Jos haluaa höyryttää ruokaa, kannattaako ostaa höyrykattila, -siivilä vai kattilan pohjalle laitettava ritilä? Mitä käytät höyrytykseen?
Ajatuksena että voisi valmistaa höyryttämällä kasviksia kuten parsakaalia, porkkanaa, herneitä, perunoita tai esimerkiksi muita lisukkeita ruoalle.
Siinä vitamiinit eivät liukene veteen ja maku on hyvä.
Mutta millaisella välineellä kannattaisi aloittaa? Mitä käytät?
Kommentit (37)
Mökillä Whirlpoolin 6th sense mikro-kiertoilmayhdistelmäuuni ja siihen kuuluva höyryastia. Kätevä.
Kotona hackmannin tai opan 30 vuotta vanha kerroskattila. Toimii.
https://www.prisma.fi/tuotteet/100098529/opa-mari-hoyrykattila-ruostuma… minulla on tuollainen höyrytyskattila, lidlistä ostettu tosin mutta toimii ja olen tykännyt
se on kiinni siitä miten itse tykkää tehdä ja mitä katastrofeja itse onnistuu saamaan ruoanlaitossa aikaan. Tuosta syystä itsellä on käytössä höyrytyskattila. Terästä. Ei mene rikki, jos putoaa maahan tai jos joku tallaa päälle, ei hajoa pesukoneessa, on helppo pitää puhtaana ja on käytännössä ikuinen. Minulla on myös sellainen viuhkamallinen siivilä ja itseäni vain sen käyttö jotenkin ärsyttää, joten en sitä juuri ole käyttänyt. Joku muu perheenjäsen tykkää eniten siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain vääriä vastauksia. Ostat bambuisen höyrystyskorin. Paras ja monipuolisin. Muuta et sitten ikinä enää tarvitse.
Kerran pääsi käymään niin, etä höyrytysvesi höyrystyi kaikki pois ja pohjaan kärvähti ruoasta tippuneet palaset. Se pienen pienikin käry riitti siihen, että bambuiseen koriin jäi pysyvästi käryn haju. Roskiin meni siis se kori. Teräskori olisi siitäkin selvinnyt.
Ennen kuin käytät bambuhöyrystintä, varmista, että liotat sitä vedessä vähintään 20 minuuttia, jotta se ei pala höyryssä.
Mä kaytän kasvisten kypsentämiseen Tupperwaren MicroCook -kannua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain vääriä vastauksia. Ostat bambuisen höyrystyskorin. Paras ja monipuolisin. Muuta et sitten ikinä enää tarvitse.
Kerran pääsi käymään niin, etä höyrytysvesi höyrystyi kaikki pois ja pohjaan kärvähti ruoasta tippuneet palaset. Se pienen pienikin käry riitti siihen, että bambuiseen koriin jäi pysyvästi käryn haju. Roskiin meni siis se kori. Teräskori olisi siitäkin selvinnyt.
Se että käyttäjä on idiootti ei ole korin vika. Aasiassa, jossa tietävät höyryllä kokkaamisesta hieman enemmän kuin täällä, käyttävät vain koreja. Heillä ne eivät pala pohjaan tai ala haisemaan. Suomijuntille toki on vaikeaa, kun pitää laittaa kattilaan vettä ja säätää tehoa hieman pienemmälle, kun kiehuu. Parempi vain pysyä mikrokokkaamisessa, kun on noin hankalaa.
Tai sit hommaa sen metallisiivilän ja jättää hifistelyt niille jotka tykkää siitä.
Meillä oli se viuhkamalli, mutta sit se rupesi hajoamaan ja olemaan muutenkin ärsyttävä. Hommasin Ikeasta kerroskattilan ja olen ollut siihen tyytyväinen jo vuosia. Ei se höyrytysosa vie kaapista edes tilaa kun säilyttää sen siellä kattilan sisässä.
Painekattilaa ei tarvitse höyryttämiseen, vaikka on niissä yleensä höyrytoiminto, painekeittotoiminon lisäksi. Höyrykori ja peruskattila riittää.
Painekattilassa kypsennys on tietty nopeampaa, mutta paineella höyryttäessä juurekset ja kasvikset kypsyy helposti/nopeasti ylikypsäksi/muussiksi. Etkä voi nopeasti kokeilla ovatko ne kypsiä, kun paineella kestää jonkun aikaa tasaantua, ennenkuin kantta voi avata kypsyyttä testatakseen.
Mutta painekattilassa voi sitten taas tehdä kaikenlaista muuta kivaa, erittäin nopeasti ja energiatehokkaasti, tavalliseen kattilaan verrattuna. Suosittelen kyllä joka kotiin, ei tartte kuin yhden kattilan; painekattilassa voi tehdä kaiken minkä tavallisellakin.
Höyrykattilassa voi lämmittää myös foliovuokaisia ruokia ja siiviläosaa voi käyttää pastan valuttamiseen. Hyvä pieneen keittiöön.
Mullakin on Ikean höyrykattila eli iso kattila, johon kuuluu höyryosa. Tosi kätevä ja kattilaa voi tietysti käyttää ihan tavallisena kattilana. Siiviläkin toimii, jos sattuu olemaan juuri sopivan kokoinen niin, ettei höyry karkaa.
Bambuhöyrystimillä on tiiviisti punotti kansi, joka estää höyryn karkaamisen. Prosessi on joskus hitaampi kuin metallikorin käyttö, mutta se on myös tehokkaampi, koska bambu imee osan ylimääräisestä kosteudesta ruoanlaiton aikana, sen sijaan että antaisi höyryn tiivistyä takaisin vedeksi ja tiputtaa sen takaisin ruokaasi, jolloin ruuasta tulee vetelää. Bambu auttaa myös pitämään tasaisempaa lämpötilaa höyrytysprosessin aikana. Monet myös sanovat, että bambu auttaa antamaan höyrytettävälle ruoalle hienovaraisen, luonnollisen maun.
Offenbach kattilasarjassa on se höyrytysosa, joka käy niistä kahteen, en koskaan enää keitä vedessä. Juurekset kypsyvät nopeasti. Kananmunat ja nakit siinä mukana, tosin niillä lyhyempi aika
Minä höyrystä melkein päivittäin kasviksia tai juureksia makarooni- , riisi- tai perunakattilan päällä, toimii hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Se ritilä minkä voi asetella ihan minkä kokoisen kattilan pohjalle tahansa. Se vähän viuhkan mallinen.
Mikä sen nimi on?
50 vuotta on jo käytetty Hackmannin kerroskattilaa. Perunat kypsennetään aina höyryssä eikä tule vetisiä niin. Kyllä ovat nykylapsukaiset pihalla, jos eivät höyrykattilasta mitään tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ritilä minkä voi asetella ihan minkä kokoisen kattilan pohjalle tahansa. Se vähän viuhkan mallinen.
Mikä sen nimi on?
Vihanneshöyrystin, höyrytysritilä, höyrylävikkö, höyrytysosa, höyrystin. Löytyy myös ryöppäyskori.
Kestää vuosikymmenten käyttöä