Minun puhelimeni on Nokia vuodelta 2005. En suostu vaihtamaan älypuhelimeen.
Onko täällä muita joilla on käytössä vielä tavallinen puhelin?
Kommentit (63)
Vanha nokia , ainoa vika että painikkeet kuluneet , muuten aivan ihana . Penny nimeltään .
Vierailija kirjoitti:
Älypuhelin koukuttaa ja tuhoaa keskittymiskyvyn. Kaikkien somesovellusten ensisijainen tarkoitus on se, että puhelin pysyisi kädessä koko ajanja mieluusti juuri heidän sovellus auki. Se tietää rahaa heille.
Siis älypuhelin on sinulle yhtä kuin some? Itselleni se on karttapalvelu, julkisen liikenteen reitit ja liput, Signal (viestit, monet puhelut), tiedonhakua, joskus valokuvaamista, laskin ja kello, viralliset asiat helppo ja nopea hoitaa, joskus kuuntelen äänikirjana tietokirjoja (romaanit luen), paikallisuutiset, 112-sovellus on hyvä olla. Somessa en ole, jos satunnaisia käyntejä tänne ei lasketa.
Minulla on Nokia 6110 vuodelta 1998, toinen akku menossa. Toimii hyvin. En ole fanaattinen älypuhelimien vastustaja, mutta en vain sellaista itse tarvitse. Netissä käyn ihan läppärillä. Lehdet luen mieluummin ihan paperisina. Bussiaikataulut ovat paperisina. Jos bussi on myöhässä, sitten on. Ei se sieltä nopeammin tule, vaikka näkisin puhelimelta, että tulee myöhässä. Tässä syksyllä jo luulin, että puhelimeni toiminta lakkaa juuri ennen sen 25 v.-synttäreitä, mutta Telian liikkeessä sitten sanoivat, että 2G-verkko jatkaa toimintaansa, ei tarvitse tehdä mitään. Mitä olen läheisiäni katsonut, älypuhelin on järjetön aikasyöppö, kun koko ajan joku jakaa jotakin ihan turhanpäiväistä, sinänsä ehkä hauskaa ja kiintoisaa, mutta joka aina keskeyttää sen, mitä juuri olit tekemässä. Mutta kuten sanottua, joskus ehkä on pakko hankkia älypuhelin, mutta se on sitten kun on. Mihinkään turhiin WA-ryhmiin en edes menisi. Yhdessä harrastuksessakin oli just juttua, miten kätevä se on, he muistuttavat aina edellisenä iltana, että huomenna on kokoontuminen - minulla on koko syksyn tapaamiset ihan paperisessa kalenterissa, ei tarvitse muistuttaa. Jos tulee yllättäviä muutoksia, minut tavoittaa tekstiviestillä ja sähköpostitse (eikä se harrastusryhmä ole niin iso, että tästä olisi järjetön vaiva).
Se on sinällänsä ihan sama miksi sen luurin käteensä ottaa. Jos esim. kesken työpäivän tartut luuriisi ja teet sillä mitä nyt teetkin, niin kääntäessäsi katseesi takaisin työhösi niin menee 20 minuuttia päästä takaisin samaan keskittymisen tilaan missä olit.
Itselläni ei ole ollut koskaan älypuhelinta. Nokia-merkin näppäinpuhelimia olen aina käyttänyt. Nyt käytössäni olevassa puhelimessa ei ole edes kameraa. Jostakin syystä olen kuitenkin alkanut kaipaamaan sitä kameraa puhelimeen. Aikaisemmissa puhelimissani on kamera ollut, joten taidan hankkia sellaisen. Omistan kyllä myös iPadin, jossa toki on kamerakin. Mitään iPhonea en kuitenkaan halua.
Älypuhelin, johon on asennettu LineageOS ilman Googlen vakoilu- ja ärsytyskikkareita on osoittautunut kohtalaisen tyydyttäväksi kompromissiksi.
Vierailija kirjoitti:
Se on sinällänsä ihan sama miksi sen luurin käteensä ottaa. Jos esim. kesken työpäivän tartut luuriisi ja teet sillä mitä nyt teetkin, niin kääntäessäsi katseesi takaisin työhösi niin menee 20 minuuttia päästä takaisin samaan keskittymisen tilaan missä olit.
No ei mene kuin muutama sekunti.
Mikä siinä älyluurissa on niin kamalaa?
Meillä on kaveripiirissä yksi joka ei ihan periaatteesta suostu hankkimaan älypuhelinta eikä siis hän ole esimerkiksi whatsapp-ryhmässä. Sitten tälle juntturalle pitää aina erikseen laittaa tiedotteet kaikesta mitä whatsapp-ryhmässä on puhuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei mene kuin muutama sekunti.
Niinhän sinä luulet. Tutkittu juttu.
Meikäpapparaisella on Samsung 6, Samsung 7S Edge (yök), Nokian noin 200 euron luuri ja huokea One Plus Nord CE Light 5G, pari vanhempaa iPhone'ia. Puhelimena käytän kuitenkin lähes yksinomaan 40 euron Noksun perusluuria... :D
Off-topic: Nokia näkyy olevan sukunimenä noin 50:llä suomalaisella. Ketään tuntee kutaan Nokiasukunimistä?
Nämä nykyaikaa vastustelevat ihmiset on jotenkin huvittavia. Saatteko jotain mielihyvää jääräpäisyydestä vai mikä siinä on takana? Minusta on oikeastaan aika lyhytnäköistä ja tyhmää jättäytyä tekniikan kelkasta, koska kaikki kehittyy niin nopeasti.
voit noutaa mitalin matkahuollosta
Nyt käytössä noin 6 vuotta vanha älyvapaa luuri, maksoi uutena alle 20€.
Löytyy myös varapuhelin joka on kohta 20 vuotias, siinä on parempi kamera, mutta heikompi akku.
"Helpottaa kummasti elämää, enkä enää vaihtaisi pois."
Minusta se vain sitoo hirveästi ihmisiä, elämä oli jotenkin paljon helpompaa ennen niitä ja kun kuitenkin kaikki mitä netissä tekee tapahtuu useimmiten oikealla tietokoneella jo pelkästään isomman näytön takia.
Vierailija kirjoitti:
On kakkospuhelimena. Toimii edelleen viikon alkuperäisellä akulla. Näppärän pieni mukaan otettava yhteydenpitoväline esim juoksulenkille.
Eli et puhu sillä jos akku toimii viikon. Mulla on ykköspuhelimena ja älykkö on kakkosena. Kyllä tätä joutuu lataamaan aina pitkien puheluiden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
"Helpottaa kummasti elämää, enkä enää vaihtaisi pois."
Minusta se vain sitoo hirveästi ihmisiä, elämä oli jotenkin paljon helpompaa ennen niitä ja kun kuitenkin kaikki mitä netissä tekee tapahtuu useimmiten oikealla tietokoneella jo pelkästään isomman näytön takia.
Ongelma on vaan siinä, että et voi palata siihen "vanhaan hyvään aikaan" vaan joko tipahtaa kehityksestä tai hyväksyä tosiasiat.
Keep it simple.