentä vuotta! 🤦🏻
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko muuten lähettäneet paperisen version kirjasta Maanmittauslaitokselle, vai skannatun kopion?
Se pitää olla alkuperäinen, joten sen takia lähettäminen postissa mietityttää tuntien postin luotettavuuden.
Ajattelin lähettää kirjattuna kirjeenä, en luota postiin.
Vierailija kirjoitti:
Hain tallelokerostani talonkirjat, täytin lomakkeet ja ja vein virastoon jossa maksoin pankkikortilla.
Siinä se.
Paljon maksoi?
Mulla on kolme asuntoa, joista yhden sijoitusasunnon olevan olen siirtänyt Nordealta toimeksiantona. Lysti maksoi 320 euroa, joten päätin että muut odottakoon. Kotini myin lokakuussa ja kaupan yhteydessä ostaja rekisteröi asunnon nimiinsä. Kun ostin uuden kodin, ei sitä yhtiötä oltu vielä siirretty sähköiseen rekisteriin, joten se saa odottaa.
Kolmas myös sijoituskäytössä oleva asunto saa myös odottaa rauhassa
Hain tallelokerostani talonkirjat, täytin lomakkeet ja ja vein virastoon jossa maksoin pankkikortilla.
Siinä se.