Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko perinnöstä kieltäytyä etukäteen tietyin ehdoin?

Vierailija
14.11.2023 |

Onko mahdollista tehdä etukäteen (ennen perinnönjättäjän kuolemaa) perinnöstä kieltäytyminen esim. niin, että ilmoittaa kieltäytyvänsä perinnöstä, mikäli perinnön saamisen hetkellä ei ole itse oikeustoimikelpoinen tai pysty ilmaisemaan tahtoaan ja on itse laitoshoidossa, hoivakodissa tms?

Eli mikäli olen terve ja asun itsenäisesti, ottaisin perinnön vastaan, mutta mikäli tilanne on toisin, kieltäytyisin siitä, ja se menisi perintökaaressa seuraaville.

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
14.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pysty sitovasti kieltäytymään etukäteen. Jos perinnön saamisen hetkellä on edunvalvonnassa, niin silloinkin edunvalvoja tekee päätöksen päämiehen hyväksi, ei minkään etukäteen ilmaistun tahdon mukaan.

Edunvalvontavaltuutettu tekee päätöksiä nimenomaan edunvalvontavaltuutuksessa ilmaistun tahdon mukaan. Sehän on koko valtuutuksen idea sen ohella, että valtuutuksessa voi myös määrätä, kuka toimii edunvalvontavaltuutettuna.

Vierailija
42/43 |
14.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt hyvät ihmiset kysykö näitä juridisia neuvoja tällaisella palstalla. Tai siis ainakaan uskoko näitä neuvoja. Asiat kannattaa aina kysyä asiantuntijalta taikka yrittää selvittää itse jonkun virallisen tahon infosivuilta.

Näettehän tästäkin ketjusta, miten järjettömiä neuvoja annetaan sillä varmuudella, jonka vain täydellinen tietämättömyys voi antaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
14.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käännetään asia nurinkurin. Voiko perinnön jättäjä tehdä testamentin, jossa ei jätä lapselleen tai puolisolleen perintöä, jos tämä on oikeustoimikelvoton, luottotiedoton tai vaikka kaljupäinen kuolinpäivänä? 

Voi toki, mutta rintaperillinen saattaa riitauttaa testamentin, jos siinä on järjettömiä ja hyvän tavan vastaisia määräyksiä.

Rintaperilliset ovat silti vaatia lakiosansa