Mitä mieltä tästä? Sukulainen ei auta minua. Pyysin, että tarvin 100€ käteisenä tänään.
Haluaisin käydä yksityisen lääkärin vastaanotolla, joka on maksettava heti.
Hinta n. 100€ luokkaa ja pääsisin sinne jo tänä iltana.
Minulla on kuitenkin itselläni vähän rahaa. Saldo n. 150€ tällä hetkellä joten luonnollisesti pystyisin kyllä maksamaan tuon, mutta en halua jäisi 50€ elämiseen.
Sukulainen ei auta ja väittää minua luulosairaaksi.
En kestä odotus stressiä joten haluaisin lääkäriin heti ja se onnistuu vain tuon yksityisen aseman kautta, maksamalla heti.
Minulla oli tuuria sillä harvoin yksityisellekään pääsee noin nopeasti, mutta raha on ongelma.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei vaan anna tai lainaa. Esim. oma isäni ei auttanut yhtään niin piti sitten lopettaa opiskelut. Menehtynyt nykyisin, jos käärinliinoissa oli taskut niin ne tais palaa samalla polttohautauksessa. Silti poltin isänpäivänä hautakynttilää.
Miten vanhempien rahahanat tai niiden kiinni pysyminen vaikuttavat siihen, että opinnot pitää lopettaa? En muista, että vanhempani olisivat taloudellisesti tukeneet opintojani, se sijaan tein töitä kaikki loma-ajat, jotta sain maksettua sekä asuntolainan että opinnot. Opintolainaa ei ollut silloin onneksi pakko ottaa. Opiskelijakämppänä halvin mahdollinen solukämppä (opiskelupaikkakunta ja asuinpaikkakunta olivat yli sadan kilometrin päässä toisistaan, päivittäinen kulkeminen olisi ollut vielä kalliimpaa), onneksi kämppikset olivat mukavia joka vuosi. Kaksi kertaa osallistuin iltarientoihin, niissäkin olin selvin päin.
Vierailija kirjoitti:
Riippuisi täysin sukulaisensa, joka tuota pyytää. Osalle voisin lainata vaikka tonnin saman tien kysymättä mihin aikoo rahan käyttää, osalle en todennäköisesti lainaisi edes kymppiä.
Minä en koskaan lainaa kenellekään senttiäkään. Jonkun läheisen lääkärin voisin kyllä maksaa, mutta en missään nimessä lainaisi. Ja tietysti itse arvioisin, onko lääkärille oikeasti pakko päästä heti.
Samoin voisin ostaa jollekulle ruokaa, mutta en koskaan lainaisi rahaa ruokaa varten.
Enkä kyllä itsekään lainaisi keneltäkään. Jos niin tiukka paikka tulisi, minun läheiseni kyllä auttaisivat ilman takaisinmaksuvelvoitetta.
Näin se menee ap niillä meistä, jotka ei ole koko ajan käsi ojossa. Ihmiset tahtoo auttaa todellisessa tarpeessa eikä tarvitse lainailla mitään.
Sinulla ei sitten ole luottotietojakaan? Juuri ja juuri täysikäinen poika joutui tekemään lainasopimuksen, kun ei ollut tarpeeksi rahaa mukana, käynti maksoi lähemmäs 500. Ei ollut onnistunut vakuutuksesta menemään suoraan maksu, vaan joutui itse maksamaan ensin. Vakuutus kyllä maksoi koko summan takaisin, kun oli ensin itse maksanut sen kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et ota säästötililtäsi? Ainiin. Eihän kaikilla tietenkään ole. Koko elämän mennyt niin huonosti ettei edes muutamaa tonnia ole saanut säästöön hätätapauksia varten.
"koko elämän mennyt niin huonosti ettei edes muutamaa tonnia.." Ei siihen kuule tarvita kuin 1 huono päivä, niin ne muutaman tonnin säästöt katoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää lainaukset kun riippuu niin lainaajasta.
Kerran lainasin ja osin takasimme työkaverin kanssa yhden toisen työkaverin kalliin sairaalahoidon.
Maksoi joka sentin pikkuhiljaa vuosien saatossa takaisin.
Toinen työkaveri yritti samaa, Ei lainattu. Ne olis menneet viinaan ja peliautomaatteihin.
Tekotissitkö se otti? Täällä vielä tarvitse kenenkään varata setelipinoa sairaalahoitoa varten.
Ei ollut tekotissit eikä mikään vastaava vaan sellainen töissä selviäimisen kannalta tärkeä hoito, jota julkinen sektori ei halunnut tai kyennyt silloin tarjoamaan kohtuullisessa ajassa. En nyt viitsi tarkemmin eritellä. Kaveri oli ja on hyvin kiitollinen, eikä pettänyt luottamustamme.
Kaikki ovat tyytätyväisiä, ja itselläkin hyvä mieli että pystyi auttamaan.
Tiedän kyllä ikävämpiäkin esimerkkejä. Esim. isäni takasi työkaveriaan ja pettyi. Se vaikutti lapsuuteeni. Mutta silti autoin työkaveriani. Koska oli varaa hävitä. Tämä on se pointti.
Vierailija kirjoitti:
Käytä visa korttia
Miten käytät jos ei ole myönnetty
Kyllä sukulaisuuteen ei kuulu toisten elämisen kustantaminen. Jos ei rahat riitä, niin pankkiin,tai sossuun mars... Suosittelen säästäväistä elämäätapaa. Itsellä koko työelämän ajan hyvin tiukkaa rahasta, mutta omilla on selvitty, jos ei rahat riitä, niin sitten on karsittu menoja.
En lainaisi. Minulla oli yksi lähisukulainen. Ensin hyvyyttäni annoin 200e. Kohta ollaan pyytämässä lisää, eikä mitään tietoa takaisinmaksusta. Pistin rahahanat kiinni ja palkaksi sain haukut, että olen ikävä ihminen.
Niinpä, ja usein tunnin sisäänkin.
Satasella ei kyllä selviä.